Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ANDERSEN MASALLARI'NA FARKLI BİR BAKIŞ "ŞİDDET VE KORKU UNSURU"

Yıl 2024, Cilt: 33 Sayı: 1, 470 - 481, 30.04.2024
https://doi.org/10.35379/cusosbil.1422946

Öz

Masallar, olağanüstü karakter ve olaylardan oluşan bir edebi türdür. Olağanüstü olmanın yanında toplumun bakış açısını, düşüncelerini aynı zamanda gündelik yaşamları da barındırma yönüyle edebiyatta önemli bir yere sahiptir. Masallar yüzyıllardan beri gerek toplumun içinden çıkıp gerek çeviri yoluyla okura ulaşarak edebiyatımızda varlığını sürdürmektedir. Andersen’in masalları da Türk çocuk edebiyatına çeviri yoluyla girerek uzun yıllardır sıkça okunan masallar arasında yer bulmuştur. Bu araştırmanın amacı, Hans Christian Andersen’e ait 156 masal ve hikayesi içerisinden seçilen 20 masalında yer alan şiddet ve korku unsurlarını incelemektir. Nitel bir araştırma yönteminin benimsendiği araştırmanın veri kaynaklarını, Pinhan Yayıncılık’ta baskısı çıkan ve üç ciltten oluşan Andersen Masalları kitabı oluşturmaktadır. Kitaptan elde edilen veriler doküman analiziyle sunulmuştur. Yapılan analizler sonrası masallardaki şiddet ve korku unsurlarının dört kategori altında incelenmesi elverişli bulunmuştur. Sonrasında şiddet ve korku unsurları tablolarla belirtilip kitaptan örneklerle desteklenmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda Andersen Masallarında yer alan bazı masalların çocuklar için uygun olmayan unsurlar taşıdığı ve bu masalların çocuklarda olumsuzluklara yol açabileceğinden uzman görüşü olmadan okutulmaması önerilmiştir.

Kaynakça

  • Akalın, H. Ş. (Ed.) (2011). Türkçe sözlük. TDK Yayınları
  • Akkaya, N. (2014). Keloğlan masallarında yer alan değerlerin incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 312-324.
  • Akyıldız Ercan, C. (2020). Örnek Masal Çözümlemesi ile Halk ve Sanatsal Masal Arasındaki Farklılıklar. Doğu Esintileri (12), 175-191.
  • Andersen, H. C. (2018). Andersen masalları cilt ııı (2. Baskı) (Çev. Günersel, S.). Pinhan Yayıncılık.
  • Andersen, H. C. (2019). Andersen masalları cilt I (3. Baskı) (Çev. Günersel, S.). Pinhan Yayıncılık.
  • Andersen, H. C. (2020). Andersen masalları cilt II (3. Baskı) (Çev. Günersel, S.). Pinhan Yayıncılık.
  • Ercan, A. R. (1975). Çocuklarımızı başarıya ulaştırmanın yolları. Alkım Yayıncılık.
  • Gander, M.J. & Gardiner, H.W. (2015). Çocuk ve ergen gelişimi. Çev: Ali Dönmez, Nilgün Çelen, Bekir Onur. İmge Kitapevi.
  • Güle, H.& Geçgel, H. (2006). Çocuk edebiyatı. Kök Yayıncılık.
  • Güzelküçük, Ş. ve Türkyılmaz, M. (2020). Masal kitaplarında yer alan korku ve şiddet ögeleri. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(3), 859-878.).
  • MEB (2014). Uyumsuz çocuklar/Çocuk gelişimi ve eğitimi. Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Öztürk, M. ve Giren, S. (2016). Okul öncesi dönemdeki çocuklar için hazırlanan hikâye kitaplarındaki korku ve şiddet ögelerinin incelenmesi. TEKE Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(4), 2095-2108.
  • Parke, R. D. (1977). “Punismentvin children, effects, side effects, and alternate strategies, psychological process in early education. Ed. H. L. Hom, Jr, ile P.A. Robinson, New York, Akademik Basın.
  • Postema, K.J. (2006). School-based social competence program: A grant proposal project. Unpublished Master’s Thesis, California State University, CA.
  • Sezer, M. Ö. (2012). Masallar ve toplumsal cinsiyet. Evrensel Basım Yayın.
  • Şahin, M. (2011). Masalların çocuk gelişimine etkilerinin öğretmen görüşleri açısından incelenmesi. Millî Folklor, 89, 208-219.
  • Şen, S. (2002, Nisan). Okul öncesi çocuklarına yönelik öykü ve masal öncesi kitaplarında saldırganlık modeli olabilecek tipler. (Çocuk Edebiyatına ve Çocuk Hekimliğine Yansıyan Şiddet Sempozyumu’nda sunulmuş bildiri). Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Şimşek, T. (2002). Çocuk edebiyatı. Rengârenk Yayınları.
  • Tezel, N. (1997). Türk masalları. Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Wimmer, D. D., & Dominick, J. R. (2000). Mass media research: An indroduction. Belmont: Wadsworth Publishing Company.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları. Yörükoğlu, A. (2003).
  • Zipes, J. (2007). When dreams came true: Classical fairy tales and their tradition. Routledge.

