In 21st century, the new technologies which have become important on the field of service marketing, as many other fields, have made use of technology increasingly necessary in the way of providing service of businesses. In this context, in order to increase their growth, profitableness and competitiveness, business incorporate the new technologies which can be made with technology-based applications in the options of providing service. The aim of this study is to search the mediating role of the desire to control on the effect of the situations of consumers’ technology readiness on customer loyalty. In this respect data were collected from 552 participants by convenience sampling method. According to results, it has been found that the technology readiness of consumers has significant effect on the desire to control and customer loyalty. In addition, it was concluded that the desire to control has mediating role in the effect of technology readiness degree on customer loyalty.
Technology Readiness (TR) Customer Loyalty Perception of Control.
21. yüzyılda birçok alan gibi hizmet pazarlaması alanında da önem kazanan yeni teknolojiler, işletmelerin hizmet sunumlarında giderek artan oranlarda teknoloji kullanımını zorunlu hale getirmiştir. Bu bağlamda işletmeler büyümelerini, karlılıklarını ve rekabet güçlerini artırmak amacıyla hizmet sunum seçeneklerine yeni teknolojileri dahil etmektedir. Bu çalışmanın amacı, tüketicilerin teknolojiye hazır bulunuşluk durumlarının müşteri sadakati üzerindeki etkisinde kontrol etme isteğinin aracılık rolünü araştırmaktır. Bu kapsamda araştırmada kolayda örnekleme yöntemiyle 552 katılımcıdan veri toplanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, tüketicilerin teknolojiye hazır bulunuşluk durumunun, kontrol etme isteği ve müşteri sadakati üzerinde anlamlı etkisi olduğu saptanmıştır. Ayrıca, teknolojiye hazır bulunuşluk seviyesinin müşteri sadakati üzerindeki etkisinde kontrol etme isteğinin aracılık rolünün olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Teknolojiye Hazır Bulunuşluk (TR) Müşteri Sadakati Kontrol Algısı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Pazarlama (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 6 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |