Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MÜZİK ve MÜZİK EĞİTİMİ

Yıl 2016, Cilt: 25 Sayı: 1, 217 - 230, 30.04.2016

Öz

Hangi akademik disiplini ele alırsanız alın o alanda oluşan yeterlikler ile o yeterliklerin bir sonraki kuşağa nasıl aktarılacağı konuları birbirlerinin ayrılmaz parçalarıdır. Bu nedenle de “müzik” ve “müzik eğitimi” de birbirlerinin ayrılmaz parçasıdırlar. Bilmeyen ve yapamayan, öğretemez! Müzik eğitimciliği işte bu noktada çok önemli olmaktadır. Burada, basit bir okul şarkısından dev kompozisyonlara, gösterimlere kadar uzanan bir bilgi birikiminin, icrasından ve eğitiminden söz etmek gerekmektedir. Konu oldukça önemli olup, kişilerin müzik zevki çerçevesinde değerlendirilemeyecek kadar profesyonel donanımlar, sorumluluklar gerektirmektedir.

Bu çalışma öncelikle müzik ve müzik eğitimi nedir sorusu üzerine kurgulanmış bir çalışmadır. Bu sorulara yanıt arandıktan sonra, Genel Müzik Eğitimi ve Profesyonel Müzik Eğitimi alanlarında dünya üzerinde genel olarak uygulanan programlar, makale sınırları çerçevesinde incelenmeye çalışılmıştır. Avrupa, Amerika ve Asya kıtalarının belli başlı sanat eğitimi kurumlarının bünyesindeki bölümler ve öğretilen çalgılar genel olarak incelenerek aralarındaki ortak ve farklı yönler bulunmaya çalışılmıştır.

Araştırma süresince yapılan incelemeler göstermektedir ki pek çok ülkenin profesyonel müzik eğitimi büyük benzerlikler göstermektedir. Öte yandan, Batı’dan Doğu’ya doğru gidildikçe Profesyonel Müzik Eğitimine geleneksel çalgıların da katıldığı gözlemlenmiştir. Buradaki durumun, bu çalgıları senfonik düzeyde icra edilebilen düzeylere çıkarabilme çabası olduğu düşünülmektedir. Çünkü bu çalgıların eğitimi de yine konservatuvarlar bünyesinde gerçekleştirilmektedir.

