BibTex RIS Kaynak Göster

Konaklama Işletmelerinde Bilgi Yönetimi: Antalya 8217;daki Beş Yildizli Otellerde Bir Uygulama

Yıl 2010, Cilt: 19 Sayı: 3, 481 - 498, 01.09.2010

Öz

-

Kaynakça

  • ACILAR, Ali ve BAŞARAN, Bülent (2007). “KOBİ’lerde Stok Yönetiminde Bilgi ve TeknolojininKullanımı: Sektörel, Üretim Süreci ve Büyüklük Bazında Farklılıklar” 6th Knowledge, Economy & Management International Congress, İstanbul, 364-374.
  • AKTAN, Coşkun Can ve VURAL, İstiklal Y. (2005) “Bilgi Çağında Bilginin Yönetimi” Coşkun Can Aktan ve İstiklal Y. Vural (Ed.) Bilgi çağı, bilgi yönetimi ve bilgi sistemleri içinde (ss. 1-30). Konya: Çizgi Kitabevi.
  • ALAVI, Maryam ve LEIDNER, Dorothy, E. (2001). “Knowledge Management And Knowledge Management Systems: Conceptual Foundations And Research Issues” MIS Quarterly, 25 (1), ss. 107-136.
  • BALAFAS, Peter, JACKSON, Thomas ve DAWSON, Ray (2004) “Deploying Knowledge Management and Securing Future Sponsorship within a Highly Hierarchical ‘Role-Based’ Organisational Culture” International Journal of Knowledge, Culture and Change Management, 4, 643-652.
  • BEIJERSE, R. P. Uit (2000). “Knowledge Management in Small and Medium-Sized Companies: Knowledge Management for Entrepreneurs. Journal of Knowledge Management, 4, (2), 162-179.
  • BHATT, Ganesh, D. (2001) “Knowledge Management In Organizations: Examining The Interaction Between Technologies, Techniques, And People” Journal of Knowledge Manegement, 5 (1), ss. 68-75.
  • DAVENPORT, Thomas H. ve PRUSAK, Laurance (1998) “Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know” Boston, Massachussets: Harvard Business School Press.
  • ERKAL, Zekeriya E. (2006). Entelektüel sermaye [ölçülmesi ve raporlanması] İstanbul: Derin Yayınları
  • GÜÇLÜ, Nezahat ve SOTİROFSKİ, Kseanela (2006) “Bilgi Yönetimi” Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 4(4), 351-371.
  • İBİCİOĞLU, Hasan ve DOĞAN, Hulisi (2006) İşletmelerde Örtülü Bilgi ve Önemi. Ankara: Ekin Kitabevi.
  • KALKAN, Veli Denizhan (2006). “Örgütsel Öğrenme ve Bilgi Yönetimi” Elektronik Sosyal BilimlerDergisi, 5(16), 22-36.
  • KİM, Soonhee ve LEE, Hyangsoo (2004) “Organizational Factors Affecting Knowledge Sharing Capabilities in E-government: An Empirical Study” M.A. Wimmer (Ed.) Knowledge Management in Electronic Government içinde (ss. 281-293). Heidelberg: Springer Berlin.
  • KPMG Management Consulting Knowledge Management Research Report (2000).
  • KURGUN, Osman Avşar (2006) “Bilgi Yönetim Sistemlerinin Yapılandırılması” Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (1), 274-291.
  • KURT, Mustafa (2005) “İşletmelerde Bilginin Rolündeki Değişim Ve Bilgi Yönetimi” Bilgi Çağı, Bilgi Yönetimi ve Bilgi Sistemleri.Ed: Coşkun Can Aktan ve İstiklal Y. Vural. Konya: Çizgi Kitabevi, ss. 249-265.
  • LANG, Josephine Chinying (2001). “Managerial Concerns in Knowledge Management” Journal of Knowledge Management, 5 (1), 43-57.
  • LEE, Ming-Lun (2008). A Qualitative Case Study Approach to Define and Identify Perceived Challenges of Knowledge Management for Casino Hotel Industry. Graduate College, University of Nevada Las Vegas William F. Harrah College of Hotel Administration. Doktora Tezi.
  • LEE, Young-Chan ve LEE, Sun-Kyu (2007) “Capabilities, Processes, And Performance Of Knowledge Management: A Structural Approach” Human Factors and Ergonomics in Manufacturing, Vol. 17 (1), ss. 21-41.
  • LEIDNER, Dorothy; ALAVI, Maryam ve KAYWORTH, Timothy (2006) “The Role Of Culture In Knowledge Management: A Case Study Of Two Global Firms”” International Journal Of e-Collaboration, 2(1), ss 17-40.
  • MALHOTRA, Yogesh (1998). “Knowledge Management, Knowledge Organizations & Knowledge Workers: A View from the Front Lines” http://www.brint.com/interview/maeil.htm erişim tarihi: 20 Kasım 2008.
  • NONAKA, Ikujiro (1994) “A Dynamic Theory Of Organizational Knowledge Creation” Organization Science, .5 (1), ss. 14-37.
  • NONAKA, Ikujiro ve KONNO, Noboru (1998) “The Concept of “Ba”: Building a Foundation for Knowledge Creation” California Management Review, 40(3), 40-54.
  • ODABAŞ, Hüseyin (2006) “Bilgi Yönetimi” Hüseyin Odabaş ve Hakan Anameriç (Ed.) Bilgi….içinde (ss. 99-108). Ankara: Referans Yayıncılık
  • OECD (2003). Introduction and Draft Results of the Survey of Knowledge Management Practices in Ministries/Departments/Agencies of Central Government
  • ÖLÇER, Ferit ve ŞANAL, Musa (2007). “İşletmelerde Entelektüel Sermaye Yönetimi” Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (1), 479-500.
  • ÖZER, Pınar Süral, ÖZMEN, Ömür ve SAATÇİOĞLU, Ömür (2004). “Bilgi Yönetiminin Etkililiğinde Kilit Bir Faktör Olarak Bilgi İşçileri ve İnsan Kaynakları Yönetiminin Farklılaşan Özellikleri” Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1), 254-275.
  • UZUN, Hatice (2006) Bilgi Yönetimi ve Türk Telekom A.Ş.’de Yöneticilerin Algılarına Yönelik Bir Uygulama. Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • YANG, Jen-Te, ve WAN, Chin-Seng (2004). “Advancing Organizational Effectiveness and Knowledge Management Implementation” Tourism Management, 25, 593- 601.
  • ZAİM, Halil (2005a). “Türkiye’de Bilgi Yönetimi Uygulamaları” Sosyal Siyaset Konferansları,50, ss. 761-783
  • ZAİM, Halil (2005b). “Bilgi Yönetimi Süreçleri” Bilgi Çağı, Bilgi Yönetimi ve Bilgi Sistemleri Ed: Coşkun Can Aktan ve İstiklal Y. Vural. Konya: Çizgi Kitabevi, ss. 207-228.

