Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İLKOKUL YÖNETİCİLERİNİN YETERLİLİKLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2016, Cilt: 25 Sayı: 1, 243 - 258, 30.04.2016

Öz

Gerçekleştirilen araştırmada yönetici algıları temel alınarak ilkokul müdürlerinin yeterlilikleri; cinsiyet, yaş, eğitim düzeyi, kıdem, yöneticilikle ilgili hizmet içi eğitim alıp almadıkları ve görev yaptıkları okul türü değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir Araştırmanın örneklemini, Adana’nın Seyhan, Yüreğir, Çukurova ve Sarıçam merkez ilçelerinde, 12’si özel, 194’ü devlet okulunda görev yapan toplam 206 okul müdürü oluşturmuştur. Araştırma verileri parametrik durumlarda ANOVA, testi, nonparametrik durumlarda Mann Whitney U-testi kullanılarak analiz edilmiştir. ANOVA analizinde farklılığın hangi gruptan kaynaklandığını belirlemek için LSD testinden yararlanılmıştır. Yöneticilerin yeterlilikleri ile ilgili görüşleri doğrultusunda ele alınan demografik değişkenlerden; cinsiyet ve okul türüne göre anlamlı fark görülmezken, eğitim düzeyi, yaş, kıdem, hizmetiçi eğitim almalarına göre anlamlı fark bulunmuştur.

Kaynakça

  • Açıkalın, A. (2000). İlköğretim okulu yöneticilerinin dönüşümcü yöneticilik özellikleri ile empati becerileri arasındaki ilişki. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara. Ağaoğlu, E., Altınkurt, Y., Yılmaz, K., ve Karaköse, T. ( 2012). Okul yöneticilerinin yeterliklerine ilişkin okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşleri. Eğitim ve Bilim, 37(164), 161-168. Ağaoğlu, E,. Gültekin, M., ve Çubukçu, Z. (2002). Okul yöneticisi yeterliklerine dayalı eğitim programı önerisi. C. Elma ve Ş. Çınkır (Ed.), 21. Yüzyıl Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi Sempozyumu Bildirileri (s.145-161). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, Ankara. Akçay, A. (2000). Ortaöğretim okul müdürlerinin gösterdikleri etkileme davranışlarına ilişkin müdür ve öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale. Aksu, A., Şahin, F. N., ve Şahin, İ. (2003). İlköğretim okulu müdürlerinin kültürel Liderlik davranışları, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 9(36), 409-507. Aydın, M. (2005). Eğitim yönetimi. Ankara: Hatipoğlu Yayınları. Bankston, J. R. (1993). Instructıonal leadership behaviors of a selected group of principals in Northeast Texas. Unpublished doctoral dissertation, East Texax State University Başaran, İ. E. (2000b). Eğitim yönetimi nitelikli okul. Ankara: Feryal Matbaası. Bird, T., ve Little, J. W. (1985). Instructional leadership in eight secondary schoolls. Boulder, Colarado: Center For Action Research, Inc. Blackburn, H. C. (2002). Administrator gender differences in conflict managment style and the relationship to school culture. Yayınlanmamış doktora tezi, Universty of Missouri, Colombia. Bursalıoğlu, Z. (1981). Eğitim yöneticisinin yeterlikleri. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayını. Çetin. Ş. (2001). Lise müdür ve müdür yardımcılarının liderlik davranışları ve okul başarısı. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul. Doğan, V. (2006) İlköğretim okulu müdürlerinin toplumsal liderlik yeterliklerinin belirlenmesi (Bakırköy örneği). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul. Gümüşeli, A.İ. (2002). 2001 Yılında ilköğretim okulu müdürleri. İstanbul: YTÜVAK Yayınları. Güngör, H. F. (2001). İlköğretim okulu müdürlerinin liderlik yeterlik standartlarına ilişkin eğitimcilerin görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul. Jelacic, İ. T. (1993). Principal ınstructıonal leadership as viewed by principals and teachers in urban, suburban and non-publıc schools. Doctoral Dissertation, University of Minesota. Karagöz, B. K. (2006). Okul yöneticilerinin yönetim süreçleri açısından karşılaştıkları problemler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Trakya Üniversitesi, Edirne. Kennedy, P. L. (1990). Competency needs of michigan’s local special education directors. (Ed.).D. Wayne State University, Dissertation Abstracht Internatioal, 52 (2), 501-576. Lund-Glassman, M. E. (1999). The Study of school climate, principals communication style, principals’ sex and school level. Yayımlanmamış doktora tezi, Portland State Universty. Schultz, J. F. (1999) Conflict styles of public elementary school principals in two Michigan counties. Yayımlanmamış doktora tezi, Wayne State Universty, Michigan. Şişman, M. (2002). Eğitimde mükemmellik arayışı. Ankara: Pegema Yayıncılık. Şişman, M. (2004). Öğretim yöneticiliği. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Tınmaz, M. (2000). Kamu ve özel sektör ilköğretim okulu yöneticilerinin etkililiği (İstanbul İli örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya. Tosun, M. (1981). Örgütsel etkililik. Ankara: Todaie Yayınları. Uysal, A. (2001). İlköğretim okulu müdürlerinin yöneticilik ve liderlik davranışları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
Yıl 2016, Cilt: 25 Sayı: 1, 243 - 258, 30.04.2016

