Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik öğrencilerinin şiddet eğilimlerinin belirlenmesi

Yıl 2019, Cilt: 44 Sayı: 2, 471 - 478, 30.06.2019
https://doi.org/10.17826/cumj.459256

Öz

Amaç: Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin şiddet eğilimlerinin belirlenmesi amacı ile yapılmıştır.

Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel olarak yapılan araştırmanın evrenini, Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü’nde eğitim gören 1329 hemşirelik öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmada örneklem seçimine gidilmemiş, evrenin tümü örnekleme alınmış olup araştırma çalışmaya katılmayı kabul eden 789 hemşirelik öğrencisi (katılım oranı %59.3) ile tamamlanmıştır. Araştırmanın verileri öğrencilerin sosyo-demografik özelliklerinin ve şiddet deneyimlerine ilişkin özelliklerinin sorgulandığı “Kişisel Bilgi Formu” ve şiddet eğilimlerini değerlendiren “Şiddet Eğilim Ölçeği (ŞEÖ)” kullanılarak toplanmıştır. 

Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalamaları 20.58±1.88’dir ve %68.9’u kadındır. Öğrencilerin ŞEÖ puan ortalamaları 38.79±9.32 olup, ŞEÖ’ye göre %71.1’i “Az” şiddet eğilimi göstermektedir. Öğrencilerin ŞEÖ puan ortalamaları ile sınıfları, cinsiyetleri, sigara ve alkol kullanımları, daha önce kendine ve bir başkasına şiddet uygulama ve şiddete uğrama durumları ile ŞEÖ arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır.

Sonuç: Araştırma sonucunda hemşirelik öğrencilerinin şiddet eğilimlerinin düşük olduğu; daha önce kendine, başkalarına şiddet uygulama ve şiddete uğrama gibi deneyimleri olan öğrencilerin şiddet eğilimlerinin, şiddet deneyimi olmayanlara göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir. 


