Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yıl 2025, Cilt: 34 Sayı: 2, 1493 - 1523, 24.10.2025
https://doi.org/10.35379/cusosbil.1586083

Öz

Kaynakça

  • Makale ve Kitap Bölümler Akkurt, İ., & Akman, Ç. (2024). Danimarka’da Yerel Yönetimler ve Mali Yapıları. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(4), 1563-1592. https://doi.org/10.18074/ckuiibfd.1265183
  • Başar, M. S., & Bölükbaş, A. (2010). Gelişmişlik Göstergeleri ve E-Devlet İndeksi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 157-170.
  • Brennen, J. S., & Kreıss, D. (2016). Digitalization. The international encyclopedia of communication theory and philosophy, (pp. 1-11). https://doi.org/10.1002/9781118766804.wbiect111
  • Choong-Sik C., Hanbyul C., & Youngmin C. (2022) Analysis of Digital Governance Transition in South Korea: Focusing on the Leadership of the President for Government Innovation.J. Open Innov. Technol. Mark. Complex, 8(1),2,https://doi.org/10.3390/joitmc8010002
  • Çetin, R., & Karadaş, S. (2018). Han Nehri Mucizesi: Ekonomik Kalkınmada Güney Kore Örneği. İstanbul İktisat Dergisi, 68(1), 93-112.
  • Çiçek, M. (2024). Türkiye’de Biyometrik Veri Güvenliği: Kişisel Verilerin Korunması Kanunu Çerçevesinde Etik Bir Değerlendirme. Kişisel Verileri Koruma Dergisi, 6(2), 54-76.
  • Çığman M. Z. (2023). Yeni Zelanda’da E-Devlet Uygulamaları, Yavuz Bozkurt, Derya Kaman (Ed.), E-Devlet Uygulamaları (250-279). Dora Basım.
  • Delibaş, K., Akgül, A. E. (2010). Dünyada ve Türkiye’de E-devlet Uygulamaları: Türkiye’de E-demokrasi ve E-katılım Potansiyellerinin Harekete Geçirilmesi. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 13(1), 100-144.
  • Demir, O. (2018). E-Devlet Kullanımına Etki Eden Faktörler ve Vatandaşların E- Devlet Algısı. Uluslararası Politik Araştırmalar Dergisi, 4(1), 1-25. https://doi.org/10.25272/j.2149-8539.2018.4.1.01
  • Demirel, D. (2006). E-Devlet ve Dünya Örnekleri. Sayıştay Dergisi (61), 83-118.
  • Erten, P. (2019). Dijital Bölünme. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 5(1), 15-23.
  • Gül, H.(2017). Dijitalleşmenin Kamu Yönetimi ve Politikaları ile Bu Alanlardaki Araştırmalara Etkileri. Yasama Dergisi(36), 5-26.
  • Idzi, F. M., & Gomes, R. C. (2022). Digital governance: government strategies that impact public services. Global Public Policy and Governance, 2(4), 427-452.
  • Jæger B., & Löfgren K. (2010, September, 8-10). The History Of The Future: Changes in Danish E-Government Strategies 1994-2010, 32nd Egpa Annual Conference, Toulouse.
  • Kalkışım, Hasan Mahmut.(2019).Yönetişim Kavram ve Teorisi Üzerine Bir Değerlendirme, Bekir Parlak, Kadir Caner Doğan, E-Yönetişim (19-32),Beta Basım.
  • Kaya, E. (2024). Kamu Yönetiminde Dijital Dönüşüm ve Yapay Zeka Uygulamaları. Hitit Ekonomi ve Politika Dergisi, 4(2), 126-141. https://doi.org//hepdergi.1588634
  • Krejnus, M., Stofkova, J., Stofkova, K. R., & Binasova V. (2023). The Use of the DEA Method for Measuring the Efficiency of Electronic Public Administration as Part of the Digitization of the Economy and Society. Applied Sciences,13,3672. https://doi.org/10.3390/app13063672
  • Kurban S., (2023). Güney Kore’de E-Devlet Uygulamaları, Yavuz Bozkurt, Derya Kaman (Ed.), E-Devlet Uygulamaları (174-203). Dora Basım.
  • Naralan, A. (2010). E-Devlet’e Etki Eden Faktörler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 457-468.
  • Nielsen Meyerhoff M. (2019, June 18-20). Governance lessons from Denmark’s digital transformation, Research, dg.o 2019: 20th Annual International Conference on Digital Government Research Dubai United Arab Emirates https://doi.org/10.1145/3325112.3329881
  • Saylam, A. (2022). E-devlet kavramının dijital devlet ve elektronik/dijital yönetişim kavramları ekseninde değerlendirilmesi. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 57(3), 2144-2163. https://doi.org/10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.22.09.1887
  • Tunç, A. (2019). Kamu Yönetiminde Dijital Dönüşüm ve E-Devlet İlişkisi. Bekir Parlak, Kadir Can Doğan (Ed.), E-Yönetişim Kavramsal/Kuramsal Çerçeve, Ülke İncelemeleri ve Türkiye’ye Yansımaları (459-488). Beta Yayınları.
  • Uslu, H. (2023). Dijital Dönüşüm ve Kamu Hizmetleri Yönetimde Yenilikçi Yaklaşımlar ve Zorluklar. Uluslararası Politik Araştırmalar Dergisi, 9(3), 15-31. https://doi.org/10.25272/icps.1354693
  • Yasuoka, M., Meyerhoff Nielsen, M., & Iversen, K. E. (2022). The Exercise of Mandate: How Mandatory Service Implementation- Promoted the Use of E-Government Services in Denmark. In T. X. Bui (Ed.),Proceedings of the 55th Annual Hawaii International Conference on System Sciences, HICSS 2022(2658-2667). HICSS. https://doi.org/10.24251/HICSS.2022.330
  • Yılmaz A., & Akdemir D. Ş., (2023). Finlandiya’da E-Devlet Uygulamaları. Yavuz Bozkurt, Derya Kaman (Ed.), E-Devlet Uygulamaları (118-144). Dora Basım.
  • Yürük, E., & Öztaş, N. (2017). E-Devlet Ana Kapıları Üzerine İnceleme: Türkiye ve Seçilmiş Ülkeler. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(Kayfor 15 Özel Sayısı), 2133-2157.
  • Web Siteleri: Agency for Digital Goverment. (2024, 5 Mayıs). Current legislation about Digital Post.Erişim adresi: https://en.digst.dk/systems/digital-post/current-legislation-about-digital-post/
  • Agency for Digital. (2024, 5 Mayıs). The Danish Digital Journey. Erişim adresi: https://en.digst.dk/policy/the-danish-digital-journey/
  • Agency for Digital. (2024, 5 Mayıs). Background for Digital Post. Erişim adresi: https://en.digst.dk/systems/digital-post/about-the-national-digital-post/background/
  • Digital Goverment Korea. (2024,12 Nisan). Erişim adresi: www.dgovkorea.go.kr
  • Digital and Population Data Services Agency. (2024,12 Nisan). Suomi.fi – The Digital Services for Citizens and Businesses in Finland. Retrieved [date], from https://www.suomi.fi
  • Ministry of Finance Finland. (2024,15 Nisan). Erişim adresi: https://vm.fi/en/digital-services
  • New Zeland Goverment. (2024, 15 Nisan). Erişim adresi: https://www.govt.nz/
  • OECD. (2003). The E-Government Imperative. https://doi.org/10.1787/9789264101197-en
  • T.C. Dışişleri Bakanlığı. (n.d.). Güney Kore - Siyasi Görünüm. Retrieved [Erişim tarihi], from https://www.mfa.gov.tr/guney-kore-siyasi-gorunumu.tr.mfa
  • Türk Dil Kurumu.(2025,26 Şubat).Erişim adresi: https://tdk.gov.tr
  • United Nations. (2024, 11 Nisan). E-Government Development Index (EGDI), https://publicadministration.un.org/egovkb/en-us/About/Overview/-E-Government-Development-Index United
  • Nations. (2025, 18 Haziran). E-Government Development Index (EGDI), https://publicadministration.un.org/egovkb/en-us/Data/Compare-Countries
  • United Nations. (2024,11 Nisan).E-Goverment Survey 2022, https://desapublications.un.org/sites/default/files/publications/2022-09/Web%20version%20E-Government%202022.pdf

