Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Diş Hekimliği Son Sınıf Öğrencilerinin Güncel Temel Yaşam Desteği Bilgi Düzeylerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2024, Cilt: 34 Sayı: 3, 192 - 197, 28.07.2024
https://doi.org/10.5152/CRDS.2023.22143

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı, diş hekimliği son sınıf öğrencilerinin temel yaşam desteği bilgisini, temel yaşam desteği uygulayabilme öz güvenini, eğitim öncesi ve sonrası olarak değerlendirmektir.
Yöntemler: Çalışmaya diş hekimliği son sınıf öğrencisi olan 96 kişi katıldı. Temel yaşam desteği bilgi düzeyi, eğitim öncesi ve sonrası, teorik ve maket ile uygulamalı olarak, 2 aşamada değerlendirilmiştir. Anket ve uygulama 10 puan üzerinden değerlendirilmiş olup, alınan puanlar kötü, orta ve iyi olarak, üç kategoriye ayrılarak (kötü≤3, 4≤orta≤7, 8≤iyi) öğrencilerin seviye belirlemesi yapılmıştır.
Bulgular: Anketteki tüm sorulara doğru cevap verme oranları ve maket üzerindeki tüm temel yaşam desteği uygulamaları, eğitim sonrasında önemli oranda artış göstermiştir. Eğitim öncesinde teorik bilgi (anket) puanları 1.9±1.01’den eğitim sonrasında 9.1±0.75 puana, uygulama bilgi düzeyleri ise; 0.9±1.27’den 8.9±0.97 puana yükseldi ve bu puan artışları istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0.001). Öğrencilerin temel yaşam desteği hakkında kendilerine vermiş oldukları özgüven puanları eğitim öncesinde 2.5±0.85’den eğitim sonrasında 7.0±0.96 puana yükseldi ve istatistiksel olarak anlamlı bulundu (p<0.001).
Sonuç: Diş hekimliği öğrencileri, diş hekimliği kariyerleri boyunca herhangi bir zamanda ortaya çıkabilecek önemli bir tıbbi acil durum olan, kardiyak arrest yönetimine yönelik bilgi ve becerilerini geliştirecek olan düzenli temel yaşam desteği eğitimi almaları çok önemlidir.
Anahtar Kelimeler: Bilgi, diş hekimliği öğrencileri, eğitim, öz güven, temel yaşam desteği