KONAKLAMA İŞLETMELERİNDE BİLGİ YÖNETİMİ: ANTALYA’DAKİ BEŞ YILDIZLI OTELLERDE BİR UYGULAMA

Yıl 2010, Cilt: 19 Sayı: 3, 481 - 498, 01.09.2010

Öz

Günümüzde bilgi, işletmeler için önemli bir üretim faktörü ve en önemli stratejik
kaynak haline gelmiş bulunmaktadır. Günümüzde işletmelerin rekabet üstünlükleri
sermaye ve hammadde gibi geleneksel kaynaklardan çok bilgiye dayanmaktadır.
Bilgiden söz konusu rekabet üstünlüğünü yaratabilmek; gerek duyulan bilgilerin
edinilmesi, üretilmesi, düzenlenmesi, saklanması, paylaşılması ve ürünlerde,
hizmetlerde, kararlarda ve süreçlerde uygulamaya geçirilmesi şeklinde bir dizi süreci
gerektirmektedir. Öte yandan bilginin bir sistem dahilinde yönetilmesi, buna uygun bir
altyapının varlığını da gerektirmektedir. İşlevsel bilgi ve iletişim teknolojileri, bilgi
paylaşımına açık bir kurum kültürü, esnek bir örgüt yapısı ve nitelikli insan sermayesi
bilgiden değer yaratmak için gereksinim duyulan altyapıyı oluşturmaktadır. Bilgi
yönetimi süreçlerinin harekete geçirilmesi ve bilgi yönetimi altyapısının etkin olarak
faaliyet göstermesi, ülke ekonomisine önemli katkısı olan ve krizlere karşı duyarlılığı
yüksek olan bir sektörde yer alan konaklama işletmeleri açısından da önem
taşımaktadır. Bu çalışmanın amacı Antalya’daki beş yıldızlı otellerde üst ve orta
düzeylerde çalışan yöneticilerin bilgi yönetimi hakkındaki algılarını belirlemek ve
otellerdeki mevcut bilgi yönetimi altyapısı ile bilgi yönetiminin düzeyini saptamaktır.
Bu amaçla gerçekleştirilen alan çalışmasında literatürdeki farklı kaynaklardan
yararlanılarak geliştirilen “Bilgi Yönetimi Anket Formu” kullanılmıştır. Çalışma
kapsamında yöneticilerin bilgi yönetimine ilişkin algıları, bilgi yönetimi altyapısı ve
bilgi yönetimi arasındaki ilişkiler istatistiksel analizler ile ortaya konulmuştur.

