In order for organizations to continue their existence by reaching their strategic goals and objectives, employees' perceptions of the existence of justice within the organization need to be strengthened. With a high level of organizational justice perception, the emotional and cognitive bond that employees establish with their organizations will contribute to their integration with the organization. The integration of the employee with the organization in every situation and condition and the effort to contribute to the achievement of the goals of the organization is shaped by the quality of the leader-member interaction. In this context, the aim of this research is to determine the role of leader-member exchange (LMX) in the relationship between positive organsational justice (OJ) (distributive (DJ), procedural (PJ) and interactional (PI) and IJ) OI and organizational identification (IO) perceived by bank employees working in the Turkish banking sector during the global covid-19 process. The data used in the research were collected from 324 participants working in the Turkish banking sector. In order to test the research model and hypotheses, the hierarchical regression analysis was used. In this kind of adversity, the correlations among OJ (procedural, distributive and interactional), OI and LMX, which play an important role for organizations to achieve their goals and objectives, are discussed specifically in the banking sector.
Organizational Justice Organizational Identification Leader-Member Exchange
Örgütlerin stratejik amaç ve hedeflerine ulaşarak varlıklarını devam ettirebilmeleri için çalışanların örgüt içinde adaletin varlığına ilişkin algılarının güçlendirilmesi gerekmektedir. Yüksek düzeydeki örgütsel adalet algısı ile çalışanların örgütleri ile kurdukları duygusal ve bilişsel bağ onların örgütle bütünleşmelerine katkı sağlayacaktır. Çalışanın her durum ve koşulda örgütü ile bütünleşmesi ve örgütün amaçlarına ulaşmasına katkı sağlamak için çabalaması ise lider-üye etkileşiminin kalitesi ile şekillenmektedir. Bu bağlamda bu araştırmanın amacı küresel Covid-19 sürecinde Türk bankacılık sektöründe görev yapan banka çalışanlarının algıladıkları pozitif örgütsel adaletin (prosedür, dağıtım, etkileşim) örgütsel özdeşleşme düzeyleri üzerine etkisinde lider-üye etkileşiminin nasıl bir rol üstlendiğini belirlemektir. Araştırmada kullanılan veriler Türkiye bankacılık sektöründe çalışan 324 katılımcıdan toplanmıştır. Araştırmada hiyerarşik regresyon analizi kullanılarak hipotezler test edilmiştir. Bu süreçte, örgütlerin amaç ve hedeflerine ulaşmasında önemli rol oynayan örgütsel adalet (dağıtım, prosedür ve etkileşim), örgütsel özdeşleşme ve LÜE arasındaki ilişkilerin bankacılık sektörü özelinde tartışılmaktadır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ekim 2022 |
Gönderilme Tarihi | 24 Ocak 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 31 Sayı: 2 |