Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

SEZAİ KARAKOÇ’UN SÜRGÜN ÜLKEDEN BAŞKENTLER BAŞKENTİNE ADLI ŞİİRİNDE GELENEĞİN İZLERİ

Yıl 2016, Cilt: 25 Sayı: 3, 227 - 238, 30.10.2016

Öz

İkinci Yeni şairlerinden olan Sezai Karakoç, şiir anlayışı, hayat görüşü ve din karşısındaki tutumu bakımından topluluğun diğer şairlerinden farklı bir çizgide durur. Yaşam felsefesi İslami temeller üzerine kurulu olan şair, İslami yaşam biçimini diriltme çabası içerisindedir ve şiirlerini de bu eksen etrafında yazmıştır. Karakoç, kuramsal yazılarında ve şiirlerinde; reformcu seçkinlerin modernleşme/ ilerleme kavramını İslami kültürle karşıtlık içinde kurmalarına, Türk toplumunun kendi kimliğini Batı’nın belirlediği ölçütlere göre tanımlaması, sorunu kendi kültürel kodlarında bulması ve bu noktadan hareketle değişim çabasına girmesine itiraz etmektedir. Toplumun bugün yaşadığı sorunların temelinde geçmişte çözümlenmeyen sorunlar, dolayısıyla tepeden inme modernleşme yatmaktadır. Tanzimat ile birlikte Osmanlı’nın Batı’ya yönelmesi sonucunda İslami gelenekten kopuş başlamış, Cumhuriyetle birlikte hem Osmanlı hem de İslam uygarlığı çökmüştür. Kendisi bu uygarlığı tekrar diriltmeyi isteyen bir diriliş eridir.

Çalışmamızda Sezai Karakoç’un “Sürgün Ülkeden Başkentler Başkentine” adlı şiirinde geleneğin izleri, dolayısıyla İslami gelenek ve Divan şiiri unsurları belirlenecektir.

Kaynakça

  • Akalın, Ş.H. ve diğer (2005), Türkçe Sözlük, TDK Yayınları, Ankara. Erdoğan, M. (2007), Sezai Karakoç’un Şiirinde Peygamber Sevgisi, [Elektronik Versiyon]. Diriliş Yazıları, Erişim tarihi: 24.11.2015. Kaplan, M. (2002), Şiir Tahlilleri, Dergâh Yayınları, İstanbul, 11. Baskı. Karakoç, S. (2007), Diriliş Neslinin Âmentüsü, Diriliş Yayınları, İstanbul, 10. Baskı. _______________(2009), Gün Doğmadan Şiirler, Diriliş Yayınları, İstanbul, 7.Baskı. _______________(2010), Memleketimizi Bölme, Parçalama Amaçlı Faaliyetlere Karşı Asıl Çare Gençliğe Ülkemizi, İslâm Dünyasını ve İnsanlığı Kurtaracak İdealin Verilmesidir,[Elektronik Versiyon]. Diriliş Yazıları, , Erişim tarihi: 13.01.2016. _______________(2015), Ruhun Dirilişi, Diriliş Yayınları, İstanbul, 13.Baskı. _______________(2016),Ülkemizin Ana Sorunlarının Temelinde Yatan Asıl Sebep, Toplumumuzun Kimlik Altyapı Yetersizliğidir, [Elektronik Versiyon]. Diriliş Yazıları, Erişim tarihi: 28.04.2016. Kul, E. (2012), Sezai Karakoç’un Şiirlerinde “Meryem” Sözcüğünün Kullanımı (Bağlam-İşlev), Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, (C.5: 23) Macit, M. (2005), Gelenekten Geleceğe Modern Türk Şiirinde Geleneğin İzleri, Kapı Yayınları, İstanbul, 2. Baskı. Özger, M. (2013), “Zamana Adanmış Sözler”de Sevgili Metaforunun Yapısökümü, JASSS, (S.6/2:1641-1652) Özgül, M.K. (2005), Gelenek Bozulurken Mazmuna Bakış. H. Aynur vd.(Ed.), //.Eski Türk Edebiyatı Çalışmaları 2 Eski Türk Edebiyatına Modern Yaklaşımlar I içinde (s.20-60). İstanbul: Turkuaz Yayınları. Shils, E. (2003), Gelenek Nedir? Modernliğin Gölgesinde: Gelenek, Doğu Batı Yayınları, (S.25: 112), 2.Baskı. Subaşı, N. (2003), Kültürel Mirasın Çeşitliliği ve Seçicilik Sorunu, Modernliğin Gölgesinde: Gelenek, Doğu Batı Yayınları, (S.25: 139), 2.Baskı.
Yıl 2016, Cilt: 25 Sayı: 3, 227 - 238, 30.10.2016

