BibTex RIS Kaynak Göster

Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Lisans Programı Öğrencilerinin insan Davranışlarının Biyolojik Nedenlerine Yönelik Kavram Yeterlilikleri

Yıl 2005, Cilt: 14 Sayı: 2, 123 - 137, 01.09.2005

Öz

The purpose of this qualitative research is to determine the concept competencies of undergraduate students attending to Psychological Counselling and Guidance programme on biological causes of human behaviours The subject of the research consists of 121 first grade undergraduate students who attended to Psychological Consuling and Guidance programme in Cukurova University in 2004 2005 academic year In the study the students were asked to define 13 genetical concepts and 12 neurological concepts which express biological causes of human behaviours and to relate these concepts with human behaviours Based on the document analysis it was concluded that more than half of 121 students are competent on defining seven of 13 genetical concepts and on defining nine of 12 neurological concepts; but more than half of the students aren’t competent on relating all of the total 25 genetical and neurological concepts with human behaviours Keywords: Biological causes of behaviours undergraduate students of Psychological Counselling and Guidance programme concept competence

Kaynakça

  • Berkant, H. G. (2002). Ortaöğretim Biyoloji Öğretiminin Biyolojik Nedensellik Bağlamında İncelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Bernhisel, S. M. (1999). “Measuring Preservice and Inservice Biology Teachers’ Understanding of Selected Biological Concepts”. Doktora Tezi. Utah State University. (UMI ProQuest Digital Dissertations-Publication number: AAT: 9962598).
  • Cüceloğlu, D. (1994). İnsan ve Davranışı-Psikolojinin Temel Kavramları (5.Basım). İstanbul: Remzi.
  • Demirsoy, A. (1997). Kalıtım ve Evrim (8.Basım). Ankara: Meteksan Matbaacılık.
  • Dawkins, R. (1995). Gen Bencildir (TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları) (Çev. A.Ü. Müftüoğlu) (2. Basım). Ankara: Özyurt Matbaacılık.
  • Ilgar, Z. M. (2003). Rehberliğin Başlıca Türleri. G. Can (Ed.), Psikolojik Danışma ve Rehberlik (s. 27-46). Ankara: Pegem.
  • Konuk, M. ve Kılıç, S. (2002). Konya İli Lise Öğrencilerinde Osmoz ve Difüzyon Konusundaki Kavram Yanılgıları. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kogresi-Bildiriler (Cilt I), 103-108.
  • Marbach, G. (2001). Attempting to Break the Code in Student Comprehension of Genetic Concepts. Journal of Biological Education, 35 (4).
  • Marterolla, P. H. (1998). Social Studies for Elementary School Children-Developing Young Citizens (Second Edition). USA: Prentice Hall.
  • Oleron, P. (1995). Zeka (Çev. E. Güngören) (2.Basım). İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • Sungur, S., Tekkaya, C ve Geban, Ö. (2000). Lise Öğrencilerinin İnsanda Dolaşım Sistemi Konusundaki Kavram Yanılgılarının Belirlenmesi. IV. Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi-Bildiriler, 1-4.
  • Teber, S. (1993). Davranışlarımızın Kökeni (5. Basım). İstanbul: Say Yayınları.
  • Teber, S. (1995). Doğanın İnsanlaşması (3.Basım). İstanbul: Sorun Yayınları.
  • Türkmen, L., Çardak O. ve Dikmenli, M. (2002). Lise Öğrencilerinin Canlıların Çeşitliliği ve Sınıflandırılması Konusundaki Kavram Yanılgılarının Belirlenmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kogresi-Bildiriler (Cilt I), 155-159.
  • Türkoğlu, A. (2002). 109 Soruda Öğretmenlik Meslek Bilgisine Giriş. Adana.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (1999). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.

