Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COVID-19 salgını sürecindeki uzaktan eğitim sistemi hakkında diş hekimliği fakültesi öğrencilerinin deneyimleri ve görüşleri

Yıl 2023, Cilt: 33 Sayı: 1, 9 - 13, 31.01.2023
https://doi.org/10.54614/crds.2022.6197

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı, COVID-19 salgınının eğitime olan etkisi, uzaktan eğitim sistemin- deki ders içeriklerinde yapılabilecek yenilikler, uzaktan eğitimde ölçme/değerlendirme ve yaşanan zorluklar hakkında diş hekimliği fakültesi öğrencilerinin deneyim ve görüşlerini değerlendirmektir.
Yöntemler: Bu çalışmada diş hekimliği fakültesi öğrencilerine çevrim içi bir anket uygulandı. Anket toplam 22 sorudan oluşmaktaydı. Elde edilen verilerin pre-klinik (birinci, ikinci ve üçüncü sınıflar) ve klinik (dördüncü ve beşinci sınıflar) öğrencileri için karşılaştırması Pearson Ki-kare test istatistiği kullanılarak yapıldı.
Bulgular: Çalışmaya toplam 170 öğrenci gönüllü olarak katıldı. Katılımcıların yarısı (%50) COVID-19 salgını sürecinde teorik eğitimin olumsuz etkilendiğini, tamamına yakını (%99) ise pratik eğitimin olumsuz etkilendiğini bildirdi. Katılımcıların çoğu uzaktan eğitim sistemindeki derslerde çok sayıda vaka videolarının (%68) ve hastaya yapılan işlemlerin video-konferans yoluyla aktarılma- sının (%77) faydalı olacağını belirtti. Katılımcıların çoğu üç boyutlu simülasyon sistemleri hakkında bilgisinin olmadığını (%76) bildirdi. Ölçme/değerlendirme ile ilgili bazı sorulara verilen cevaplar pre-klinik ve klinik öğrencileri arasında istatiksel olarak anlamlı farklılık gösterdi (P < ,05).
Sonuç: Çalışmanın sonuçlarına göre, COVID-19 salgınının diş hekimliği fakültesi öğrencilerinin hem teorik hem de pratik eğitimlerini olumsuz etkilediği görüldü.
Anahtar Kelimeler: COVID-19, diş hekimliği, eğitim

ABSTRACT
Objective: The aim of this study is to evaluate the experiences and opinions of the faculty of den- tistry students about the impact of the COVID-19 pandemic on education, the innovations that can be made in the course content in the distance education system, the measurement/evaluati on, and the difficulties experienced in distance education.
Methods: In this study, an online questionnaire was applied to the dental students. The survey consisted of 22 questions in total. The obtained data were compared between pre-clinical (first, second, and third grades) and clinical (fourth and fifth grades) students using the Pearson Chi- square test statistic.
Results: A total of 170 students voluntarily participated in the study. Half (50%) of the participants reported that theoretical training was adversely affected during the COVID-19 pandemic, while almost all (99%) reported that practical training was adversely affected. Most of the participants stated that it would be beneficial to have many numbers of case videos (68%) and to transfer the procedures done to the patient via videoconference (77%) in the courses in the distance education system. Most of the participants reported that they did not have knowledge about three-dimen- sional simulation systems (76%). The answers given to some questions about the measurement/ evaluation showed a statistically significant difference between pre-clinical and clinical students (P <,05).

