Çevrimiçi Gastronomi Deneyimlerinin Turizme Yönelik Etkileri
Yıl 2024,
Sayı: 13, 43 - 53, 31.12.2024
Mesud Uzun
,
Selda Karahan
Öz
Farklı ülkelerde çevrim içi yolla gerçekleştirilen çeşitli etkinlikler, yerel halkla iletişim kurmanın ve kültürel etkileşimde bulunmanın önemli bir aracı olabilmektedir. Çalışma kapsamında, çevrim içi mutfak eğitimlerine katılmış farklı ülkelerden kişilerin yorumlarından yola çıkarak, bu deneyimlerin turizm üzerindeki etkilerini incelemek amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda Airbnb platformunda yer alan Türkiye’deki ev sahiplerinin sunduğu 8 çevrim içi mutfak eğitimlerine ilişkin 496 yoruma dayalı netnografik bir araştırma yapılmış ve katılımcı yorumları tematik analiz çerçevesinde incelenmiştir. Elde edilen bulgulara göre, Türkiye’de sunulan çevrim içi mutfak eğitimi deneyimlerinin turizme etkisine yönelik katılımcı görüşlerinden elde edilen bilgiler; sosyal etkileşim, seyahat planlama, kültürel deneyim, eğitim temaları altında toplanmıştır. Araştırma sonucu, çevrim içi mutfak deneyimlerinin yerel halkla iletişim kurma, seyahat hakkında karar verme ve kültürel etkileşimde bulunma açısından bir araç olabileceğini göstermektedir. Ayrıca yapılan analiz doğrultusunda, bu etkinliklerin turistler ve yerel halk arasında bir bağ oluşturarak turizme çok yönlü etki edebileceğine yönelik kanıtlar sunulmuştur.
Etik Beyan
Bu çalışma, TR Dizin etik kurul izni gerektiren çalışma grubunda yer almamaktadır.
Destekleyen Kurum
Bu çalışmanın hazırlanması süresince herhangi bir bireyden ya da kurumdan aynî ya da nakdî bir yardım/destek alınmamıştır.
Kaynakça
- Atasoy, B., (2019). Destinasyon tercihinde bir motivasyon faktörü olarak gastronomi. Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı.
- Bektaş, H., & Kablan, Z. (2023). Uzaktan eğitim yoluyla yürütülen mesleki gelişim faaliyetlerine yönelik öğretmen görüşleri. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 1-22.
- Berbel-Pineda, J. M., Palacios-Florencio, B., Ramírez-Hurtado, J. M., & Santos-Roldán, L. (2019). Gastronomic experience as a factor of motivation in the tourist movements. International Journal of Gastronomy and Food Science, 18, 100171. https://doi.org/10.1016/j.ijgfs.2019.100171
- Bilgiç, H. G., Duman, D., & Seferoğlu, S. S. (2011, Şubat 2-4). Dijital yerlilerin özellikleri ve çevrim içi ortamların tasarlanmasındaki etkileri. Akademik Bilişim’11 - XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri İnönü Üniversitesi, Malatya. 257-263. https://yunus.hacettepe.edu.tr/~sadi/yayin/AB11_Bilgic-Duman-Seferoglu_DijitalYerliler_ve_CIO.pdf
- Cho, Y. H., Wang, Y., & Fesenmaier, D. R. (2002). Searching for experiences: The web-based virtual tour in tourism marketing. Journal of Travel & Tourism Marketing, 12(4), 1-17. https://doi.org/10.1300/J073v12n04_01
Düşmezkalender, E., & Erol, G. (2023). Gastronomi ve Turizm: Türkiye’den Bazı Örnek Turlar ve Destinasyonlar. Sosyal Bilimler Üzerine Araştırmalar-IV, 165. https://www.ceeol.com/search/chapter-detail?id=1173271
- İçöz, O. & Günay, T. (2021). Creating Customer Loyalty Through Service Quality for Airbnb Services: The Case of Izmir. Journal of Yaşar University, 16: 69-81. https://doi.org/10.19168/jyasar.799866
- Fields, K. (2003). Demand for the gastronomy tourism product: motivational factors. Tourism and gastronomy, 50-64. https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9780203218617-9/demand-gastronomy-tourism-product-motivational-factors-kevin-fields
- Forno, F., & Garibaldi, R. (2015). Sharing economy in travel and tourism: The case of home-swapping in Italy. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 16(2), 202-220. https://doi.org/10.1080/1528008X.2015.1013409
- Kan, K., & Kanmaz, M. (2022). Küreselleşmenin kültürel boyutu ve göçün etkileri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (47), 59-73. https://doi.org/10.52642/susbed.1011321
- Karahan, S., & Nergiz, H. G. (2021). P2P turizm faaliyetlerinde etik değerler: Airbnb örneği. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(3), 305-325. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1987147
- Kastenholz, E., Carneiro, M. J., Eusébio, C., & Figueiredo, E. (2013). Host–guest relationships in rural tourism: Evidence from two Portuguese villages. Anatolia, 24(3), 367-380. https://doi.org/10.1080/13032917.2013.769016
Kivela, J., & Crotts, J. C. (2006). Tourism and gastronomy: Gastronomy's influence on how tourists experience a destination. Journal of hospitality & tourism research, 30(3), 354-377. https://doi.org/10.1177/1096348006286797
- Kozinets, R. V. (1998). On Netnography: Initial Reflections on Consumer Research Investigations of Cyberculture. ACR North American Advances, (25), 366-371. https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=2b29b0f040660c8032136ac243638b0d0b8630ac
- Ullah, N., Khan, J., Saeed, I., Zada, S., Xin, S., Kang, Z., & Hu, Y. (2022). Gastronomic tourism and tourist motivation: Exploring northern areas of Pakistan. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(13), 7734. https://doi.org/10.3390/ijerph19137734
- Ülker Demirel, E. (2020). Yabancı turistlerin unutulmaz turizm deneyimleri üzerine netnografik bir araştırma: Gelibolu yarımadası örneği. Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi E-Dergi, 9(1): 67-90.
- Vargo, S. L., Maglio, P. P. & Akaka, M. A. (2008). On value and value co-creation: a service systems and service logic perspective. European Management Journal, 26(3): 145-152. https://doi.org/10.1016/j.emj.2008.04.003
- Wong, I. A., Lin, S. K., Lin, Z. C., & Xiong, X. (2022). Welcome to stay-at-home travel and virtual attention restoration. Journal of Hospitality and Tourism Management, 51, 207-217. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2022.03.016
- Yağan, S. A. (2021). Üniversite öğrencilerinin COVID-19 salgını sürecinde yürütülen uzaktan eğitime yönelik tutum ve görüşleri. Akademik Platform Eğitim ve Değişim Dergisi, 4(1), 147-174.
- Zhang, J., & Qiu, H. (2022). Window to the destination: tourists’ local experience via “online experiences” on airbnb amid the pandemic. In Information and Communication Technologies in Tourism 2022: Proceedings of the ENTER 2022 eTourism Conference, January 11–14, 2022 (pp. 310-315). Springer International Publishing. DOI:10.1007/978-3-030-94751-4_28
- Kharouf, H., Biscaia, R., Garcia-Perez, A., & Hickman, E. (2020). Understanding online event experience: The importance of communication, engagement and interaction. Journal of Business Research, 121, 735-746. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.12.037
- Simons, I. (2018). Events and online interaction: the construction of hybrid event communities. Leisure Studies, 38(2), 145–159. https://doi.org/10.1080/02614367.2018.1553994
- Bregazzi, A. (2014). Digital Gastronomy. In Proceedings of the Food & Material Culture: Proceedings of the Oxford Symposium on Food and Cookery 2013, Oxford Symposium.
- Aydın, Ş. & Uçkan Çakır, M. (2022). Gastronomi ve dijitalleşme. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 12(4), 2143-2159. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1123324
- Console, L., Antonelli, F., Biamino, G., Carmagnola, F., Cena, F., Chiabrando, E., ... & Vernero, F. (2013). Interacting with social networks of intelligent things and people in the world of gastronomy. ACM Transactions on Interactive Intelligent Systems (TiiS), 3(1), 1-38. https://doi.org/10.1145/2448116.2448120
- Holbrook, M. B., & Hirschman, E. C. (1982). The experiential aspects of consumption: Consumer fantasies, feelings, and fun. Journal of consumer research, 9(2), 132-140. https://doi.org/10.1086/208906
Holbrook, M. B. (1999). Consumer Value: A Framework for Analysis and Research (M. H. Holbrook, Ed.). Newyork: Routledge.
