Amaç: Bu çalışma karaciğer nakli olacak hastalara verilen video eğitiminin anksiyete, depresyon ve uyku düzenine etkisinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Çalışmamızın örneklemini ise araştırmamızın kritelerlerine uyum sağlayan 60 hasta birey oluşturmuştur. Hastalar kontrol (n=30) ve deney (n=30) olmak üzere iki gruba ayrılmış ve gruplara seçilen hastalar rastlantısal örnekleme yöntemiyle seçilmiştir. Çalışma verilerinin elde edilmesinde Sosyo-Demografik Özellikler Formu, Hastane Anksiyete ve Depresyon Ölçeği ve Pittsburg Uyku Kalitesi Ölçeği kullanılmıştır. Veriler yüz yüze görüşme tekniği ile toplanmıştır. Deney grubundaki karaciğer nakli hastalarına anksiyete/depresyon düzeylerini azaltmak ve uyku kalitelerini artırmak için nakil öncesi ve sonrası olmak üzere iki bölümlük video eğitimi verilmiştir. Bu video eğitimi kliniğin rutin hemşirelik bakımı dışında deney grubu hastalarına verilmiş ve video destekli eğitim 40 dakika sürmüştür. Kontrol grubuna ise kliniğin rutin uygulamasındaki hemşirelik bakımı yapılmıştır.
Bulgular: Çalışmaya katılan bireylerde hastane anksiyete ve depresyon ölçeğinin tüm alt boyut puanları nakilden sonra düşmesine rağmen istatiksel olarak anlamlı bir fark saptanamamıştır Hastaların uyku kalitesini değerlendirmek için kullanılan PUKİ uyku kalitesi ölçeği alt boyut puanları arasında hem deney hemde kontrol grubu hastalarında anlamlı bir fark bulunmamıştır.
Sonuç: Karaciğer nakli olan hastalara nakil öncesi ve sonrası korku yaşayan hastaların anksiyete/depresyon düzeylerini azaltmaya yönelik eğitim programlarının ve girişimlerinin planlanması, hastaların psikolojik ve fizyolojik gereksinimlerini karşılamak, uyku kalitesini yükseltmek üzere girişimlerin planlanması, önerilmektedir.
Purpose: This study aims to analyse the effect of video training provided to patients with liver transplant on their anxiety, depression and sleeping pattern.
Materials and Methods: The sample group was comprised of 60 patients who met the inclusion criteria. The patients were classified as control (n=30) and experiment (n=30) groups with accidental sampling method. The data were acquired through Socio-Demographic Characteristics Questionnaire, Hospital Anxiety and Depression Scale and Pittsburg Sleep Quality Index. The liver transplanted patients in the experiment group were provided with a video training in two sessions, one before and one after the transplantation, in order to decrease their levels of anxiety/depression and improve their sleep quality. The video training was provided to experiment group in addition to regular nursing care services of the clinic and lasted for 40 minutes. On the other hand, the control group received only nursing care as a routine clinical practice.
Results: Although all the subscale scores of hospital anxiety and depression scale incurred a decrease after the transplantation, no statistically significant difference was discoveredSimilarly, there was no statistically significant difference between the experiment and control groups as regards to the subscale scores of PSQI which was used to assess the sleep quality of the patient.
Conclusion: For the patients who experience anxiety before and after liver transplant, it is recommended to schedule training programs and approaches for alleviating their levels of anxiety/depression, come up with attempts to meet the psychological and physiological needs of patients and improve their sleep quality.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Transplantation, Health Care Administration |
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2020 |
Acceptance Date | May 25, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 45 Issue: 3 |