BibTex RIS Kaynak Göster

Konfeksiyon Sanayiinde Faaliyet Gösteren Bir işletmede istatistiksel Proses Kontrol Teknikleri ile Ürün Hatalarının Analiz Edilmesi

Yıl 2012, Cilt: 21 Sayı: 2, 233 - 254, 01.06.2012

Öz

In this study produced in the garment industry operating a business suit and error analysis of this model belongs to the analysis of the errors were made through statistical process control techniques Statistical Process Control SPC techniques control charts Pareto analyses control charts cause effect diagram and grouping technique was used The work includes a 6 month period Errors that occur in production control charts for the solution of this error by creating the priority ranking of Pareto analysis are shown Production process is analysed by the help of p control charts which is one of the control charts For the purpose of detecting the errors’ reasons and reaching the solution easily grouping and effect diagram can be drawn with the technical solution for this diagram primarily over matters that need to be discussed have been addressed Key Words : Apparel Statistical Process Control Techniques

Kaynakça

  • Akın, B., (1996), “Iso 9000 Uygulamasında İşletmelerde İstatistik Proses Kontrol
  • Teknikleri”, Bilim Teknik Yayınevi, İstanbul.
  • Akkurt, M., (2002), “Kalite Kontrol Excel Destekli”, Birsen Yayınevi, İstanbul.
  • Banks, J., (1989), “Principles of Quality Control”, John Wiley&Sons, Inc.
  • Baysal, E. M. ;Canıyılmaz, E.; Eren, T. (2002), Otomotiv Yan Sanayinde Hata Türü Ve Etkileri Analizi, Teknoloji Dergisi , Yıl 5, Sayı 1-2; 83-90.
  • Bivking A. C. , Grayna, M. F.,(1979), “Process Control by Statical Methods”, Quality Control Handbook, Editors:J.M. Juran; Frank M. Grayna; R.S. Bıngham, McGraw-Hill Book Company, New York.
  • Bozkurt R., “Kalite iyileştirme Araç ve Yöntemleri”, Milli Produktivite Merkezi Yayınları, No:630, İstanbul.
  • Can, H.; vd., (2001), “Genel İşletmecilik Bilgileri”, Siyasal Kitabevi, 12. Baskı, Ankara.
  • Deming,W. E.,(1998), “Krizden Çıkış”, Çev. Cem Aktaş, Kalder, İstanbul.
  • Deros, B.M., Rahman, M.N.; İsmail, A.R. ; Yee, L.W. ; Zain, R.M., (2010), “Application of Statistical Process Control Technique for Evaluating Machine : A Case Study” ,Aıjstpme 3(1); 15-22.
  • Devor, E. R.; Chang T. ; Sutherland, W. J, (1992), “Statistical Quality Design and Control Contemporary and Methods”, Macmillian Publishing Company, New York.
  • Ertuğrul, İ., (2006), “Toplam Kalite Kontrol”, Ekin Kitabevi, 2. Baskı, Bursa.
  • Evans , R. J,; Lindsay, M. W., (1993), “The Management and Control of Quality”, Second Edition, West Publishing Compay New York.
  • Grayna, M. F., (2001), “Quality Planning and Analysis: From Product Development Through Use” Fourth Edition, McGraw-Hill.
  • Gümüşoğlu, Ş., (2000), “İstatistiksel Kalite Kontrolü ve Toplam Kalite Yönetimi
  • Araçları”, Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş. , 2. Bası. İstanbul.