Kaynakça

  • 1. Chilappa R, Waxman MJ. Basic Life Support Awareness and Knowledge in High School Students. Kansas journal of medicine. 2021;14: 38.
  • 2. Perkins GD, Travers AH, Berg RA, et al. Part 3: adult basic life support and automated external defibrillation: 2015 international consensus on cardiopulmonary resuscitation and emergency cardiovascular care science with treatment recommendations. Resuscitation. 2015;95:e43–e69. doi: 10.1016/j.resuscitation.2015.07.041. [PubMed] [CrossRef] [Google Scholar]
  • 3. Brady WJ, Mattu A, Slovis CM. Lay responder care for an adult with out-of-hospital cardiac arrest. N Engl J Med. 2019;381(23):2242–2251. [PubMed] [Google Scholar]
  • 4. 4- Myat A, Song KJ, Rea T. Out-of-hospital cardiac arrest: current concepts. Lancet. 2018;391(10124):970-979. doi: 10.1016/S0140-6736(18)30472-0.
  • 5. Aroor AR, Saya RP, Attar NR, Saya GK, Ravinanthanan M. Awareness about basic life support and emergency medical services and its associated factors among students in a tertiary care hospital in South India. J Emerg Trauma Shock. 2014;7(3):166. doi: 10.4103/0974-2700.136857. [PMC free article] [PubMed] [CrossRef] [Google Scholar]
  • 6. De Buck E, Van Remoortel H, Dieltjens T, et al. Evidence-based educational pathway for the integration of first aid training in school curricula. Resuscitation. 2015;94:8-22. https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2015.06.008
  • 7. Mac Giolla Phadraig C, Ho JD, Guerin S, et al. Neither Basic Life Support knowledge nor self‐efficacy are predictive of skills among dental students. European Journal of Dental Education. 2017;21(3):187-192.
  • 8. Roshana S, Batajoo K, Piryani R, Sharma M. Basic life support: knowledge and attitude of medical/paramedical professionals. World J Emerg Med. 2012;3(2):141. doi: 10.5847/wjem.j.issn.1920-8642.2012.02.011. [PMC free article] [PubMed] [CrossRef] [Google Scholar]
  • 9. Jing Q, Wan K, Ma L, Zhao J. Medical Emergencies in Dental Clinics: A Survey of 2013 Dentists in China. Chinese Medical Sciences Journal, 2020;35(4):342-349.
  • 10. Narayan DP, Biradar SV, Reddy MT, Sujatha BK. Assessment of knowledge and attitude about basic life support among dental interns and postgraduate students in Bangalore city, India. World Journal of Emergency Medicine. 2015;6:118–22. [PMC free article] [PubMed] [Google Scholar]
  • 11. Müller M, Hänsel M, Stehr S, Weber S, Koch T. A state-wide survey of medical emergency management in dental practices: incidence of emergencies and training experience. Emerg Med J. 2008;25(5):296–300. doi: 10.1136/emj.2007.052936. [PubMed] [CrossRef] [Google Scholar]
  • 12. Kandray DP, Pieren JA, Benner RW. Attitudes of Ohio dentists and dental hygienists on the use of automated external defibrillators. J Dent Educ. 2007;71(4):480–486. [PubMed] [Google Scholar]
  • 13. Lin Y, Cheng A, Grant VJ, Currie GR, Hecker KG. Improving CPR quality with distributed practice and real-time feedback in pediatric healthcare providers – A randomized controlled trial. Resuscitation. 2018;130:6-12.
  • 14. Binkhorst M, Coopmans M, Draaisma JMT, Bot P, Hogeveen M. Retention of knowledge and skills in pediatric life support amongst pediatricians. Eur J Pediatr. 2018;177:1089-99.
  • 15. Chandrasekaran S, Kumar S, Bhat SA. Awareness of basic life support among medical, dental, nursing students and doctors. Indian J Anaesth. 2010;54(2):121
  • 16. Irfan B, Zahid I, Khan MS, et al. Current state of knowledge of basic life support in health professionals of the largest city in Pakistan: a cross-sectional study. BMC health services research. 2019;19(1):1-7.
  • 17. Yeşilbaş O, Kıhtır HS. Türkiye’deki çocuk hekimlerinin temel yaşam desteği ile ilgili farkındalığı ve bilgi düzeyi. Journal of Pediatric Emergency Intensive Care Medicine. 2019;6:58-65.
  • 18. Jamalpour MR, Asadi HK, Zarei K. Basic life support knowledge and skills of Iranian general dental practitioners to perform cardiopulmonary resuscitation. Nigerian medical journal: journal of the Nigeria Medical Association, Nijer Med J. 2015; 56 (2):148–152. [ Ücretsiz PMC makalesi ] [ PubMed ] [ Google Scholar ]
  • 19. Laurent F, Augustin P, Nabet C, Ackers S, Zamaroczy D, Maman L. Managing a cardiac arrest: Evaluation of final-year predoctoral dental students. J Dent Educ. 2009;73(2):11-7.
  • 20. Kim SY, Shin D, Kim HJ, Karm MH. Changes of knowledge and practical skills before and after retraining for basic life support: Focused on students of Dental School. International journal of medical sciences. 2020;17(18):3082.
  • 21. Owojuyigbe AM, Adenekan AT, Faponle AF, Olateju SO. Impact of basic life support training on the knowledge of basic life support in a group of Nigerian Dental Students. Niger Postgrad Med J. 2015;22:164-8.
  • 22. Al-Shamiri HM, Al-Maweri SA, Shugaa-Addin B, Alaizari NA, Hunaish A. Awareness of basic life support among Saudi dental students and interns. Eur J Dent. 2017;11:521-5.
  • 23. Vashist A, Parhar S, Gambhir RS, Sohi RK, Talwar PP. Legal modalities in dental patient management and professional misconduct. SRM J Res Dent Sci. 2014;5:91. [Google Scholar]
  • 24. Kwon BK, Ahn HJ, Kang JK, Kim CY, Choi JH. The jurisdictional precedent analysis of medical dispute in dental field. J Oral Med Pain. 2006;31:283–96. [Google Scholar]
  • 25. Zaheer H, Haque Z. Awareness about BLS (CPR) among medical students: Status and requirements. J Pak Med Assoc. 2009;59:57-9
  • 26. Mastoridis S, Shanmugarajah K, Kneebone R. Undergraduate education in trauma medicine: The students' verdict on current teaching. Med Teach. 2011;33:585-7.
  • 27. Edomwonyi NP, Isesele TO, Edobor FE, Esangbedo S, Afolayan J. A survey of the knowledge of cardiopulmonary rescucitation and the impact of training on nurses at the University of Benin teaching hospital, Nigeria. West Afr J Med. 2013;32:239-42.
  • 28. Pande S, Pande S, Parate V, Pande S, Sukhsohale N. Evaluation of retention of knowledge and skills imparted to first-year medical students through basic life support training. Adv Physiol Educ. 2014;38:42-5.
  • 29. Chaudhary A, Parikh H, Dave V. Current scenario: Knowledge of basic life support in medical college. Nat J Med Res. 2011;1:80-2.
  • 30. Ruesseler M, Weinlich M, Müller MP, Byhahn C, Marzi I, Walcher F. Simulation training improves ability to manage medical emergencies. Emerg Med J. 2010;27:734-8.
  • 31. Yılmaz A, Sabırlı R, Seyit M, Özen M. Temel Yaşam Desteği Eğitimi Alan Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Bilgi ve Beceri Düzeyleri. Van Tıp Dergisi. 2019;26(3):324-330.
  • 32. Hashim R, Mathew LS, Rustom S, Amer F, Odeh R. Emergency medical care in dentistry: A cross sectional analysis of competencies for undergraduate students. International Journal of Critical Illness and Injury Science. 2021;11(1):33.
  • 33. Sopka S, Biermann H, Druener S, et al. Practical skills training influences knowledge and attitude of dental students towards emergency medical care. Eur J Dent Educ. 2012;16(3):179-186.

