Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE VIEWS OF BIOLOGY EDUCATION SENIORS AND GRADUATES ON FORMATION COURSES (1,5 YEAR) RELATED TO ACCREDITATION PROGRAM ON KNOWLEDGE AND APPLICATION ASPECTS OF BIOLOGY TEACHING AND GAINING FEATURES OF PROFESSIONAL TEACHERS

Yıl 2008, Cilt: 17 Sayı: 2, 267 - 280, 01.06.2008

Öz

Educational reform attempt to teacher education for secondary schools in Turkey is in its 10th year Evaluation of effects of the reform studies from different points is very important for Turkish educational system Accordingly aim of this study is determined as to evaluate the accreditation in terms of some aspects In this study survey method was used The data collection tool of this study was a constructed interview form This form was constructed by asking the point of views of field experts The sample of this study included 89 participants The universe of this study consists of students graduated from biology education program 3 5 1 5 and biology education seniors In this study paticapants stated that the formation courses taken effected very positively knowledge and application aspects of biology teaching and were very effective on gaining features of professional teacher Key Words: Reconstructuring in Teacher Education Biological Education Education Faculties

Kaynakça

  • Adıgüzel, A. (2005). “Avrupa birliğine uyum sürecinde öğretmen niteliklerinde yeni bir boyut: Bilgi okur-yazarlığı”. Milli Eğitim Dergisi. Sayı:167, s. 355. Yaz.
  • Altıparmak, M. ve Nakipoğlu, M. (2002). “Lise Biyoloji Laboratuvarlarında İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Tutum ve Başarıya Etkisi”. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. 16-18 Eylül. ANKARA.
  • Baskan, G. A. (2001). Öğretmenlik mesleği ve öğretmen yetiştirmede yeniden yapılanma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 20. 16-25.
  • Cansaran, A. (2004). Biyoloji öğretmenliği öğrencilerinin biyoloji öğretmenliği programı hakkındaki düşünceleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 24(1).
  • Erişen, Y. ve Çeliköz, N. (2003). “Öğretmen adaylarının genel öğretmenlik davranışları açısından kendilerine yönelik yeterlilik algıları”. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 1(4),s. 427- 439. Güz.
  • Gemici, Ö., Küçüközer, H. ve Kocakülah, A.M. (2002). “Yeniden Yapılanma Sürecinde Fizik Eğitimi Öğrencilerinin Genel Fizik Kavramları İle İlgili Bilgi Düzeyleirnin Belirlenmesine İlişkin Bir Çalışma”.V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. 16-18 Eylül. ANKARA.
  • Gödek, Y(2004). “Öğretmen eğitiminde yeniden yapılanma, problemler ve bazı öneriler”. XII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. 6-9 Temmuz. MALATYA.
  • Görgen, İ. ve Deniz, S. ( 2003). “Orta Öğretim Branş Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Sertifikası Programına Yönelik Görüşleri”. Milli Eğitim Dergisi. Sayı: 158, s. 150. Bahar.
  • Senemoğlu, N (1989). "Orta Öğretime Öğretmen Yetiştirmede "Alan Bilgisi" Bakımından Fen-Edebiyat ve Eğitim Fakültelerinin Etkililiği" H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı:4, s.109-126.
  • Senemoğlu, N (1990). "Öğretmen Adaylarına 'Genel Kültür' Kazandırma Bakımından Fen-Edebiyat ve Eğitim Fakültelerinin Etkililiği". Çağdaş Eğitim
  • Sayın, S.(2005). “Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine karşı tutumları ve mesleki benlik saygılarının incelenmesi”. Eurasian Journal of Educational Research. 19, pp. 272-281.
  • Şimşek, H. (2005). “Eğitimde reform ve değişim karalılığı”. Eğitim Fakültelerinde Yeniden Yapılanmanın Getirdiği Sorunlar Paneli. Mayıs. ANKARA.
  • Işık,S. ve Soran, H. (2004). “Biyoloji Öğretmeni Yetiştiren Kurumların Öğretim Programlarının Karşılaştırılması”. VI. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. 9-11 Eylül. İSTANBUL.
  • Koç, N. (2005). “Eğitim Fakültelerinde Yeniden Yapılanmanın Getirdiği Sorunlar”. Eğitim Fakültelerinde Yeniden Yapılandırmanın Sonuçları ve Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu.22-24 Eylül. ANKARA.
  • Mızıkacı, F. (2006) . A systems approach to program evaluation model for quality in higher education. Quality Assurance in Education. 14 (1), 37-5.
  • Tinoca, L., Lee, E., Fletcher, C.; ve Barufaldi, J.(2004). “From Professional Development for Science Teachers to Student Learning in Science”. NARST, April, USA.
  • Yiğit, N. ve Akdeniz, A.R. (2004). Öğretmen adaylarının fen-edebiyat fakültesindeki problemleri. Kastamonu Eğitim Dergisi. 12 (1).
  • Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Raporu. (1998). “Eğitim Fakülteleri Öğretmen Yetiştirme Programlarının Yeniden Düzenlenmesi”. Mart 1998. ANKARA: YÖK.