Öz

Kaynakça

  • Akalın, Ş.H. ve diğer (2005), Türkçe Sözlük, TDK Yayınları, Ankara. Erdoğan, M. (2007), Sezai Karakoç’un Şiirinde Peygamber Sevgisi, [Elektronik Versiyon]. Diriliş Yazıları, Erişim tarihi: 24.11.2015. Kaplan, M. (2002), Şiir Tahlilleri, Dergâh Yayınları, İstanbul, 11. Baskı. Karakoç, S. (2007), Diriliş Neslinin Âmentüsü, Diriliş Yayınları, İstanbul, 10. Baskı. _______________(2009), Gün Doğmadan Şiirler, Diriliş Yayınları, İstanbul, 7.Baskı. _______________(2010), Memleketimizi Bölme, Parçalama Amaçlı Faaliyetlere Karşı Asıl Çare Gençliğe Ülkemizi, İslâm Dünyasını ve İnsanlığı Kurtaracak İdealin Verilmesidir,[Elektronik Versiyon]. Diriliş Yazıları, , Erişim tarihi: 13.01.2016. _______________(2015), Ruhun Dirilişi, Diriliş Yayınları, İstanbul, 13.Baskı. _______________(2016),Ülkemizin Ana Sorunlarının Temelinde Yatan Asıl Sebep, Toplumumuzun Kimlik Altyapı Yetersizliğidir, [Elektronik Versiyon]. Diriliş Yazıları, Erişim tarihi: 28.04.2016. Kul, E. (2012), Sezai Karakoç’un Şiirlerinde “Meryem” Sözcüğünün Kullanımı (Bağlam-İşlev), Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, (C.5: 23) Macit, M. (2005), Gelenekten Geleceğe Modern Türk Şiirinde Geleneğin İzleri, Kapı Yayınları, İstanbul, 2. Baskı. Özger, M. (2013), “Zamana Adanmış Sözler”de Sevgili Metaforunun Yapısökümü, JASSS, (S.6/2:1641-1652) Özgül, M.K. (2005), Gelenek Bozulurken Mazmuna Bakış. H. Aynur vd.(Ed.), //.Eski Türk Edebiyatı Çalışmaları 2 Eski Türk Edebiyatına Modern Yaklaşımlar I içinde (s.20-60). İstanbul: Turkuaz Yayınları. Shils, E. (2003), Gelenek Nedir? Modernliğin Gölgesinde: Gelenek, Doğu Batı Yayınları, (S.25: 112), 2.Baskı. Subaşı, N. (2003), Kültürel Mirasın Çeşitliliği ve Seçicilik Sorunu, Modernliğin Gölgesinde: Gelenek, Doğu Batı Yayınları, (S.25: 139), 2.Baskı.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emine Seymen Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2016
Gönderilme Tarihi 15 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 25 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Seymen, E. (2016). SEZAİ KARAKOÇ’UN SÜRGÜN ÜLKEDEN BAŞKENTLER BAŞKENTİNE ADLI ŞİİRİNDE GELENEĞİN İZLERİ. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(3), 227-238.