Gabriel García Márquez’in Kırmızı Pazartesi Romanıyla Latife Tekin’in Sevgili Arsız Ölüm Romanında Büyülü Gerçekçilik
Yıl 2017,
Cilt: 26 Sayı: 1, 302 - 312, 16.04.2017
Bülent Cercis Tanrıtnır
A. Melike Çalışkan
Öz
Büyülü gerçekçilik post-modern düşüncenin merkezini oluşturan bir akımdır. Latin Amerika’nın roman alanıyla edebiyata 1950lerde tanıştırılan Büyülü Gerçekçilik akımı kendine Türk Edebiyatında 1980’li yıllarda yer bulmuştur. Büyülü gerçekçi roman türünü geleneksel romandan ayıran şey biçim-içerik ve roman-yazar ilişkisidir. Geleneksel romanın tersine, büyülü gerçekçilik akımıyla yazılmış romanlarda bütünlük değil parçalanmışlık vardır. Bu yüzden de biçim ve içerik açısından oldukça zengin bir akımdır. İçerisinde barındırdığı zengin kurgularla okuyucuyu sıradanlıktan ve kurallardan kurtarır. Büyülü gerçekçilik akımının tarzı adından da anlaşılacağı üzere yeni bir sanat yaklaşımı değildir; aksine, var olan sanat akımlarının yeniden yorumlanma biçimidir. Hem büyülü hem de gerçek olanı bir arada verir. Çağdaş edebiyat yazarlarından olan Gabriel García Márquez’in eserleri Büyülü Gerçekçilik akımını ilerletmiş ve okuyucuya her defasında yenilikler sunmuştur. Türk Edebiyatı’nda Büyülü Gerçekçilik akımının temsilcisi sayılan Latife Tekin, eserlerinde bu akıma yer vermiştir. Bu çalışmanın amacı Márquez’in Kırmızı Pazartesi ve Tekin’in Sevgili Arsız Ölüm adlı eserlerinde büyülü gerçekçilik akımı özellikleri açısından karşılaştırma yapmak ve isi eser arasında göze çarpan benzerlik ve farklılıkları ortaya çıkarmaktır.
Kaynakça
- Bars, Mehmet Emin. (2013). “Mitlerde Büyülü Gerçekçilik.” Uluslar arası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi. Sayı.2/2, s.219-230.
Bowers, Maggie Ann (2004). Magic(al) Realism, New York: The New Critical Idiom. Print.
Cuddon, J. A. (1999). The Penguen Dictionary of Literary Terms and Literary Theory. England: Penguin Kitapları. Print.
Emir, Derya ve Diler, Hatice Elif. (2011). “Büyülü Gerçekçilik: Latife Tekin’in Sevgili Arsız Ölüm Ve Angela Carter’ın Büyülü Oyuncakçı Dükkânı İsimli Eserlerinin Karşılaştırması.” Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Say.30, s.51-62.
Faris, W.B. (2005). “Magical Realism in Spanish American Literature”, Magical Realism: Theory, History, Community, L. P. Zamora and W. B. Faris (ed.), USA: Duke University Pres, 163 191.
Koshy, Minu Susan. (2014). “Shards of a Gruesome Memory Commemorated: An Analysis of Chronicle of a Death Foretold.” Research Scholar-an International Refereed e-Journal of Literary Explorations. ISSN: 2320-6101, Vol.2, Issue.3, p.465-472. Márquez, Gabriel García. (2015). Kırmızı Pazartesi. (Çev: İnci Kut) İstanbul: Can Yayınları.
Özsevgeç, Yıldırım. (2015). “Büyülü Gerçekçi Kurgu Üzerine.” Uluslar arası Sosyal araştırmalar Dergisi, Cilt.8, Sayı.39, s.188-194. Pathania, Titeeksha. (2014). “Gabriel García Márquez’s Chronicle of a Death Foretold: a Postmodern Reading.” IISUniv. J. A. Vol. 3(1), p.87-93.
Subhamukhi, S. (2014). “The Role of Religion in Chronicle of a Death Foretold by Gabriel García Márquez.” IOSR Journal of Humanities and Social Science, e-ISSN: 2279-0837, p.52-54.
