Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlköğretim Matematik Dersi Öğretim Programında Yer Alan Tahmin Becerisinin Öğretmen Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi

Yıl 2014, Cilt: 23 Sayı: 1, 239 - 250, 12.10.2014

Öz

Bu araştırmada matematik dersi öğretim programında yer alan tahmin becerisinin, ilköğretim beşinci sınıf öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi ve bu görüşler doğrultusunda tahmin becerisinin kazanımına ilişkin öneriler geliştirmek amaçlanmıştır. Tarama modelinde betimsel bir çalışma olan bu araştırmada, nitel ve nicel veri toplama teknikleri birlikte kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen anket formu ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın nicel veri örneklemini ülkemizin güneydoğu bölgesinde yer alan bir ilindeki ilköğretim okullarından oransız küme örnekleme yöntemi ile seçilen 52 ilköğretim okulunda görev yapan tüm beşinci sınıf öğretmenleri (220) oluşturmaktadır. Verilerin analizinden elde edilen bulgular ile İlköğretim Matematik Dersi Öğretim Programı‟nda yer alan tahmin becerisinin kazanımına yönelik olarak kazanımlar, etkinlikler, yöntem ve teknikler, araç-gereçler, ölçme ve değerlendirme ile tahmin becerisinin kazanımlarına, öğrencilerin bu becerileri kazanabilmelerine yönelik yapılan çalışmalara, tahmin becerisinin öğrencilerde, matematik dersinde ve sınıf ortamında yaptığı değişikliklere ilişkin öğretmen görüşlerini ortaya koyulmuştur.

Kaynakça

  • Bal, A. P. (2009). İlköğretim Beşinci Sınıf Matematik Öğretiminde Uygulanan Ölçme Ve Değerlendirme Yaklaşımlarının Öğretmen Ve Öğrenci Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana. Bestgen, B.J., Reys, R.E., Rybolt, J.F., & Wyatt, J.W. (1980). Effectiveness of systematic instruction on attitudes and computational estimation skills of preservice elementary teachers, Journal for Research in Mathematics Education, 11(2), 124-136. Brade, G.A. (2003 ), The effect of a computer activity on young children's development of numerosity estimation skills, Unpublished Doctoral dissertation, University of New York al Buflalo, New York. Cavanagh, M. (2006), Mathematics teachers and working mathematically: Responses to curriculum change, http://www.merga.net.au/publications/counter.php? adresinden 17 Ağustos 2012 tarihinde alınmıştır. Colmer, B. (2006). Guess what...? APMC, 11(4),29-32. Crities, T.W. (1992 ). Skilled and less skilled estimators strategies for estimating discrete quantities‟‟, Elementary School Journal, 92 (5), 601–619. Erden, M. ve Akman, Y. (1998), Eğitimde Program Değerlendirme (3. Baskı), Ankara: Anı Yayıncılık. Gömleksiz, M. N. (2005), Yeni ilköğretim programının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5 (2), 343- 379. Gözütok, F. D. (2001), Program Değerlendirme, M. Gültekin (Editör), Öğretimde Planlama Güneş, A. (2007). Sınıf öğretmenlerinin kendi algılarına göre ölçme ve değerlendirme yeterlikleri, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. Güven, K. (1989), İlkokul öğrencilerinin 5. sınıf matematik programının bilişsel hedeflerinin değerlendirilmesi, Yayınlanmamış doktora tezi, Selçuk Üniversitesi. Konya. Karasar, N. (2004), Bilimsel araştırma yöntemleri. (13. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Korkmaz, İ. (2006), Yeni ilköğretim programının öğretmenler tarafından değerlendirilmesi, Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi, Cilt II, ss. 249-260, Ankara: Kök Yayıncılık. Le Fevre, J. Grrenham, S.,L. & Waheed, N. (1993). The development of procedural and conceptual knowledge in computational estimation, Cognition and Instruction, 11 (2), 95–132. M.E.B (2005), İlköğretim Matematik Dersi (1-5. Sınıflar) Öğretim Programı, M.E.B Yayınları, Ankara. Munakata, M. (2002). Relationships among estimation ability, attitudes toward estimation, category width and gender in students of grades. Unpublished doctoral dissertations, Columbia University. Özdaş, A. , Tanışlı, D. , Köse, N. Y. ve Kılıç, Ç. (2005), Yeni İlköğretim Matematik Dersi (1.-5. Sınıflar) Öğretim Programının Öğretmen Görüşlerine Dayalı Olarak Değerlendirilmesi. Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu, Ankara: Sim Matbaası. Reys,B.J., Reys,R.E., Penafiel,A.F. (1991), Estimation performance and strategy use of mexican 5th and 8th grade student sample, Educational Studies in Mathematics, 22, 353-375. Senemoğlu, N. ( 2005). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim- Kuramdan Uygulamaya, ( 12. Baskı), Ankara: Gazi Kitabevi. Sowder, J. ( 1992). Estimation and number sense, In D, A, Grouws (Editör), Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning, New York: Macmillan. Spillane, J. P. ve Zeuli, J. S. (1999). Reform and mathematics teaching: Exploring patterns of practice in the context of national and state mathematics reforms, Educational Evaluation and Policy Analysis, 21(1), 1-27. Tekinkır, D. (2008). İlköğretim 6–8. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Alanındaki Tahmin Stratejilerini Belirleme ve Tahmin Becerisi İle Matematik Başarısı Arasındaki İlişki, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir. Umay, A. (2003), Matematiksel Muhakeme Yeteneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 234–243 Yaşar, Ş., Gültekin, M., Türkkan, B., Yıldız, N. ve Girmen, P. (2005), Yeni İlk Programlarının Uygulanmasına İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin Hazır Bulunuşluk Düzeylerinin ve Eğitim Gereksinimlerinin Belirlenmesi (Eskişehir ili örneği), Eğitimde Yansımalar: VIII. Yeni İlköğretim Programını Değerlendirme Sempozyumu, 51–63, Ankara: Sim Matbaası. Yazgan, Y., Bintaş, J. , Altun, M. (2001). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin zihinden hesap ve tahmin becerilerinin geliştirilmesi, www.fedu.metu.edu.tr adresinden 25 Mart 2009 tarihinde alınmıştır.
Yıl 2014, Cilt: 23 Sayı: 1, 239 - 250, 12.10.2014