Diş Hekimliği Son Sınıf Öğrencilerinin Güncel Temel Yaşam Desteği Bilgi Düzeylerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2024, Cilt: 34 Sayı: 3, 192 - 197, 28.07.2024
https://doi.org/10.5152/CRDS.2023.22143

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı, diş hekimliği son sınıf öğrencilerinin temel yaşam desteği bilgisini, temel yaşam desteği uygulayabilme öz güvenini, eğitim öncesi ve sonrası olarak değerlendirmektir.
Yöntemler: Çalışmaya diş hekimliği son sınıf öğrencisi olan 96 kişi katıldı. Temel yaşam desteği bilgi düzeyi, eğitim öncesi ve sonrası, teorik ve maket ile uygulamalı olarak, 2 aşamada değerlendirilmiştir. Anket ve uygulama 10 puan üzerinden değerlendirilmiş olup, alınan puanlar kötü, orta ve iyi olarak, üç kategoriye ayrılarak (kötü≤3, 4≤orta≤7, 8≤iyi) öğrencilerin seviye belirlemesi yapılmıştır.
Bulgular: Anketteki tüm sorulara doğru cevap verme oranları ve maket üzerindeki tüm temel yaşam desteği uygulamaları, eğitim sonrasında önemli oranda artış göstermiştir. Eğitim öncesinde teorik bilgi (anket) puanları 1.9±1.01’den eğitim sonrasında 9.1±0.75 puana, uygulama bilgi düzeyleri ise; 0.9±1.27’den 8.9±0.97 puana yükseldi ve bu puan artışları istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0.001). Öğrencilerin temel yaşam desteği hakkında kendilerine vermiş oldukları özgüven puanları eğitim öncesinde 2.5±0.85’den eğitim sonrasında 7.0±0.96 puana yükseldi ve istatistiksel olarak anlamlı bulundu (p<0.001).
Sonuç: Diş hekimliği öğrencileri, diş hekimliği kariyerleri boyunca herhangi bir zamanda ortaya çıkabilecek önemli bir tıbbi acil durum olan, kardiyak arrest yönetimine yönelik bilgi ve becerilerini geliştirecek olan düzenli temel yaşam desteği eğitimi almaları çok önemlidir.

