Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Turizm İşletmelerinde Uygulanan Mobil Pazarlama Uygulamalarının Tüketici Davranışları Açısından Değerlendirilmesi

Yıl 2024, , 44 - 60, 30.06.2024
https://doi.org/10.58455/cutsad.1487331

Öz

Bugün yaklaşık olarak dört milyar sosyal medya kullanıcısı ve beş milyar cep telefonu kullanıcısı aktif durumdadır. Pek çok araştırmacı mobil iletişim araçları ve tüketici davranışları arasındaki bağlantıyı araştırmaktadır. Dijital gelişim sonucunda insanlar her zamankinden daha fazla birbirine bağlı ve bütün bilgiler avucunun içindedir. Mobilite ve sosyal medya tüketicilerin karar verme süreçlerinde pazarlama açısından büyük bir etki oluşturmaktadır. Sosyal medya her gün gelişirken, kullanıcılar ve iş dünyası için yeni medya trendleri ortaya çıkmaktadır. Mobil uygulamalar bütün sektörler ve özellikle pazarlamacılar tarafından kullanılması gereken stratejik bir süreçtir. Sosyal medya, markaların pazarlama stratejisini geliştirmek için pek çok yeni uygulama sağlamıştır. Bu durum turizm işletmeleri için de çok büyük önem arz etmektedir. İnsanlar iletişimin çok hızlı yaşandığı dijital çağda hizmet işletmesi olarak faaliyet gösteren turizm işletmeleri açısından bu daha önemli bir konuma gelmiştir.
Çalışmada turizm sektöründe uygulanan mobil pazarlama uygulamalarının tüketici davranışları açısından değerlendirilmesi hedeflenmiştir. Tüketicilerin mobil pazarlama uygulamalarına bakışını etkileyen faktörleri ve bu faktörleri etkileyen değişkenler ve bu değişkenler arasındaki ilişki araştırılmıştır.

Kaynakça

  • Barutçu, S. (2008). Mobil Pazarlama, Güncel Pazarlama Yaklaşımlarından Seçmeler. Detay Yayıncılık.
  • Bauer, H., Neumann, , M., Reichard, T., & Barnes,, J. (2005). Driving Consumer Acceptance of Mobile Marketing. Journal of Electronic Commerce Research, 6(3), 181-189.
  • Binbaşıoğlu, H. (2016). Turizm Sektöründe Tüketicilerin Mobil Teknoloji Kabulüne İlişkin Bir Araştırma. Doktora Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Cantallops, A., & Salvi, F. (2014). New consumer behavior: A review of research on eWOM and hotels. International Journal of Hospitality Management, 36, 41-51.
  • Davis, F.D. (1986). A Technology Acceptance Model for Empirically Testing New End-User Information Systems: Theory and Results. Doktora Tezi, Sloan School of Management, Massachusetts Institute of Technology.
  • Erdem, M. N. (2014). Tüketime Dayalı Bilinç Endüstrisi ve Reklam Bağlamında Bir Dijital Reklam Okuryazarlığı Eğitim Modeli Önerisi. Doktora Tezi. Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Hwang, Y. (2010). The theory of unplanned travel decisions: Implications for modeling travelers in motion. Information Technology and Tourism, 12(3), 283-296.
  • İslamoğlu, A. (2013). Pazarlama yönetimi. Beta Basım Yayım.
  • Karaca, Ş., & Gülmez, M. (2010). Mobil pazarlama: Kavramsal bir değerlendirme. Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 1(1), 69-81.
  • Kim, D. Y., Park, J., & Morrison, A. M. (2008). A model of traveller acceptance of mobile technology. International Journal of Tourism Research, 10(5), 393-407.
  • Lee, J., & Mills, J. E. (2007). Exploring tourist satisfaction with mobile technology. Information and Communication Technologies in Tourism 2007, 141-152, Springer, Vienna.
  • Liu, Y., & Law, R. (January 22-25, 2013). The adoption of smartphone applications by airlines. Information and Communication Technologies in Tourism 2013: Proceedings of the International Conference in Innsbruck, Austria, 47-57, Springer Berlin Heidelberg.
  • Özgüven, N. (2013). Tüketicilerin Mobil Reklamcılığı Kabullenmelerinde Etkili Olan Faktörler Üzerine Bir Uygulama. Yönetim Bilimleri Dergisi, 11(21), 7-28.
  • Park, J., Lehto, X., & Yang, S. (2007). Adoption of Mobile Technologies for Chinese Consumers. Journal of Electronic Commerce Research, 8(3), 196-206.
  • Quınlan, M. (2009). Kadınlara Pazarlama, (çev. E. Konuşkan). MediaCat Kitapları.
  • Solomon, M. (. (2009). Consumer Behavior: Buying, Owning and Having. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall. Turizm Bakanlığı. (n.d.). Turizm İstatistikleri, https://yigm.ktb.gov.tr/TR-283443/2021.html
  • Wang, D., Park, S. , & Fesenmaier, D. (2012). The role of smartphones in mediating the tourist experience. Journal of Travel Studies, 51(4), 371-387.
  • Yıldırır, S., & Kaplan, B. (2019). Mobil uygulama kullanımının benimsenmesi: Teknoloji Kabul Modeli ile bir çalışma. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(19), 22-51.