BİYOLOJİ ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİ VE MEZUNLARININ 3,5+1,5 YILLIK UYGULAMA DAHİLİNDE SUNULAN 1,5 YILLIK FORMASYON DERSLERİNİN BİYOLOJİNİN UYGULAMA, ALAN BİLGİSİ BOYUTLARI VE ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİN NİTELİKLERİ ÜZERİNE ETKİLERİYLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİ

Yıl 2008, Cilt: 17 Sayı: 2, 267 - 280, 01.06.2008

Öz

Türkiye’de ortaöğretime öğretmen yetiştiren kurumlarda, 1998 yılında yapılan
reformun üzerinden 10 yıl geçmiştir. Reformun değerlendirilmesi, Türk Eğitim Sistemi
açısından oldukça önemlidir. Buradan hareketle, yeniden yapılanmayı, belirli boyutlar
açısından değerlendirmek, bu çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Bu çalışma
betimsel bir çalışmadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak, yapılandırılmış görüşme
formu kullanılmıştır. Bu çalışmanın örneklemini, 89 kişi oluşturmaktadır. Çalışmanın
evrenini ise 2004-2005 eğitim-öğretim yılında, 3,5+1,5 yıllık biyoloji öğretmenliği
bölümünde son sınıf öğrencisi olarak öğrenim gören ve bu dönemden önce, bu
programdan mezun olmuş olan öğrenciler oluşturmaktadır. Bu çalışmada, formasyon
derslerinin biyolojinin uygulama (laboratuvar) ve alan bilgisi boyutları üzerine olumlu
bir etkiye sahip olduğu ve öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği nitelikleri kazandırmada
etkili olduğu sonucu ortaya çıkmaktadır

Kaynakça

  • Adıgüzel, A. (2005). “Avrupa birliğine uyum sürecinde öğretmen niteliklerinde yeni bir boyut: Bilgi okur-yazarlığı”. Milli Eğitim Dergisi. Sayı:167, s. 355. Yaz.
  • Altıparmak, M. ve Nakipoğlu, M. (2002). “Lise Biyoloji Laboratuvarlarında İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Tutum ve Başarıya Etkisi”. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. 16-18 Eylül. ANKARA.
  • Baskan, G. A. (2001). Öğretmenlik mesleği ve öğretmen yetiştirmede yeniden yapılanma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 20. 16-25.
  • Cansaran, A. (2004). Biyoloji öğretmenliği öğrencilerinin biyoloji öğretmenliği programı hakkındaki düşünceleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 24(1).
  • Erişen, Y. ve Çeliköz, N. (2003). “Öğretmen adaylarının genel öğretmenlik davranışları açısından kendilerine yönelik yeterlilik algıları”. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 1(4),s. 427- 439. Güz.
  • Gemici, Ö., Küçüközer, H. ve Kocakülah, A.M. (2002). “Yeniden Yapılanma Sürecinde Fizik Eğitimi Öğrencilerinin Genel Fizik Kavramları İle İlgili Bilgi Düzeyleirnin Belirlenmesine İlişkin Bir Çalışma”.V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. 16-18 Eylül. ANKARA.
  • Gödek, Y(2004). “Öğretmen eğitiminde yeniden yapılanma, problemler ve bazı öneriler”. XII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. 6-9 Temmuz. MALATYA.
  • Görgen, İ. ve Deniz, S. ( 2003). “Orta Öğretim Branş Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Sertifikası Programına Yönelik Görüşleri”. Milli Eğitim Dergisi. Sayı: 158, s. 150. Bahar.
  • Senemoğlu, N (1989). "Orta Öğretime Öğretmen Yetiştirmede "Alan Bilgisi" Bakımından Fen-Edebiyat ve Eğitim Fakültelerinin Etkililiği" H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı:4, s.109-126.
  • Senemoğlu, N (1990). "Öğretmen Adaylarına 'Genel Kültür' Kazandırma Bakımından Fen-Edebiyat ve Eğitim Fakültelerinin Etkililiği". Çağdaş Eğitim
  • Sayın, S.(2005). “Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine karşı tutumları ve mesleki benlik saygılarının incelenmesi”. Eurasian Journal of Educational Research. 19, pp. 272-281.
  • Şimşek, H. (2005). “Eğitimde reform ve değişim karalılığı”. Eğitim Fakültelerinde Yeniden Yapılanmanın Getirdiği Sorunlar Paneli. Mayıs. ANKARA.
  • Işık,S. ve Soran, H. (2004). “Biyoloji Öğretmeni Yetiştiren Kurumların Öğretim Programlarının Karşılaştırılması”. VI. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. 9-11 Eylül. İSTANBUL.
  • Koç, N. (2005). “Eğitim Fakültelerinde Yeniden Yapılanmanın Getirdiği Sorunlar”. Eğitim Fakültelerinde Yeniden Yapılandırmanın Sonuçları ve Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu.22-24 Eylül. ANKARA.
  • Mızıkacı, F. (2006) . A systems approach to program evaluation model for quality in higher education. Quality Assurance in Education. 14 (1), 37-5.
  • Tinoca, L., Lee, E., Fletcher, C.; ve Barufaldi, J.(2004). “From Professional Development for Science Teachers to Student Learning in Science”. NARST, April, USA.
  • Yiğit, N. ve Akdeniz, A.R. (2004). Öğretmen adaylarının fen-edebiyat fakültesindeki problemleri. Kastamonu Eğitim Dergisi. 12 (1).
  • Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Raporu. (1998). “Eğitim Fakülteleri Öğretmen Yetiştirme Programlarının Yeniden Düzenlenmesi”. Mart 1998. ANKARA: YÖK.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Arş. Gör. Mustafa Serdar Köksal Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2008
Gönderilme Tarihi 29 Aralık 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 17 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Köksal, A. G. M. S. (2008). BİYOLOJİ ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİ VE MEZUNLARININ 3,5+1,5 YILLIK UYGULAMA DAHİLİNDE SUNULAN 1,5 YILLIK FORMASYON DERSLERİNİN BİYOLOJİNİN UYGULAMA, ALAN BİLGİSİ BOYUTLARI VE ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİN NİTELİKLERİ ÜZERİNE ETKİLERİYLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİ. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 267-280.