Günümüzde birçok firma artan rekabet ortamında ayakta kalmak için müşteri ihtiyaçlarını sağlayacak biçimde hizmet ve ürün tasarlamak, müşterilerine zamanında ve sözleşmeye uygun teslimatlar yapabilmek için sürekli olarak yeni yaklaşımlar denemektedirler. Bu yaklaşımlardan birisi de bir kalite geliştirme yaklaşımı olan kalite fonksiyon yayılımının uygulanmasıdır. Bu çalışmada inşaat sektöründe yer alan bir firma seçilerek bu firmada KFY süreci uygulanmaya çalışılmıştır. Yapılan çalışma sonucunda, ilgili firmanın müşteri memnuniyetini artırmak için hangi süreçlerini iyileştirmesi gerektiği ortaya konmuştur. Çalışma inşaat sektöründe müşteri istek ve ihtiyaçlarının belirlenmesi konusunda yol göstericidir
1. Shino, J., Nishihara, R., 1990. “Quality Development in the Construction İndustry”, Quality Function Deployment (QFD): Integrating Customer Requirements into Product Design. Y. Akao, ed., Productivity Press, Portland, Oreg., 263-297.
2. Burati, J. L., Oswald, T., 1993. „„Implementing Total Qualitymanagement in Engineering and Construction‟‟ , J. Manage. Eng, 9(4): 456-470,
3. Abdul- Rahman, H., Kwan, C.L., Woods, P.C 1999. “Quality Function Deployment in Construction Design: Application in Low-Cost Housing Design”, International Journal of Qality & Reliability Management, 16(6): 591- 605
4. Pheng, L.S., Yeap, L., 2001. “Quality Function Deployment in Design/Build Projects”, Journal of Architectural Engineering, 7(2): 30–9.
5. Eldin N., Hikle V., 2003. “Pilot Study of Quality Function Deployment in Construction Projects”, Journal of Construction Engineering and Management, 129: 314-329.
6. Haron, N. Z, Mohd Khairudin, F.L., 2012. ”The Application of Quality Function Deployment (QFD) in the Design Phase of İndustrilalized Building Systems (IBS) Apartment Construction Projects”, European International Journal of Science and Technology, 1(3): 56- 66.
7. Cohen, L., 1995. “Quality Function Deployment: How to make QFD work for you”, Addison-Wesley Publishing Company Inc, Massachusetts.
8. Shillito, M., 1994. “Advanced QFD: Linking Technology to Market and Company Needs”, John Wiley & Sons Inc, New York.
Quality Function Deployment and an Application in Construction Sector
In today‟s competitive environment, it is important for the organizations to define customer requirements and make products accordingly, in order to survive. Thus, companies try new management approaches which fit with their consumer requirements. One of the widely used approaches is Quality Function Deployment (QFD). In this study, the basic steps of Quality Function Deployment application by a construction organization are presented. The results form a basic steps guidance‟ to both construction organizations and future researchers
1. Shino, J., Nishihara, R., 1990. “Quality Development in the Construction İndustry”, Quality Function Deployment (QFD): Integrating Customer Requirements into Product Design. Y. Akao, ed., Productivity Press, Portland, Oreg., 263-297.
2. Burati, J. L., Oswald, T., 1993. „„Implementing Total Qualitymanagement in Engineering and Construction‟‟ , J. Manage. Eng, 9(4): 456-470,
3. Abdul- Rahman, H., Kwan, C.L., Woods, P.C 1999. “Quality Function Deployment in Construction Design: Application in Low-Cost Housing Design”, International Journal of Qality & Reliability Management, 16(6): 591- 605
4. Pheng, L.S., Yeap, L., 2001. “Quality Function Deployment in Design/Build Projects”, Journal of Architectural Engineering, 7(2): 30–9.
5. Eldin N., Hikle V., 2003. “Pilot Study of Quality Function Deployment in Construction Projects”, Journal of Construction Engineering and Management, 129: 314-329.
6. Haron, N. Z, Mohd Khairudin, F.L., 2012. ”The Application of Quality Function Deployment (QFD) in the Design Phase of İndustrilalized Building Systems (IBS) Apartment Construction Projects”, European International Journal of Science and Technology, 1(3): 56- 66.
7. Cohen, L., 1995. “Quality Function Deployment: How to make QFD work for you”, Addison-Wesley Publishing Company Inc, Massachusetts.
8. Shillito, M., 1994. “Advanced QFD: Linking Technology to Market and Company Needs”, John Wiley & Sons Inc, New York.
Bazaati, S., Bayrmı, S., & Oral, E. (2016). Kalite FonksiyonuYayılımı ve İnşaat Sektöründe Bir Uygulama. Çukurova Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi, 29(1), 53-62. https://doi.org/10.21605/cukurovaummfd.242857
AMA
Bazaati S, Bayrmı S, Oral E. Kalite FonksiyonuYayılımı ve İnşaat Sektöründe Bir Uygulama. cukurovaummfd. Temmuz 2016;29(1):53-62. doi:10.21605/cukurovaummfd.242857
Chicago
Bazaati, Siamak, Sajjad Bayrmı, ve Emel Oral. “Kalite FonksiyonuYayılımı Ve İnşaat Sektöründe Bir Uygulama”. Çukurova Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi 29, sy. 1 (Temmuz 2016): 53-62. https://doi.org/10.21605/cukurovaummfd.242857.
EndNote
Bazaati S, Bayrmı S, Oral E (01 Temmuz 2016) Kalite FonksiyonuYayılımı ve İnşaat Sektöründe Bir Uygulama. Çukurova Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi 29 1 53–62.
IEEE
S. Bazaati, S. Bayrmı, ve E. Oral, “Kalite FonksiyonuYayılımı ve İnşaat Sektöründe Bir Uygulama”, cukurovaummfd, c. 29, sy. 1, ss. 53–62, 2016, doi: 10.21605/cukurovaummfd.242857.
ISNAD
Bazaati, Siamak vd. “Kalite FonksiyonuYayılımı Ve İnşaat Sektöründe Bir Uygulama”. Çukurova Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi 29/1 (Temmuz 2016), 53-62. https://doi.org/10.21605/cukurovaummfd.242857.
JAMA
Bazaati S, Bayrmı S, Oral E. Kalite FonksiyonuYayılımı ve İnşaat Sektöründe Bir Uygulama. cukurovaummfd. 2016;29:53–62.
MLA
Bazaati, Siamak vd. “Kalite FonksiyonuYayılımı Ve İnşaat Sektöründe Bir Uygulama”. Çukurova Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi, c. 29, sy. 1, 2016, ss. 53-62, doi:10.21605/cukurovaummfd.242857.
Vancouver
Bazaati S, Bayrmı S, Oral E. Kalite FonksiyonuYayılımı ve İnşaat Sektöründe Bir Uygulama. cukurovaummfd. 2016;29(1):53-62.