EVALUATION OF MOBILE MARKETING APPLICATIONS APPLIED IN TOURISM BUSINESSES IN TERMS OF CONSUMER BEHAVIOR

Yıl 2024, , 44 - 60, 30.06.2024
https://doi.org/10.58455/cutsad.1487331

Öz

Today, nearly four billion social media users and five billion mobile phone users are active. Many researchers investigate the connection between mobile communication tools and consumer behaviours. As a result of digital evolution, people are more tied with each other and because of that all the informations are in the palm of their hands. Mobility and social media make difference on the decision process of consumers. As social media is improving day by day, new media trends occur for users and the business world. Mobile applications are like gold mine which must be used by all sectors and especially by marketing associations. Social media has given many new applications to improve the marketing strategies for brands. This situation is also very important for tourism managements. In the digital era where communication is very fast, this has become more important for tourism management which are operating as labor managements.
In resarch, the evaluation of mobile marketing applications which are performed in tourism sector in terms of consumer attitudes is aimed. In the research, the factors that affect the attitudes towards marketing application and variables that affect these factors and the connection among these variables are analyzed.

Kaynakça

  • Barutçu, S. (2008). Mobil Pazarlama, Güncel Pazarlama Yaklaşımlarından Seçmeler. Detay Yayıncılık.
  • Bauer, H., Neumann, , M., Reichard, T., & Barnes,, J. (2005). Driving Consumer Acceptance of Mobile Marketing. Journal of Electronic Commerce Research, 6(3), 181-189.
  • Binbaşıoğlu, H. (2016). Turizm Sektöründe Tüketicilerin Mobil Teknoloji Kabulüne İlişkin Bir Araştırma. Doktora Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Cantallops, A., & Salvi, F. (2014). New consumer behavior: A review of research on eWOM and hotels. International Journal of Hospitality Management, 36, 41-51.
  • Davis, F.D. (1986). A Technology Acceptance Model for Empirically Testing New End-User Information Systems: Theory and Results. Doktora Tezi, Sloan School of Management, Massachusetts Institute of Technology.
  • Erdem, M. N. (2014). Tüketime Dayalı Bilinç Endüstrisi ve Reklam Bağlamında Bir Dijital Reklam Okuryazarlığı Eğitim Modeli Önerisi. Doktora Tezi. Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Hwang, Y. (2010). The theory of unplanned travel decisions: Implications for modeling travelers in motion. Information Technology and Tourism, 12(3), 283-296.
  • İslamoğlu, A. (2013). Pazarlama yönetimi. Beta Basım Yayım.
  • Karaca, Ş., & Gülmez, M. (2010). Mobil pazarlama: Kavramsal bir değerlendirme. Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 1(1), 69-81.
  • Kim, D. Y., Park, J., & Morrison, A. M. (2008). A model of traveller acceptance of mobile technology. International Journal of Tourism Research, 10(5), 393-407.
  • Lee, J., & Mills, J. E. (2007). Exploring tourist satisfaction with mobile technology. Information and Communication Technologies in Tourism 2007, 141-152, Springer, Vienna.
  • Liu, Y., & Law, R. (January 22-25, 2013). The adoption of smartphone applications by airlines. Information and Communication Technologies in Tourism 2013: Proceedings of the International Conference in Innsbruck, Austria, 47-57, Springer Berlin Heidelberg.
  • Özgüven, N. (2013). Tüketicilerin Mobil Reklamcılığı Kabullenmelerinde Etkili Olan Faktörler Üzerine Bir Uygulama. Yönetim Bilimleri Dergisi, 11(21), 7-28.
  • Park, J., Lehto, X., & Yang, S. (2007). Adoption of Mobile Technologies for Chinese Consumers. Journal of Electronic Commerce Research, 8(3), 196-206.
  • Quınlan, M. (2009). Kadınlara Pazarlama, (çev. E. Konuşkan). MediaCat Kitapları.
  • Solomon, M. (. (2009). Consumer Behavior: Buying, Owning and Having. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall. Turizm Bakanlığı. (n.d.). Turizm İstatistikleri, https://yigm.ktb.gov.tr/TR-283443/2021.html
  • Wang, D., Park, S. , & Fesenmaier, D. (2012). The role of smartphones in mediating the tourist experience. Journal of Travel Studies, 51(4), 371-387.
  • Yıldırır, S., & Kaplan, B. (2019). Mobil uygulama kullanımının benimsenmesi: Teknoloji Kabul Modeli ile bir çalışma. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(19), 22-51.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ayşe Cabi Bilge 0000-0003-1380-0501

Hatice Kara 0009-0007-6624-0727

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 21 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 12 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Cabi Bilge, A., & Kara, H. (2024). Turizm İşletmelerinde Uygulanan Mobil Pazarlama Uygulamalarının Tüketici Davranışları Açısından Değerlendirilmesi. Çatalhöyük Uluslararası Turizm Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi(12), 44-60. https://doi.org/10.58455/cutsad.1487331

Çatalhöyük Uluslararası Turizm ve Sosyal Araştırmalar Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.