Yıl 2025, Cilt: 34 Sayı: 2, 1493 - 1523, 24.10.2025
https://doi.org/10.35379/cusosbil.1586083

Öz

Kaynakça

  • Makale ve Kitap Bölümler Akkurt, İ., & Akman, Ç. (2024). Danimarka’da Yerel Yönetimler ve Mali Yapıları. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(4), 1563-1592. https://doi.org/10.18074/ckuiibfd.1265183
  • Başar, M. S., & Bölükbaş, A. (2010). Gelişmişlik Göstergeleri ve E-Devlet İndeksi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 157-170.
  • Brennen, J. S., & Kreıss, D. (2016). Digitalization. The international encyclopedia of communication theory and philosophy, (pp. 1-11). https://doi.org/10.1002/9781118766804.wbiect111
  • Choong-Sik C., Hanbyul C., & Youngmin C. (2022) Analysis of Digital Governance Transition in South Korea: Focusing on the Leadership of the President for Government Innovation.J. Open Innov. Technol. Mark. Complex, 8(1),2,https://doi.org/10.3390/joitmc8010002
  • Çetin, R., & Karadaş, S. (2018). Han Nehri Mucizesi: Ekonomik Kalkınmada Güney Kore Örneği. İstanbul İktisat Dergisi, 68(1), 93-112.
  • Çiçek, M. (2024). Türkiye’de Biyometrik Veri Güvenliği: Kişisel Verilerin Korunması Kanunu Çerçevesinde Etik Bir Değerlendirme. Kişisel Verileri Koruma Dergisi, 6(2), 54-76.
  • Çığman M. Z. (2023). Yeni Zelanda’da E-Devlet Uygulamaları, Yavuz Bozkurt, Derya Kaman (Ed.), E-Devlet Uygulamaları (250-279). Dora Basım.
  • Delibaş, K., Akgül, A. E. (2010). Dünyada ve Türkiye’de E-devlet Uygulamaları: Türkiye’de E-demokrasi ve E-katılım Potansiyellerinin Harekete Geçirilmesi. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 13(1), 100-144.
  • Demir, O. (2018). E-Devlet Kullanımına Etki Eden Faktörler ve Vatandaşların E- Devlet Algısı. Uluslararası Politik Araştırmalar Dergisi, 4(1), 1-25. https://doi.org/10.25272/j.2149-8539.2018.4.1.01
  • Demirel, D. (2006). E-Devlet ve Dünya Örnekleri. Sayıştay Dergisi (61), 83-118.
  • Erten, P. (2019). Dijital Bölünme. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 5(1), 15-23.
  • Gül, H.(2017). Dijitalleşmenin Kamu Yönetimi ve Politikaları ile Bu Alanlardaki Araştırmalara Etkileri. Yasama Dergisi(36), 5-26.
  • Idzi, F. M., & Gomes, R. C. (2022). Digital governance: government strategies that impact public services. Global Public Policy and Governance, 2(4), 427-452.
  • Jæger B., & Löfgren K. (2010, September, 8-10). The History Of The Future: Changes in Danish E-Government Strategies 1994-2010, 32nd Egpa Annual Conference, Toulouse.
  • Kalkışım, Hasan Mahmut.(2019).Yönetişim Kavram ve Teorisi Üzerine Bir Değerlendirme, Bekir Parlak, Kadir Caner Doğan, E-Yönetişim (19-32),Beta Basım.
  • Kaya, E. (2024). Kamu Yönetiminde Dijital Dönüşüm ve Yapay Zeka Uygulamaları. Hitit Ekonomi ve Politika Dergisi, 4(2), 126-141. https://doi.org//hepdergi.1588634
  • Krejnus, M., Stofkova, J., Stofkova, K. R., & Binasova V. (2023). The Use of the DEA Method for Measuring the Efficiency of Electronic Public Administration as Part of the Digitization of the Economy and Society. Applied Sciences,13,3672. https://doi.org/10.3390/app13063672
  • Kurban S., (2023). Güney Kore’de E-Devlet Uygulamaları, Yavuz Bozkurt, Derya Kaman (Ed.), E-Devlet Uygulamaları (174-203). Dora Basım.
  • Naralan, A. (2010). E-Devlet’e Etki Eden Faktörler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 457-468.