  • Gürsakal, N., (2005), “Altı Sigma: Müşteri Odaklı Yönetim”, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Halis, M.,(2000), “Paradigmadan Uygulamaya Toplam Kalite Yönetimi ve ISO 9000 Kalite Güvence Sistemleri-IO 9002 Kalite Belgesi Çalışması”, Beta Yayınları, İstanbul.
  • Harrington,; H. J.; Hoffherr, G. D; Reid. R. P., Jr. (1998), “Statistical Analysis Simplified”, [electronic resource] : the easy-to-understand guide to SPC and dataanalysis,http://site.ebrary.com/lib/dumlupinar/docDetail.action?docID=101 52819.
  • Işığıçok, E., (2004), “Toplam Kalite Yönetim Bakış Açısıyla İstatistiksel Kalite
  • Kontrol”, Ezgi Kitabevi Yayınları, 1. Baskı, Bursa.
  • Karayalçın, İ., (1986), “Endüstri Mühendisliği ve Üretim Yönetimi Elkitabı II”,
  • Çağlayan Kitabevi, 1. Baskı, İstanbul.
  • Kaya, İ. ve Ağa, A., (2004), “Kalite İyileştirme Sürecinin Yedi Temel Aracı ve Motor- Traktör İmalatı Yapan Bir İşletmede Uygulanması”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (11); 448- 468.
  • Kobu, B., (2010), “Üretim Yönetimi”, Beta Basım A. Ş., 15. Baskı, İstanbul.
  • Kolarik,, W. J., (1995), “Creating Quality-Concepts, Systems, Strategis, and Tools”, McGraw-Hıll.
  • Kovancı, A., (2003),”Toplam Kalite Yönetimi Fakat Nasıl?” 2. Baskı, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • Lowe, P.H., (1972), “Üretim Planlaması”, İstanbul Reklâm Yayınları:11, İstanbul.
  • Moen, D. R.; Nolan, W. T.; Provost, P. L.,(1998), “Quality Improvement Through Planned Experimemttion”, Second Editions, McGraw-Hill.
  • Montgomery, D. C., (1990), “Statistical Quality Control”, John Wiley&Sons, Inc., Second Edition, New York.
  • Munro, A. R.,(2004) “Statistical Process Control” Manufacturing Engineering Handbook”, Editor: Hwaiyu Geng , Mc Graw-Hill, New York.
  • Oakland, S. J., (2008), “Statical Process Control”, Six Edition, , Qxford.
  • Prokopenko, J., (2005), “Verimlilik Yönetimi Uygulamalı El Kitabı”, Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları No: 476, 6. Basım, Ankara.
  • Smith, M. G., (2004), “Statical Process Control and Quality İmprovement”, Fifth Edition, Pearson Prentice Hall, New Jersey.
  • Şimşek, M.,(2000), “ Sorularla Toplam Kalite Yönetimi ve Kalite Güvence Sistemleri”, Alfa Yayınları, İstanbul.
  • Taptık, Y.; Keleş Ö., (1998), “ Kalite Savaş Araçları”, KalDer Yayınları No. 23, İstanbul.
  • Top, S., (2009), “Toplam Kalite Yönetimi Bağlamında Sürekli İyileştirme Anlayışı”, Beta Yayınları, İstanbul.
  • Üreten, S. (1998), “Üretim ve İşlemler Yönetimi: Planlama Denetim Kararları, Karar Modelleri ve İyileştirme Yaklaşımları”, Gazi Kitapevi, Ankara.
  • Üreten, S. (2006), “Üretim ve İşlemler Yönetimi: Stratejik Kararlar ve Karar Modelleri”, 5 Baskı, Gazi Kitapevi, Ankara.
  • Vuchkov, N. I.; Boyadjieva, N. L., (2001), “Quality İmprovement with Design of Experiments”, Kluwer Academic Publishers, Dordrecht.
  • Wadsworth, H.M., vd., (2002), “Modern Methods For Quality Control And İmprovement”, John Wiley&Sons, Inc., Second Edition. New York.
  • Wick, C.; Veilleux, F. R., (1983),”Tool and Manufacturing Engineers Handbook”, Fourth Editions, SME Drive, Michigan.