Kaynakça

  • 1. Lai CC, Shih TP, Ko WC, Tang HJ, Hsueh PR. Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) and coronavirus disease-2019 (COVID-19): The epidemic and the challenges. Int J Antimicrob Agents. 2020;55(3):105924. [CrossRef]
  • 2. Organization W.H. Coronavirus Disease 2019 (COVID-19): Situation report, 51; 2020. 3. Al-Taweel FB, Abdulkareem AA, Gul SS, Alshami ML. Evaluation of technology-based learning by dental students during the pandemic outbreak ofcoronavirus disease 2019. EurJDent Educ. 2021;25(1):183- 190. [CrossRef]
  • 4. Meng L, Hua F, Bian Z. Coronavirus disease 2019 (COVID-19): Emerg- ing and future challenges for dental and oral medicine. J Dent Res. 2020;99(5):481-487. [CrossRef]
  • 5. Schlenz MA, Schmidt A, Wöstmann B, Krämer N, Schulz-Weidner N. Students’ and lecturers’ perspective on the implementation of online learning in dental education due to SARS-CoV-2 (COVID-19): A cross-sectional study. BMC Med Educ. 2020;20(1):354. [CrossRef]
  • 6. Iyer P, Aziz K, Ojcius DM. Impact of COVID-19 on dental education in the United States. J Dent Educ. 2020;84(6):718-722. [CrossRef]
  • 7. Chavarría-Bolaños D, Gómez-Fernández A, Dittel-Jiménez C, Montero- Aguilar M. E-learning in dental schools in the times of COVID-19: A review and analysis of an educational resource in times of the COVID- 19 pandemic. Odovtos - Int J Dent Sc. 2020;22(3):207-224. [CrossRef]
  • 8. Dyer E, Swartzlander BJ, Gugliucci MR. Using virtual reality in medi- cal education to teach empathy. J Med Libr Assoc. 2018;106(4):498- 500. [CrossRef]
  • 9. Roy E, Bakr MM, George R. The need for virtual reality simulators in dental education: A review. Saudi Dent J. 2017;29(2):41-47. [CrossRef]
  • 10. Mukhtar K, Javed K, Arooj M, Sethi A. Advantages, limitations, and recommendations for online learning during COVID-19 pandemic era. Pak J Med Sci. 2020;36(COVID19-S4):S27-S31. [CrossRef]
  • 11. Alzahrani SB, Alrusayes AA, Aldossary MS. Impact of COVID-19 pan- demic on dental education, research, and students. Int J Health Sci Res. 2020;10:207-212.
  • 12. Çelik Ç, Tuncen D. Diş hekimliği öğrencilerinde strese neden olan faktörlerin değerlendirilmesi. Curr Res Dent Sci. 2015;25(1):189-189.
  • 13. Hung M, Licari FW, Hon ES, et al. In an era of uncertainty: Impact of COVID-19 on dental education. J Dent Educ. 2021;85(2):148-156. [CrossRef]
  • 14. Ezmek B. Efficacy of online theoretical prosthetic dentistry lessons on the didactic benefit of students during COVID-19 isolation. Turk Klin J Med Sci. 2021;27(4):667-673.
  • 15. Sarialioglu Gungor A, Sesen Uslu Y, Donmez N. Perceptions of dental students towards online education during the COVID-19 pandemic. Eur Oral Res. 2021;55(3):124-132. [CrossRef]
  • 16. Abbasi MS, Ahmed N, Sajjad B, et al. E-learning perception and sat- isfaction among health sciences students amid the COVID-19 pan- demic. Work. 2020;67(3):549-556. [CrossRef]
  • 17. Hattar S, AlHadidi A, Sawair FA, Abd Alraheam I, El-Ma’aita A, Wahab FK. Impact of COVID-19 pandemic on dental education: Online experience and practice expectations among dental students at the University of Jordan. BMC Med Educ. 2021;21(1):1.
  • 18. Keser G , Namdar Pekİner F. Evaluation of online learning process of intern dental students during the Covid-19 pandemic period: A sur- vey. Curr Res Dent Sci. 2022;32(1):1-4. [CrossRef]
  • 19. Akaltan KF. Diş hekimliğinde preklinik ve klinik eğitim çeşitliliği. Selcuk Dent J. 2019:37-51. [CrossRef]
  • 20. Van Doren EJ, Lee JE, Breitman LS, Chutinan S, Ohyama H. Students’ perceptions on dental education in the wake of the COVID-19 pan- demic. J Dent Educ. 2020;85(Suppl 1):1187-1189. [CrossRef]
  • 21. Dieckmann P, Torgeirsen K, Qvindesland SA, Thomas L, Bushell V, Langli Ersdal HL. The use of simulation to prepare and improve responses to infectious disease outbreaks like COVID-19: Practical tips and resources from Norway, Denmark, and the UK. Adv Simul (Lond). 2020;5(1):3. [CrossRef]
  • 22. Haroon Z, Azad AA, Sharif M, Aslam A, Arshad K, Rafiq S. COVID-19 era: Challenges and solutions in dental education. J Coll Phys Surg Pak. 2020;30(10):129-131. [CrossRef]
  • 23. Özdede M, Sahin S. Views and anxiety levels of Turkish dental stu- dents during the COVID-19 pandemic. J Stomatol. 2020;73(3):123- 128. [CrossRef]
  • 24. Ataş O, Talo Yildirim TT. Evaluation of knowledge, attitudes, and clini- cal education of dental students about COVID-19 pandemic. PeerJ. 2020;8:e9575. [CrossRef]

COVID-19 salgını sürecindeki uzaktan eğitim sistemi hakkında diş hekimliği fakültesi öğrencilerinin deneyimleri ve görüşleri

Yıl 2023, Cilt: 33 Sayı: 1, 9 - 13, 31.01.2023
https://doi.org/10.54614/crds.2022.6197