  • Nielsen Meyerhoff M. (2019, June 18-20). Governance lessons from Denmark’s digital transformation, Research, dg.o 2019: 20th Annual International Conference on Digital Government Research Dubai United Arab Emirates https://doi.org/10.1145/3325112.3329881
  • Saylam, A. (2022). E-devlet kavramının dijital devlet ve elektronik/dijital yönetişim kavramları ekseninde değerlendirilmesi. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 57(3), 2144-2163. https://doi.org/10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.22.09.1887
  • Tunç, A. (2019). Kamu Yönetiminde Dijital Dönüşüm ve E-Devlet İlişkisi. Bekir Parlak, Kadir Can Doğan (Ed.), E-Yönetişim Kavramsal/Kuramsal Çerçeve, Ülke İncelemeleri ve Türkiye’ye Yansımaları (459-488). Beta Yayınları.
  • Uslu, H. (2023). Dijital Dönüşüm ve Kamu Hizmetleri Yönetimde Yenilikçi Yaklaşımlar ve Zorluklar. Uluslararası Politik Araştırmalar Dergisi, 9(3), 15-31. https://doi.org/10.25272/icps.1354693
  • Yasuoka, M., Meyerhoff Nielsen, M., & Iversen, K. E. (2022). The Exercise of Mandate: How Mandatory Service Implementation- Promoted the Use of E-Government Services in Denmark. In T. X. Bui (Ed.),Proceedings of the 55th Annual Hawaii International Conference on System Sciences, HICSS 2022(2658-2667). HICSS. https://doi.org/10.24251/HICSS.2022.330
  • Yılmaz A., & Akdemir D. Ş., (2023). Finlandiya’da E-Devlet Uygulamaları. Yavuz Bozkurt, Derya Kaman (Ed.), E-Devlet Uygulamaları (118-144). Dora Basım.
  • Yürük, E., & Öztaş, N. (2017). E-Devlet Ana Kapıları Üzerine İnceleme: Türkiye ve Seçilmiş Ülkeler. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(Kayfor 15 Özel Sayısı), 2133-2157.
  • Web Siteleri: Agency for Digital Goverment. (2024, 5 Mayıs). Current legislation about Digital Post.Erişim adresi: https://en.digst.dk/systems/digital-post/current-legislation-about-digital-post/
  • Agency for Digital. (2024, 5 Mayıs). The Danish Digital Journey. Erişim adresi: https://en.digst.dk/policy/the-danish-digital-journey/
  • Agency for Digital. (2024, 5 Mayıs). Background for Digital Post. Erişim adresi: https://en.digst.dk/systems/digital-post/about-the-national-digital-post/background/
  • Digital Goverment Korea. (2024,12 Nisan). Erişim adresi: www.dgovkorea.go.kr
  • Digital and Population Data Services Agency. (2024,12 Nisan). Suomi.fi – The Digital Services for Citizens and Businesses in Finland. Retrieved [date], from https://www.suomi.fi
  • Ministry of Finance Finland. (2024,15 Nisan). Erişim adresi: https://vm.fi/en/digital-services
  • New Zeland Goverment. (2024, 15 Nisan). Erişim adresi: https://www.govt.nz/
  • OECD. (2003). The E-Government Imperative. https://doi.org/10.1787/9789264101197-en
  • T.C. Dışişleri Bakanlığı. (n.d.). Güney Kore - Siyasi Görünüm. Retrieved [Erişim tarihi], from https://www.mfa.gov.tr/guney-kore-siyasi-gorunumu.tr.mfa
  • Türk Dil Kurumu.(2025,26 Şubat).Erişim adresi: https://tdk.gov.tr
  • United Nations. (2024, 11 Nisan). E-Government Development Index (EGDI), https://publicadministration.un.org/egovkb/en-us/About/Overview/-E-Government-Development-Index United
  • Nations. (2025, 18 Haziran). E-Government Development Index (EGDI), https://publicadministration.un.org/egovkb/en-us/Data/Compare-Countries
  • United Nations. (2024,11 Nisan).E-Goverment Survey 2022, https://desapublications.un.org/sites/default/files/publications/2022-09/Web%20version%20E-Government%202022.pdf