Kaynakça

  • ACILAR, Ali ve BAŞARAN, Bülent (2007). “KOBİ’lerde Stok Yönetiminde Bilgi ve TeknolojininKullanımı: Sektörel, Üretim Süreci ve Büyüklük Bazında Farklılıklar” 6th Knowledge, Economy & Management International Congress, İstanbul, 364-374.
  • AKTAN, Coşkun Can ve VURAL, İstiklal Y. (2005) “Bilgi Çağında Bilginin Yönetimi” Coşkun Can Aktan ve İstiklal Y. Vural (Ed.) Bilgi çağı, bilgi yönetimi ve bilgi sistemleri içinde (ss. 1-30). Konya: Çizgi Kitabevi.
  • ALAVI, Maryam ve LEIDNER, Dorothy, E. (2001). “Knowledge Management And Knowledge Management Systems: Conceptual Foundations And Research Issues” MIS Quarterly, 25 (1), ss. 107-136.
  • BALAFAS, Peter, JACKSON, Thomas ve DAWSON, Ray (2004) “Deploying Knowledge Management and Securing Future Sponsorship within a Highly Hierarchical ‘Role-Based’ Organisational Culture” International Journal of Knowledge, Culture and Change Management, 4, 643-652.
  • BEIJERSE, R. P. Uit (2000). “Knowledge Management in Small and Medium-Sized Companies: Knowledge Management for Entrepreneurs. Journal of Knowledge Management, 4, (2), 162-179.
  • BHATT, Ganesh, D. (2001) “Knowledge Management In Organizations: Examining The Interaction Between Technologies, Techniques, And People” Journal of Knowledge Manegement, 5 (1), ss. 68-75.
  • DAVENPORT, Thomas H. ve PRUSAK, Laurance (1998) “Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know” Boston, Massachussets: Harvard Business School Press.
  • ERKAL, Zekeriya E. (2006). Entelektüel sermaye [ölçülmesi ve raporlanması] İstanbul: Derin Yayınları
  • GÜÇLÜ, Nezahat ve SOTİROFSKİ, Kseanela (2006) “Bilgi Yönetimi” Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 4(4), 351-371.
  • İBİCİOĞLU, Hasan ve DOĞAN, Hulisi (2006) İşletmelerde Örtülü Bilgi ve Önemi. Ankara: Ekin Kitabevi.
  • KALKAN, Veli Denizhan (2006). “Örgütsel Öğrenme ve Bilgi Yönetimi” Elektronik Sosyal BilimlerDergisi, 5(16), 22-36.
  • KİM, Soonhee ve LEE, Hyangsoo (2004) “Organizational Factors Affecting Knowledge Sharing Capabilities in E-government: An Empirical Study” M.A. Wimmer (Ed.) Knowledge Management in Electronic Government içinde (ss. 281-293). Heidelberg: Springer Berlin.
  • KPMG Management Consulting Knowledge Management Research Report (2000).
  • KURGUN, Osman Avşar (2006) “Bilgi Yönetim Sistemlerinin Yapılandırılması” Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (1), 274-291.
  • KURT, Mustafa (2005) “İşletmelerde Bilginin Rolündeki Değişim Ve Bilgi Yönetimi” Bilgi Çağı, Bilgi Yönetimi ve Bilgi Sistemleri.Ed: Coşkun Can Aktan ve İstiklal Y. Vural. Konya: Çizgi Kitabevi, ss. 249-265.
  • LANG, Josephine Chinying (2001). “Managerial Concerns in Knowledge Management” Journal of Knowledge Management, 5 (1), 43-57.
  • LEE, Ming-Lun (2008). A Qualitative Case Study Approach to Define and Identify Perceived Challenges of Knowledge Management for Casino Hotel Industry. Graduate College, University of Nevada Las Vegas William F. Harrah College of Hotel Administration. Doktora Tezi.
