BibTex RIS Kaynak Göster

Kubaşık Öğrenmenin ilköğretim Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Fen Ve Teknoloji Dersine ilişkin Akademik Başarılarına Etkisi

Yıl 2011, Cilt: 20 Sayı: 1, 225 - 239, 01.03.2011

Öz

The purpose of this research is to examine the effects of cooperative learning on academic achievement towards Science and Technology course The sample of this study consisted of 131 fourth grade students in two primary schools in the center district in Aydın Four classes were assigned as research groups One of the experimental groups and one of the control groups were instructed by researcher and the others were instructed by their own teachers The data was collected by achievement test The experiment groups learned science using the cooperative learning method and the control groups took the activities that take part in the primary school’s science and technology curriculum Data collection tool was administered to the groups as a pre test post test and retention test The results showed that cooperative learning has a positive effect on achievement about science and technology course Keywords: Cooperative Learning Group Investigation Technique Cooperative Learning Activities

Kaynakça

  • Açıkgöz, Ü. K. (2002) Aktif Öğrenme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınevi
  • Akın, S. (1996) Geleneksel Öğretim Yöntemleri İle İşbirlikli Öğrenme Yöntemlerinin Fen Bilgisi Öğretimi Üzerindeki Etkileri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi: İzmir
  • Allen, L. Q. (2006) “Investigating culture thorugh cooperative learning”, Forgein Language Annals, 39, 11, Web adresi: www.proquest.umi.com, ID:1024078251
  • Altınok, H. (2004) İşbirlikli öğrenme kavram haritalama fen başarısı strateji kullanımı ve tutum, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi: İzmir.
  • Ateş, M. (2004) İşbirlikli öğrenme Yönteminin İlköğretim II. Kademede Madde ve Özellikleri Ünitesinde Öğrenci Başarısına Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi: İzmir
  • Barbosa, R., Jofili, Z., Watts, M. (2004) “Cooperating in constructing knowledge: case studies from chemistry and citizenship”, Internation Journal of Science Education, http://journalsonline.tandf.co.uk/content/3kvcclv9xeaj3ajl/fulltext.pdf
  • Bilgin, İ. ve Geban, Ö. (2004) “İşbirlikli Öğrenme Yöntemi ve Cinsiyetin Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Fen Bilgisi Dersine Karşı Tutumlarına, Fen Bilgisi Öğretimi 1 Dersindeki Başarılarına Etkisinin İncelenmesi”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 9-18
  • Bolosser, P. E. (1992) “Using cooperative Learning in Science Education”, Web adresi: www.ericdigiets.org. ERIC: ED053432
  • Bulduk, S. (2003). Yeni başlayanlar için psikolojide deneysel araştırma yöntemleri. İstanbul: Çantay Kitapevi.
  • Candler, L. (1995) Cooperative Learning: Hands On Science, Printed by Kagan Cooperative Lerarning: California
  • Cohen, L. ve Manion, L. (1994). Research methods in education. London: Routledge.
  • Çelikten, O. (2001) Kavram Değerlendirme Yaklaşımına Dayalı Kavram Haritalama Destekli İşbirlikçi Öğrenme Yönteminin 4. sınıf Öğrencilerinin Dünya ve Gökyüzü Konularını Araştırmalarına Olan Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi: Ankara
  • Çetin, O., Günay, Y. (2006) “Fen Öğretiminde Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımının Öğrenci Tutumlarına ve Öğrenme Ortamlarına Etkisi”, Eğitim Araştırmaları Dergisi, Yıl.6., Sayı. 25., ss.73-84
  • Emre, M. (2005) Küme Araştırması Tekniğinin Temel Eğitim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersine İlişkin Akademik Başarıları ve Tutumları Üzerindeki Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi: Adana
  • Ertekin B. (2001) Geleneksel öğretim yöntemleri ile işbirlikli öğrenme yönteminin fen bilgisi öğretimi üzerindeki etkileri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi: Denizli.
  • Gall, D. M., Borg, R. W. ve Gall, P. J. (1996). Educational research: An introduction (6th edition). USA: Longman Publishers.
  • Gillies, M. R. (2002) “The residual effects of cooperative learning experiences: a two year follow-up”, The Journal Of Educational Research. 96, 1.
  • Gömleksiz. M. (1993). Kubaşık Öğrenme Yöntemi İle Geleneksel Yöntemin Demokratik Tutumlar ve Erişiye Etkisi, Yayımlanmamış Çukurova Üniversitesi: Adana Doktora Tezi,
  • Gömleksiz, M. (1997). Kubaşık öğrenme: Temel eğitim dördüncü sınıf öğrencilerinin matematik başarısı ve arkadaşlık ilişkileri üzerine deneysel bir çalışma, Adana: Baki Kitabevi