DANİMARKA, FİNLANDİYA, KORE CUMHURİYETİ VE YENİ ZELANDA E-DEVLET UYGULAMALARI KARŞILAŞTIRMALI ANALİZİ

Yıl 2025, Cilt: 34 Sayı: 2, 1493 - 1523, 24.10.2025
https://doi.org/10.35379/cusosbil.1586083

Öz

Bu çalışma Birleşmiş Milletler (BM) tarafından geliştirilen E-Devlet Gelişmişlik Endeksi (EDGI) kapsamında 2022 yılında ilk dört sırada yer alan Danimarka, Finlandiya, Kore Cumhuriyeti ve Yeni Zelanda’nın e-Devlet uygulamalarını analiz etmektedir. Çalışmada, bu ülkelerin bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak kamu hizmetlerini sunma yetkinlikleri; kullanıcı dostu arayüzler, erişilebilirlik, veri güvenliği, kişisel veri koruması, yenilikçi çözümler ve vatandaş katılımı gibi temel bileşenler çerçevesinde incelenmiştir. Analiz sonuçları her ülkenin e-Devlet uygulamalarındaki güçlü yönlerini ve geliştirilmesi gereken alanları ortaya koyarak daha etkin, güvenli ve kapsayıcı dijital kamu hizmetleri oluşturulmasına yönelik politika önerileri sunmaktadır. Çalışma, nitel araştırma yöntemleri çerçevesinde betimsel vaka analizi, metin analizi ve kasıtlı yargısal örnekleme teknikleriyle gerçekleştirilmiştir. Sonuçlar göstermektedir ki başarılı e-Devlet uygulamalarında etkinlik, kullanıcı dostu tasarım, veri güvenliği ve vatandaş katılımı öne çıkmaktadır. Ele alınan dört ülke kendi sosyal, ekonomik ve kültürel bağlamlarına uygun çözümler geliştirerek küresel ölçekte dijital yönetişim alanında öncü konumda yer almaktadır. Bu ülkelerin deneyimleri, kamu yönetimini dijitalleştirmek isteyen ülkeler için model teşkil etmekte ve dijital kamu hizmetlerinin vatandaş odaklı bir yaklaşımla daha etkin şekilde sunulmasına katkı sağlamaktadır.

