The aim of this study is to examine and determine the relationship between the career management competencies and leadership models of administrators working in public secondary schools affiliated with the Ministry of National Education in TRNC. In this research, which was based on the relational screening model, data was collected with two different scales. In this context, the School Administrators Leadership Models Scale and Career Management Competence scales were used. The research is important in terms of examining the relationship between career management and leadership models in schools in TRNC. As a matter of fact, the approach of school administrators to teachers, allowing or encouraging teachers to improve themselves in the field they need, and the leadership models that school principals use when making administrative decisions or managing are also important. The study population in the research consists of educators working in educational institutions affiliated with the Ministry of National Education for the 2023-2024 academic year in all districts of the Turkish Republic of Northern Cyprus. Taking into account the 0.5 margin of error due to the review sample, it was aimed to reach a minimum of 345 teachers out of 2900 teachers working in secondary education. In this context, a total of 357 people who had an associate degree, bachelor's degree, master's degree and doctorate degree from the Teacher's Academy participated in the research as a sample. The research is a quantitative research. Data was collected via Google Form. In the analysis of the data, correlation analysis shows that there is a weak positive relationship between the variables of the Career Management Competencies scale and the School Administrators Leadership Models scale, as a result of the statistical data. These data show that the relationship between them is significant. This work; Originality in the TRNC Context, Examining Career Management and Leadership Models Together, Perception of Educational Managers, Change and Continuity Perspective, Filling the Gap in the Literature: This type of study, especially on career management and leadership models in the TRNC context, fills the gap in the existing literature and provides researchers, educators and decision makers. Can offer new perspectives. These elements emphasize the originality of the study and its contributions to the literature.
Career Career Management Leadership Leadership Model Administrator School Teacher.
Bu çalışmanın hedefi KKTC’de Millî Eğitim Bakanlığına bağlı ortaöğretim kamu okullarında görev yapan yöneticilerin kariyer yönetimi yetkinlikleri ile önderlik modelleri arasındaki ilişkiyi inceleyip, belirlemektir. İlişkisel tarama modeli baz alınarak yapılan bu araştırmada iki farklı ölçekle veri toplama yoluna gidilmiştir. Bu bağlamda Okul Yöneticileri Önderlik Modelleri Ölçeği ve Kariyer Yönetim Yeterliliği ölçeklerinden yararlanılmıştır. Araştırma KKTC’de okullarda kariyer yönetimi ve önderlik modelleri arasındaki ilişkinin incelenmesi bakımından önem arz etmektedir. Nitekim okul idarecilerinin öğretmene yaklaşımı, öğretmenin kendini ihtiyaç duyduğu alanda geliştirmesine imkân sağlaması veya onları teşvik etmesi, yine okul müdürlerinin idari kararlar alırken veya yönetirken hangi önderlik modellerini baz alarak hareket ettiği de önemlidir. Araştırmada çalışma evrenini Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nin tüm ilçelerinde bulunan 2023-2024 Eğitim Öğretim dönemi Millî Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim kurumlarında çalışan eğitimciler oluşturmaktadır. İnceleme örneklemine bağlı 0.5 hata payı dikkate alınarak ortaöğretimde görevli 2900 öğretmen içerisinden minimum 345 öğretmene ulaşılması hedeflenmiştir. Bu bağlamda içerisinde Öğretmen Akademisi, ön lisans, lisans, yüksek lisans ve doktora yapmış olan toplam 357 kişi örneklem olarak araştırmaya katılmıştır. Araştırma nicel bir araştırmadır. Veriler Google Form üzerinden toplanmıştır. Verilerin analizinde korelasyon analizi, Kariyer Yönetim Yeterlilikleri Ölçeği ve Okul İdarecileri Önderlik Modelleri ölçeği değişkenleri arasında istatistiksel veriler sonucunda zayıf yönlü bir pozitif ilişkinin olduğu görülmektedir. Bu veriler aralarındaki ilişkinin anlamlı olduğunu göstermektedir. Bu çalışma; KKTC kontekstindeki özgünlük, kariyer yönetimi ve önderlik modellerinin birlikte incelenmesi, eğitim yöneticilerinin algılanması, değişim ve süreklilik perspektifi, literatürdeki boşluğun doldurulması: Özellikle KKTC bağlamında kariyer yönetimi ve önderlik modelleri üzerine yapılan bu tür bir çalışma, mevcut literatürdeki boşluğu doldurarak araştırmacılara, eğitimcilere ve karar vericilere yeni perspektifler sunabilir. Bu unsurlar, çalışmanın özgünlüğünü ve literatüre sağladığı katkıları vurgulamaktadır.
Kariyer Kariyer Yönetimi Liderlik Liderlik Modeli İdareci Okul Öğretmen
Kıbrıs Sağlık ve Toplum Bilimleri Üniversitesi'nin 08.12.2023 tarih ve KSTU/2023/265 sayı numarası ile etik izin alınmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kültürel çalışmalar (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Haziran 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 12 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 28 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 14 |