  • Huhtala, J. (1994) Group ınvestigation: structuring on ınquiry curriculum. Web adresi: www.ericdigiets.org. ERIC: ED373050
  • İflazoğlu, A. (2003) Çoklu Zekâ Kuramı Destekli Kubaşık Öğrenme Yönteminin İlköğretim Başarıları ve Tutumlarına Etkisi, Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi: Adana
  • Johnson, W. D. ve Johnson, T. R. (1999) Learning together and alone: coomperative, competitive and ındividualistic learning, Minnesota: Allyn and Bacon.
  • Johnson, W. D., Johnson, T. R., ve Holubec, E. J. (1991) Comperation in the Classroom, Minnesota: Interaction Book Company.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1988) İnsan ve insanlar: sosyal psikolojiye giriş, İstanbul: Evrim Basım Yayım Dağıtım.
  • Kaptan, F. (1998) Fen Bilgisi Öğretimi, Anı Yayıncılık: Ankara
  • Kasap, H. (1996) İşbirlikli öğrenme fen başarısı hatırda tutma öğrenci yüklemeleri ve işbirlikli öğrenme gruplarındaki etkileşim, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi:İzmir.
  • Kurt, I. (2001) Fen eğitiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin başarısına, kavram öğrenmesine ve hatırlamasına etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi: İstanbul.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, MEB Müfredat Geliştirme Süreci, 28.01.2006 tarihinde http://programlar.meb.gov.tr/index/giris_index.htm adresinden.
  • Mueller, A., Fleming, T. (2001) “Cooperative learning: Listening to how children work at school”, The Journal Of Educational Research, 94, 5.
  • Oğuz, E. (2003) İşbirlikli öğrenme yönteminin fen bilgisi dersi atomun yapısı ve periyodik cetvel konusunun öğretilmesinde başarıya etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi: İstanbul.
  • Özsevgeç, T. (2006) “Kuvvet ve hareket ünitesine yönelik 5e modeline göre geliştirilen öğrenci rehber materyalinin etkililiğinin değerlendirilmesi”, Fen Eğitimi Dergisi, 3, 2, 36-42 Aralık, 2006’da www.tused.org adresinden.
  • Robson, C. (1993). Real world research. Oxford: Blackwell Publishers Ltd.
  • Rojas-Drummond, S., Hernandez, G., Velez, M., ve Villagran, G. (1998) “Cooperative learning and appropriation of procedural knowledge by primary school children”, www.elsevier.com/locate/learninstruc and Instruction, 8, 37-61, web adresi:
  • Shancar, H. ve Fisher, S. (2004) “Cooperative learning and the achivement of motivation and perceptions of students in 11th grade chemistry classes”, Learning www.elsevier.com/locate/learninstruc 2004, 14, 69-87, web adresi:
  • Sancar H. ve Sharan (1994) “Talking, relating, and achieving-effects of cooperative learning and whole-class instruction”, Cognition and Instruction, 12(4) 313- 353, web adresi: http://portal.isiknowledge.com/portal.cgi
  • Sharan, Y. (1998) “Enriching the group and ınvestigation in the ıntercultural classroom”, Intercultural Education, 9, 133 – 140, web adresi: http://www.informaworld.com/smpp/content~db=all~content=a739495568?wor ds=sharan
  • Sharan, Y ve Sharan, S. (1990). “Group investigation expands cooperative learning”, Educational Leadership, 47(4), 17-21.
  • Shin, M. K., Oh, S. P. (2003) “Students’ reflections on ımplementation of group ınvestigation in korean secondary science classrooms”, International Journal of Science http://www.sciencedirect.com/science Education, 3, 327-349, web adresi:
  • Slavin, R. E. ve Cooper, R. (1999) “Improving ıntergroup relations: lessons learned from 647
  • Tavşancıl, E. (2005)
  • Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Tsoı, F. M. , Goh, K. N. ve Chia, S. L. (2004) “Using group ınvestigation for chemistry in teacher education”, Asia- Pasific Forum on Science Learning and Teaching, 5 (6)
  • Van Zee, E., Lay, D., ve Roberts, D. (2002) “Fostering collobrative ınquiries by prospective and practising elementary and middle school teachers”, Science Teacher Education, Agustos 2002, 588-612
  • Yaşar, Ş., Gültekin, M., Türkan, B., Yıldız, N., Girmen, P. (2005) “Yeni İlköğretim Programlarının Uygulanmasına İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin Hazırbulunuşluk Düzeylerinin ve Eğitim Gereksinimlerinin Belirlenmesi (Eskişehir İli Örneği)”, Sözlü Bildiri, Eğitimde Yansımalar: 8 Yeni İlköğretim Programlarının Değerlendirilmesi Sempozyumu, 14-16 Kasım 2005, Erciyes Üniversitesi, Sabancı Kültür Sitesi: Kayseri, Bildiri Kitabı, ss. 52, Sim Matbaası: Ankara.
  • Yetkin, D., Daşcan, Ö. (2006) Son değişikliklerle ilköğretim programı: 1-5 sınıflar, Ankara:Anı Yayıncılık.

