Bu çalışmada, Amerikalı sanatçı Leon Golub’un
sanat yaşamı, sanatçının yaşadığı dönemdeki savaşlar ve dönem sanatı,
sanatçının resimleri ve resim yaparken kullandığı fotoğraflar arasındaki ilişki
incelenmiştir. Kırım Savaşı’ndan bu yana “görsel savaş
belgeleri” tüm insanlığın belleğine kazınmaya başlamıştır. Bu savaşı takip eden
Amerikan İç Savaşı, Birinci ve İkinci Dünya Savaşı, Fransa’nın Cezayir’de, Amerika’nın ise Vietnam’da yaptığı yıkımlar, fotoğraf
makinelerinin ve kameraların objektifinden geçerek günümüze kadar ulaşmıştır.
Bütün bu dokümanlar izlendikçe, geçmişe yönelik kaynaklık etmekle kalmamış,
toplumda da bir çeşit bellek oluşturmuştur. Bu bellek biçimi kimi zaman
manipülasyonlarla kırılmalara uğrasa da toplumun düşünüş biçiminde “savaş
olgusunu” tanımlamak için büyük önem taşır. Görsel medya ve iletişim
araçlarının çoğalması ile birlikte savaşların görsel dokümanlarına ulaşmak
kolaylaşmıştır. Vietnam savaşı ile birlikte televizyonlardan savaşın
görüntülerinin yayınlanması, dergilerde ve gazetelerde savaşa dair
fotoğrafların yer alması toplumda bazı tepkilere sebep olmuş ve savaş karşıtı
olan insanların sayılarını arttırmıştır. Bazı dönemler bu tepkiler sokaklara
dökülen insanlar tarafından dile getirilmiş ya da sanatçıların eserlerinde yer
verdiği savaş karşıtı söylemlerle ortaya konulmuştur. Bir ressamın resim
yaparken fotoğrafa başvurması onun bir kaynağa ya da belgeye başvurması
anlamına gelmektedir. Nitekim birçok ressamın resim yaparken kaynak olarak
fotoğraftan yararlandığı gibi Leon Golub da resim yaparken fotoğraftan
yararlanmış bir ressamdır. Savaş ile ilgili görsel dokümanların sanatçının
sanat serüveninde önemli imge kaynakları olarak kullanıldığı kolaylıkla
görülebilir. Bu çalışmada, Golub’un 1966-82 yılları arasında fotoğraf
referanslı yaptığı bazı resimleri, içerik ve biçimsel yönden incelenmiştir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2017 |
Gönderilme Tarihi | 8 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 26 Sayı: 2 |