Educational reform attempt to teacher education for secondary schools in Turkey is in its 10th year Evaluation of effects of the reform studies from different points is very important for Turkish educational system Accordingly aim of this study is determined as to evaluate the accreditation in terms of some aspects In this study survey method was used The data collection tool of this study was a constructed interview form This form was constructed by asking the point of views of field experts The sample of this study included 89 participants The universe of this study consists of students graduated from biology education program 3 5 1 5 and biology education seniors In this study paticapants stated that the formation courses taken effected very positively knowledge and application aspects of biology teaching and were very effective on gaining features of professional teacher Key Words: Reconstructuring in Teacher Education Biological Education Education Faculties
Reconstructuring in Teacher Education Biological Education Education Faculties
Türkiye’de ortaöğretime öğretmen yetiştiren kurumlarda, 1998 yılında yapılan
reformun üzerinden 10 yıl geçmiştir. Reformun değerlendirilmesi, Türk Eğitim Sistemi
açısından oldukça önemlidir. Buradan hareketle, yeniden yapılanmayı, belirli boyutlar
açısından değerlendirmek, bu çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Bu çalışma
betimsel bir çalışmadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak, yapılandırılmış görüşme
formu kullanılmıştır. Bu çalışmanın örneklemini, 89 kişi oluşturmaktadır. Çalışmanın
evrenini ise 2004-2005 eğitim-öğretim yılında, 3,5+1,5 yıllık biyoloji öğretmenliği
bölümünde son sınıf öğrencisi olarak öğrenim gören ve bu dönemden önce, bu
programdan mezun olmuş olan öğrenciler oluşturmaktadır. Bu çalışmada, formasyon
derslerinin biyolojinin uygulama (laboratuvar) ve alan bilgisi boyutları üzerine olumlu
bir etkiye sahip olduğu ve öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği nitelikleri kazandırmada
etkili olduğu sonucu ortaya çıkmaktadır
Öğretmen Eğitiminde Yeniden Yapılanma Biyoloji Eğitimi Eğitim Fakülteleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2008 |
Gönderilme Tarihi | 29 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Cilt: 17 Sayı: 2 |