Kaynakça

  • Makale ve Kitap Bölümler Akkurt, İ., & Akman, Ç. (2024). Danimarka’da Yerel Yönetimler ve Mali Yapıları. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(4), 1563-1592. https://doi.org/10.18074/ckuiibfd.1265183
  • Başar, M. S., & Bölükbaş, A. (2010). Gelişmişlik Göstergeleri ve E-Devlet İndeksi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 157-170.
  • Brennen, J. S., & Kreıss, D. (2016). Digitalization. The international encyclopedia of communication theory and philosophy, (pp. 1-11). https://doi.org/10.1002/9781118766804.wbiect111
  • Choong-Sik C., Hanbyul C., & Youngmin C. (2022) Analysis of Digital Governance Transition in South Korea: Focusing on the Leadership of the President for Government Innovation.J. Open Innov. Technol. Mark. Complex, 8(1),2,https://doi.org/10.3390/joitmc8010002
  • Çetin, R., & Karadaş, S. (2018). Han Nehri Mucizesi: Ekonomik Kalkınmada Güney Kore Örneği. İstanbul İktisat Dergisi, 68(1), 93-112.
  • Çiçek, M. (2024). Türkiye’de Biyometrik Veri Güvenliği: Kişisel Verilerin Korunması Kanunu Çerçevesinde Etik Bir Değerlendirme. Kişisel Verileri Koruma Dergisi, 6(2), 54-76.
  • Çığman M. Z. (2023). Yeni Zelanda’da E-Devlet Uygulamaları, Yavuz Bozkurt, Derya Kaman (Ed.), E-Devlet Uygulamaları (250-279). Dora Basım.
  • Delibaş, K., Akgül, A. E. (2010). Dünyada ve Türkiye’de E-devlet Uygulamaları: Türkiye’de E-demokrasi ve E-katılım Potansiyellerinin Harekete Geçirilmesi. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 13(1), 100-144.
  • Demir, O. (2018). E-Devlet Kullanımına Etki Eden Faktörler ve Vatandaşların E- Devlet Algısı. Uluslararası Politik Araştırmalar Dergisi, 4(1), 1-25. https://doi.org/10.25272/j.2149-8539.2018.4.1.01
  • Demirel, D. (2006). E-Devlet ve Dünya Örnekleri. Sayıştay Dergisi (61), 83-118.
  • Erten, P. (2019). Dijital Bölünme. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 5(1), 15-23.
  • Gül, H.(2017). Dijitalleşmenin Kamu Yönetimi ve Politikaları ile Bu Alanlardaki Araştırmalara Etkileri. Yasama Dergisi(36), 5-26.
  • Idzi, F. M., & Gomes, R. C. (2022). Digital governance: government strategies that impact public services. Global Public Policy and Governance, 2(4), 427-452.
  • Jæger B., & Löfgren K. (2010, September, 8-10). The History Of The Future: Changes in Danish E-Government Strategies 1994-2010, 32nd Egpa Annual Conference, Toulouse.
  • Kalkışım, Hasan Mahmut.(2019).Yönetişim Kavram ve Teorisi Üzerine Bir Değerlendirme, Bekir Parlak, Kadir Caner Doğan, E-Yönetişim (19-32),Beta Basım.
  • Kaya, E. (2024). Kamu Yönetiminde Dijital Dönüşüm ve Yapay Zeka Uygulamaları. Hitit Ekonomi ve Politika Dergisi, 4(2), 126-141. https://doi.org//hepdergi.1588634
  • Krejnus, M., Stofkova, J., Stofkova, K. R., & Binasova V. (2023). The Use of the DEA Method for Measuring the Efficiency of Electronic Public Administration as Part of the Digitization of the Economy and Society. Applied Sciences,13,3672. https://doi.org/10.3390/app13063672
  • Kurban S., (2023). Güney Kore’de E-Devlet Uygulamaları, Yavuz Bozkurt, Derya Kaman (Ed.), E-Devlet Uygulamaları (174-203). Dora Basım.
  • Naralan, A. (2010). E-Devlet’e Etki Eden Faktörler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 457-468.
  • Nielsen Meyerhoff M. (2019, June 18-20). Governance lessons from Denmark’s digital transformation, Research, dg.o 2019: 20th Annual International Conference on Digital Government Research Dubai United Arab Emirates https://doi.org/10.1145/3325112.3329881
  • Saylam, A. (2022). E-devlet kavramının dijital devlet ve elektronik/dijital yönetişim kavramları ekseninde değerlendirilmesi. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 57(3), 2144-2163. https://doi.org/10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.22.09.1887
  • Tunç, A. (2019). Kamu Yönetiminde Dijital Dönüşüm ve E-Devlet İlişkisi. Bekir Parlak, Kadir Can Doğan (Ed.), E-Yönetişim Kavramsal/Kuramsal Çerçeve, Ülke İncelemeleri ve Türkiye’ye Yansımaları (459-488). Beta Yayınları.
  • Uslu, H. (2023). Dijital Dönüşüm ve Kamu Hizmetleri Yönetimde Yenilikçi Yaklaşımlar ve Zorluklar. Uluslararası Politik Araştırmalar Dergisi, 9(3), 15-31. https://doi.org/10.25272/icps.1354693
  • Yasuoka, M., Meyerhoff Nielsen, M., & Iversen, K. E. (2022). The Exercise of Mandate: How Mandatory Service Implementation- Promoted the Use of E-Government Services in Denmark. In T. X. Bui (Ed.),Proceedings of the 55th Annual Hawaii International Conference on System Sciences, HICSS 2022(2658-2667). HICSS. https://doi.org/10.24251/HICSS.2022.330
  • Yılmaz A., & Akdemir D. Ş., (2023). Finlandiya’da E-Devlet Uygulamaları. Yavuz Bozkurt, Derya Kaman (Ed.), E-Devlet Uygulamaları (118-144). Dora Basım.
  • Yürük, E., & Öztaş, N. (2017). E-Devlet Ana Kapıları Üzerine İnceleme: Türkiye ve Seçilmiş Ülkeler. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(Kayfor 15 Özel Sayısı), 2133-2157.
  • Web Siteleri: Agency for Digital Goverment. (2024, 5 Mayıs). Current legislation about Digital Post.Erişim adresi: https://en.digst.dk/systems/digital-post/current-legislation-about-digital-post/
  • Agency for Digital. (2024, 5 Mayıs). The Danish Digital Journey. Erişim adresi: https://en.digst.dk/policy/the-danish-digital-journey/
  • Agency for Digital. (2024, 5 Mayıs). Background for Digital Post. Erişim adresi: https://en.digst.dk/systems/digital-post/about-the-national-digital-post/background/
  • Digital Goverment Korea. (2024,12 Nisan). Erişim adresi: www.dgovkorea.go.kr
  • Digital and Population Data Services Agency. (2024,12 Nisan). Suomi.fi – The Digital Services for Citizens and Businesses in Finland. Retrieved [date], from https://www.suomi.fi
  • Ministry of Finance Finland. (2024,15 Nisan). Erişim adresi: https://vm.fi/en/digital-services
  • New Zeland Goverment. (2024, 15 Nisan). Erişim adresi: https://www.govt.nz/
  • OECD. (2003). The E-Government Imperative. https://doi.org/10.1787/9789264101197-en
  • T.C. Dışişleri Bakanlığı. (n.d.). Güney Kore - Siyasi Görünüm. Retrieved [Erişim tarihi], from https://www.mfa.gov.tr/guney-kore-siyasi-gorunumu.tr.mfa
  • Türk Dil Kurumu.(2025,26 Şubat).Erişim adresi: https://tdk.gov.tr
  • United Nations. (2024, 11 Nisan). E-Government Development Index (EGDI), https://publicadministration.un.org/egovkb/en-us/About/Overview/-E-Government-Development-Index United
  • Nations. (2025, 18 Haziran). E-Government Development Index (EGDI), https://publicadministration.un.org/egovkb/en-us/Data/Compare-Countries
  • United Nations. (2024,11 Nisan).E-Goverment Survey 2022, https://desapublications.un.org/sites/default/files/publications/2022-09/Web%20version%20E-Government%202022.pdf