Kaynakça

  • 1. Aslan D, Vefikuluçay D, Zeyneloğlu S, Erdost T, ve ark. Ankara’da iki hemşirelik yüksekokulunun birinci ve dördüncü sınıfta okuyan öğrencilerinin flört şiddetine maruz kalma, flört ilişkilerinde şiddet uygulama durumlarının ve bu konudaki görüşlerinin saptanması araştırması teknik rapor,2008. Hacettepe Üniversitesi Kadın Sorunları Araştırma ve Uygulama Merkezi. Erişim: www.huksam.hacettepe.edu.tr/Turkce/SayfaDosya/flort_siddeti.pdf
  • 2. WHO. World report on violence and health. Geneva, 2002:1-46. Erişim: http://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/world_report/en/summary_en.pdf
  • 3. Page AZ, İnce M. Aile içi şiddet konusunda bir derleme. Türk Psikoloji Yazıları 2008;11(22):81-94.
  • 4. Özgür G, Yörükoğlu G, Baysan Arabacı L. Lise öğrencilerinin şiddet algıları, şiddet eğilim düzeyleri ve etkileyen faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi 2011;2(2):53-60.
  • 5. Global status report on violence prevention 2014. Erişim: file:///C:/Users/PC02/Downloads/9789241564793_eng.pdf
  • 6. Ayan S. Şiddet ve Fanatizm. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 2006;7(2):191-200.
  • 7. Göldağ B. Öğrencilerin Şiddet Eğilimi Düzeyleri ve Değer Algıları. TÜBAV Bilim. 2015;8(4):1-15.
  • 8. Weir E. Preventing violence in youth. Canadian Medical Association Journal 2005;172(10):1291-1292.
  • 9. Özerkmen N, Gölbaşı H. Toplumsal bir olgu olarak şiddet. Akademik Bakış Dergisi 2012;28:1-19.
  • 10. Butchart A, Mikton C. Global status report on violence prevention, 2014. Erişim: http://www.undp.org/content/dam/undp/library/corporate/Reports/UNDP-GVA-violence-2014.pdf
  • 11. Yüksel A., Engin E, Öztürk Turgut E. Hemşirelik öğrencilerinin şiddet eğilimlerinin incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 2015; 8(41).
  • 12. Top FÜ, Çınarsoy K, Alagöz H, Aydın Pekdemir E, ve ark. Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin şiddet eğilimleri ve problem çözme yetenekleri. IV. Ulusal Psikiyatri Hemşireliği Kongresi (Uluslararası Katılımlı) Kongre Kitabı, 24-26 Haziran 2010, Samsun, 167.
  • 13. Özgür G, Öztürk E, Moradi D. Hemşire Öğrencilerin Aile İçi Şiddet Konusundaki Görüşleri, III. Ulusal Psikiyatri Hemşireliği Kongresi (Uluslararası Katılımlı) Kongre Kitabı, 2009, Düzce/Akçakoca,150.
  • 14. Yıldız T, Önler E, Malak A, Avcıbaş IM, Baç A, Alp R. Nursing students exposed to domestic violence and their perspectives on violence. International Journal of Basic and Clinical Medicine 2014;2(1).
  • 15. Kanbay Y, Işık E, Yavuzaslan M, Keleş S. Hemşirelik öğrencilerinin kadına yönelik aile içi şiddetle ilgili görüş ve tutumlarının belirlenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2012;1(2):107-19.
  • 16. Tunçel EK, Dündar C, Peşken Y. Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin aile içi şiddet konusunda bilgi ve tutumlarının değerlendirilmesi. Genel Tıp Dergisi 2007;17(2):105-110.
  • 17. Kaplan S, Akalın A, Pınar G, Yılmazer T. Hemşirelik öğrencilerinin kadına yönelik aile içi şiddet ve aile içi şiddette mesleki rollerine ilişkin tutumları. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik E-Dergisi 2014;2(1):26-35.
  • 18. Can Gürkan Ö. Nursing Students' tendency to aggression and relevant factors. Journal of Psychiatric Nursing. 2016;7(2).
  • 19. T.C. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu. Aile içinde şiddet ve toplumsal alanda şiddet, Başbakanlık Basımevi, Ankara 1998:46-93.Erişim:http://ailetoplum.aile.gov.tr/data/54293ea2369dc32358ee2b25/kutuphane_33_aile_icinde_ve_toplumsal_alanda_siddet.pdf, Erişim Tarihi: 07.04.2016.
  • 20. Haskan Ö, Yıldırım İ. Şiddet Eğilimi Ölçeği’nin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim 2012;37(163):165-177.
  • 21. Kadına Yönelik Şiddetle Mücadele Ulusal Eylem Planı (2016-2020), Aile Ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü, Ankara: 2016.
  • 22. Ergöl Ş, Kürtüncü M. Hemşirelik öğrencilerinin uygulama alanlarında karşılaştıkları şiddet. Journal of Higher Education & Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi 2013;3(1).
  • 23. Subaşı N, Akın A. (2003). Kadına yönelik şiddet; nedenleri ve sonuçları. Toplumsal cinsiyet, sağlık ve kadın. Erişim: http://www.huksam.hacettepe.edu.tr/Turkce/SayfaDosya/kadina_yon_siddet.pdf
  • 24. Körükcü Ö, Kayır GÖ, Kukulu K. Kadına yönelik şiddetin sonlanmasında erkek işbirliği. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar 2012;4(3).
  • 25. Özkazanç A, Yetiş EÖ. Erkeklik ve kadına şiddet sorunu: Eleştirel bir literatür değerlendirmesi. Fe Journal: Feminist Critique/Fe Dergi: Feminist Elestiri 2016;8(2).
  • 26. Kara S, Baş FY, Açıkalın C. Sigara içme davranışları ve etkili faktörler: Tıp ve Diş Hekimliği Fakültelerinin ilk ve son sınıf öğrencileri üzerinde çalışma. Smyrna Tıp Dergisi 2011;1(1):16-21.
  • 27. Koca B, Oğuzöncül AF. İnönü Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin sigara, alkol, madde kullanımı, madde kullanımına etki eden etmenler ve aileden aldıkları sosyal desteğin etkisi. Kocaeli Tıp Dergisi 2011;4.
  • 28. Beşirli H. Gençlerin alkol tüketim davranışları ve bu davranışlarını etkileyen faktörlerin sosyolojik analizi. Sosyoloji Konferansları 2007;(35):85-118.
  • 29. Links between cigarette smoking and other substance Use, violence, and school problems. Erişim: http://surveydata.wested.org/resources/FACTSHEET-5.pdf Erişim Tarihi:18.06.2017.
  • 30. Akçan-Parlaz E, Tekgül N, Karademirci E, Öngel K. Ergenlik dönemi: fiziksel büyüme, psikolojik ve sosyal gelişim süreci. Turkish Family Physician 2012;3(4):10-16.
  • 31. Turhan E, İnandı T, Özer C, Akoğlu S. Üniversite öğrencilerinde madde kullanımı, şiddet ve bazı psikolojik özellikler. Turkish Journal of Public Health 2011;9(1):33.
  • 32. Çetinkaya SK. Üniversite öğrencilerinin şiddet eğilimlerinin ve toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Nesne-Psikoloji Dergisi. 2013;2:21-43.
  • 33. Ogelman HG, Erten H. 5-6 yaş çocukların sosyal beceri, akran ilişkileri ve okula uyum düzeyleri ile kardeş değişkenleri arasındaki ilişkiler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2013;13:153-163.
  • 34. Erdoğdu MY. Öğrencilerin saldırganlık eğilimlerinin bazı değişkenler açısından incelenmeleri. In International Conference on New Trends in Education and Their Implications 2010:11-13.

