TANITIM FAALİYETLERİNİN TURİZM ÜZERİNE ETKİSİNİN ANALİZİ: ARDL MODELDEN KALINTILAR
Yıl 2020,
, 178 - 188, 20.04.2020
Mehmet Tahsin Liceli
,
Mehmet Oğuzhan İlban
Öz
Türkiye turizm gelirleri ve gelen turist sayısı
açısından son yıllarda dünya sıralamasında üst sıralarda olma başarısı
göstermiştir. Bu duruma bağlı olarak Kültür ve Turizm Bakanlığı belirlenen
bütçe çerçevesinde tanıtım faaliyetleri yürütmektedir. Çalışmanın amacı da
Türkiye’nin tanıtım bütçelerinin, turizm geliri ve gelen turist sayısı üzerinde
bir etkisinin incelenmesidir. Çalışmada 1984-2017 dönemi Türkiye’nin turizm
tanıtım bütçeleri, gelen turist sayısı ve turizm gelirlerinin yıllık verileri
incelenmiştir. Yöntem kısmında Peseran v.d. (2001) ARDL sınır testi, uzun dönem
eşbütünleşme katsayıları tahmini kullanılmıştır. Analiz sonucuna göre
Türkiye’nin tanıtım bütçelerinin uzun ve kısa dönemde turizm gelirleri ve
turist sayısı üzerinde etkisinin olduğu saptanmıştır. Yapılan analizlerde kısa
dönem hata düzeltme katsayıları negatif ve istatistiki olarak anlamlıdır.
Analiz sonucunda Türkiye’nin tanıtım bütçelerinin turizm geliri ve gelen turist
sayısı üzerinde pozitif bir etkisi olduğu görülmektedir.
Kaynakça
- Butterfield , D . W . , Deal , K . R . ve Kubursi , A . A . (1998) Measuring the returns of tourism advertising . Journal of Travel Research, 37 (1), 12–20.
- Çatı, K., ve Tuna, H. (2007). Türkiye’nin Tanıtım Harcamaları ile Turizm Geliri Arasındaki İlişkinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, Abant İzzet Baysal Üniversitesi. (2), 13-33.
- Çetinel, F.G. (2001). Turizmde Tanıtım ve Reklam Faaliyetlerinin Önemi, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. 12(2), 151-161.
- Dickey, D. ve Fuller W. (1979). “Distribution of the Estimators for Autoregressive Time Series with a Unit Root”, Journal of the American Statistical Association. 74, 427-431.
- Engle, R. F. ve Granger, C. W.J. (1987). “Cointegration and Error Correction: Representation, Estimation and Testing”, Econometrica. 55, 251–276.
- Johansen, S. Ve Juselius, K. (1990). “Maximum Likelihood Estimation and Inference on Cointegration with Applications to Demand for Money”, Oxford Bulletin of Economics and Statistics. 52, 169-210.
- Kızılkaya, O., Sofuoğlu, E. Ve Karaçor, Z. (2016). Türkiye’de Turizm Gelirleri-Ekonomik Büyüme İlişkisi: ARDL Sınır Testi Yaklaşımı, Yönetim ve Ekonomi Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 23(1), 203-215.
- Narayan, P.K. ve Narayan, S. (2006). Savings Behaviour in Fiji: An Empirical Assessment Using the ARDL Approach to Cointegration. International Journal of Social Economics. 33(7), 468-480.
- Özcan, C.C. ve Özcan, G. (2016). Tanıtım Harcamaları ve Turizm İlişkisinin Ampirik Bir Analizi: Türkiye Örneği, Journal of Economics, Finance and Accounting. 3(3), 201-208.
- Pesaran, M.H., Shin, Y. ve Smith, R.J. (2001). Bounds Testing Approaches to The Analysis of Level Relationships. Journal of Applied Econometrics. 16(3), 289-326.
- Şahbaz, P. (2000). Türkiye’nin Tanıtım Harcamalarının Dış Turizm Talebine Etkileri, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 3(2), 121-150.
- Weilbacher , W . M . (2003) How advertising affects consumers . Journal of Advertising Research 43 (2), 230–234.
- Williams, D. A., ve Spencer, A. (2010). Advertising and tourist arrivals: evidence from Jamaica. Tourism and Hospitality Research, 10(4), 359-366.