COMPARATIVE ANALYSIS OF E-GOVERNMENT APPLICATIONS IN DENMARK, FINLAND,THE REPUBLIC OF KOREA AND NEW ZEALAND

Yıl 2025, Cilt: 34 Sayı: 2, 1493 - 1523, 24.10.2025
https://doi.org/10.35379/cusosbil.1586083

Öz

This study analyzes the e-Government applications of Denmark, Finland, the Republic of Korea and New Zealand, which are ranked in the top four in 2022 within the scope of the E-Government Development Index (EDGI) developed by the United Nations (UN). In the study, the competencies of these countries to provide public services using information and communication technologies were examined within the framework of basic components such as user-friendly interfaces, accessibility, data security, personal data protection, innovative solutions and citizen participation. Employing qualitative research methods,the study uses descriptive case analysis, textual analysis, and purposive judgmental sampling techniques. The results show that efficiency, user centered design, data security and citizen participation stand out in successful e-Government applications. The four countries examined are pioneers in the field of digital governance on a global scale by developing solutions appropriate to their own social, economic and cultural contexts. The experiences of these countries constitute a model for countries that want to digitalize public administration and contribute to the more effective delivery of digital public services with a citizen-centered approach. The study concludes with policy recommendations for building more effective, secure, and inclusive digital public services based on the strengths and areas for improvement identified in each case.