Determination of nursing students' tendency to violence

Yıl 2019, Cilt: 44 Sayı: 2, 471 - 478, 30.06.2019
https://doi.org/10.17826/cumj.459256

Öz

Purpose: The study aims at analysing nursing students’ tendency to violence.

Materials and Methods: The population of the descriptive and cross-sectional study consisted of 1329 nursing students who continue their education at Cukurova University Faculty of Health Sciences Nursing Department. Without applying any further criteria, the whole population was included in the study. The sample consisted of 789 students (59.3%). “Personal Information Form” and “Violence Tendency Scale (VTS)” were used as data collection tools. 

Results: Mean age of the students was20.58±1.88 and 68.9% of them were female. VTS average score for the participants was 38.79±9.32 and according to the scale 71.1% have “Low” level of tendency to violence. Statistically significant correlations were found between students’ average scores for VTS and their year at the university, their gender, smoking and alcohol consumption, history of inflicting violence on themselves or others and being subject to violence.

Conclusion: The study indicated that nursing students’ tendency to violence is low and the students who have experiences of inflicting violence on themselves or others or have been exposed to violence before have higher tendency to violence when compared with the students who do not have such experiences. 


Kaynakça

  • 1. Aslan D, Vefikuluçay D, Zeyneloğlu S, Erdost T, ve ark. Ankara’da iki hemşirelik yüksekokulunun birinci ve dördüncü sınıfta okuyan öğrencilerinin flört şiddetine maruz kalma, flört ilişkilerinde şiddet uygulama durumlarının ve bu konudaki görüşlerinin saptanması araştırması teknik rapor,2008. Hacettepe Üniversitesi Kadın Sorunları Araştırma ve Uygulama Merkezi. Erişim: www.huksam.hacettepe.edu.tr/Turkce/SayfaDosya/flort_siddeti.pdf
  • 2. WHO. World report on violence and health. Geneva, 2002:1-46. Erişim: http://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/world_report/en/summary_en.pdf
  • 3. Page AZ, İnce M. Aile içi şiddet konusunda bir derleme. Türk Psikoloji Yazıları 2008;11(22):81-94.
  • 4. Özgür G, Yörükoğlu G, Baysan Arabacı L. Lise öğrencilerinin şiddet algıları, şiddet eğilim düzeyleri ve etkileyen faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi 2011;2(2):53-60.
  • 5. Global status report on violence prevention 2014. Erişim: file:///C:/Users/PC02/Downloads/9789241564793_eng.pdf
  • 6. Ayan S. Şiddet ve Fanatizm. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 2006;7(2):191-200.
  • 7. Göldağ B. Öğrencilerin Şiddet Eğilimi Düzeyleri ve Değer Algıları. TÜBAV Bilim. 2015;8(4):1-15.
  • 8. Weir E. Preventing violence in youth. Canadian Medical Association Journal 2005;172(10):1291-1292.
  • 9. Özerkmen N, Gölbaşı H. Toplumsal bir olgu olarak şiddet. Akademik Bakış Dergisi 2012;28:1-19.
  • 10. Butchart A, Mikton C. Global status report on violence prevention, 2014. Erişim: http://www.undp.org/content/dam/undp/library/corporate/Reports/UNDP-GVA-violence-2014.pdf
  • 11. Yüksel A., Engin E, Öztürk Turgut E. Hemşirelik öğrencilerinin şiddet eğilimlerinin incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 2015; 8(41).
  • 12. Top FÜ, Çınarsoy K, Alagöz H, Aydın Pekdemir E, ve ark. Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin şiddet eğilimleri ve problem çözme yetenekleri. IV. Ulusal Psikiyatri Hemşireliği Kongresi (Uluslararası Katılımlı) Kongre Kitabı, 24-26 Haziran 2010, Samsun, 167.
  • 13. Özgür G, Öztürk E, Moradi D. Hemşire Öğrencilerin Aile İçi Şiddet Konusundaki Görüşleri, III. Ulusal Psikiyatri Hemşireliği Kongresi (Uluslararası Katılımlı) Kongre Kitabı, 2009, Düzce/Akçakoca,150.
  • 14. Yıldız T, Önler E, Malak A, Avcıbaş IM, Baç A, Alp R. Nursing students exposed to domestic violence and their perspectives on violence. International Journal of Basic and Clinical Medicine 2014;2(1).
  • 15. Kanbay Y, Işık E, Yavuzaslan M, Keleş S. Hemşirelik öğrencilerinin kadına yönelik aile içi şiddetle ilgili görüş ve tutumlarının belirlenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2012;1(2):107-19.
