In this study, the effects of truck loads on pile forces for straight integral bridges is investigated together
with the variations in superstructure parameters. For this purpose, finite element models of numerous
three-dimensional integral bridges are built and the analyses are conducted under AASHTO LRFD live
loads. Truck loads are located in various longitudinal and transverse positions on the bridge in order to
get the most critical loading. In the analyses, the superstructure parameters such as bridge length, girder
type, girder spacing, number of girders, slab thickness and cantilever length are considered and the pile
forces for all these bridges are obtained. The analyses results reveal that all the superstructure parameters
except girder type and slab length have significant effect on pile forces. Additionally, in almost all
bridges, for some load cases tension forces in piles are observed.
Bu çalışmada, integral köprülerin kazıklarında oluşan kuvvetlere hareketli yüklerin etkisi, çeşitli üstyapı
parametrelerinin değişimleriyle birlikte incelenmiştir. Bu amaçla, birçok üç boyutlu integral köprünün
sonlu elemanlar modelleri kurulmuştur. Bu modellerin analizleri AASHTO LRFD hareketli yükleri
altında yapılmıştır. Hareketli yükler en kritik etkileri bulabilmek için köprüler üzerinde enine ve boyuna
yönde farklı konumlara yerleştirilmişlerdir. Analizlerde köprü uzunluğu, kiriş boyutu ve aralığı, kiriş
adedi, tabliye kalınlığı ve konsol uzunluğu gibi çeşitli üstyapı parametreleri ele alınmıştır. Sonlu
elemanlar analizleri sonucunda farklı parametrelere bağlı kazık kuvvetleri elde edilmiştir. Analizler
sonucunda, kiriş tipi ve tabliye kalınlığı dışındaki parametrelerinin kazık kuvvetlerini önemli ölçüde
etkiledikleri gözlenmiştir. Ayrıca, ele alınan birçok köprüde yükleme durumlarına bağlı olarak bazı
kazıklarda çekme kuvveti oluşmuştur.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 32 Sayı: 2 |