PSİKOLOJİK DANIŞMA ve REHBERLİK LİSANS PROGRAMI ÖĞRENCİLERİNİN İNSAN DAVRANIŞLARININ BİYOLOJİK NEDENLERİNE YÖNELİK KAVRAM YETERLİLİKLERİ

Yıl 2005, Cilt: 14 Sayı: 2, 123 - 137, 01.09.2005

Öz

Bu araştırma, Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR) lisans programı öğrencilerinin
insan davranışlarının biyolojik nedenlerine yönelik kavram yeterliklerini belirlemek
amacıyla yapılmış nitel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu 2004-2005
eğitim-öğretim yılında Çukurova Üniversitesi Psikolojik Danışma ve Rehberlik lisans
programının birinci sınıfında öğrenim görmüş 121 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada
öğrencilerden, insan davranışlarının biyolojik nedenlerini ifade eden, genetikle ilgili 13
kavramı ve sinir sistemi ile ilgili 12 kavramı tanımlamaları ve insan davranışlarıyla
ilişkilendirmeleri istenmiştir. Yapılan doküman analizi ile; 121 öğrencinin yarısından
fazlasının genetikle ilgili 13 kavramdan yedisini, sinir sistemi ile ilgili 12 kavramdan
dokuzunu tanımlayabilme bakımından yeterli olduğu; bunun yanı sıra öğrencilerin
yarısından fazlasının genetikle ve sinir sistemi ile ilgili toplam 25 kavramın tamamını
davranışlarla ilişkilendirme bakımından yetersiz olduğu sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Berkant, H. G. (2002). Ortaöğretim Biyoloji Öğretiminin Biyolojik Nedensellik Bağlamında İncelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Bernhisel, S. M. (1999). “Measuring Preservice and Inservice Biology Teachers’ Understanding of Selected Biological Concepts”. Doktora Tezi. Utah State University. (UMI ProQuest Digital Dissertations-Publication number: AAT: 9962598).
  • Cüceloğlu, D. (1994). İnsan ve Davranışı-Psikolojinin Temel Kavramları (5.Basım). İstanbul: Remzi.
  • Demirsoy, A. (1997). Kalıtım ve Evrim (8.Basım). Ankara: Meteksan Matbaacılık.
  • Dawkins, R. (1995). Gen Bencildir (TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları) (Çev. A.Ü. Müftüoğlu) (2. Basım). Ankara: Özyurt Matbaacılık.
  • Ilgar, Z. M. (2003). Rehberliğin Başlıca Türleri. G. Can (Ed.), Psikolojik Danışma ve Rehberlik (s. 27-46). Ankara: Pegem.
  • Konuk, M. ve Kılıç, S. (2002). Konya İli Lise Öğrencilerinde Osmoz ve Difüzyon Konusundaki Kavram Yanılgıları. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kogresi-Bildiriler (Cilt I), 103-108.
  • Marbach, G. (2001). Attempting to Break the Code in Student Comprehension of Genetic Concepts. Journal of Biological Education, 35 (4).
  • Marterolla, P. H. (1998). Social Studies for Elementary School Children-Developing Young Citizens (Second Edition). USA: Prentice Hall.
  • Oleron, P. (1995). Zeka (Çev. E. Güngören) (2.Basım). İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • Sungur, S., Tekkaya, C ve Geban, Ö. (2000). Lise Öğrencilerinin İnsanda Dolaşım Sistemi Konusundaki Kavram Yanılgılarının Belirlenmesi. IV. Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi-Bildiriler, 1-4.
  • Teber, S. (1993). Davranışlarımızın Kökeni (5. Basım). İstanbul: Say Yayınları.
  • Teber, S. (1995). Doğanın İnsanlaşması (3.Basım). İstanbul: Sorun Yayınları.
  • Türkmen, L., Çardak O. ve Dikmenli, M. (2002). Lise Öğrencilerinin Canlıların Çeşitliliği ve Sınıflandırılması Konusundaki Kavram Yanılgılarının Belirlenmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kogresi-Bildiriler (Cilt I), 155-159.
  • Türkoğlu, A. (2002). 109 Soruda Öğretmenlik Meslek Bilgisine Giriş. Adana.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (1999). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Arş. Gör. Hasan Güner Berkant Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2005
Gönderilme Tarihi 29 Aralık 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2005 Cilt: 14 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Berkant, A. G. H. G. (2005). PSİKOLOJİK DANIŞMA ve REHBERLİK LİSANS PROGRAMI ÖĞRENCİLERİNİN İNSAN DAVRANIŞLARININ BİYOLOJİK NEDENLERİNE YÖNELİK KAVRAM YETERLİLİKLERİ. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 123-137.