  • 16. Tunçel EK, Dündar C, Peşken Y. Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin aile içi şiddet konusunda bilgi ve tutumlarının değerlendirilmesi. Genel Tıp Dergisi 2007;17(2):105-110.
  • 17. Kaplan S, Akalın A, Pınar G, Yılmazer T. Hemşirelik öğrencilerinin kadına yönelik aile içi şiddet ve aile içi şiddette mesleki rollerine ilişkin tutumları. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik E-Dergisi 2014;2(1):26-35.
  • 18. Can Gürkan Ö. Nursing Students' tendency to aggression and relevant factors. Journal of Psychiatric Nursing. 2016;7(2).
  • 19. T.C. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu. Aile içinde şiddet ve toplumsal alanda şiddet, Başbakanlık Basımevi, Ankara 1998:46-93.Erişim:http://ailetoplum.aile.gov.tr/data/54293ea2369dc32358ee2b25/kutuphane_33_aile_icinde_ve_toplumsal_alanda_siddet.pdf, Erişim Tarihi: 07.04.2016.
  • 20. Haskan Ö, Yıldırım İ. Şiddet Eğilimi Ölçeği’nin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim 2012;37(163):165-177.
  • 21. Kadına Yönelik Şiddetle Mücadele Ulusal Eylem Planı (2016-2020), Aile Ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü, Ankara: 2016.
  • 22. Ergöl Ş, Kürtüncü M. Hemşirelik öğrencilerinin uygulama alanlarında karşılaştıkları şiddet. Journal of Higher Education & Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi 2013;3(1).
  • 23. Subaşı N, Akın A. (2003). Kadına yönelik şiddet; nedenleri ve sonuçları. Toplumsal cinsiyet, sağlık ve kadın. Erişim: http://www.huksam.hacettepe.edu.tr/Turkce/SayfaDosya/kadina_yon_siddet.pdf
  • 24. Körükcü Ö, Kayır GÖ, Kukulu K. Kadına yönelik şiddetin sonlanmasında erkek işbirliği. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar 2012;4(3).
  • 25. Özkazanç A, Yetiş EÖ. Erkeklik ve kadına şiddet sorunu: Eleştirel bir literatür değerlendirmesi. Fe Journal: Feminist Critique/Fe Dergi: Feminist Elestiri 2016;8(2).
  • 26. Kara S, Baş FY, Açıkalın C. Sigara içme davranışları ve etkili faktörler: Tıp ve Diş Hekimliği Fakültelerinin ilk ve son sınıf öğrencileri üzerinde çalışma. Smyrna Tıp Dergisi 2011;1(1):16-21.
  • 27. Koca B, Oğuzöncül AF. İnönü Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin sigara, alkol, madde kullanımı, madde kullanımına etki eden etmenler ve aileden aldıkları sosyal desteğin etkisi. Kocaeli Tıp Dergisi 2011;4.
  • 28. Beşirli H. Gençlerin alkol tüketim davranışları ve bu davranışlarını etkileyen faktörlerin sosyolojik analizi. Sosyoloji Konferansları 2007;(35):85-118.
  • 29. Links between cigarette smoking and other substance Use, violence, and school problems. Erişim: http://surveydata.wested.org/resources/FACTSHEET-5.pdf Erişim Tarihi:18.06.2017.
  • 30. Akçan-Parlaz E, Tekgül N, Karademirci E, Öngel K. Ergenlik dönemi: fiziksel büyüme, psikolojik ve sosyal gelişim süreci. Turkish Family Physician 2012;3(4):10-16.
  • 31. Turhan E, İnandı T, Özer C, Akoğlu S. Üniversite öğrencilerinde madde kullanımı, şiddet ve bazı psikolojik özellikler. Turkish Journal of Public Health 2011;9(1):33.
  • 32. Çetinkaya SK. Üniversite öğrencilerinin şiddet eğilimlerinin ve toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Nesne-Psikoloji Dergisi. 2013;2:21-43.
  • 33. Ogelman HG, Erten H. 5-6 yaş çocukların sosyal beceri, akran ilişkileri ve okula uyum düzeyleri ile kardeş değişkenleri arasındaki ilişkiler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2013;13:153-163.
  • 34. Erdoğdu MY. Öğrencilerin saldırganlık eğilimlerinin bazı değişkenler açısından incelenmeleri. In International Conference on New Trends in Education and Their Implications 2010:11-13.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma
Yazarlar

İpek Köse Tosunöz 0000-0003-2055-6260

Gürsel Öztunç 0000-0002-1651-2735

Zehra Eskimez 0000-0002-8268-835X

Pınar Yeşil Demirci 0000-0003-2055-6260

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Kabul Tarihi 19 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 44 Sayı: 2

Kaynak Göster

MLA Köse Tosunöz, İpek vd. “Hemşirelik öğrencilerinin şiddet eğilimlerinin Belirlenmesi”. Cukurova Medical Journal, c. 44, sy. 2, 2019, ss. 471-8, doi:10.17826/cumj.459256.

Cited By