Companies that grasp the importance of human resources are willing to bind their employees to the organization in order to cope with the increasing competition conditions and in the meantime achieving the organizational purposes in an efficient and effective way Organizational loyalty that provides the employee participation and increase the overall efficiency of the organization has recently started to become an important topic The purpose of this study is to determine the correlation between the affective continuance and normative loyalty that are the three dimensions of organizational loyalty and demographic characteristics of employees Towards this purpose three dimensional organizational loyalty scale developed by Meyer and Allen was implemented to the employees of the five star hotels in the city of Adana In the field study that was conducted with the assistance of hotel department managers it is concluded that the affective continuance and normative loyalties of the hotel employees in the sample group show no difference depending on their gender marital status and total working periods in the hotel and position However it is determined that the mentioned hotel employees’ affective and continuance loyalties show significant difference depending on their age and education level whereas their affective loyalties show significant difference depending on their income level Key Words: Organizational Behaviour Dimensions of Organizational Loyalty Hotel Employees Five Star Hotels
Etkin ve verimli bir şekilde işletme amaçlarını gerçekleştirme doğrultusunda, insan
kaynaklarının önemini kavrayan işletmeler, artan rekabet koşullarıyla başa çıkabilmek
için mevcut çalışanlarını örgüte bağlamak istemektedirler. Çalışanların işletmeye
katılımını ve örgütün genel olarak etkinliğinin artırılmasını sağlayan örgütsel bağlılık,
son yıllarda oldukça önem kazanan bir konu haline gelmiştir.
Bu araştırmanın amacı; çalışanların demografik özellikleri ile örgütsel
bağlılığın üç boyutu olan duygusal, devam ve normatif bağlılıkları arasında bir ilişki
olup olmadığını tespit etmektir. Bu amaç doğrultusunda Adana ilinde faaliyet gösteren
beş yıldızlı otel işletmelerindeki çalışanlara, literatürde yer alan Meyer ve Allen
tarafından geliştirilen üç boyutlu örgütsel bağlılık ölçeği uygulanmıştır.
Otellerdeki departman yöneticileri aracılığıyla yürütülen alan çalışmasında,
örneklem kapsamındaki otel çalışanlarının duygusal, devam ve normatif bağlılıklarının,
cinsiyet, medeni durum, bulundukları otel ve pozisyondaki toplam çalışma sürelerine
göre farklılık göstermedikleri ortaya çıkmıştır. Ancak, çalışanların devam bağlılıklarının
yaş ve eğitim düzeylerine; duygusal bağlılıklarının ise yaş, eğitim ve gelir düzeylerine
göre anlamlı bir farklılık gösterdiği belirlenmiştir.
Örgütsel Davranış Örgütsel Bağlılık Boyutları Otel Çalışanları Beş Yıldızlı Otel İşletmeleri.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2005 |
Gönderilme Tarihi | 29 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2005 Cilt: 14 Sayı: 1 |