KUBAŞIK ÖĞRENMENİN İLKÖĞRETİM DÖRDÜNCÜ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN FEN ve TEKNOLOJİ DERSİNE İLİŞKİN AKADEMİK BAŞARILARINA ETKİSİ

Yıl 2011, Cilt: 20 Sayı: 1, 225 - 239, 01.03.2011

Öz

Bu araştırmanın amacı kubaşık öğrenmenin ilköğretim dördüncü sınıf
öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine ilişkin akademik başarılarına etkisini sınamaktır.
Araştırmanın çalışma grubunu Aydın ili merkez ilçede bulunan iki devlet ilköğretim
okulunda okuyan 131 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmuştur. İki deney iki kontrol
grubunun bulunduğu araştırmada bir deney ve bir kontrol grubunda dersler araştırmacı
tarafından, diğer gruplarda ise araştırmacının hazırladığı ders planları doğrultusunda
sınıf öğretmenleri tarafından işlenmiştir. Deney gruplarında dersin öğretiminde kubaşık
öğrenme tekniklerinden birisi olan küme araştırması tekniği ile kubaşık öğrenme
etkinlikleri kullanılmıştır. Kontrol gruplarında ise 2006 ilköğretim programında
öngörülen etkinlikler gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya ilişkin veriler başarı testi ile
toplanmıştır. Öntest-Sontest-Kalıcılık Testi ile elde edilen veriler üzerinde kovaryans
analizi gerçekleştirilmiştir. Araştırma bulguları, kubaşık öğrenme yönteminin
öğrencilerin akademik başarıları üzerinde olumlu etkisinin olduğunu ortaya koymuştur.

