Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YAPAY ZEKÂ İLE ÜRETİLEN POSTERLERİN 3B İÇ MEKÂNDA SUNUMU VE QR KODLA ETKİLEŞİMLİ SİMÜLASYON

Yıl 2025, Cilt: 34 Sayı: Uygarlığın Dönüşümü: Yapay Zekâ, 289 - 302, 20.07.2025
https://doi.org/10.35379/cusosbil.1691293

Öz

Yapay zekâ (YZ) ve özellikle istem mühendisliği (prompt engineering), teknik uzmanlık gerektirmeksizin dijital içerik üretimini mümkün kılarak yaratıcı süreçleri köklü biçimde dönüştürmektedir. Bu çalışma, YZ tarafından üretilen poster tasarımlarının dijital olarak modellenmiş üç boyutlu (3B) bir iç mekânda sergilenmesini ve artırılmış gerçeklik (AR) destekli QR kod tabanlı etkileşimli bir simülasyon aracılığıyla izleyiciyle buluşturulmasını konu edinmektedir. Tasarım odaklı bir yöntem izlenerek, öncelikle YZ ile çeşitli posterler üretilmiş, bu posterler için bir 3B sergi mekânı dijital ortamda modellenmiş ve ardından izleyicinin mobil cihazlar aracılığıyla deneyimleyebileceği AR tabanlı bir QR simülasyonu tasarlanmıştır. Üretilen posterler yalnızca görsel ürün olarak değerlendirilmemiş, aynı zamanda göstergebilimsel açıdan tek tek analiz edilerek içerdiği semboller, renkler ve anlam düzeyleri yorumlanmıştır. Bulgular, YZ’nin yaratıcı süreçlerde bir işbirlikçi olarak kullanılabileceğini, 3B mekân tasarımının bağlamsal anlatımı güçlendirdiğini ve QR kod temelli simülasyonun dijital ile fiziksel dünya arasında etkili bir etkileşim ortamı sunduğunu göstermektedir. Bu bağlamda çalışma, YZ destekli üretimin görsel iletişim tasarımı ve dijital sergileme pratiklerine entegrasyonuna yönelik yenilikçi bir model sunmaktadır.