Kaynakça

  • 1. Chilappa R, Waxman MJ. Basic Life Support Awareness and Knowledge in High School Students. Kansas journal of medicine. 2021;14: 38.
  • 2. Perkins GD, Travers AH, Berg RA, et al. Part 3: adult basic life support and automated external defibrillation: 2015 international consensus on cardiopulmonary resuscitation and emergency cardiovascular care science with treatment recommendations. Resuscitation. 2015;95:e43–e69. doi: 10.1016/j.resuscitation.2015.07.041. [PubMed] [CrossRef] [Google Scholar]
  • 3. Brady WJ, Mattu A, Slovis CM. Lay responder care for an adult with out-of-hospital cardiac arrest. N Engl J Med. 2019;381(23):2242–2251. [PubMed] [Google Scholar]
  • 4. 4- Myat A, Song KJ, Rea T. Out-of-hospital cardiac arrest: current concepts. Lancet. 2018;391(10124):970-979. doi: 10.1016/S0140-6736(18)30472-0.
  • 5. Aroor AR, Saya RP, Attar NR, Saya GK, Ravinanthanan M. Awareness about basic life support and emergency medical services and its associated factors among students in a tertiary care hospital in South India. J Emerg Trauma Shock. 2014;7(3):166. doi: 10.4103/0974-2700.136857. [PMC free article] [PubMed] [CrossRef] [Google Scholar]
  • 6. De Buck E, Van Remoortel H, Dieltjens T, et al. Evidence-based educational pathway for the integration of first aid training in school curricula. Resuscitation. 2015;94:8-22. https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2015.06.008
  • 7. Mac Giolla Phadraig C, Ho JD, Guerin S, et al. Neither Basic Life Support knowledge nor self‐efficacy are predictive of skills among dental students. European Journal of Dental Education. 2017;21(3):187-192.
  • 8. Roshana S, Batajoo K, Piryani R, Sharma M. Basic life support: knowledge and attitude of medical/paramedical professionals. World J Emerg Med. 2012;3(2):141. doi: 10.5847/wjem.j.issn.1920-8642.2012.02.011. [PMC free article] [PubMed] [CrossRef] [Google Scholar]
  • 9. Jing Q, Wan K, Ma L, Zhao J. Medical Emergencies in Dental Clinics: A Survey of 2013 Dentists in China. Chinese Medical Sciences Journal, 2020;35(4):342-349.
  • 10. Narayan DP, Biradar SV, Reddy MT, Sujatha BK. Assessment of knowledge and attitude about basic life support among dental interns and postgraduate students in Bangalore city, India. World Journal of Emergency Medicine. 2015;6:118–22. [PMC free article] [PubMed] [Google Scholar]
  • 11. Müller M, Hänsel M, Stehr S, Weber S, Koch T. A state-wide survey of medical emergency management in dental practices: incidence of emergencies and training experience. Emerg Med J. 2008;25(5):296–300. doi: 10.1136/emj.2007.052936. [PubMed] [CrossRef] [Google Scholar]
  • 12. Kandray DP, Pieren JA, Benner RW. Attitudes of Ohio dentists and dental hygienists on the use of automated external defibrillators. J Dent Educ. 2007;71(4):480–486. [PubMed] [Google Scholar]
  • 13. Lin Y, Cheng A, Grant VJ, Currie GR, Hecker KG. Improving CPR quality with distributed practice and real-time feedback in pediatric healthcare providers – A randomized controlled trial. Resuscitation. 2018;130:6-12.
  • 14. Binkhorst M, Coopmans M, Draaisma JMT, Bot P, Hogeveen M. Retention of knowledge and skills in pediatric life support amongst pediatricians. Eur J Pediatr. 2018;177:1089-99.
  • 15. Chandrasekaran S, Kumar S, Bhat SA. Awareness of basic life support among medical, dental, nursing students and doctors. Indian J Anaesth. 2010;54(2):121
  • 16. Irfan B, Zahid I, Khan MS, et al. Current state of knowledge of basic life support in health professionals of the largest city in Pakistan: a cross-sectional study. BMC health services research. 2019;19(1):1-7.
  • 17. Yeşilbaş O, Kıhtır HS. Türkiye’deki çocuk hekimlerinin temel yaşam desteği ile ilgili farkındalığı ve bilgi düzeyi. Journal of Pediatric Emergency Intensive Care Medicine. 2019;6:58-65.