A DIFFERENT PERSPECTIVE ON ANDERSEN’S TALES “THE ELEMENT OF VIOLENCE AND FEAR”

Yıl 2024, Cilt: 33 Sayı: 1, 470 - 481, 30.04.2024
https://doi.org/10.35379/cusosbil.1422946

Öz

Fairy tales are a literary genre consisting of extraordinary characters and events. In addition to being extraordinary, they hold an important place in literature by embodying not only the perspective and thoughts of society but also aspects of everyday life. Fairy tales have been sustaining their presence in our literature for centuries, either originating from society or reaching readers through translation. Andersen’s fairy tales, by means of translation, have taken a place among the frequently read tales for many years in Turkish children’s literature. The purpose of this research is to examine the elements of violence and fear in twenty tales selected from one hundred and fifty-six tales and stories by Hans Christian Andersen. The data of the research, in which a qualitative method was adopted, are the books called Andersen Tales, published by Pinhan Publishing consisting of three volumes. The data obtained from the books are presented through document analysis. The analysis revealed that it is appropriate to examine the elements of violence and fear in the fairy tales under four categories. Subsequently, the elements of violence and fear were depicted in tables and supported with examples from the book. In line with the findings obtained, it is suggested that some of the tales in Andersen’s tales contain elements that are not suitable for children and it is recommended that these tales not be read to children without expert opinion, as they may lead to negative consequences.

Kaynakça

  • Akalın, H. Ş. (Ed.) (2011). Türkçe sözlük. TDK Yayınları
  • Akkaya, N. (2014). Keloğlan masallarında yer alan değerlerin incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 312-324.
  • Akyıldız Ercan, C. (2020). Örnek Masal Çözümlemesi ile Halk ve Sanatsal Masal Arasındaki Farklılıklar. Doğu Esintileri (12), 175-191.
  • Andersen, H. C. (2018). Andersen masalları cilt ııı (2. Baskı) (Çev. Günersel, S.). Pinhan Yayıncılık.
  • Andersen, H. C. (2019). Andersen masalları cilt I (3. Baskı) (Çev. Günersel, S.). Pinhan Yayıncılık.
  • Andersen, H. C. (2020). Andersen masalları cilt II (3. Baskı) (Çev. Günersel, S.). Pinhan Yayıncılık.
  • Ercan, A. R. (1975). Çocuklarımızı başarıya ulaştırmanın yolları. Alkım Yayıncılık.
  • Gander, M.J. & Gardiner, H.W. (2015). Çocuk ve ergen gelişimi. Çev: Ali Dönmez, Nilgün Çelen, Bekir Onur. İmge Kitapevi.
  • Güle, H.& Geçgel, H. (2006). Çocuk edebiyatı. Kök Yayıncılık.
  • Güzelküçük, Ş. ve Türkyılmaz, M. (2020). Masal kitaplarında yer alan korku ve şiddet ögeleri. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(3), 859-878.).
  • MEB (2014). Uyumsuz çocuklar/Çocuk gelişimi ve eğitimi. Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Öztürk, M. ve Giren, S. (2016). Okul öncesi dönemdeki çocuklar için hazırlanan hikâye kitaplarındaki korku ve şiddet ögelerinin incelenmesi. TEKE Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(4), 2095-2108.
  • Parke, R. D. (1977). “Punismentvin children, effects, side effects, and alternate strategies, psychological process in early education. Ed. H. L. Hom, Jr, ile P.A. Robinson, New York, Akademik Basın.
  • Postema, K.J. (2006). School-based social competence program: A grant proposal project. Unpublished Master’s Thesis, California State University, CA.
  • Sezer, M. Ö. (2012). Masallar ve toplumsal cinsiyet. Evrensel Basım Yayın.
  • Şahin, M. (2011). Masalların çocuk gelişimine etkilerinin öğretmen görüşleri açısından incelenmesi. Millî Folklor, 89, 208-219.
  • Şen, S. (2002, Nisan). Okul öncesi çocuklarına yönelik öykü ve masal öncesi kitaplarında saldırganlık modeli olabilecek tipler. (Çocuk Edebiyatına ve Çocuk Hekimliğine Yansıyan Şiddet Sempozyumu’nda sunulmuş bildiri). Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Şimşek, T. (2002). Çocuk edebiyatı. Rengârenk Yayınları.
  • Tezel, N. (1997). Türk masalları. Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Wimmer, D. D., & Dominick, J. R. (2000). Mass media research: An indroduction. Belmont: Wadsworth Publishing Company.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları. Yörükoğlu, A. (2003).
  • Zipes, J. (2007). When dreams came true: Classical fairy tales and their tradition. Routledge.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Edebi Çalışmalar (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Netice Toprak 0009-0007-0295-8844

Erhan Akın 0000-0003-2372-9331

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 21 Ocak 2024
Kabul Tarihi 12 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 33 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Toprak, N., & Akın, E. (2024). ANDERSEN MASALLARI’NA FARKLI BİR BAKIŞ "ŞİDDET VE KORKU UNSURU". Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 33(1), 470-481. https://doi.org/10.35379/cusosbil.1422946