Objective: Anaphylaxis is a rapidly developing and life-threatening phenomenon. Rare cases of anaphylaxis may occur during dental practice and may cause loss of life in patients. This study aimed to evaluate the level of anaphylaxis knowledge in 4th and 5th-year dental students.
Methods: This descriptive and cross-sectional study was conducted on 4th and 5th-year students at Erciyes University Faculty of Dentistry between September 1 and 31, 2024.
Results: In the research group, 50.7% of the students were in the 4th year, and 58.9% were female. While 47.8% of the students in the research group received first aid training, those who thought that they could fully manage anaphylaxis in case of anaphylaxis were higher in those who did not receive first aid training in terms of knowing which immunoglobulin plays a role in anaphylaxis (p<0.05). The top five symptoms and signs thought to be related to anaphylaxis included respiratory distress (87.4%), rash (79.7%), itching (79.2%), swelling of the tongue (77.8%) and swelling of the lips (70.0%) (Table 1). The proportion of those who received first aid training was higher (p>0.05) for adrenaline, which is the first preferred drug in the treatment of anaphylaxis; IM, which is the first preferred route of drug administration; and 0.01 mg/kg; which is the drug dose (Table 2).
Conclusions: The study's findings, which indicate a low rate of anaphylaxis in the study group, underscore the need for in-service first aid training for students in formal education and their professional lives after graduation. These results have practical implications for the professional lives of dental students, highlighting the importance of anaphylaxis management in dental care.
Amaç: Anafilaksi hızla gelişen ve hayati tehlike yaratabilen olgulardır. Diş hekimliği uygulamaları sırasında nadirde olsa anafilaksi olguları görülebilir ve hastalarda yaşam kaybına neden olabilir. Bu çalışma, diş hekimliği fakültesi 4. ve 5. sınıf öğrencilerinde anafilaksi bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Yöntemler: Tanımlayıcı ve kesitsel nitelelikteki bu çalışma, 1-31 Eylül 2024 tarihleri arasında Erciyes Üniversite Diş Hekimliği Fakültesinde öğrenim gören 4 ve 5. sınıf öğrenciler üzerinde yapılmıştır.
Bulgular: Araştırma grubundaki öğrencilerin %50,7’si 4. sınıfta öğrenim görmekte olup %58,9’u kadındır. Araştırma grubundakilerin %47,8’i ilk yardım eğitimi alırken anafilaksi vakası ile karşılaşma durumunda tam anlamıyla yönetebileceğini düşünenlerde, anafilaksi de hangi immünglobülin rol oynadığını bilme durumunda ilk yardım eğitimi alanlarında, ilk yardım eğitimi almayanlara göre daha yüksektir (p<0,05). Anafilaksiyle ilişkili olduğunu düşünülen ilk 5 sırada yer alan semptom ve bulgular arasında solunum sıkıntısı (%87,4), kızarıklık (%79,7), kaşıntı (%79,2), dilde şişme (%77,8) ve dudakta şişme (%70,0) yer almaktadır (Tablo 1). Anafilaksi tedavisinde ilk tercih edilen ilaç olan adrenalin, ilk tercih edilen ilaç uygulama yolu olan IM ve ilaç dozu olan 0,01 mg/kg tamamında ilk yardım eğitimi alanların oranı daha yüksektir (p>0,05) (Tablo 2).
Sonuç: Araştırma grubundakilerin anafilaksiyle karşılaşma oranları düşüktür. Öğrencilere örgün eğitimde ve mezuniyet sonrası meslek yaşamlarında da hizmet içi ilk yardım eğitimleri yapılarak anafilaksi olgularının yönetimine fayda sağlayabilir.
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Diş Hekimliği (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 24 Temmuz 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 6 Aralık 2024 |
| Kabul Tarihi | 24 Nisan 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 35 Sayı: 3 |
Current Research in Dental Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.