Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN CİNSİYET ve FLÖRT DAVRANIŞLARINA GÖRE KARŞI CİNSLE İLİŞKİDE SOSYAL YETKİNLİK İNANCININ İNCELENMESİ

Yıl 2015, Cilt: 24 Sayı: 2, 189 - 198, 31.10.2015

Öz

Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin cinsiyet, ilk flört yaşı ve flört yaşantı durumlarının karşı cinsle ilişkide sosyal yetkinlik inancına göre farklılaşıp farklılaşmadığını incelemektir. Araştırmanın verileri lisans öğrenimine devam eden 128’i (%42,7) kadın, 172’si (%57,3) erkek toplam 300 üniversite öğrencisinden toplanmıştır. Araştırmada “Karşı Cinsle İlişkide Sosyal Yetkinlik Beklentisi Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Verilerinin analizinde bağımsız gruplar İçin t-Testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Araştırmada cinsiyet açısından erkek öğrencilerin kadın öğrencilere göre daha yüksek ilişkiyi “başlatabilme” ve “sonlandırabilme” yetkinliğine sahip olduğu; ilk flört yaşı 20 yaş ve altı olanların ‘başlatabilme’ sosyal yetkinliklerinin, henüz flört etmemiş olanlara göre daha yüksek olduğu ve flört yaşantı durumları açısından duygusal ilişki olsa da olmasa da dokunsal ilişkiye önem veren kişilerin karşı cinsle ilişkiyi “başlatabilme” ve “sonlandırabilme”de kendilerini daha yetkin hissettikleri bulunmuştur.

Kaynakça

  • Ainsworth, M. D. S. (1991). Attachments And Other Affectional Bonds Across The Life Cycle. London: Routledge. Akbaş, T. ve Türkoğlu, İ. E. (2009). “Karşı cinsle ilişkide sosyal yetkinlik inancı ölçeği’nin üniversite öğrencilerine uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları”. Çukurova Üniversitesi, X. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi (21-23 Elim 2009), Adana. Akkapulu, E. (2005). “Ergenin sosyal yetkinlik inancıni yordayan bazı değişkenler”, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana. Aydın, B. (2010). Çocuk ve Ergen Psikolojisi. İstanbul: Nobel. Bandura, A. (1977a). “Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavior change”, Psychological Review, 84(2), 191-215. Bandura, A. (1977b). Social Learning Theory. New Jersey: Prentice Hall. Bandura, A. (1982a). “Self-efficacy machenism in human agency”, American Psychologist, 37, 122–147. Bandura, A. (1986). "Social Fundations Of Thought And Actions: A Social Cognitive Theory. New Jersey: Prentice Hall. Bandura, A. (1989). “Human agency in social cognitive theory”, American Psychologist, 44, 1175–1184. Bandura, A. (1997). Self-Efficacy: The Exercise Of Control. New-York: W.H. Freemen Company. Başaranoğlu, Y. (2011). “Üniversite öğrencilerinin cinsiyete göre psikolojik doğum sırası ile karşı cinsle ilişkide sosyal yetkinlik inancı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi”, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana. Berscheid, E., Snyder, M. & Omoto, A. M. (1989). “The relationship closeness inventory: Assessing the closeness of interpersonal relationships”, Journal of Personality and Social Psychology 57(5), 792-807. Bilgin, M. (1996). “Grup rehberliğinin sosyal yetkinlik inancı üzerindeki etkisine yönelik deneysel bir çalışma”, Yayınlanmamış doktora tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana. Bowlby, J. (1951). Maternel Care And Mental Health. Geneva: World Health Organisation. Bowlby, J. (1982). Attachment And Loss: Attachment. New York: Basic Books. Büyükşahin, A. (2006). “Yakın ilişkilerde bağlanım: Yatırım modelinin bağlanma stilleri ve bazı ilişkisel değişkenler yönünden incelenmesi”, Yayınlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Carter, R. B. & El Hindi, A. E. (1999). “Counselling Muslim children in school settings”, Professionla School Counselling, 3, 183-188. Çelikkaleli, Ö. (2004). “Lise öğrencilerinde sosyal yetkinlik inancı ve psikolojik ihtiyaçlar”, Yayınlanmamış yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin. Çırakoğlu, O. C. (2006). “Role of locus of control and critical thinking in handling dissatisfactions in romantic relationships of university students”, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Diyarbekirli, H. (2007). “Ergen ve yetişkin kadınların ergenlik dönemindeki flört ilişkilerinin karşılaştırılması”, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Eryılmaz, A. (2004). “Ergenlik ve genç yetişkinlikte romantik yakınlığı başlatmada algılanan kontrol”, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Myers, D. G. (1996). Social Psychology. USA: The McGraw-Hill Companies. Onur, B. (2005). Anılardaki Aşklar: Çocukluğun Ve Gençliğin Psikososyal Tarihi. İstanbul: Kitap Yayınları. Reifman & Others (2004). “Sexual moral attitudes, love styles and mate selection”, The Journal of Sex Research, 41(2), 121-148. Tang, S. & Zuo J., (2000). “Dating attitutes and behaviours of American chineese college students”, The Social Science Journal, 37, 67-78. Ünlü, V. (2004). “Karşı cinsle ilişkide sosyal yetkinlik beklentisi ölçeği”, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana. Wayment, H. A. (2000). “How are we doing? the impact of motives and information use on the evaluation of romantic relationships”, Journal of Social and Personal Relationship, 25, 71-8
Yıl 2015, Cilt: 24 Sayı: 2, 189 - 198, 31.10.2015

