Amaç: Bu çalışmanın amacı pediatri servisinde yatan çocuklarda psikomotor
gelişimi değerlendirmek ve sorun tespit edilen çocukları tedaviye yönlendirmektir.
Yöntem: Bu çalışmaya yaşları 4-72 ay arasında olan Konya Eğitim Araştırma
hastanesi pediatri servisinde yatan 420 çocuk dahil edilmiştir. Çocukların geçmiş
öykü ve nörolojik muayenelerini bilmeyen bir çocuk gelişim uzmanı bütün çocuklara
Denver Gelişimsel tarama testini (DDST) 2 uygulamıştır. Testin sonucuna göre
anormal veya tartışmalı gelişimde olan çocuklar daha ileri değerlendirme için bir
çocuk ve ergen psikiyatristine yönlendirilmişlerdir.
Bulgular: Olguların 345 (%82)’i normal, 12 (%2.8)’si şüpheli
ve 64 (%15.2)’ü anormal bulunmuştur. Şüpheli ve anormal vakaların çocuk ve
ergen psikiyatristi tarafından değerlendirilmesi sonucu, 26 olgu gelişim geriliği
ve 2 olgu otizm spektrum bozukluğu tanısıyla özel eğitime yönlendirilmiştir.
Sonuç: Gelişim geriliğinin erken teşhisi açısından
pediatri servisinde yatan her çocuğa gelişim testlerinin uygulanması önem arz etmektedir.
Gelişim geriliği olan çocukların uygun tedavileri alması açısından erken tanı ve
tedavi kritik önem taşımaktadır.
Purpose: This study aimed to assess the psychomotor development of inpatient children in the pediatrics clinic and referring the children to the child and adolescent psychiatry clinic who have problems in their developmental process for early intervention
Materials and Methods: Four hundred twenty children between 4-72 months at inpatient unit of the department of Pediatrics at Konya State Research hospital were included in the present study. A child development specialist who was unaware of the history and neurological examination of the cases administered Denver developmental screening test (DDST) II to all children once. Children who were found to be abnormal or questionable were further evaluated by the child and adolescent psychiatrist.
Results: Three hundred forty five (82%) were found to be ‘normal’, 12 (2.8%) were found to be ‘questionable’ and 64 (15.2%) cases were found to be ‘abnormal’ with regard to DDST II. Post evaluation of questionable and abnormal cases by the child and adolescent psychiatrist, 26 cases were referred to special education institutions with the diagnosis of global developmental delay and 2 cases with the diagnosis of pervasive developmental disorder.
Conclusion: It is important to apply screening tests for developmental evaluation to each child at inpatient pediatric clinics in order to diagnose developmental delays earlier. It has critical importance of early diagnosis and intervention in children who have developmental delay in the interest of proper treatment for them.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 12 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 44 Sayı: 2 |