Bu araştırmanın
amacı, öğretmenlerin görüşlerine göre özel ortaokullarda görev yapan okul
müdürlerinin sergiledikleri stratejik liderlik davranışları ile okulların örgüt
sağlığı arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Nicel yöntem ve ilişkisel tarama modelinde tasarlanan araştırmanın evreni 2017-2018 yılında Ankara ili merkez
ilçe eğitim bölgesi sınırları içerisinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı özel okullarda görev yapan 3340 öğretmen, örneklemi ise bu özel okullarda görev
yapan öğretmenler arasından tabakalı
örneklem ve basit seçkisiz yöntemle seçilen 345 öğretmenden oluşmaktadır.
Araştırmada 357 öğretmene ulaşılmış, ancak 317 anket değerlendirilmeye
alınmıştır. Veri toplama araçları olarak; Pisapia’nın geliştirmiş olduğu,
Aydın’ın (2012) Türkçe’ye uyarladığı Stratejik Liderlik Ölçeği
(SLÖ) ile Hoy ve Miskel’in geliştirmiş olduğu ve Cemaloğlu (2008) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Örgüt Sağlığı Envanteri (ÖSE) kullanılmıştır.
Araştırmanın sonucunda öğretmenlerin okul müdürlerinin stratejik liderliğine
ilişkin görüşleri yüksek, okullarının örgüt sağlığına ilişkin görüşleri ise
olumlu ancak iyileştirilebilir seviyede olduğu saptanmıştır. Öğretmenlerin
demografik değişkenleri incelendiğinde, stratejik liderliğe ve örgüt sağlığına
ilişkin görüşlerinin cinsiyet, branş, eğitim durumu, mesleki kıdem ve okuldaki
hizmet süresine göre anlamlı bir farklılık göstermediği; ancak stratejik
liderliğin sadece mesleki kıdeme göre, örgüt sağlığına ilişkin görüşlerinin ise
sadece yaşa göre farklılık gösterdiği sonucuna varılmıştır. Ayrıca, stratejik
liderlik ve örgüt sağlığı arasında pozitif yönde yüksek düzeyde bir ilişki bulunmuştur. Son olarak, okul müdürlerinin stratejik liderlik
davranışlarının örgüt sağlığının güçlü bir yordayıcısı olduğu sonucuna
varılmıştır. Bulgular doğrultusunda, okul müdürlerine stratejik liderlik
özelliklerine yönelik hizmet içi eğitimler verilmesi ve örgüt sağlığını
arttırmaya yönelik çalışmalar yapılması önerilebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 7 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 25 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 3 |
Başvuru yapılan makalenin değerlendirmeye alınabilmesi için dergi yazım kurallarına göre yazılmış olması, tam metnin yazar bilgilerini içermemesi, makale şablonuna göre yazılması, benzerlik raporunun yüklenmesi ve telif hakkı devir formunun imzalanarak yüklenmesi gerekmektedir. Değerlendirme süreci tamamlanarak yayına kabul edilen makaleler, yazar/lar tarafından düzeltmeleri yapılıp, yazar bilgileri eklenerek yeniden dergi sitesine yüklenmelidir. Etik Kurul izni gerektiren araştırmalar ile ilgili bilgilere Etik İlkeler ve Yayın Politikası sayfasından ulaşılabilir. Etik Kurul İzni gerektirmeyen çalışmalar için in Etik Kurul İzni Gerektirmeyen Çalışma Beyan Formu doldurularak sisteme yüklenmeli ve makalede belirtilmelidir.