Kaynakça

  • Makale ve Kitap Bölümler Akkurt, İ., & Akman, Ç. (2024). Danimarka’da Yerel Yönetimler ve Mali Yapıları. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(4), 1563-1592. https://doi.org/10.18074/ckuiibfd.1265183
  • Başar, M. S., & Bölükbaş, A. (2010). Gelişmişlik Göstergeleri ve E-Devlet İndeksi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 157-170.
  • Brennen, J. S., & Kreıss, D. (2016). Digitalization. The international encyclopedia of communication theory and philosophy, (pp. 1-11). https://doi.org/10.1002/9781118766804.wbiect111
  • Choong-Sik C., Hanbyul C., & Youngmin C. (2022) Analysis of Digital Governance Transition in South Korea: Focusing on the Leadership of the President for Government Innovation.J. Open Innov. Technol. Mark. Complex, 8(1),2,https://doi.org/10.3390/joitmc8010002
  • Çetin, R., & Karadaş, S. (2018). Han Nehri Mucizesi: Ekonomik Kalkınmada Güney Kore Örneği. İstanbul İktisat Dergisi, 68(1), 93-112.
  • Çiçek, M. (2024). Türkiye’de Biyometrik Veri Güvenliği: Kişisel Verilerin Korunması Kanunu Çerçevesinde Etik Bir Değerlendirme. Kişisel Verileri Koruma Dergisi, 6(2), 54-76.
  • Çığman M. Z. (2023). Yeni Zelanda’da E-Devlet Uygulamaları, Yavuz Bozkurt, Derya Kaman (Ed.), E-Devlet Uygulamaları (250-279). Dora Basım.
  • Delibaş, K., Akgül, A. E. (2010). Dünyada ve Türkiye’de E-devlet Uygulamaları: Türkiye’de E-demokrasi ve E-katılım Potansiyellerinin Harekete Geçirilmesi. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 13(1), 100-144.
  • Demir, O. (2018). E-Devlet Kullanımına Etki Eden Faktörler ve Vatandaşların E- Devlet Algısı. Uluslararası Politik Araştırmalar Dergisi, 4(1), 1-25. https://doi.org/10.25272/j.2149-8539.2018.4.1.01
  • Demirel, D. (2006). E-Devlet ve Dünya Örnekleri. Sayıştay Dergisi (61), 83-118.
  • Erten, P. (2019). Dijital Bölünme. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 5(1), 15-23.
  • Gül, H.(2017). Dijitalleşmenin Kamu Yönetimi ve Politikaları ile Bu Alanlardaki Araştırmalara Etkileri. Yasama Dergisi(36), 5-26.
  • Idzi, F. M., & Gomes, R. C. (2022). Digital governance: government strategies that impact public services. Global Public Policy and Governance, 2(4), 427-452.
  • Jæger B., & Löfgren K. (2010, September, 8-10). The History Of The Future: Changes in Danish E-Government Strategies 1994-2010, 32nd Egpa Annual Conference, Toulouse.
  • Kalkışım, Hasan Mahmut.(2019).Yönetişim Kavram ve Teorisi Üzerine Bir Değerlendirme, Bekir Parlak, Kadir Caner Doğan, E-Yönetişim (19-32),Beta Basım.
  • Kaya, E. (2024). Kamu Yönetiminde Dijital Dönüşüm ve Yapay Zeka Uygulamaları. Hitit Ekonomi ve Politika Dergisi, 4(2), 126-141. https://doi.org//hepdergi.1588634
  • Krejnus, M., Stofkova, J., Stofkova, K. R., & Binasova V. (2023). The Use of the DEA Method for Measuring the Efficiency of Electronic Public Administration as Part of the Digitization of the Economy and Society. Applied Sciences,13,3672. https://doi.org/10.3390/app13063672
  • Kurban S., (2023). Güney Kore’de E-Devlet Uygulamaları, Yavuz Bozkurt, Derya Kaman (Ed.), E-Devlet Uygulamaları (174-203). Dora Basım.
  • Naralan, A. (2010). E-Devlet’e Etki Eden Faktörler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 457-468.
  • Nielsen Meyerhoff M. (2019, June 18-20). Governance lessons from Denmark’s digital transformation, Research, dg.o 2019: 20th Annual International Conference on Digital Government Research Dubai United Arab Emirates https://doi.org/10.1145/3325112.3329881
