The study of emotional intelligence has emerged from two disciplines psychol ogy and sociology Each area has evaluated the concept of emotional intelligence from a multitude of perspectives Emotional intelligence has its roots and has been developed within the psychological discipline although there has been several of interest within fifteen years in the area of emotional intelligence Because researchers have evaluated emotional intelligence from various perspectives two different views of this phenome non are emerging The first perspective is called “mixed model” and is commonly asso ciated with Goleman This model is broader well known and more inclusive description of emotional intelligence The second perspective is referred to as an “ability model” which is a more restrictive description of emotional intelligence and is associated with Salovey and Mayer The idea that emotional intelligence has positive effect on both individual life and work place has attracted academician researcher managers and all that has an interest in this phenomenon The main purpose of this study is to try to ex plain the concept of emotional intelligence its historical development and two main models emerged from this concept Besides the importance of emotional intelligence in organizations is discussed Key Words: Emotional Intelligence Leadership Effectiveness
Duygusal zekâ kavramı üzerinde yapılan çalışmalar, genelde, psikoloji ve sosyoloji
bilim dallarında gerçekleştirilmiştir. Her bilim dalında, duygusal zekâ kavramı çok
değişik açılardan ele alınmıştır. Her ne kadar duygusal zekâ kavramı hakkında geçen 15
yıllık süre içerisinde bir çok düşünce ortaya atılmış ise de, bu kavram psikoloji biliminin
bir o kadar geniş konuları arasında ortaya çıkmış ve gelişmiştir. Araştırmacıların
duygusal zekâ kavramına yaklaşım biçimleri, bu kavramı iki farklı model içerisinde ele
almalarına neden olmuştur. Bu yaklaşımların oluşturduğu modellerin ilki “karma model”
olarak adlandırılmakta ve genellikle Goleman ile birlikte anılmaktadır. Duygusal
zekânın “karma model”i daha yaygın, daha bilinir olup ve bu kavramı daha geniş bir
çerçevede tanımlamaktadır. Duygusal zekâ kavramına diğer yaklaşım ise “yetenek tabanlı
model” çerçevesinde ele alınmaktadır. Salovey ve Mayer tarafından geliştirilen bu
model, duygusal zekâ kavramını daha dar bir çerçevede tanımlamakta ve yetenek kavramı
üzerinde durmaktadır. Duygusal zekânın bireyin yaşamına ve iş hayatına olumlu
yönde katkıda bulunduğunu ileri süren düşünceler akademisyenler, yöneticiler ve diğer
herkesin ilgisini çekmektedir. Bu çalışmanın ana amacı, duygusal zekâ kavramının ne
anlama geldiğini, tarihsel gelişimini ve bu kavram içerisinde geliştirilen iki temel modelini
ele almaktır. Ayrıca, duygusal zekâ kavramının örgütler için taşıdığı öneme de
değinilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2007 |
Gönderilme Tarihi | 29 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Cilt: 16 Sayı: 1 |