Öz

Kaynakça

  • Açıkalın, A. (2000). İlköğretim okulu yöneticilerinin dönüşümcü yöneticilik özellikleri ile empati becerileri arasındaki ilişki. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara. Ağaoğlu, E., Altınkurt, Y., Yılmaz, K., ve Karaköse, T. ( 2012). Okul yöneticilerinin yeterliklerine ilişkin okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşleri. Eğitim ve Bilim, 37(164), 161-168. Ağaoğlu, E,. Gültekin, M., ve Çubukçu, Z. (2002). Okul yöneticisi yeterliklerine dayalı eğitim programı önerisi. C. Elma ve Ş. Çınkır (Ed.), 21. Yüzyıl Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi Sempozyumu Bildirileri (s.145-161). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, Ankara. Akçay, A. (2000). Ortaöğretim okul müdürlerinin gösterdikleri etkileme davranışlarına ilişkin müdür ve öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale. Aksu, A., Şahin, F. N., ve Şahin, İ. (2003). İlköğretim okulu müdürlerinin kültürel Liderlik davranışları, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 9(36), 409-507. Aydın, M. (2005). Eğitim yönetimi. Ankara: Hatipoğlu Yayınları. Bankston, J. R. (1993). Instructıonal leadership behaviors of a selected group of principals in Northeast Texas. Unpublished doctoral dissertation, East Texax State University Başaran, İ. E. (2000b). Eğitim yönetimi nitelikli okul. Ankara: Feryal Matbaası. Bird, T., ve Little, J. W. (1985). Instructional leadership in eight secondary schoolls. Boulder, Colarado: Center For Action Research, Inc. Blackburn, H. C. (2002). Administrator gender differences in conflict managment style and the relationship to school culture. Yayınlanmamış doktora tezi, Universty of Missouri, Colombia. Bursalıoğlu, Z. (1981). Eğitim yöneticisinin yeterlikleri. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayını. Çetin. Ş. (2001). Lise müdür ve müdür yardımcılarının liderlik davranışları ve okul başarısı. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul. Doğan, V. (2006) İlköğretim okulu müdürlerinin toplumsal liderlik yeterliklerinin belirlenmesi (Bakırköy örneği). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul. Gümüşeli, A.İ. (2002). 2001 Yılında ilköğretim okulu müdürleri. İstanbul: YTÜVAK Yayınları. Güngör, H. F. (2001). İlköğretim okulu müdürlerinin liderlik yeterlik standartlarına ilişkin eğitimcilerin görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul. Jelacic, İ. T. (1993). Principal ınstructıonal leadership as viewed by principals and teachers in urban, suburban and non-publıc schools. Doctoral Dissertation, University of Minesota. Karagöz, B. K. (2006). Okul yöneticilerinin yönetim süreçleri açısından karşılaştıkları problemler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Trakya Üniversitesi, Edirne. Kennedy, P. L. (1990). Competency needs of michigan’s local special education directors. (Ed.).D. Wayne State University, Dissertation Abstracht Internatioal, 52 (2), 501-576. Lund-Glassman, M. E. (1999). The Study of school climate, principals communication style, principals’ sex and school level. Yayımlanmamış doktora tezi, Portland State Universty. Schultz, J. F. (1999) Conflict styles of public elementary school principals in two Michigan counties. Yayımlanmamış doktora tezi, Wayne State Universty, Michigan. Şişman, M. (2002). Eğitimde mükemmellik arayışı. Ankara: Pegema Yayıncılık. Şişman, M. (2004). Öğretim yöneticiliği. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Tınmaz, M. (2000). Kamu ve özel sektör ilköğretim okulu yöneticilerinin etkililiği (İstanbul İli örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya. Tosun, M. (1981). Örgütsel etkililik. Ankara: Todaie Yayınları. Uysal, A. (2001). İlköğretim okulu müdürlerinin yöneticilik ve liderlik davranışları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Songül Tümkaya

Çiğdem Asar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2016
Gönderilme Tarihi 12 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 25 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tümkaya, S., & Asar, Ç. (2016). İLKOKUL YÖNETİCİLERİNİN YETERLİLİKLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(1), 243-258.