Öz

Kaynakça

  • Ainsworth, M. D. S. (1991). Attachments And Other Affectional Bonds Across The Life Cycle. London: Routledge. Akbaş, T. ve Türkoğlu, İ. E. (2009). “Karşı cinsle ilişkide sosyal yetkinlik inancı ölçeği’nin üniversite öğrencilerine uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları”. Çukurova Üniversitesi, X. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi (21-23 Elim 2009), Adana. Akkapulu, E. (2005). “Ergenin sosyal yetkinlik inancıni yordayan bazı değişkenler”, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana. Aydın, B. (2010). Çocuk ve Ergen Psikolojisi. İstanbul: Nobel. Bandura, A. (1977a). “Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavior change”, Psychological Review, 84(2), 191-215. Bandura, A. (1977b). Social Learning Theory. New Jersey: Prentice Hall. Bandura, A. (1982a). “Self-efficacy machenism in human agency”, American Psychologist, 37, 122–147. Bandura, A. (1986). "Social Fundations Of Thought And Actions: A Social Cognitive Theory. New Jersey: Prentice Hall. Bandura, A. (1989). “Human agency in social cognitive theory”, American Psychologist, 44, 1175–1184. Bandura, A. (1997). Self-Efficacy: The Exercise Of Control. New-York: W.H. Freemen Company. Başaranoğlu, Y. (2011). “Üniversite öğrencilerinin cinsiyete göre psikolojik doğum sırası ile karşı cinsle ilişkide sosyal yetkinlik inancı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi”, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana. Berscheid, E., Snyder, M. & Omoto, A. M. (1989). “The relationship closeness inventory: Assessing the closeness of interpersonal relationships”, Journal of Personality and Social Psychology 57(5), 792-807. Bilgin, M. (1996). “Grup rehberliğinin sosyal yetkinlik inancı üzerindeki etkisine yönelik deneysel bir çalışma”, Yayınlanmamış doktora tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana. Bowlby, J. (1951). Maternel Care And Mental Health. Geneva: World Health Organisation. Bowlby, J. (1982). Attachment And Loss: Attachment. New York: Basic Books. Büyükşahin, A. (2006). “Yakın ilişkilerde bağlanım: Yatırım modelinin bağlanma stilleri ve bazı ilişkisel değişkenler yönünden incelenmesi”, Yayınlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Carter, R. B. & El Hindi, A. E. (1999). “Counselling Muslim children in school settings”, Professionla School Counselling, 3, 183-188. Çelikkaleli, Ö. (2004). “Lise öğrencilerinde sosyal yetkinlik inancı ve psikolojik ihtiyaçlar”, Yayınlanmamış yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin. Çırakoğlu, O. C. (2006). “Role of locus of control and critical thinking in handling dissatisfactions in romantic relationships of university students”, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Diyarbekirli, H. (2007). “Ergen ve yetişkin kadınların ergenlik dönemindeki flört ilişkilerinin karşılaştırılması”, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Eryılmaz, A. (2004). “Ergenlik ve genç yetişkinlikte romantik yakınlığı başlatmada algılanan kontrol”, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Myers, D. G. (1996). Social Psychology. USA: The McGraw-Hill Companies. Onur, B. (2005). Anılardaki Aşklar: Çocukluğun Ve Gençliğin Psikososyal Tarihi. İstanbul: Kitap Yayınları. Reifman & Others (2004). “Sexual moral attitudes, love styles and mate selection”, The Journal of Sex Research, 41(2), 121-148. Tang, S. & Zuo J., (2000). “Dating attitutes and behaviours of American chineese college students”, The Social Science Journal, 37, 67-78. Ünlü, V. (2004). “Karşı cinsle ilişkide sosyal yetkinlik beklentisi ölçeği”, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana. Wayment, H. A. (2000). “How are we doing? the impact of motives and information use on the evaluation of romantic relationships”, Journal of Social and Personal Relationship, 25, 71-8
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

İdil Eren Türkoğlu Bu kişi benim

Turan Akbaş

Öner Çelikkaleli

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2015
Gönderilme Tarihi 16 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 24 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Türkoğlu, İ. E., Akbaş, T., & Çelikkaleli, Ö. (2015). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN CİNSİYET ve FLÖRT DAVRANIŞLARINA GÖRE KARŞI CİNSLE İLİŞKİDE SOSYAL YETKİNLİK İNANCININ İNCELENMESİ. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(2), 189-198.