Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE VE KKTC'DE İÇ MİMARLIK EĞİTİMİNDE KORUMA BİLİNCİ ÜZERİNE GÜNCEL BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2019, , 294 - 311, 15.10.2019
https://doi.org/10.35379/cusosbil.588291

Öz

Sahip
olduğumuz kültürel varlıklarla oldukça zengin bir potansiyele sahip ülkemizde kültürel
mirası koruma sorunsalı üzerinde her zaman düşünmeye ve yeni fikirler
geliştirmeye ihtiyaç vardır. Yanlış uygulamalarla kaybolan değerleri geri
getirmek olası değildir. Bu yanlışların ortadan kaldırılarak kültürel mirasın
geleceğe doğru aktarılması konusunda önemli bir role sahip olan eğitimin,
ilgili alanlar kapsamında dikkatle sorgulanması ve geliştirilmesi gerekir.



Pek
çok disiplinin ilgi alanına giren Koruma olgusu ile İç Mimarlık arasındaki
ilişki, kültürel mirasın mimari ölçekteki mekansal boyutu üzerinden değerlendirilir.
Mesleki yeterlilikler açısından eğitim önemli sorumluluklar üstlenir. Disiplinler
arası ilişkiler doğrultusunda, İç Mimarlığın yanı sıra Koruma disiplininin de
gelişimine katkı sağlamayı hedefleyen bu çalışmanın konusu eğitimi irdelemeye
yöneliktir. Çalışmada konuya açıklık getiren giriş bölümünün ardından, İç
Mimarlık ve Koruma disiplinleri arasındaki ilişki açıklanmış, daha sonra Türkiye
ve KKTC’de bulunan üniversitelerdeki programlarda yer alan dersler incelenerek,
İç Mimarlık eğitiminin Koruma kapsamındaki yeterliliği araştırılmıştır. Sonuç
olarak eleştiri ve önerilerin yer aldığı çalışma göstermiştir ki; İç Mimarlık
eğitiminde lisans düzeyinde oluşturulması gereken koruma bilincinin, lisansüstü
düzeyde geliştirilmesi, mimari mirasın donanımlı uzmanlar tarafından korunması açısından
gereklidir.

Kaynakça

  • Ahunbay, Z. (2016). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları.
  • Bektaş, C. (1992). Koruma Onarım, İstanbul, Literatür Yayıncılık.
  • Boito, C. (2018). Korumak mı, Restore Etmek mi (A. Tümertekin, çev.), İstanbul, Janus Yayıncılık.
  • Eren, M.E. vd. (2007). “İç Mimarlık Lisansüstü Eğitimi ve Restorasyon İle İlişkisi”, Arkitekt, 2007/06, s.16.
  • Eren, M.E. vd. (2007). “İç Mimarlık Lisansüstü Eğitimi ve Restorasyon İle İlişkisi”, İÇMEK 2007 1. Ulusal İç Mimarlık Eğitimi Kongresi, 25-26 Ekim 2007, İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi/Taşkışla, s. 359-366.
  • Gönül, B. & Küçükarslan Emiroğlu, M. (2007). “Türkiye’de İç Mimarlık Eğitiminde Restorasyon”, Arkitekt, 2007/06, s.27.
  • Gönül, B. & Küçükarslan Emiroğlu, M. (2007). “Türkiye’de İç Mimarlık Eğitiminde Restorasyon”, İÇMEK 2007 1. Ulusal İç Mimarlık Eğitimi Kongresi, 25-26 Ekim 2007, İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi / Taşkışla, s.367-385.
  • Gönül, B. (2015). “İç Mimarlık Yüksek Lisans Eğitiminde Disiplinler arası İlgi Alanları”, İÇLEK 2015 Ulusal İç Mimarlık Lisansüstü Eğitim Kongresi-I, 26-27 Şubat 2015, İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi, s. 73-86.
  • Gürel, M. (2014). “Türkiye’de İçmimarlığın Bir Hikayesi”, Der. U. Şumnu (derleyen) Türkiye’de İçmimarlık ve İçmimarlar, Ankara, TMMOB İçmimarlar Odası, s. 21-26.
  • Madran, E. & Tağmat, T. S. (2007). Kültürel ve Doğal Miras: Uluslararası Kurumlar ve Belgeler, Ankara, TMMOB Mimarlar Odası.
  • Tapan, M. (2014). Koruma Sorunlarımız, İstanbul, Cumhuriyet Kitapları
  • URL-1: https://cuneytayk.tumblr.com/tagged/restorasyon-mimarl%C4%B1k-architecture-turkiye-turkey-istanbul-tarihiyar%C4%B1mada-karakoy [Erişim tarihi 16 Mart 2019]
  • URL-2: http://arkeofili.com/sile-kalesi-restorasyon-danismani-elestirilere-cevap-verdi/ [Erişim tarihi 16 Mart 2019]
  • URL-3: https://www.tripadvisor.com.tr/Hotel_Review-g293974-d7258620-Reviews-10_Karakoy_Istanbul-Istanbul.html#photos;aggregationId=&albumid=101&filter=7&ff=117253140 [Erişim tarihi 25 Mart 2019]
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sertap Balcı Yaşar 0000-0001-8445-2933

Bilge Yıldırım Gönül 0000-0001-6286-1760

Yayımlanma Tarihi 15 Ekim 2019
Gönderilme Tarihi 8 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Balcı Yaşar, S., & Yıldırım Gönül, B. (2019). TÜRKİYE VE KKTC’DE İÇ MİMARLIK EĞİTİMİNDE KORUMA BİLİNCİ ÜZERİNE GÜNCEL BİR ARAŞTIRMA. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28(2), 294-311. https://doi.org/10.35379/cusosbil.588291