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı, COVID-19 salgınının eğitime olan etkisi, uzaktan eğitim sistemin- deki ders içeriklerinde yapılabilecek yenilikler, uzaktan eğitimde ölçme/değerlendirme ve yaşanan zorluklar hakkında diş hekimliği fakültesi öğrencilerinin deneyim ve görüşlerini değerlendirmektir.
Yöntemler: Bu çalışmada diş hekimliği fakültesi öğrencilerine çevrim içi bir anket uygulandı. Anket toplam 22 sorudan oluşmaktaydı. Elde edilen verilerin pre-klinik (birinci, ikinci ve üçüncü sınıflar) ve klinik (dördüncü ve beşinci sınıflar) öğrencileri için karşılaştırması Pearson Ki-kare test istatistiği kullanılarak yapıldı.
Bulgular: Çalışmaya toplam 170 öğrenci gönüllü olarak katıldı. Katılımcıların yarısı (%50) COVID-19 salgını sürecinde teorik eğitimin olumsuz etkilendiğini, tamamına yakını (%99) ise pratik eğitimin olumsuz etkilendiğini bildirdi. Katılımcıların çoğu uzaktan eğitim sistemindeki derslerde çok sayıda vaka videolarının (%68) ve hastaya yapılan işlemlerin video-konferans yoluyla aktarılma- sının (%77) faydalı olacağını belirtti. Katılımcıların çoğu üç boyutlu simülasyon sistemleri hakkında bilgisinin olmadığını (%76) bildirdi. Ölçme/değerlendirme ile ilgili bazı sorulara verilen cevaplar pre-klinik ve klinik öğrencileri arasında istatiksel olarak anlamlı farklılık gösterdi (P < ,05).
Sonuç: Çalışmanın sonuçlarına göre, COVID-19 salgınının diş hekimliği fakültesi öğrencilerinin hem teorik hem de pratik eğitimlerini olumsuz etkilediği görüldü.
Anahtar Kelimeler: COVID-19, diş hekimliği, eğitim

ABSTRACT
Objective: The aim of this study is to evaluate the experiences and opinions of the faculty of den- tistry students about the impact of the COVID-19 pandemic on education, the innovations that can be made in the course content in the distance education system, the measurement/evaluati on, and the difficulties experienced in distance education.
Methods: In this study, an online questionnaire was applied to the dental students. The survey consisted of 22 questions in total. The obtained data were compared between pre-clinical (first, second, and third grades) and clinical (fourth and fifth grades) students using the Pearson Chi- square test statistic.
Results: A total of 170 students voluntarily participated in the study. Half (50%) of the participants reported that theoretical training was adversely affected during the COVID-19 pandemic, while almost all (99%) reported that practical training was adversely affected. Most of the participants stated that it would be beneficial to have many numbers of case videos (68%) and to transfer the procedures done to the patient via videoconference (77%) in the courses in the distance education system. Most of the participants reported that they did not have knowledge about three-dimen- sional simulation systems (76%). The answers given to some questions about the measurement/ evaluation showed a statistically significant difference between pre-clinical and clinical students (P <,05).