Etik Beyan

Çalışma için Etik Beyan Alınması Gerekmemektedir

Destekleyen Kurum

Destekleyen Kurum Bulunmamaktadır

Teşekkür

Teşekkür Metni Bulunmamaktadır

Kaynakça

  • Arslan, K. (2020). Eğitimde yapay zeka ve uygulamaları. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 71-88.
  • Bastaban, Ü. (2025). Kültürel bellek ve dijital Sanat: Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun şiirinden yapay zekâ görsel anlatılarına. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 18(49), 321-339. https://doi.org/10.12981/mahder.1550565.
  • Belentepe, A. & Seçer Kariptaş, F. (2019). Mikro konutların iç mekân tasarımlarının incelenmesi. Haliç Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 2(2), 179-195. https://doi.org/10.46373/hafebid.603795.
  • Carson, J. S. (2005, December). Introduction to modeling and simulation. In Proceedings of the Winter Simulation Conference. IEEE. https://doi.org/10.1109/WSC.2005.1574235.
  • Chang, J. H. (2014). An introduction to using QR codes in scholarly journals. Science Editing, 1(2), 113-117. https://doi.org/10.6087/kcse.2014.1.113.
  • Coleman, J. (2011). QR codes: What are they and why should you care?. Kansas Library Association College and University Libraries Section Proceedings, 1(1), 16-23. https://doi.org/10.4148/culs.v1i0.1355.
  • Dino, I. G. (2016). An evolutionary approach for 3D architectural space layout design exploration. Automation in construction, 69, 131-150. https://doi.org/10.1016/j.autcon.2016.05.020.
  • Du, W., & Li, Q. (2022). Analysis of the visual design and expression effect of virtual reality and three‐dimensional space technology in art space. Mathematical Problems in Engineering, 2022(1), 2065720. https://doi.org/10.1155/2022/2065720.
  • Dur, B. İ. U. (2014). Reflection of Anatolian culture in poster design. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 122, 230-235. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.1333.
  • Güney Yüksel, F.C. & Seçer Kariptaş, F. (2019) “Konut iç mekânına sürdürülebilir yaklaşımlar”, Yakın Mimarlık, 2-2, s.27-39.
  • Hamet, P., & Tremblay, J. (2017). Artificial intelligence in medicine. metabolism, 69, 36-40. https://doi.org/10.1016/j.metabol.2017.01.011.
  • Haugsbaken, H., & Hagelia, M. (2024, April). A new AI literacy for the algorithmic age: Prompt engineering or eductional promptization?. In 2024 4th International Conference on Applied Artificial Intelligence (ICAPAI) (pp. 1-8). IEEE.
  • Knoth, N., Tolzin, A., Janson, A., & Leimeister, J. M. (2024). AI literacy and its implications for prompt engineering strategies. Computers and Education: Artificial Intelligence, 6, 100225. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2024.100225.
  • Kuşçu, E. (2015). Çeviride yapay zekâ uygulamaları. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi (30), 45-58.
  • Lin, J., Zhou, M., Ma, Y., Gao, Y., Fei, C., Chen, Y., ... & Ge, T. (2023, October). Autoposter: A highly automatic and content-aware design system for advertising poster generation. In Proceedings of the 31st ACM International Conference on Multimedia (pp. 1250-1260). https://doi.org/10.1145/3581783.3611930.
  • Lo, L., Coleman, J., & Theiss, D. (2013). Putting QR codes to the test. New library world, 114(11/12), 459-477. https://doi.org/10.1108/NLW-05-2013-0044.
  • Oppenlaender, J., Linder, R., & Silvennoinen, J. (2024). Prompting AI art: An investigation into the creative skill of prompt engineering. International journal of human–computer interaction, 1-23. https://doi.org/10.1080/10447318.2024.2431761.
  • Shanton, K., & Goldman, A. (2010). Simulation theory. Wiley Interdisciplinary Reviews: Cognitive Science, 1(4), 527-538.https://doi.org/10.1002/wcs.33.
  • Shin, D. H., Jung, J., & Chang, B. H. (2012). The psychology behind QR codes: User experience perspective. Computers in Human Behavior, 28(4), 1417-1426. https://doi.org/10.1016/j.chb.2012.03.004.
  • Singil, N. (2022). Yapay zekâ ve insan hakları. Public and Private International Law Bulletin, 42(1), 121-158. https://doi.org/10.26650/ppil.2022.42.1.970856.
  • Stenglin, M. (2008). Binding: a resource for exploring interpersonal meaning in three-dimensional space. Social Semiotics, 18(4), 425–447. https://doi.org/10.1080/10350330802469904.
  • Yağmur, Ö., & Özer, Y. (2022). Doğaya hakim olma düşüncesinden doğa dostu metodolojiye evrilme sürecinde ekolojik sanat. Sanat ve Tasarım Dergisi, 12(2), 447-464. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1221742.
  • Yang, C. M., & Hsu, T. F. (2015). Applying semiotic theories to graphic design education: An empirical study on poster design teaching. International Education Studies, 8(12), 117-129.

PRESENTATION OF AI-GENERATED POSTERS IN A 3D INTERIOR SPACE AND INTERACTIVE SIMULATION VIA QR CODE

Yıl 2025, Cilt: 34 Sayı: Uygarlığın Dönüşümü: Yapay Zekâ, 289 - 302, 20.07.2025
https://doi.org/10.35379/cusosbil.1691293

Öz

Artificial intelligence (AI), and particularly prompt engineering, has fundamentally transformed creative processes by enabling digital content production without the need for technical expertise. This study investigates the exhibition of AI-generated poster designs within a digitally modeled three-dimensional (3D) interior space and their interactive experience through an augmented reality (AR)-supported QR code-based simulation. Adopting a design-oriented approach, various posters were first generated using AI, a 3D exhibition space was digitally modeled for their display, and an AR-based QR simulation was developed to allow viewers to engage with the content via mobile devices. The posters were not only evaluated as visual products but were also analyzed individually from a semiotic perspective, interpreting the symbols, colors, and layers of meaning they convey. The findings indicate that AI can function as a collaborative agent in creative processes, that the 3D spatial design enhances contextual storytelling, and that QR code-based simulation offers an effective bridge between the digital and physical worlds. In this context, the study presents an innovative model for the integration of AI-assisted production into visual communication design and digital exhibition practices.

