The aim of this study is to state the problems faced by the administrators who are dutied in these associations in a detailed way in order to increase the efficiency of administrating of vocational schools of higher education define administrator’s approaches about various subjects and differences between their approaches and personal characteristics Research was done by questionnaires sent to the administrators of vocational schools of higher education by post Returned 239 questionnaires had been taken to evaluate According to the questionnaire results the greatest problems which had been come into being in Vocational School of Higher Education are; economic restrictions and insufficient resources physical insufficiency lack of equipment lack of instructors and not telling the aims of Vocational School of Higher Education to the environment sufficiently Also when differences between personal characteristics and manager attitudes are investigated there are no differences in age academic experience appellation however there important differences gender and whether they have administrating education Key words: Vocational Schools of Higher Education Management Administration Problems Administrator’s Approaches Personal Characteristics
Bu çalışmanın amacı, Meslek Yüksekokullarında yönetimin etkinliğini
arttırmak amacıyla, bu kurumlarda görev yapan yöneticilerin karşılaştığı sorunları
ayrıntılı bir şekilde tespit etmek, yöneticilerin çeşitli konulardaki tutumlarını ortaya
koymak ve bu tutumlarda kişisel özellikler açısından farklılıklar olup olmadığını
belirlemektir. Araştırma meslek yüksekokulu yöneticilerine posta yoluyla gönderilen
anketlerle yapılmıştır. Geri dönen 239 anket değerlendirmeye alınmıştır. Araştırma
sonuçlarına göre meslek yüksekokullarında ortaya çıkan en büyük problemler; mali
kaynak yetersizlikleri, fiziki yetersizlikler, araç-gereç yetersizlikleri, öğretim elemanı
yetersizlikleri ve meslek yüksekokullarının amaçlarının çevreye yeterince
anlatılamaması olarak tespit edilmiştir. Ayrıca kişisel özellikler ile yönetici tutumları
açısından farklılıklar araştırıldığında yaş, akademik deneyim, yöneticilik süresi ve
unvan açısından farklılıklar olmadığı ancak cinsiyet ve yöneticilik eğitimi alıp almamış
olması açısından önemli farklılıklar olduğu tespit edilmiştir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2011 |
Gönderilme Tarihi | 29 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 20 Sayı: 2 |