Müzik eğitimi özünde, bireyin müziksel davranışlarında değişim ve gelişim yaratmaktır. Bu davranış değişiklikleri, “Genel Müzik Eğitimi” ve “Profesyonel Müzik Eğitimi” alan bireylerde, doğal olarak farklı boyutlarda ve yoğunluklarda oluşmaktadır. Bu makale ile konuyla ilgilenen araştırmacılar için panoramik bir durum saptaması yapılmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Akarsu, Bedia. (1997), Atatürk Devrimi ve Temelleri, İstanbul: İnkılâp Kitabevi
  • Akıllı, Deniz. (2007), Atatürk’ün Müzik Konusundaki Düşünceleri Üzerine Bir İnceleme, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Butler, J. Donalt. (1957)., Four Philosophies and Their Practice in Education and Religion, New York, s. 238
  • Demirel, Özcan. (1999)., Öğretme Sanatı. Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Demirsoy, A. (1988)., Kalıtım ve Evrim. Ankara: Meteksan Yayınları: s.3–5
  • Ertürk, Selahattin. (1972)., Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yayın.
  • Finkelstein, S. (2000)., Müzik Neyi Anlatır. H., İstanbul: Kaynak Yayınları: s.12-16
  • Fubini, Enrico., (2006)., Müzikte Estetik. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları: s.20-54.
  • Göktepe, Mehmet. (2000)., Müzikte Ses, Süre, Hız, Yoğunluk. Ankara: Başar Ofset
  • Karasar, N., (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara, Nobel Yayınları, s.77
  • Károlyi, Otto, (1999). Müziğe Giriş. Çev: M.Nemutlu, İstanbul: Pan Yayıncılık: s.27-37
  • Sak, Ö.S. (1997). İlköğretim Okullarında Müzik Eğitimi ve Çocuk Şarkıları Üzerine Bir Araştırma, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi
  • Law, Wing-Wah. (2009)., University of Hong Kong, Wai-Chung Ho, Hong Kong Babtist University, Globalizasyon, Values Education and Scholl Music Education in Chinese, http://hub.hku.hk/bitstream/10722/124159/2/Content.pdf?accept=1 Erişim tarihi 01.12.2015
  • Soysal ve ark., (2005)., “Temporal Lobun Sesi: Müzik”, Yeni Symposium: Sayı 43
  • Sönmez, Veysel. Eğitim Felsefesi. PEGEM Yayınları, Ankara, 1994
  • Şahin, Mustafa. ve Duman, Ruşen. (2008), Cumhuriyetin Yapılanma Sürecinde Müzik Eğitimi, ÇTTAD VII/16-17, s.263
  • Tarman, Süleyman. (1997)., “Müzik Eğitiminin Çalgı Eğitimi Boyutunda Bilgiyi İşleme Kuramının İşe Koşulması”, IV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir
  • Uçan, Ali. (1997)., Müzik Eğitimi Temel Kavramlar-İlkeler-Yaklaşımlar. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları, 1997, s.10.
  • Varış, Fatma. (1986)., Eğitimde Program Geliştirme Teori ve Teknikler, Ankara: A.Ü. Eğitim Fakültesi Yayınları No:53.