Kaynakça

  • Açıkgöz, Ü. K. (2002) Aktif Öğrenme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınevi
  • Akın, S. (1996) Geleneksel Öğretim Yöntemleri İle İşbirlikli Öğrenme Yöntemlerinin Fen Bilgisi Öğretimi Üzerindeki Etkileri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi: İzmir
  • Allen, L. Q. (2006) “Investigating culture thorugh cooperative learning”, Forgein Language Annals, 39, 11, Web adresi: www.proquest.umi.com, ID:1024078251
  • Altınok, H. (2004) İşbirlikli öğrenme kavram haritalama fen başarısı strateji kullanımı ve tutum, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi: İzmir.
  • Ateş, M. (2004) İşbirlikli öğrenme Yönteminin İlköğretim II. Kademede Madde ve Özellikleri Ünitesinde Öğrenci Başarısına Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi: İzmir
  • Barbosa, R., Jofili, Z., Watts, M. (2004) “Cooperating in constructing knowledge: case studies from chemistry and citizenship”, Internation Journal of Science Education, http://journalsonline.tandf.co.uk/content/3kvcclv9xeaj3ajl/fulltext.pdf
  • Bilgin, İ. ve Geban, Ö. (2004) “İşbirlikli Öğrenme Yöntemi ve Cinsiyetin Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Fen Bilgisi Dersine Karşı Tutumlarına, Fen Bilgisi Öğretimi 1 Dersindeki Başarılarına Etkisinin İncelenmesi”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 9-18
  • Bolosser, P. E. (1992) “Using cooperative Learning in Science Education”, Web adresi: www.ericdigiets.org. ERIC: ED053432
  • Bulduk, S. (2003). Yeni başlayanlar için psikolojide deneysel araştırma yöntemleri. İstanbul: Çantay Kitapevi.
  • Candler, L. (1995) Cooperative Learning: Hands On Science, Printed by Kagan Cooperative Lerarning: California
  • Cohen, L. ve Manion, L. (1994). Research methods in education. London: Routledge.
  • Çelikten, O. (2001) Kavram Değerlendirme Yaklaşımına Dayalı Kavram Haritalama Destekli İşbirlikçi Öğrenme Yönteminin 4. sınıf Öğrencilerinin Dünya ve Gökyüzü Konularını Araştırmalarına Olan Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi: Ankara
  • Çetin, O., Günay, Y. (2006) “Fen Öğretiminde Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımının Öğrenci Tutumlarına ve Öğrenme Ortamlarına Etkisi”, Eğitim Araştırmaları Dergisi, Yıl.6., Sayı. 25., ss.73-84
  • Emre, M. (2005) Küme Araştırması Tekniğinin Temel Eğitim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersine İlişkin Akademik Başarıları ve Tutumları Üzerindeki Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi: Adana
  • Ertekin B. (2001) Geleneksel öğretim yöntemleri ile işbirlikli öğrenme yönteminin fen bilgisi öğretimi üzerindeki etkileri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi: Denizli.
  • Gall, D. M., Borg, R. W. ve Gall, P. J. (1996). Educational research: An introduction (6th edition). USA: Longman Publishers.
  • Gillies, M. R. (2002) “The residual effects of cooperative learning experiences: a two year follow-up”, The Journal Of Educational Research. 96, 1.
  • Gömleksiz. M. (1993). Kubaşık Öğrenme Yöntemi İle Geleneksel Yöntemin Demokratik Tutumlar ve Erişiye Etkisi, Yayımlanmamış Çukurova Üniversitesi: Adana Doktora Tezi,
  • Gömleksiz, M. (1997). Kubaşık öğrenme: Temel eğitim dördüncü sınıf öğrencilerinin matematik başarısı ve arkadaşlık ilişkileri üzerine deneysel bir çalışma, Adana: Baki Kitabevi
  • Huhtala, J. (1994) Group ınvestigation: structuring on ınquiry curriculum. Web adresi: www.ericdigiets.org. ERIC: ED373050
  • İflazoğlu, A. (2003) Çoklu Zekâ Kuramı Destekli Kubaşık Öğrenme Yönteminin İlköğretim Başarıları ve Tutumlarına Etkisi, Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi: Adana
  • Johnson, W. D. ve Johnson, T. R. (1999) Learning together and alone: coomperative, competitive and ındividualistic learning, Minnesota: Allyn and Bacon.
  • Johnson, W. D., Johnson, T. R., ve Holubec, E. J. (1991) Comperation in the Classroom, Minnesota: Interaction Book Company.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1988) İnsan ve insanlar: sosyal psikolojiye giriş, İstanbul: Evrim Basım Yayım Dağıtım.
  • Kaptan, F. (1998) Fen Bilgisi Öğretimi, Anı Yayıncılık: Ankara