Kaynakça

  • 1. Lai CC, Shih TP, Ko WC, Tang HJ, Hsueh PR. Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) and coronavirus disease-2019 (COVID-19): The epidemic and the challenges. Int J Antimicrob Agents. 2020;55(3):105924. [CrossRef]
  • 2. Organization W.H. Coronavirus Disease 2019 (COVID-19): Situation report, 51; 2020. 3. Al-Taweel FB, Abdulkareem AA, Gul SS, Alshami ML. Evaluation of technology-based learning by dental students during the pandemic outbreak ofcoronavirus disease 2019. EurJDent Educ. 2021;25(1):183- 190. [CrossRef]
  • 4. Meng L, Hua F, Bian Z. Coronavirus disease 2019 (COVID-19): Emerg- ing and future challenges for dental and oral medicine. J Dent Res. 2020;99(5):481-487. [CrossRef]
  • 5. Schlenz MA, Schmidt A, Wöstmann B, Krämer N, Schulz-Weidner N. Students’ and lecturers’ perspective on the implementation of online learning in dental education due to SARS-CoV-2 (COVID-19): A cross-sectional study. BMC Med Educ. 2020;20(1):354. [CrossRef]
  • 6. Iyer P, Aziz K, Ojcius DM. Impact of COVID-19 on dental education in the United States. J Dent Educ. 2020;84(6):718-722. [CrossRef]
  • 7. Chavarría-Bolaños D, Gómez-Fernández A, Dittel-Jiménez C, Montero- Aguilar M. E-learning in dental schools in the times of COVID-19: A review and analysis of an educational resource in times of the COVID- 19 pandemic. Odovtos - Int J Dent Sc. 2020;22(3):207-224. [CrossRef]
  • 8. Dyer E, Swartzlander BJ, Gugliucci MR. Using virtual reality in medi- cal education to teach empathy. J Med Libr Assoc. 2018;106(4):498- 500. [CrossRef]
  • 9. Roy E, Bakr MM, George R. The need for virtual reality simulators in dental education: A review. Saudi Dent J. 2017;29(2):41-47. [CrossRef]
  • 10. Mukhtar K, Javed K, Arooj M, Sethi A. Advantages, limitations, and recommendations for online learning during COVID-19 pandemic era. Pak J Med Sci. 2020;36(COVID19-S4):S27-S31. [CrossRef]
  • 11. Alzahrani SB, Alrusayes AA, Aldossary MS. Impact of COVID-19 pan- demic on dental education, research, and students. Int J Health Sci Res. 2020;10:207-212.
  • 12. Çelik Ç, Tuncen D. Diş hekimliği öğrencilerinde strese neden olan faktörlerin değerlendirilmesi. Curr Res Dent Sci. 2015;25(1):189-189.
  • 13. Hung M, Licari FW, Hon ES, et al. In an era of uncertainty: Impact of COVID-19 on dental education. J Dent Educ. 2021;85(2):148-156. [CrossRef]
  • 14. Ezmek B. Efficacy of online theoretical prosthetic dentistry lessons on the didactic benefit of students during COVID-19 isolation. Turk Klin J Med Sci. 2021;27(4):667-673.
  • 15. Sarialioglu Gungor A, Sesen Uslu Y, Donmez N. Perceptions of dental students towards online education during the COVID-19 pandemic. Eur Oral Res. 2021;55(3):124-132. [CrossRef]
  • 16. Abbasi MS, Ahmed N, Sajjad B, et al. E-learning perception and sat- isfaction among health sciences students amid the COVID-19 pan- demic. Work. 2020;67(3):549-556. [CrossRef]
  • 17. Hattar S, AlHadidi A, Sawair FA, Abd Alraheam I, El-Ma’aita A, Wahab FK. Impact of COVID-19 pandemic on dental education: Online experience and practice expectations among dental students at the University of Jordan. BMC Med Educ. 2021;21(1):1.
  • 18. Keser G , Namdar Pekİner F. Evaluation of online learning process of intern dental students during the Covid-19 pandemic period: A sur- vey. Curr Res Dent Sci. 2022;32(1):1-4. [CrossRef]
  • 19. Akaltan KF. Diş hekimliğinde preklinik ve klinik eğitim çeşitliliği. Selcuk Dent J. 2019:37-51. [CrossRef]
  • 20. Van Doren EJ, Lee JE, Breitman LS, Chutinan S, Ohyama H. Students’ perceptions on dental education in the wake of the COVID-19 pan- demic. J Dent Educ. 2020;85(Suppl 1):1187-1189. [CrossRef]
  • 21. Dieckmann P, Torgeirsen K, Qvindesland SA, Thomas L, Bushell V, Langli Ersdal HL. The use of simulation to prepare and improve responses to infectious disease outbreaks like COVID-19: Practical tips and resources from Norway, Denmark, and the UK. Adv Simul (Lond). 2020;5(1):3. [CrossRef]
  • 22. Haroon Z, Azad AA, Sharif M, Aslam A, Arshad K, Rafiq S. COVID-19 era: Challenges and solutions in dental education. J Coll Phys Surg Pak. 2020;30(10):129-131. [CrossRef]
  • 23. Özdede M, Sahin S. Views and anxiety levels of Turkish dental stu- dents during the COVID-19 pandemic. J Stomatol. 2020;73(3):123- 128. [CrossRef]
  • 24. Ataş O, Talo Yildirim TT. Evaluation of knowledge, attitudes, and clini- cal education of dental students about COVID-19 pandemic. PeerJ. 2020;8:e9575. [CrossRef]
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ağız, Diş ve Çene Radyolojisi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nuray Bağcı Bu kişi benim

Kübra Taka Bu kişi benim

Tuba Gündüz Bu kişi benim

İlkay Peker Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2023
Gönderilme Tarihi 15 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 33 Sayı: 1

Kaynak Göster

AMA Bağcı N, Taka K, Gündüz T, Peker İ. COVID-19 salgını sürecindeki uzaktan eğitim sistemi hakkında diş hekimliği fakültesi öğrencilerinin deneyimleri ve görüşleri. Curr Res Dent Sci. Ocak 2023;33(1):9-13. doi:10.54614/crds.2022.6197

Current Research in Dental Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

29936