Bu makalenin amacı, modern öncesi dönemdeki, Müslüman toplumlardaki anlamını ve sonraki anlamlarını keşfederek 7. yüzyıl Müslüman toplumlarında ve sanayi sonrası dönemde sermaye anlayışını karşılaştırmaktır. Bunu yaparken çalışmanın kavramsal çerçevesi olarak kurumsal mantıklar kavramı kullanılmıştır. Bu makalede ilk olarak sermaye terimi üç dönemde ele alınmış ve incelenmiştir: (1) 7. yy Müslüman toplumlarda Kasb kavramı yardımıyla; (2) 18. yüzyılda sanayi devriminin ortaya çıkmasıyla; ve son olarak, (3) çağdaş dönemde. Sermaye kavramı başlangıçtan günümüze kadar çeşitli anlamlara sahip olagelmiştir. 18. yüzyılda sanayi devriminin ortaya çıkmasıyla birlikte insan ve emek bile metalaşmış ve beşeri sermaye kavramı ortaya çıkmıştır. Daha sonra çağdaş döneme gelindiğinde insanın yanı sıra insanların sosyal ve kültürel ilişkilerinin de metalaştığı görülmektedir. Çalışmanın son bölümünde ise çağdaş dönemde sermayenin dönüşümü ve metalaşma süreci İslam ekonomisi ışığında eleştirel olarak değerlendirilmiştir. İslam ekonomisi bakış açısına göre bireylerin beşeri sermaye olarak metalaştırılması ve bireylere sermaye muamelesi yapılması İslam ahlakıyla bağdaşmamaktadır. Bunun yanı sıra İslam ekonomisine göre, toplumsal ilişkiler ve sahip olunan bilgiler de metalaştırılmamalıdır. İslam, içerisinde barındırdığı ahlakî değerler ve normlar ile sosyal hayatta bireyleri ve onların temel amacı olan Allah’a kulluk etmeyi ön planda tutmaktadır.
Sermaye Metalaşma Sanayi Devrimi İslam Ekonomisi Sosyal Sermaye Beşeri Sermaye Kültürel Sermaye
The purpose of this paper is to compare the understanding of capital in the 7th century Muslim societies and post-industrial era through exploring its meaning in the pre-modern period, in Muslim societies, and its later meanings. In doing this, the institutional logics is used as the conceptual framework of the study. In this paper, the capital term was discussed and examined in three periods: (1) in the 7th century Muslim societies with the help of the concept of Kasb; (2) following the emergence of the industrial revolution in the 18th century; and finally, (3) during the contemporary period. The concept of capital has various meanings from the beginning to the contemporary period. In the 18th century, with the emergence of the industrial revolution, even individuals and their labour were commodified, and the concept of human capital has emerged. Then, in the contemporary period, it is seen that besides humans, their social and cultural relationships are also commodified. In the last section, we critically evaluate the transformation of the concept of capital in the contemporary period and the commodification process in the light of Islamic economics. According to the Islamic economics perspective, the commodification of individuals in the form of human capital and treating a human as capital is not compatible with the morality of Islam. Furthermore, the social relations and the knowledge one possesses also should not be commodified. Islam, with its moral values and norms, prioritizes individuals in social life and their main objective, which is to be a servant to God.
Cultural Capital Capital Commodification Industrial Revolution Islamic Economics Social Capital Human Capital
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2022 |
Kabul Tarihi | 11 Mayıs 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
Bizi sosyal medyadan takip edin!
https://twitter.com/AizoniaPublish
https://instagram.com/aizoniapublishing