  • Kasap, H. (1996) İşbirlikli öğrenme fen başarısı hatırda tutma öğrenci yüklemeleri ve işbirlikli öğrenme gruplarındaki etkileşim, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi:İzmir.
  • Kurt, I. (2001) Fen eğitiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin başarısına, kavram öğrenmesine ve hatırlamasına etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi: İstanbul.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, MEB Müfredat Geliştirme Süreci, 28.01.2006 tarihinde http://programlar.meb.gov.tr/index/giris_index.htm adresinden.
  • Mueller, A., Fleming, T. (2001) “Cooperative learning: Listening to how children work at school”, The Journal Of Educational Research, 94, 5.
  • Oğuz, E. (2003) İşbirlikli öğrenme yönteminin fen bilgisi dersi atomun yapısı ve periyodik cetvel konusunun öğretilmesinde başarıya etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi: İstanbul.
  • Özsevgeç, T. (2006) “Kuvvet ve hareket ünitesine yönelik 5e modeline göre geliştirilen öğrenci rehber materyalinin etkililiğinin değerlendirilmesi”, Fen Eğitimi Dergisi, 3, 2, 36-42 Aralık, 2006’da www.tused.org adresinden.
  • Robson, C. (1993). Real world research. Oxford: Blackwell Publishers Ltd.
  • Rojas-Drummond, S., Hernandez, G., Velez, M., ve Villagran, G. (1998) “Cooperative learning and appropriation of procedural knowledge by primary school children”, www.elsevier.com/locate/learninstruc and Instruction, 8, 37-61, web adresi:
  • Shancar, H. ve Fisher, S. (2004) “Cooperative learning and the achivement of motivation and perceptions of students in 11th grade chemistry classes”, Learning www.elsevier.com/locate/learninstruc 2004, 14, 69-87, web adresi:
  • Sancar H. ve Sharan (1994) “Talking, relating, and achieving-effects of cooperative learning and whole-class instruction”, Cognition and Instruction, 12(4) 313- 353, web adresi: http://portal.isiknowledge.com/portal.cgi
  • Sharan, Y. (1998) “Enriching the group and ınvestigation in the ıntercultural classroom”, Intercultural Education, 9, 133 – 140, web adresi: http://www.informaworld.com/smpp/content~db=all~content=a739495568?wor ds=sharan
  • Sharan, Y ve Sharan, S. (1990). “Group investigation expands cooperative learning”, Educational Leadership, 47(4), 17-21.
  • Shin, M. K., Oh, S. P. (2003) “Students’ reflections on ımplementation of group ınvestigation in korean secondary science classrooms”, International Journal of Science http://www.sciencedirect.com/science Education, 3, 327-349, web adresi:
  • Slavin, R. E. ve Cooper, R. (1999) “Improving ıntergroup relations: lessons learned from 647
  • Tavşancıl, E. (2005)
  • Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Tsoı, F. M. , Goh, K. N. ve Chia, S. L. (2004) “Using group ınvestigation for chemistry in teacher education”, Asia- Pasific Forum on Science Learning and Teaching, 5 (6)
  • Van Zee, E., Lay, D., ve Roberts, D. (2002) “Fostering collobrative ınquiries by prospective and practising elementary and middle school teachers”, Science Teacher Education, Agustos 2002, 588-612
  • Yaşar, Ş., Gültekin, M., Türkan, B., Yıldız, N., Girmen, P. (2005) “Yeni İlköğretim Programlarının Uygulanmasına İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin Hazırbulunuşluk Düzeylerinin ve Eğitim Gereksinimlerinin Belirlenmesi (Eskişehir İli Örneği)”, Sözlü Bildiri, Eğitimde Yansımalar: 8 Yeni İlköğretim Programlarının Değerlendirilmesi Sempozyumu, 14-16 Kasım 2005, Erciyes Üniversitesi, Sabancı Kültür Sitesi: Kayseri, Bildiri Kitabı, ss. 52, Sim Matbaası: Ankara.
  • Yetkin, D., Daşcan, Ö. (2006) Son değişikliklerle ilköğretim programı: 1-5 sınıflar, Ankara:Anı Yayıncılık.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serap Yılmaz Bu kişi benim

Müfit Kömleksiz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2011
Gönderilme Tarihi 29 Aralık 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 20 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yılmaz, S., & Kömleksiz, M. (2011). KUBAŞIK ÖĞRENMENİN İLKÖĞRETİM DÖRDÜNCÜ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN FEN ve TEKNOLOJİ DERSİNE İLİŞKİN AKADEMİK BAŞARILARINA ETKİSİ. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(1), 225-239.