  • 18. Jamalpour MR, Asadi HK, Zarei K. Basic life support knowledge and skills of Iranian general dental practitioners to perform cardiopulmonary resuscitation. Nigerian medical journal: journal of the Nigeria Medical Association, Nijer Med J. 2015; 56 (2):148–152. [ Ücretsiz PMC makalesi ] [ PubMed ] [ Google Scholar ]
  • 19. Laurent F, Augustin P, Nabet C, Ackers S, Zamaroczy D, Maman L. Managing a cardiac arrest: Evaluation of final-year predoctoral dental students. J Dent Educ. 2009;73(2):11-7.
  • 20. Kim SY, Shin D, Kim HJ, Karm MH. Changes of knowledge and practical skills before and after retraining for basic life support: Focused on students of Dental School. International journal of medical sciences. 2020;17(18):3082.
  • 21. Owojuyigbe AM, Adenekan AT, Faponle AF, Olateju SO. Impact of basic life support training on the knowledge of basic life support in a group of Nigerian Dental Students. Niger Postgrad Med J. 2015;22:164-8.
  • 22. Al-Shamiri HM, Al-Maweri SA, Shugaa-Addin B, Alaizari NA, Hunaish A. Awareness of basic life support among Saudi dental students and interns. Eur J Dent. 2017;11:521-5.
  • 23. Vashist A, Parhar S, Gambhir RS, Sohi RK, Talwar PP. Legal modalities in dental patient management and professional misconduct. SRM J Res Dent Sci. 2014;5:91. [Google Scholar]
  • 24. Kwon BK, Ahn HJ, Kang JK, Kim CY, Choi JH. The jurisdictional precedent analysis of medical dispute in dental field. J Oral Med Pain. 2006;31:283–96. [Google Scholar]
  • 25. Zaheer H, Haque Z. Awareness about BLS (CPR) among medical students: Status and requirements. J Pak Med Assoc. 2009;59:57-9
  • 26. Mastoridis S, Shanmugarajah K, Kneebone R. Undergraduate education in trauma medicine: The students' verdict on current teaching. Med Teach. 2011;33:585-7.
  • 27. Edomwonyi NP, Isesele TO, Edobor FE, Esangbedo S, Afolayan J. A survey of the knowledge of cardiopulmonary rescucitation and the impact of training on nurses at the University of Benin teaching hospital, Nigeria. West Afr J Med. 2013;32:239-42.
  • 28. Pande S, Pande S, Parate V, Pande S, Sukhsohale N. Evaluation of retention of knowledge and skills imparted to first-year medical students through basic life support training. Adv Physiol Educ. 2014;38:42-5.
  • 29. Chaudhary A, Parikh H, Dave V. Current scenario: Knowledge of basic life support in medical college. Nat J Med Res. 2011;1:80-2.
  • 30. Ruesseler M, Weinlich M, Müller MP, Byhahn C, Marzi I, Walcher F. Simulation training improves ability to manage medical emergencies. Emerg Med J. 2010;27:734-8.
  • 31. Yılmaz A, Sabırlı R, Seyit M, Özen M. Temel Yaşam Desteği Eğitimi Alan Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Bilgi ve Beceri Düzeyleri. Van Tıp Dergisi. 2019;26(3):324-330.
  • 32. Hashim R, Mathew LS, Rustom S, Amer F, Odeh R. Emergency medical care in dentistry: A cross sectional analysis of competencies for undergraduate students. International Journal of Critical Illness and Injury Science. 2021;11(1):33.
  • 33. Sopka S, Biermann H, Druener S, et al. Practical skills training influences knowledge and attitude of dental students towards emergency medical care. Eur J Dent Educ. 2012;16(3):179-186.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Diş Hekimliği (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Şimşek Çelik Bu kişi benim

Yusuf Kenan Tekin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 28 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 28 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 34 Sayı: 3

Kaynak Göster

AMA Çelik Ş, Tekin YK. Diş Hekimliği Son Sınıf Öğrencilerinin Güncel Temel Yaşam Desteği Bilgi Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Curr Res Dent Sci. Temmuz 2024;34(3):192-197. doi:10.5152/CRDS.2023.22143

Current Research in Dental Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

29936