  • Zeren, Ayhan. (2003). Müzik Fiziği. İstanbul: Pan Yayıncılık: s. 99–100
  • Zhu, Z.P. & Liao, Y.W., (2003). Quanri Zhi Yiwu Jiaoyu: Yinyue Kecheng Biaozhun Jiaoshi Duben (Ful-Day Voluntary Education: Standart of Music Curriculum for Teacher’s Copy) (Wu Han: Hua Chunk Normal University Publisher).
  • Anonim 1: http://www.americola.com/sites/Music_education erişim tarihi: 13. 07. 2008
  • Anonim 2: https://en.wikipedia.org/wiki/Music_education Erişim Tarihi:06. 11. 2015
  • Anonim 3: https://en.wikipedia.org/wiki/Music_education Erişim Tarihi: 06. 11. 2015
  • Anonim 4: http://www.world-top-10.com/list/World-Top-Music-School/19 Erişim Tarihi: 20.11.2015
  • Anonim 5: http://www.juilliard.edu/degrees-programs Erişim Tarihi: 20. 11. 2015
  • Anonim 6: http://www.msmnyc.edu/Instruction-Faculty/Academic-Departments Erişim Tarihi: 20. 11. 2015
  • Anonim 7: https://www.ram.ac.uk/ ErişimTarihi: 20.11.2015
  • Anonim 8: http://www.conservatoiredeparis.fr/en/lecole/Orgisation/direction-et-services/ Erişim Tarihi: 20.11.2015
  • Anonim 9: https://www.berklee.edu/majors ErişimTarihi: 20.11.2015
  • Anonim 10: https://www.cim.edu/faculty/?faculty ErişimTarihi: 20.11.2015
  • Anonim 11: http://www.mosconsv.ru/en/caf.aspx?id=7250&start=1 Erişim Tarihi: 20.11.2015
  • Anonim 12: http:// www. kazanconservatoire. ru/index.php?option=com_ content&view= article& id=763&Itemid=287 Erişim Tarihi: 20.11.2015
  • Anonim 13: http://istud.conservatory.ru/ Erişim Tarihi:20.11.2015
  • Anonim 14: http://www.tokyo-ondai.ac.jp/en/degree.html Erişim Tarihi: 20.11.2015
  • Anonim 15: http://www.daion.ac.jp/english/programs/index.html Erişim Tarihi: 20.11.2015
  • Anonim 16: http://www.kunitachi.ac.jp/en/education/college/index.html Erişim Tarihi: 20.11.2015
  • Anonim 17: https://en.wikipedia.org/wiki/Shenyang_Conservatory_of_Music Erişim Tarihi: 20.11.2015
  • Anonim 18: https://en.wikipedia.org/wiki/Central_Conservatory_of_Music Erişim Tarihi: 20.11.2015
  • Anonim 22: https://tr.wikipedia.org/wiki/Be%C5%9Feri_bilimler Erişim Tarihi: 08.12.2015
  • Anonim 19: Zeitschrift für Kritische Musikpädagogik, Kertz-Welzel, Alexandra: The Implementation of the National Standards for Music Education in American Schools,e-makale, 2008, http://www.zfkm.org/sonder08-kertzwelzel.pdf Erişim Tarihi: 22.01.2016
  • Anonim 20: http://www.aec-music.eu/userfiles/File/report-polifonia-1-music-schools-in-europe-section-a.pdf Erişim Tarihi: 21.11.2015
  • Anonim 21: http://www.aec-music.eu/userfiles/File/music-schools-in-europe-section-b.pdf Erişim Tarihi: 21.11.2015
Yıl 2016, Cilt: 25 Sayı: 1, 217 - 230, 30.04.2016