Öz

Kaynakça

  • Bal, A. P. (2009). İlköğretim Beşinci Sınıf Matematik Öğretiminde Uygulanan Ölçme Ve Değerlendirme Yaklaşımlarının Öğretmen Ve Öğrenci Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana. Bestgen, B.J., Reys, R.E., Rybolt, J.F., & Wyatt, J.W. (1980). Effectiveness of systematic instruction on attitudes and computational estimation skills of preservice elementary teachers, Journal for Research in Mathematics Education, 11(2), 124-136. Brade, G.A. (2003 ), The effect of a computer activity on young children's development of numerosity estimation skills, Unpublished Doctoral dissertation, University of New York al Buflalo, New York. Cavanagh, M. (2006), Mathematics teachers and working mathematically: Responses to curriculum change, http://www.merga.net.au/publications/counter.php? adresinden 17 Ağustos 2012 tarihinde alınmıştır. Colmer, B. (2006). Guess what...? APMC, 11(4),29-32. Crities, T.W. (1992 ). Skilled and less skilled estimators strategies for estimating discrete quantities‟‟, Elementary School Journal, 92 (5), 601–619. Erden, M. ve Akman, Y. (1998), Eğitimde Program Değerlendirme (3. Baskı), Ankara: Anı Yayıncılık. Gömleksiz, M. N. (2005), Yeni ilköğretim programının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5 (2), 343- 379. Gözütok, F. D. (2001), Program Değerlendirme, M. Gültekin (Editör), Öğretimde Planlama Güneş, A. (2007). Sınıf öğretmenlerinin kendi algılarına göre ölçme ve değerlendirme yeterlikleri, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. Güven, K. (1989), İlkokul öğrencilerinin 5. sınıf matematik programının bilişsel hedeflerinin değerlendirilmesi, Yayınlanmamış doktora tezi, Selçuk Üniversitesi. Konya. Karasar, N. (2004), Bilimsel araştırma yöntemleri. (13. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Korkmaz, İ. (2006), Yeni ilköğretim programının öğretmenler tarafından değerlendirilmesi, Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi, Cilt II, ss. 249-260, Ankara: Kök Yayıncılık. Le Fevre, J. Grrenham, S.,L. & Waheed, N. (1993). The development of procedural and conceptual knowledge in computational estimation, Cognition and Instruction, 11 (2), 95–132. M.E.B (2005), İlköğretim Matematik Dersi (1-5. Sınıflar) Öğretim Programı, M.E.B Yayınları, Ankara. Munakata, M. (2002). Relationships among estimation ability, attitudes toward estimation, category width and gender in students of grades. Unpublished doctoral dissertations, Columbia University. Özdaş, A. , Tanışlı, D. , Köse, N. Y. ve Kılıç, Ç. (2005), Yeni İlköğretim Matematik Dersi (1.-5. Sınıflar) Öğretim Programının Öğretmen Görüşlerine Dayalı Olarak Değerlendirilmesi. Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu, Ankara: Sim Matbaası. Reys,B.J., Reys,R.E., Penafiel,A.F. (1991), Estimation performance and strategy use of mexican 5th and 8th grade student sample, Educational Studies in Mathematics, 22, 353-375. Senemoğlu, N. ( 2005). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim- Kuramdan Uygulamaya, ( 12. Baskı), Ankara: Gazi Kitabevi. Sowder, J. ( 1992). Estimation and number sense, In D, A, Grouws (Editör), Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning, New York: Macmillan. Spillane, J. P. ve Zeuli, J. S. (1999). Reform and mathematics teaching: Exploring patterns of practice in the context of national and state mathematics reforms, Educational Evaluation and Policy Analysis, 21(1), 1-27. Tekinkır, D. (2008). İlköğretim 6–8. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Alanındaki Tahmin Stratejilerini Belirleme ve Tahmin Becerisi İle Matematik Başarısı Arasındaki İlişki, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir. Umay, A. (2003), Matematiksel Muhakeme Yeteneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 234–243 Yaşar, Ş., Gültekin, M., Türkkan, B., Yıldız, N. ve Girmen, P. (2005), Yeni İlk Programlarının Uygulanmasına İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin Hazır Bulunuşluk Düzeylerinin ve Eğitim Gereksinimlerinin Belirlenmesi (Eskişehir ili örneği), Eğitimde Yansımalar: VIII. Yeni İlköğretim Programını Değerlendirme Sempozyumu, 51–63, Ankara: Sim Matbaası. Yazgan, Y., Bintaş, J. , Altun, M. (2001). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin zihinden hesap ve tahmin becerilerinin geliştirilmesi, www.fedu.metu.edu.tr adresinden 25 Mart 2009 tarihinde alınmıştır.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Perihan Dinç Artut

Elif Aslan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 12 Ekim 2014
Gönderilme Tarihi 20 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 23 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Dinç Artut, P., & Aslan, E. (2014). İlköğretim Matematik Dersi Öğretim Programında Yer Alan Tahmin Becerisinin Öğretmen Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(1), 239-250.