Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Özel yetenek sınavına giren adayların çizim başarısı ile el anatomisi arasındaki ilişki

Yıl 2018, Cilt: 43 Sayı: Ek 1, 199 - 206, 29.12.2018
https://doi.org/10.17826/cumj.448045

Öz

Amaç: Bu çalışma, Resim-İş Eğitimi özel yetenek sınavına giren adayların el anatomisinin (parmak uzunlukları, el bileği çap, çevre ve hareket genişliği ölçümleri) desen sınavında aldıkları puan ile ilişkisi olup olmadığını ortaya koymayı amaçlamaktadır.

Gereç ve Yöntem: Türkiye’deki bir üniversitenin Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı Özel Yetenek Sınavı’na giren adaylar çalışmaya dahil edilmiştir. Öğrencilerin dijital kaliper, esnek olmayan mezura ve dijital inklinometre kullanılarak parmak uzunlukları, el bileği çapı, çevresi ve hareket genişlikleri ölçülmüştür. 

Bulgular: Çalışmamıza 18-25 yaş arası 161 öğrenci (60 erkek, 101 kız öğrenci) dahil edilmiştir. Desen sınavında elli ve üzerinde puan alan 49 kız, 35 erkek öğrenci, kırk dokuz ve altında puan alan 52 kız, 25 erkek öğrenci bulunmaktadır. Çizim başarısı puanı elli ve üzerinde olan ile kırk dokuz ve altında olanların antropometrik özellikleri karşılaştırıldığında anlamlı fark elde edilememiştir. 

Sonuç: Bu çalışma, çizim becerisine etki eden pek çok unsurun olduğu ve tek başına antropometrik standartlarla çizim başarısı arasındaki ilişkinin ifade edilmesinin zor olduğunu göstermiştir.


Kaynakça

  • Dere F. Anatomi Atlası ve Ders Kitabı. 5. baskı, Adana, Nobel Tıp Kitabevi, 2010.
  • Moore KL. Clinical oriented anatomy. 5th ed. Baltimore, Lippinccott Williams & Wilkins, 2006.
  • McCann PA, Amirfeyz R, Wakeley C, Bhatia R. The volar anatomy of the distal radius-an MRI study of the FCR approach. Injury. 2010; 41:1012-4.
  • Williams ME, Hadler NM, Earp JA. Manuel ability as a marker of dependency in geriatric women. J Chronic Dis. 1982; 35: 115-22.
  • Heimer S, Misigoj M, Medved V. Some anthropological of top volleyball players in Yugoslavia. The Journal of Sports Medicine Fitness. 1988; 28: 200-8.
  • Maud PJ, Foster C. Physiological Assessment of Human Fitness. USA, Human Kinetics, 1995.
  • Ergen E, Gambuli N, Leonardi L, Dal Monte A. Relationships between body composition, leg strength and maximal alactacid anaerobic power in trained subjects. J Sports Med Phys Fitness. 1983;23(4):399-403.
  • Ayvazoğlu S. Active dance life of ballet artists in turkey and their problems. Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi. 2012; 09: 39-54.
  • Ayvazoğlu S. Okul Öncesi Dönemde Bale Eğitimi. Ankara, Akademisyen Kitabevi, 2013.
  • Gökbudak ZS, Tutun Mİ. Piyano eğitiminde bilek kullanımının önemi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2005;14: 289-99.
  • Uslu M. Nitelikli keman eğitimine yönelik yaklaşımlar. Journal of Research in Education and Teaching. 2012;1(4):1-11.
  • Özsoy, V. Resim-İş Eğitiminin Tarihsel ve Düşünsel Temelleri. Ankara, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, 2007.
  • Öztaşan N, Kutlu N. Sağlıklı bireylerde parmak uzunluk oranlarının (2d: 4d); el tercihi, nonverbal zeka, görsel, işitsel ve verbal yetenekler, motor beceri ve serebral lateralizasyon ile ilişkisi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi. 2014;3(1):11-5.
  • Otman AS, Köse N. Tedavi Hareketlerinde Temel Değerlendirme Prensipleri. Ankara, Pelikan Kitabevi, 2014.
  • Hasan K. Edirne iline bağlı ilkokullardaki (Şehit Asım ilköğretim okulu ve Trakya üniversitesi devlet konservatuvarı ilköğretim okulu) 8-11 yaş arasındaki öğrencilerin eurofit testleri ile fiziksel kondisyonlarının değerlendirilmesi (Yüksek lisans tezi). Edirne, Trakya Üniversitesi, 2008.
  • Zagrobelna M, Drawing From the Shoulder vs. Drawing From the Wrist: Pros and Cons. Erişim; https://design.tutsplus.com/articles/drawing-from-the-shoulder-vs-drawing-from-the-wrist-pros-and-cons--cms-24173. Erişim Tarihi; 07.02.2018.
  • Dounskaia N, Ketcham CJ, Stelmach GE. Commonalities and differences in control of various drawing movements. Experimental Brain Research. 2002; 146: 11–25.
  • Posture and movement control for drawing and handwriting. Erişim; https://skillsforaction.com/handwriting/motor-control. Erişim Tarihi;07.02.2018.
  • Tchalenko J, Miall RC. Eye–hand strategies in copying complex lines. Cortex. 2009; 45: 368-76.