Öz

Kaynakça

  • Akarsu, Bedia. (1997), Atatürk Devrimi ve Temelleri, İstanbul: İnkılâp Kitabevi
  • Akıllı, Deniz. (2007), Atatürk’ün Müzik Konusundaki Düşünceleri Üzerine Bir İnceleme, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Butler, J. Donalt. (1957)., Four Philosophies and Their Practice in Education and Religion, New York, s. 238
  • Demirel, Özcan. (1999)., Öğretme Sanatı. Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Demirsoy, A. (1988)., Kalıtım ve Evrim. Ankara: Meteksan Yayınları: s.3–5
  • Ertürk, Selahattin. (1972)., Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yayın.
  • Finkelstein, S. (2000)., Müzik Neyi Anlatır. H., İstanbul: Kaynak Yayınları: s.12-16
  • Fubini, Enrico., (2006)., Müzikte Estetik. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları: s.20-54.
  • Göktepe, Mehmet. (2000)., Müzikte Ses, Süre, Hız, Yoğunluk. Ankara: Başar Ofset
  • Karasar, N., (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara, Nobel Yayınları, s.77
  • Károlyi, Otto, (1999). Müziğe Giriş. Çev: M.Nemutlu, İstanbul: Pan Yayıncılık: s.27-37
  • Sak, Ö.S. (1997). İlköğretim Okullarında Müzik Eğitimi ve Çocuk Şarkıları Üzerine Bir Araştırma, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi
  • Law, Wing-Wah. (2009)., University of Hong Kong, Wai-Chung Ho, Hong Kong Babtist University, Globalizasyon, Values Education and Scholl Music Education in Chinese, http://hub.hku.hk/bitstream/10722/124159/2/Content.pdf?accept=1 Erişim tarihi 01.12.2015
  • Soysal ve ark., (2005)., “Temporal Lobun Sesi: Müzik”, Yeni Symposium: Sayı 43
  • Sönmez, Veysel. Eğitim Felsefesi. PEGEM Yayınları, Ankara, 1994
  • Şahin, Mustafa. ve Duman, Ruşen. (2008), Cumhuriyetin Yapılanma Sürecinde Müzik Eğitimi, ÇTTAD VII/16-17, s.263
  • Tarman, Süleyman. (1997)., “Müzik Eğitiminin Çalgı Eğitimi Boyutunda Bilgiyi İşleme Kuramının İşe Koşulması”, IV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir
  • Uçan, Ali. (1997)., Müzik Eğitimi Temel Kavramlar-İlkeler-Yaklaşımlar. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları, 1997, s.10.
  • Varış, Fatma. (1986)., Eğitimde Program Geliştirme Teori ve Teknikler, Ankara: A.Ü. Eğitim Fakültesi Yayınları No:53.
  • Zeren, Ayhan. (2003). Müzik Fiziği. İstanbul: Pan Yayıncılık: s. 99–100
  • Zhu, Z.P. & Liao, Y.W., (2003). Quanri Zhi Yiwu Jiaoyu: Yinyue Kecheng Biaozhun Jiaoshi Duben (Ful-Day Voluntary Education: Standart of Music Curriculum for Teacher’s Copy) (Wu Han: Hua Chunk Normal University Publisher).
  • Anonim 1: http://www.americola.com/sites/Music_education erişim tarihi: 13. 07. 2008
  • Anonim 2: https://en.wikipedia.org/wiki/Music_education Erişim Tarihi:06. 11. 2015
  • Anonim 3: https://en.wikipedia.org/wiki/Music_education Erişim Tarihi: 06. 11. 2015
  • Anonim 4: http://www.world-top-10.com/list/World-Top-Music-School/19 Erişim Tarihi: 20.11.2015
  • Anonim 5: http://www.juilliard.edu/degrees-programs Erişim Tarihi: 20. 11. 2015
  • Anonim 6: http://www.msmnyc.edu/Instruction-Faculty/Academic-Departments Erişim Tarihi: 20. 11. 2015
  • Anonim 7: https://www.ram.ac.uk/ ErişimTarihi: 20.11.2015
  • Anonim 8: http://www.conservatoiredeparis.fr/en/lecole/Orgisation/direction-et-services/ Erişim Tarihi: 20.11.2015
  • Anonim 9: https://www.berklee.edu/majors ErişimTarihi: 20.11.2015
  • Anonim 10: https://www.cim.edu/faculty/?faculty ErişimTarihi: 20.11.2015
  • Anonim 11: http://www.mosconsv.ru/en/caf.aspx?id=7250&start=1 Erişim Tarihi: 20.11.2015
  • Anonim 12: http:// www. kazanconservatoire. ru/index.php?option=com_ content&view= article& id=763&Itemid=287 Erişim Tarihi: 20.11.2015
  • Anonim 13: http://istud.conservatory.ru/ Erişim Tarihi:20.11.2015
  • Anonim 14: http://www.tokyo-ondai.ac.jp/en/degree.html Erişim Tarihi: 20.11.2015
  • Anonim 15: http://www.daion.ac.jp/english/programs/index.html Erişim Tarihi: 20.11.2015
  • Anonim 16: http://www.kunitachi.ac.jp/en/education/college/index.html Erişim Tarihi: 20.11.2015
  • Anonim 17: https://en.wikipedia.org/wiki/Shenyang_Conservatory_of_Music Erişim Tarihi: 20.11.2015
  • Anonim 18: https://en.wikipedia.org/wiki/Central_Conservatory_of_Music Erişim Tarihi: 20.11.2015
  • Anonim 22: https://tr.wikipedia.org/wiki/Be%C5%9Feri_bilimler Erişim Tarihi: 08.12.2015
  • Anonim 19: Zeitschrift für Kritische Musikpädagogik, Kertz-Welzel, Alexandra: The Implementation of the National Standards for Music Education in American Schools,e-makale, 2008, http://www.zfkm.org/sonder08-kertzwelzel.pdf Erişim Tarihi: 22.01.2016
  • Anonim 20: http://www.aec-music.eu/userfiles/File/report-polifonia-1-music-schools-in-europe-section-a.pdf Erişim Tarihi: 21.11.2015
  • Anonim 21: http://www.aec-music.eu/userfiles/File/music-schools-in-europe-section-b.pdf Erişim Tarihi: 21.11.2015
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

C. Hakan Çuhadar

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2016
Gönderilme Tarihi 8 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 25 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çuhadar, C. H. (2016). MÜZİK ve MÜZİK EĞİTİMİ. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(1), 217-230.