KONFEKSİYON SANAYİİNDE FAALİYET GÖSTEREN BİR İŞLETMEDE İSTATİSTİKSEL PROSES KONTROL TEKNİKLERİ İLE ÜRÜN HATALARININ ANALİZ EDİLMESİ

Yıl 2012, Cilt: 21 Sayı: 2, 233 - 254, 01.06.2012

Öz

Bu araştırmada, konfeksiyon sanayinde faaliyet gösteren bir işletmede üretilen elbise
modeline ait hata analizleri ve bu hataların çözümlenmesi istatistiksel proses kontrol
teknikleri vasıtasıyla yapılmıştır. İstatistiksel Proses Kontrol (İPK) tekniklerinden;
kontrol çizelgeleri, pareto analizi, kontrol grafikleri, sebep- sonuç diyagramı ve
gruplandırma tekniği kullanılmıştır. Yapılan çalışma 6 aylık bir süreci kapsamaktadır.
Üretimde gerçekleşen hatalar kontrol çizelgesinde oluşturularak bu hataların çözüme
yönelik öncelik sıralaması pareto analiziyle gösterilmiştir. Kontrol grafiklerinden
uygulamamızda kullanabileceğimiz p kontrol grafiğiyle de üretimin kontrol altında olup
olmadığı incelenmiştir. Hataların nedenlerini sorgulamak ve çözüme daha kolay
ulaşabilmek için neden-sonuç diyagramı çizilerek gruplandırma tekniğiyle birlikte bu
diyagram üzerinden çözüme yönelik öncelikli olarak irdelenmesi gereken hususlar ele
alınmıştır