  • Saylam, A. (2022). E-devlet kavramının dijital devlet ve elektronik/dijital yönetişim kavramları ekseninde değerlendirilmesi. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 57(3), 2144-2163. https://doi.org/10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.22.09.1887
  • Tunç, A. (2019). Kamu Yönetiminde Dijital Dönüşüm ve E-Devlet İlişkisi. Bekir Parlak, Kadir Can Doğan (Ed.), E-Yönetişim Kavramsal/Kuramsal Çerçeve, Ülke İncelemeleri ve Türkiye’ye Yansımaları (459-488). Beta Yayınları.
  • Uslu, H. (2023). Dijital Dönüşüm ve Kamu Hizmetleri Yönetimde Yenilikçi Yaklaşımlar ve Zorluklar. Uluslararası Politik Araştırmalar Dergisi, 9(3), 15-31. https://doi.org/10.25272/icps.1354693
  • Yasuoka, M., Meyerhoff Nielsen, M., & Iversen, K. E. (2022). The Exercise of Mandate: How Mandatory Service Implementation- Promoted the Use of E-Government Services in Denmark. In T. X. Bui (Ed.),Proceedings of the 55th Annual Hawaii International Conference on System Sciences, HICSS 2022(2658-2667). HICSS. https://doi.org/10.24251/HICSS.2022.330
  • Yılmaz A., & Akdemir D. Ş., (2023). Finlandiya’da E-Devlet Uygulamaları. Yavuz Bozkurt, Derya Kaman (Ed.), E-Devlet Uygulamaları (118-144). Dora Basım.
  • Yürük, E., & Öztaş, N. (2017). E-Devlet Ana Kapıları Üzerine İnceleme: Türkiye ve Seçilmiş Ülkeler. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(Kayfor 15 Özel Sayısı), 2133-2157.
  • Web Siteleri: Agency for Digital Goverment. (2024, 5 Mayıs). Current legislation about Digital Post.Erişim adresi: https://en.digst.dk/systems/digital-post/current-legislation-about-digital-post/
  • Agency for Digital. (2024, 5 Mayıs). The Danish Digital Journey. Erişim adresi: https://en.digst.dk/policy/the-danish-digital-journey/
  • Agency for Digital. (2024, 5 Mayıs). Background for Digital Post. Erişim adresi: https://en.digst.dk/systems/digital-post/about-the-national-digital-post/background/
  • Digital Goverment Korea. (2024,12 Nisan). Erişim adresi: www.dgovkorea.go.kr
  • Digital and Population Data Services Agency. (2024,12 Nisan). Suomi.fi – The Digital Services for Citizens and Businesses in Finland. Retrieved [date], from https://www.suomi.fi
  • Ministry of Finance Finland. (2024,15 Nisan). Erişim adresi: https://vm.fi/en/digital-services
  • New Zeland Goverment. (2024, 15 Nisan). Erişim adresi: https://www.govt.nz/
  • OECD. (2003). The E-Government Imperative. https://doi.org/10.1787/9789264101197-en
  • T.C. Dışişleri Bakanlığı. (n.d.). Güney Kore - Siyasi Görünüm. Retrieved [Erişim tarihi], from https://www.mfa.gov.tr/guney-kore-siyasi-gorunumu.tr.mfa
  • Türk Dil Kurumu.(2025,26 Şubat).Erişim adresi: https://tdk.gov.tr
  • United Nations. (2024, 11 Nisan). E-Government Development Index (EGDI), https://publicadministration.un.org/egovkb/en-us/About/Overview/-E-Government-Development-Index United
  • Nations. (2025, 18 Haziran). E-Government Development Index (EGDI), https://publicadministration.un.org/egovkb/en-us/Data/Compare-Countries
  • United Nations. (2024,11 Nisan).E-Goverment Survey 2022, https://desapublications.un.org/sites/default/files/publications/2022-09/Web%20version%20E-Government%202022.pdf
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Siyaset Bilimi (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Melike Çiçek 0009-0009-0412-2113

Yayımlanma Tarihi 24 Ekim 2025
Gönderilme Tarihi 15 Kasım 2024
Kabul Tarihi 6 Eylül 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 34 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çiçek, M. (2025). DANİMARKA, FİNLANDİYA, KORE CUMHURİYETİ VE YENİ ZELANDA E-DEVLET UYGULAMALARI KARŞILAŞTIRMALI ANALİZİ. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 34(2), 1493-1523. https://doi.org/10.35379/cusosbil.1586083