Fotoğraf Ve Renk: Fotoğraftaki Renklerin iletilerin Algılanmasındaki Rolleri
Yıl 2006,
Cilt: 15 Sayı: 1, 77 - 86, 01.03.2006
Yard.doç.dr. Feyyaz Bodur
Öz
Photograph is a tool for communication The principles that are valid for perceiving the message are also valid for perceiving the photographs It is normal that people who are from different cultures understand the massage in different ways; especially the signs that have symbolic meanings Colour as a cultural element can have different meanings according to the way thay’ve used Colours have diffrentt meaning for west and east cultures In fact about the effect of the coluors the reaction of people who are from the same culture can change according to the age and sex Keywords: Communucation perception culture colour directly photograph pictural photograph
Kaynakça
- Büker S (1985) Sinemada Anlam Yaratma, Anadolu Üniversitesi Basımevi, Eskişehir.
- Büyük Larousse (1986) Sözlük ve Ansiklopedi, Milliyet Yayınları, İstanbul.
- Ceylan M.Tahir (1988) Fotoğraf, Estetik ve Görüntü Üzerine Denemeler, İfsak Yayınları, İstanbul.
- Derman İ (1989) Fotoğraf ve Gerçeklik, Anadolu Üniversitesi Basımevi, Eskişehir.
- Ewans H (1978) Picture On Apage Photo- Journalism, Graphics and Picture Editing, Filmset and printed by BAS Printers Limited, Over Wallop, Hampshire.
- Montel Pierre (1972) Tout La Photographie, Publication Paul Montel, Paris.
- Sontag Susan (1993) Fotoğraf Üzerine, Türkçesi Reha Akçakaya, Oğuz basımevi, İstanbul.
- Sun Haward ve Dorothy (1992) Hayatınızı Renklendirin, Türkçesi Arzu E. Songör ve Murat Demirci, Beyaz Yayınları, İstanbul.
- Sözen M (2003) Sinemada renk- Sembolik Anlamlar, Detay Kitapçılık ve Yayıncılık, Ankara.
- Tolan B (1975) Toplum Bilimlerine Giriş, Kalite Matbaası, Ankara.
- Topçuoğlu N (1992) İyi Fotoğraf Nasıl Oluyor Yani, Yapı ve Kredi yayınları, İstanbul
- TRT-2 (1992) Açık Kapı –La Puerta Abierta-Belgesel, Çev. Prof.Dr. Simber Atay Türkiye Radyo Televizyonu 2. kanalı Ankara.
FOTOĞRAF VE RENK: FOTOĞRAFTAKİ RENKLERİN İLETİLERİN ALGILANMASINDAKİ ROLLERİ
Yıl 2006,
Cilt: 15 Sayı: 1, 77 - 86, 01.03.2006
Yard.doç.dr. Feyyaz Bodur
Öz
Fotoğraf bir iletişim aracıdır. İletilerin algılanmasındaki kurallar fotoğrafın algılanması
konusunda da geçerlidir. Farklı kültürlerde yaşayanların aynı iletiyi farklı algılamaları
doğaldır. Özellikle de simgesel anlamları olan göstergeler kültürel özelliğe göre farklı
anlamlar taşımaktadır.
Bir kültür öğesi olan rengin fotoğrafta kullanım tarzına göre de farklı algılamalar söz
konusudur. Renkler doğu ve batı kültüründe farklı anlamlar taşımaktadır. Hatta aynı
kültürden insanların yaş ve cinsiyet farklılıkları dahi renklere karşı tepkilerde
farklılıklar göstermektedir.
Kaynakça
- Büker S (1985) Sinemada Anlam Yaratma, Anadolu Üniversitesi Basımevi, Eskişehir.
- Büyük Larousse (1986) Sözlük ve Ansiklopedi, Milliyet Yayınları, İstanbul.
- Ceylan M.Tahir (1988) Fotoğraf, Estetik ve Görüntü Üzerine Denemeler, İfsak Yayınları, İstanbul.
- Derman İ (1989) Fotoğraf ve Gerçeklik, Anadolu Üniversitesi Basımevi, Eskişehir.
- Ewans H (1978) Picture On Apage Photo- Journalism, Graphics and Picture Editing, Filmset and printed by BAS Printers Limited, Over Wallop, Hampshire.
- Montel Pierre (1972) Tout La Photographie, Publication Paul Montel, Paris.
- Sontag Susan (1993) Fotoğraf Üzerine, Türkçesi Reha Akçakaya, Oğuz basımevi, İstanbul.
- Sun Haward ve Dorothy (1992) Hayatınızı Renklendirin, Türkçesi Arzu E. Songör ve Murat Demirci, Beyaz Yayınları, İstanbul.
- Sözen M (2003) Sinemada renk- Sembolik Anlamlar, Detay Kitapçılık ve Yayıncılık, Ankara.
- Tolan B (1975) Toplum Bilimlerine Giriş, Kalite Matbaası, Ankara.
- Topçuoğlu N (1992) İyi Fotoğraf Nasıl Oluyor Yani, Yapı ve Kredi yayınları, İstanbul
- TRT-2 (1992) Açık Kapı –La Puerta Abierta-Belgesel, Çev. Prof.Dr. Simber Atay Türkiye Radyo Televizyonu 2. kanalı Ankara.