  • LEE, Young-Chan ve LEE, Sun-Kyu (2007) “Capabilities, Processes, And Performance Of Knowledge Management: A Structural Approach” Human Factors and Ergonomics in Manufacturing, Vol. 17 (1), ss. 21-41.
  • LEIDNER, Dorothy; ALAVI, Maryam ve KAYWORTH, Timothy (2006) “The Role Of Culture In Knowledge Management: A Case Study Of Two Global Firms”” International Journal Of e-Collaboration, 2(1), ss 17-40.
  • MALHOTRA, Yogesh (1998). “Knowledge Management, Knowledge Organizations & Knowledge Workers: A View from the Front Lines” http://www.brint.com/interview/maeil.htm erişim tarihi: 20 Kasım 2008.
  • NONAKA, Ikujiro (1994) “A Dynamic Theory Of Organizational Knowledge Creation” Organization Science, .5 (1), ss. 14-37.
  • NONAKA, Ikujiro ve KONNO, Noboru (1998) “The Concept of “Ba”: Building a Foundation for Knowledge Creation” California Management Review, 40(3), 40-54.
  • ODABAŞ, Hüseyin (2006) “Bilgi Yönetimi” Hüseyin Odabaş ve Hakan Anameriç (Ed.) Bilgi….içinde (ss. 99-108). Ankara: Referans Yayıncılık
  • OECD (2003). Introduction and Draft Results of the Survey of Knowledge Management Practices in Ministries/Departments/Agencies of Central Government
  • ÖLÇER, Ferit ve ŞANAL, Musa (2007). “İşletmelerde Entelektüel Sermaye Yönetimi” Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (1), 479-500.
  • ÖZER, Pınar Süral, ÖZMEN, Ömür ve SAATÇİOĞLU, Ömür (2004). “Bilgi Yönetiminin Etkililiğinde Kilit Bir Faktör Olarak Bilgi İşçileri ve İnsan Kaynakları Yönetiminin Farklılaşan Özellikleri” Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1), 254-275.
  • UZUN, Hatice (2006) Bilgi Yönetimi ve Türk Telekom A.Ş.’de Yöneticilerin Algılarına Yönelik Bir Uygulama. Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • YANG, Jen-Te, ve WAN, Chin-Seng (2004). “Advancing Organizational Effectiveness and Knowledge Management Implementation” Tourism Management, 25, 593- 601.
  • ZAİM, Halil (2005a). “Türkiye’de Bilgi Yönetimi Uygulamaları” Sosyal Siyaset Konferansları,50, ss. 761-783
  • ZAİM, Halil (2005b). “Bilgi Yönetimi Süreçleri” Bilgi Çağı, Bilgi Yönetimi ve Bilgi Sistemleri Ed: Coşkun Can Aktan ve İstiklal Y. Vural. Konya: Çizgi Kitabevi, ss. 207-228.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Prof. Dr. Bahar Taner Bu kişi benim

Yrd. Doç. Dr. Dilek Tetik Bu kişi benim

Öğr. Gör. İ. Alpay Yılmaz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2010
Gönderilme Tarihi 29 Aralık 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 19 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Taner, P. D. B., Tetik, Y. D. D. D., & Yılmaz, Ö. G. İ. A. (2010). KONAKLAMA İŞLETMELERİNDE BİLGİ YÖNETİMİ: ANTALYA’DAKİ BEŞ YILDIZLI OTELLERDE BİR UYGULAMA. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(3), 481-498.