Kaynakça

  • Arslan, K. (2020). Eğitimde yapay zeka ve uygulamaları. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 71-88.
  • Bastaban, Ü. (2025). Kültürel bellek ve dijital Sanat: Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun şiirinden yapay zekâ görsel anlatılarına. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 18(49), 321-339. https://doi.org/10.12981/mahder.1550565.
  • Belentepe, A. & Seçer Kariptaş, F. (2019). Mikro konutların iç mekân tasarımlarının incelenmesi. Haliç Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 2(2), 179-195. https://doi.org/10.46373/hafebid.603795.
  • Carson, J. S. (2005, December). Introduction to modeling and simulation. In Proceedings of the Winter Simulation Conference. IEEE. https://doi.org/10.1109/WSC.2005.1574235.
  • Chang, J. H. (2014). An introduction to using QR codes in scholarly journals. Science Editing, 1(2), 113-117. https://doi.org/10.6087/kcse.2014.1.113.
  • Coleman, J. (2011). QR codes: What are they and why should you care?. Kansas Library Association College and University Libraries Section Proceedings, 1(1), 16-23. https://doi.org/10.4148/culs.v1i0.1355.
  • Dino, I. G. (2016). An evolutionary approach for 3D architectural space layout design exploration. Automation in construction, 69, 131-150. https://doi.org/10.1016/j.autcon.2016.05.020.
  • Du, W., & Li, Q. (2022). Analysis of the visual design and expression effect of virtual reality and three‐dimensional space technology in art space. Mathematical Problems in Engineering, 2022(1), 2065720. https://doi.org/10.1155/2022/2065720.
  • Dur, B. İ. U. (2014). Reflection of Anatolian culture in poster design. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 122, 230-235. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.1333.
  • Güney Yüksel, F.C. & Seçer Kariptaş, F. (2019) “Konut iç mekânına sürdürülebilir yaklaşımlar”, Yakın Mimarlık, 2-2, s.27-39.
  • Hamet, P., & Tremblay, J. (2017). Artificial intelligence in medicine. metabolism, 69, 36-40. https://doi.org/10.1016/j.metabol.2017.01.011.
  • Haugsbaken, H., & Hagelia, M. (2024, April). A new AI literacy for the algorithmic age: Prompt engineering or eductional promptization?. In 2024 4th International Conference on Applied Artificial Intelligence (ICAPAI) (pp. 1-8). IEEE.
  • Knoth, N., Tolzin, A., Janson, A., & Leimeister, J. M. (2024). AI literacy and its implications for prompt engineering strategies. Computers and Education: Artificial Intelligence, 6, 100225. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2024.100225.
  • Kuşçu, E. (2015). Çeviride yapay zekâ uygulamaları. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi (30), 45-58.
  • Lin, J., Zhou, M., Ma, Y., Gao, Y., Fei, C., Chen, Y., ... & Ge, T. (2023, October). Autoposter: A highly automatic and content-aware design system for advertising poster generation. In Proceedings of the 31st ACM International Conference on Multimedia (pp. 1250-1260). https://doi.org/10.1145/3581783.3611930.
  • Lo, L., Coleman, J., & Theiss, D. (2013). Putting QR codes to the test. New library world, 114(11/12), 459-477. https://doi.org/10.1108/NLW-05-2013-0044.
  • Oppenlaender, J., Linder, R., & Silvennoinen, J. (2024). Prompting AI art: An investigation into the creative skill of prompt engineering. International journal of human–computer interaction, 1-23. https://doi.org/10.1080/10447318.2024.2431761.
  • Shanton, K., & Goldman, A. (2010). Simulation theory. Wiley Interdisciplinary Reviews: Cognitive Science, 1(4), 527-538.https://doi.org/10.1002/wcs.33.
  • Shin, D. H., Jung, J., & Chang, B. H. (2012). The psychology behind QR codes: User experience perspective. Computers in Human Behavior, 28(4), 1417-1426. https://doi.org/10.1016/j.chb.2012.03.004.
  • Singil, N. (2022). Yapay zekâ ve insan hakları. Public and Private International Law Bulletin, 42(1), 121-158. https://doi.org/10.26650/ppil.2022.42.1.970856.
  • Stenglin, M. (2008). Binding: a resource for exploring interpersonal meaning in three-dimensional space. Social Semiotics, 18(4), 425–447. https://doi.org/10.1080/10350330802469904.
  • Yağmur, Ö., & Özer, Y. (2022). Doğaya hakim olma düşüncesinden doğa dostu metodolojiye evrilme sürecinde ekolojik sanat. Sanat ve Tasarım Dergisi, 12(2), 447-464. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1221742.
  • Yang, C. M., & Hsu, T. F. (2015). Applying semiotic theories to graphic design education: An empirical study on poster design teaching. International Education Studies, 8(12), 117-129.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Görsel Tasarım, Güzel Sanatlar, Görsel Sanatlar (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Savaş Sarıhan 0000-0003-4346-0077

Yayımlanma Tarihi 20 Temmuz 2025
Gönderilme Tarihi 4 Mayıs 2025
Kabul Tarihi 9 Temmuz 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 34 Sayı: Uygarlığın Dönüşümü: Yapay Zekâ

Kaynak Göster

APA Sarıhan, S. (2025). YAPAY ZEKÂ İLE ÜRETİLEN POSTERLERİN 3B İÇ MEKÂNDA SUNUMU VE QR KODLA ETKİLEŞİMLİ SİMÜLASYON. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 34(Uygarlığın Dönüşümü: Yapay Zekâ), 289-302. https://doi.org/10.35379/cusosbil.1691293