- Otto, J. E., & Ritchie, J. B. (1996). The service experience in tourism. Tourism management, 17(3), 165-174. https://doi.org/10.1016/0261-5177(96)00003-9
- Schmitt, B. (1999). Experiential marketing. Journal of marketing management, 15(1-3), 53-67. https://doi.org/10.1362/026725799784870496
- Pine, B. J., & Joseph, B. (1998). Welcome to the experience economy. Harvard Business Review, 76(4), 97-105.
The Effects of Online Gastronomy Experiences on Tourism
Yıl 2024,
Sayı: 13, 43 - 53, 31.12.2024
Mesud Uzun
,
Selda Karahan
Öz
Various online events in different countries can be an important means of communicating with local people and engaging in cultural interaction. The aim of the study is to examine the effects of online culinary education on tourism based on the comments of people from different countries who participated in online culinary education. For this purpose, a netnographic research was conducted based on 496 comments on 8 online culinary educations offered by hosts in Turkey on the Airbnb platform, and the participant comments were examined within the framework of thematic analysis. According to the findings, the information obtained from the participants opinions on the impact of online culinary education experiences offered in Turkey on tourism was collected under the themes of social interaction, travel planning, cultural experience, and education. The research result shows that online culinary experiences can be a tool for communicating with local people, making decisions about travel, and engaging in cultural interaction. In addition, the analysis provides evidence that these events can create a bond between tourists and local people and have a multifaceted effect on tourism.
Etik Beyan
This study is not included in the study group requiring TR Index ethics committee approval.
Destekleyen Kurum
During the preparation of this study, no assistance in kind or in cash was received from any individual or institution.
Kaynakça
- Atasoy, B., (2019). Destinasyon tercihinde bir motivasyon faktörü olarak gastronomi. Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı.
- Bektaş, H., & Kablan, Z. (2023). Uzaktan eğitim yoluyla yürütülen mesleki gelişim faaliyetlerine yönelik öğretmen görüşleri. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 1-22.
- Berbel-Pineda, J. M., Palacios-Florencio, B., Ramírez-Hurtado, J. M., & Santos-Roldán, L. (2019). Gastronomic experience as a factor of motivation in the tourist movements. International Journal of Gastronomy and Food Science, 18, 100171. https://doi.org/10.1016/j.ijgfs.2019.100171
- Bilgiç, H. G., Duman, D., & Seferoğlu, S. S. (2011, Şubat 2-4). Dijital yerlilerin özellikleri ve çevrim içi ortamların tasarlanmasındaki etkileri. Akademik Bilişim’11 - XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri İnönü Üniversitesi, Malatya. 257-263. https://yunus.hacettepe.edu.tr/~sadi/yayin/AB11_Bilgic-Duman-Seferoglu_DijitalYerliler_ve_CIO.pdf
- Cho, Y. H., Wang, Y., & Fesenmaier, D. R. (2002). Searching for experiences: The web-based virtual tour in tourism marketing. Journal of Travel & Tourism Marketing, 12(4), 1-17. https://doi.org/10.1300/J073v12n04_01
Düşmezkalender, E., & Erol, G. (2023). Gastronomi ve Turizm: Türkiye’den Bazı Örnek Turlar ve Destinasyonlar. Sosyal Bilimler Üzerine Araştırmalar-IV, 165. https://www.ceeol.com/search/chapter-detail?id=1173271
- İçöz, O. & Günay, T. (2021). Creating Customer Loyalty Through Service Quality for Airbnb Services: The Case of Izmir. Journal of Yaşar University, 16: 69-81. https://doi.org/10.19168/jyasar.799866
- Fields, K. (2003). Demand for the gastronomy tourism product: motivational factors. Tourism and gastronomy, 50-64. https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9780203218617-9/demand-gastronomy-tourism-product-motivational-factors-kevin-fields
- Forno, F., & Garibaldi, R. (2015). Sharing economy in travel and tourism: The case of home-swapping in Italy. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 16(2), 202-220. https://doi.org/10.1080/1528008X.2015.1013409
- Kan, K., & Kanmaz, M. (2022). Küreselleşmenin kültürel boyutu ve göçün etkileri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (47), 59-73. https://doi.org/10.52642/susbed.1011321
- Karahan, S., & Nergiz, H. G. (2021). P2P turizm faaliyetlerinde etik değerler: Airbnb örneği. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(3), 305-325. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1987147
- Kastenholz, E., Carneiro, M. J., Eusébio, C., & Figueiredo, E. (2013). Host–guest relationships in rural tourism: Evidence from two Portuguese villages. Anatolia, 24(3), 367-380. https://doi.org/10.1080/13032917.2013.769016
Kivela, J., & Crotts, J. C. (2006). Tourism and gastronomy: Gastronomy's influence on how tourists experience a destination. Journal of hospitality & tourism research, 30(3), 354-377. https://doi.org/10.1177/1096348006286797
- Kozinets, R. V. (1998). On Netnography: Initial Reflections on Consumer Research Investigations of Cyberculture. ACR North American Advances, (25), 366-371. https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=2b29b0f040660c8032136ac243638b0d0b8630ac
- Ullah, N., Khan, J., Saeed, I., Zada, S., Xin, S., Kang, Z., & Hu, Y. (2022). Gastronomic tourism and tourist motivation: Exploring northern areas of Pakistan. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(13), 7734. https://doi.org/10.3390/ijerph19137734
- Ülker Demirel, E. (2020). Yabancı turistlerin unutulmaz turizm deneyimleri üzerine netnografik bir araştırma: Gelibolu yarımadası örneği. Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi E-Dergi, 9(1): 67-90.