Relationship between drawing success and hand anatomy of candidates entering special aptitude exam

Yıl 2018, Cilt: 43 Sayı: Ek 1, 199 - 206, 29.12.2018
https://doi.org/10.17826/cumj.448045

Öz

Purpose: The research aims to determine whether there is a statistically significant relation between the drawing exam scores got by candidates entering the special aptitude exams in the Fine Arts Education and their hand anatomy (phalange lengths, carpus diameter, circumference and width of motion measurements) or not.

Materials and Methods: This study includes the candidates who entered Special Aptitude Exams organized by Department of Fine Arts Education, Faculty of Education of a university in Turkey. Phalanges length, wrist diameter, circumference and motion width were measured using digital caliper, inflexible scales and digital inclinometer. 

Results: In our study, 161 students (60 boys, 101 girls) aged 18-25 years were included. There are 49 female and 35 male students who score fifty or more in the drawing examination and 52 female and 25 male students with scores of forty-nine and under in this study. A significant difference was not obtained when the anthropometric features of those who were fifty or more and those who were below forty-nine were below the drawing achievement score.

Conclusion: This study has revealed that there are many factors that influence the drawing skill. Also reached the conclusion that it is difficult to say that the effect of drawing on the success of the single anthropometric standards.


Kaynakça

  • Dere F. Anatomi Atlası ve Ders Kitabı. 5. baskı, Adana, Nobel Tıp Kitabevi, 2010.
  • Moore KL. Clinical oriented anatomy. 5th ed. Baltimore, Lippinccott Williams & Wilkins, 2006.
  • McCann PA, Amirfeyz R, Wakeley C, Bhatia R. The volar anatomy of the distal radius-an MRI study of the FCR approach. Injury. 2010; 41:1012-4.
  • Williams ME, Hadler NM, Earp JA. Manuel ability as a marker of dependency in geriatric women. J Chronic Dis. 1982; 35: 115-22.
  • Heimer S, Misigoj M, Medved V. Some anthropological of top volleyball players in Yugoslavia. The Journal of Sports Medicine Fitness. 1988; 28: 200-8.
  • Maud PJ, Foster C. Physiological Assessment of Human Fitness. USA, Human Kinetics, 1995.
  • Ergen E, Gambuli N, Leonardi L, Dal Monte A. Relationships between body composition, leg strength and maximal alactacid anaerobic power in trained subjects. J Sports Med Phys Fitness. 1983;23(4):399-403.
  • Ayvazoğlu S. Active dance life of ballet artists in turkey and their problems. Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi. 2012; 09: 39-54.
  • Ayvazoğlu S. Okul Öncesi Dönemde Bale Eğitimi. Ankara, Akademisyen Kitabevi, 2013.
  • Gökbudak ZS, Tutun Mİ. Piyano eğitiminde bilek kullanımının önemi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2005;14: 289-99.
  • Uslu M. Nitelikli keman eğitimine yönelik yaklaşımlar. Journal of Research in Education and Teaching. 2012;1(4):1-11.
  • Özsoy, V. Resim-İş Eğitiminin Tarihsel ve Düşünsel Temelleri. Ankara, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, 2007.
  • Öztaşan N, Kutlu N. Sağlıklı bireylerde parmak uzunluk oranlarının (2d: 4d); el tercihi, nonverbal zeka, görsel, işitsel ve verbal yetenekler, motor beceri ve serebral lateralizasyon ile ilişkisi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi. 2014;3(1):11-5.
  • Otman AS, Köse N. Tedavi Hareketlerinde Temel Değerlendirme Prensipleri. Ankara, Pelikan Kitabevi, 2014.
  • Hasan K. Edirne iline bağlı ilkokullardaki (Şehit Asım ilköğretim okulu ve Trakya üniversitesi devlet konservatuvarı ilköğretim okulu) 8-11 yaş arasındaki öğrencilerin eurofit testleri ile fiziksel kondisyonlarının değerlendirilmesi (Yüksek lisans tezi). Edirne, Trakya Üniversitesi, 2008.
  • Zagrobelna M, Drawing From the Shoulder vs. Drawing From the Wrist: Pros and Cons. Erişim; https://design.tutsplus.com/articles/drawing-from-the-shoulder-vs-drawing-from-the-wrist-pros-and-cons--cms-24173. Erişim Tarihi; 07.02.2018.
  • Dounskaia N, Ketcham CJ, Stelmach GE. Commonalities and differences in control of various drawing movements. Experimental Brain Research. 2002; 146: 11–25.
  • Posture and movement control for drawing and handwriting. Erişim; https://skillsforaction.com/handwriting/motor-control. Erişim Tarihi;07.02.2018.
  • Tchalenko J, Miall RC. Eye–hand strategies in copying complex lines. Cortex. 2009; 45: 368-76.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Ayse Gül Kabakcı 0000-0001-7144-8759

Handan Narin 0000-0002-2164-8389

Ahmet Hilmi Yücel 0000-0002-2660-5388

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2018
Kabul Tarihi 28 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 43 Sayı: Ek 1

Kaynak Göster

MLA Kabakcı, Ayse Gül vd. “Özel Yetenek sınavına Giren adayların çizim başarısı Ile El Anatomisi arasındaki ilişki”. Cukurova Medical Journal, c. 43, sy. Ek 1, 2018, ss. 199-06, doi:10.17826/cumj.448045.