Kaynakça

  • Akın, B., (1996), “Iso 9000 Uygulamasında İşletmelerde İstatistik Proses Kontrol
  • Teknikleri”, Bilim Teknik Yayınevi, İstanbul.
  • Akkurt, M., (2002), “Kalite Kontrol Excel Destekli”, Birsen Yayınevi, İstanbul.
  • Banks, J., (1989), “Principles of Quality Control”, John Wiley&Sons, Inc.
  • Baysal, E. M. ;Canıyılmaz, E.; Eren, T. (2002), Otomotiv Yan Sanayinde Hata Türü Ve Etkileri Analizi, Teknoloji Dergisi , Yıl 5, Sayı 1-2; 83-90.
  • Bivking A. C. , Grayna, M. F.,(1979), “Process Control by Statical Methods”, Quality Control Handbook, Editors:J.M. Juran; Frank M. Grayna; R.S. Bıngham, McGraw-Hill Book Company, New York.
  • Bozkurt R., “Kalite iyileştirme Araç ve Yöntemleri”, Milli Produktivite Merkezi Yayınları, No:630, İstanbul.
  • Can, H.; vd., (2001), “Genel İşletmecilik Bilgileri”, Siyasal Kitabevi, 12. Baskı, Ankara.
  • Deming,W. E.,(1998), “Krizden Çıkış”, Çev. Cem Aktaş, Kalder, İstanbul.
  • Deros, B.M., Rahman, M.N.; İsmail, A.R. ; Yee, L.W. ; Zain, R.M., (2010), “Application of Statistical Process Control Technique for Evaluating Machine : A Case Study” ,Aıjstpme 3(1); 15-22.
  • Devor, E. R.; Chang T. ; Sutherland, W. J, (1992), “Statistical Quality Design and Control Contemporary and Methods”, Macmillian Publishing Company, New York.
  • Ertuğrul, İ., (2006), “Toplam Kalite Kontrol”, Ekin Kitabevi, 2. Baskı, Bursa.
  • Evans , R. J,; Lindsay, M. W., (1993), “The Management and Control of Quality”, Second Edition, West Publishing Compay New York.
  • Grayna, M. F., (2001), “Quality Planning and Analysis: From Product Development Through Use” Fourth Edition, McGraw-Hill.
  • Gümüşoğlu, Ş., (2000), “İstatistiksel Kalite Kontrolü ve Toplam Kalite Yönetimi
  • Araçları”, Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş. , 2. Bası. İstanbul.
  • Gürsakal, N., (2005), “Altı Sigma: Müşteri Odaklı Yönetim”, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Halis, M.,(2000), “Paradigmadan Uygulamaya Toplam Kalite Yönetimi ve ISO 9000 Kalite Güvence Sistemleri-IO 9002 Kalite Belgesi Çalışması”, Beta Yayınları, İstanbul.
  • Harrington,; H. J.; Hoffherr, G. D; Reid. R. P., Jr. (1998), “Statistical Analysis Simplified”, [electronic resource] : the easy-to-understand guide to SPC and dataanalysis,http://site.ebrary.com/lib/dumlupinar/docDetail.action?docID=101 52819.
  • Işığıçok, E., (2004), “Toplam Kalite Yönetim Bakış Açısıyla İstatistiksel Kalite
  • Kontrol”, Ezgi Kitabevi Yayınları, 1. Baskı, Bursa.
  • Karayalçın, İ., (1986), “Endüstri Mühendisliği ve Üretim Yönetimi Elkitabı II”,
  • Çağlayan Kitabevi, 1. Baskı, İstanbul.
  • Kaya, İ. ve Ağa, A., (2004), “Kalite İyileştirme Sürecinin Yedi Temel Aracı ve Motor- Traktör İmalatı Yapan Bir İşletmede Uygulanması”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (11); 448- 468.
  • Kobu, B., (2010), “Üretim Yönetimi”, Beta Basım A. Ş., 15. Baskı, İstanbul.
  • Kolarik,, W. J., (1995), “Creating Quality-Concepts, Systems, Strategis, and Tools”, McGraw-Hıll.
  • Kovancı, A., (2003),”Toplam Kalite Yönetimi Fakat Nasıl?” 2. Baskı, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • Lowe, P.H., (1972), “Üretim Planlaması”, İstanbul Reklâm Yayınları:11, İstanbul.
  • Moen, D. R.; Nolan, W. T.; Provost, P. L.,(1998), “Quality Improvement Through Planned Experimemttion”, Second Editions, McGraw-Hill.
  • Montgomery, D. C., (1990), “Statistical Quality Control”, John Wiley&Sons, Inc., Second Edition, New York.
  • Munro, A. R.,(2004) “Statistical Process Control” Manufacturing Engineering Handbook”, Editor: Hwaiyu Geng , Mc Graw-Hill, New York.
  • Oakland, S. J., (2008), “Statical Process Control”, Six Edition, , Qxford.
  • Prokopenko, J., (2005), “Verimlilik Yönetimi Uygulamalı El Kitabı”, Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları No: 476, 6. Basım, Ankara.
  • Smith, M. G., (2004), “Statical Process Control and Quality İmprovement”, Fifth Edition, Pearson Prentice Hall, New Jersey.
  • Şimşek, M.,(2000), “ Sorularla Toplam Kalite Yönetimi ve Kalite Güvence Sistemleri”, Alfa Yayınları, İstanbul.
  • Taptık, Y.; Keleş Ö., (1998), “ Kalite Savaş Araçları”, KalDer Yayınları No. 23, İstanbul.
  • Top, S., (2009), “Toplam Kalite Yönetimi Bağlamında Sürekli İyileştirme Anlayışı”, Beta Yayınları, İstanbul.
  • Üreten, S. (1998), “Üretim ve İşlemler Yönetimi: Planlama Denetim Kararları, Karar Modelleri ve İyileştirme Yaklaşımları”, Gazi Kitapevi, Ankara.
  • Üreten, S. (2006), “Üretim ve İşlemler Yönetimi: Stratejik Kararlar ve Karar Modelleri”, 5 Baskı, Gazi Kitapevi, Ankara.
  • Vuchkov, N. I.; Boyadjieva, N. L., (2001), “Quality İmprovement with Design of Experiments”, Kluwer Academic Publishers, Dordrecht.
  • Wadsworth, H.M., vd., (2002), “Modern Methods For Quality Control And İmprovement”, John Wiley&Sons, Inc., Second Edition. New York.
  • Wick, C.; Veilleux, F. R., (1983),”Tool and Manufacturing Engineers Handbook”, Fourth Editions, SME Drive, Michigan.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yrd. Doç. Dr. Cengiz Duran Bu kişi benim

Öğr. Gör. Aysel Çetindere Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2012
Gönderilme Tarihi 29 Aralık 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 21 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Duran, Y. D. D. C., & Çetindere, Ö. G. A. (2012). KONFEKSİYON SANAYİİNDE FAALİYET GÖSTEREN BİR İŞLETMEDE İSTATİSTİKSEL PROSES KONTROL TEKNİKLERİ İLE ÜRÜN HATALARININ ANALİZ EDİLMESİ. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 233-254.