- Vargo, S. L., Maglio, P. P. & Akaka, M. A. (2008). On value and value co-creation: a service systems and service logic perspective. European Management Journal, 26(3): 145-152. https://doi.org/10.1016/j.emj.2008.04.003
- Wong, I. A., Lin, S. K., Lin, Z. C., & Xiong, X. (2022). Welcome to stay-at-home travel and virtual attention restoration. Journal of Hospitality and Tourism Management, 51, 207-217. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2022.03.016
- Yağan, S. A. (2021). Üniversite öğrencilerinin COVID-19 salgını sürecinde yürütülen uzaktan eğitime yönelik tutum ve görüşleri. Akademik Platform Eğitim ve Değişim Dergisi, 4(1), 147-174.
- Zhang, J., & Qiu, H. (2022). Window to the destination: tourists’ local experience via “online experiences” on airbnb amid the pandemic. In Information and Communication Technologies in Tourism 2022: Proceedings of the ENTER 2022 eTourism Conference, January 11–14, 2022 (pp. 310-315). Springer International Publishing. DOI:10.1007/978-3-030-94751-4_28
- Kharouf, H., Biscaia, R., Garcia-Perez, A., & Hickman, E. (2020). Understanding online event experience: The importance of communication, engagement and interaction. Journal of Business Research, 121, 735-746. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.12.037
- Simons, I. (2018). Events and online interaction: the construction of hybrid event communities. Leisure Studies, 38(2), 145–159. https://doi.org/10.1080/02614367.2018.1553994
- Bregazzi, A. (2014). Digital Gastronomy. In Proceedings of the Food & Material Culture: Proceedings of the Oxford Symposium on Food and Cookery 2013, Oxford Symposium.
- Aydın, Ş. & Uçkan Çakır, M. (2022). Gastronomi ve dijitalleşme. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 12(4), 2143-2159. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1123324
- Console, L., Antonelli, F., Biamino, G., Carmagnola, F., Cena, F., Chiabrando, E., ... & Vernero, F. (2013). Interacting with social networks of intelligent things and people in the world of gastronomy. ACM Transactions on Interactive Intelligent Systems (TiiS), 3(1), 1-38. https://doi.org/10.1145/2448116.2448120
- Holbrook, M. B., & Hirschman, E. C. (1982). The experiential aspects of consumption: Consumer fantasies, feelings, and fun. Journal of consumer research, 9(2), 132-140. https://doi.org/10.1086/208906
Holbrook, M. B. (1999). Consumer Value: A Framework for Analysis and Research (M. H. Holbrook, Ed.). Newyork: Routledge.
- Otto, J. E., & Ritchie, J. B. (1996). The service experience in tourism. Tourism management, 17(3), 165-174. https://doi.org/10.1016/0261-5177(96)00003-9
- Schmitt, B. (1999). Experiential marketing. Journal of marketing management, 15(1-3), 53-67. https://doi.org/10.1362/026725799784870496
- Pine, B. J., & Joseph, B. (1998). Welcome to the experience economy. Harvard Business Review, 76(4), 97-105.