Tekin, Latife. (2013). Sevgili Arsız Ölüm. İstanbul: İletişim yayıncılık.
Turgut, C. Ö. (2003). “Latife Tekin’in Yapıtlarında Büyülü Gerçekçilik.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Bilkent Üniversitesi.
Türkmenoğlu, Sevgül. (2015). “Latife Tekin’in Sevgili Arsız Ölüm Romanında Büyülü Gerçekçilik.” A. Ü. Türkiyat araştırmaları Enstitüsü Dergisi. Sayı.54, s.417-426.
Uğurlu, S. B. (2008). “Sevgili Arsız Ölüm Romanında Gerçeklik, Gelenek ve Yenilik.” Milli Eğitim, 178:166-176.
Zamora L. P. ve Faris, W. B. Faris. (2005). “Introduction: Daiquiri Birds and Flaubertian Parrot(ie)s”, Magical Realism: Theory, History, Community, L. P. Zamora and W. B. Faris (ed.), USA: Duke University Pres, 1-11.
Yıl 2017,
Cilt: 26 Sayı: 1, 302 - 312, 16.04.2017
Bülent Cercis Tanrıtnır
A. Melike Çalışkan
Kaynakça
- Bars, Mehmet Emin. (2013). “Mitlerde Büyülü Gerçekçilik.” Uluslar arası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi. Sayı.2/2, s.219-230.
Bowers, Maggie Ann (2004). Magic(al) Realism, New York: The New Critical Idiom. Print.
Cuddon, J. A. (1999). The Penguen Dictionary of Literary Terms and Literary Theory. England: Penguin Kitapları. Print.
Emir, Derya ve Diler, Hatice Elif. (2011). “Büyülü Gerçekçilik: Latife Tekin’in Sevgili Arsız Ölüm Ve Angela Carter’ın Büyülü Oyuncakçı Dükkânı İsimli Eserlerinin Karşılaştırması.” Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Say.30, s.51-62.
Faris, W.B. (2005). “Magical Realism in Spanish American Literature”, Magical Realism: Theory, History, Community, L. P. Zamora and W. B. Faris (ed.), USA: Duke University Pres, 163 191.
Koshy, Minu Susan. (2014). “Shards of a Gruesome Memory Commemorated: An Analysis of Chronicle of a Death Foretold.” Research Scholar-an International Refereed e-Journal of Literary Explorations. ISSN: 2320-6101, Vol.2, Issue.3, p.465-472. Márquez, Gabriel García. (2015). Kırmızı Pazartesi. (Çev: İnci Kut) İstanbul: Can Yayınları.
Özsevgeç, Yıldırım. (2015). “Büyülü Gerçekçi Kurgu Üzerine.” Uluslar arası Sosyal araştırmalar Dergisi, Cilt.8, Sayı.39, s.188-194. Pathania, Titeeksha. (2014). “Gabriel García Márquez’s Chronicle of a Death Foretold: a Postmodern Reading.” IISUniv. J. A. Vol. 3(1), p.87-93.
Subhamukhi, S. (2014). “The Role of Religion in Chronicle of a Death Foretold by Gabriel García Márquez.” IOSR Journal of Humanities and Social Science, e-ISSN: 2279-0837, p.52-54.
Tekin, Latife. (2013). Sevgili Arsız Ölüm. İstanbul: İletişim yayıncılık.
Turgut, C. Ö. (2003). “Latife Tekin’in Yapıtlarında Büyülü Gerçekçilik.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Bilkent Üniversitesi.
Türkmenoğlu, Sevgül. (2015). “Latife Tekin’in Sevgili Arsız Ölüm Romanında Büyülü Gerçekçilik.” A. Ü. Türkiyat araştırmaları Enstitüsü Dergisi. Sayı.54, s.417-426.
Uğurlu, S. B. (2008). “Sevgili Arsız Ölüm Romanında Gerçeklik, Gelenek ve Yenilik.” Milli Eğitim, 178:166-176.
Zamora L. P. ve Faris, W. B. Faris. (2005). “Introduction: Daiquiri Birds and Flaubertian Parrot(ie)s”, Magical Realism: Theory, History, Community, L. P. Zamora and W. B. Faris (ed.), USA: Duke University Pres, 1-11.