Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Assessment of (Kastamonu-Manas-Osh) Faculty of Theology Students’ Attitudes towards Philosophy Courses, Evaluation of the Relation between Religion and Philosophy

Yıl 2019, , 121 - 158, 15.06.2019
https://doi.org/10.15745/da.550994

Öz

Since the 6thCentury B.C., Philosophy was defined as the love of wisdom in Ancient Greece. And it has always discussed of truth, wisdom and the metaphysics of existence. Nowadays, courses on philosophy have been an integral part of the curriculum since the establishment of faculties of Theology (FoTs). However, the presence, significance and objective of those courses are, they unfortunately are still under discussion despite their almost seventy-year old history.Based on this problem, our study aims to determine whether FoTs students’ attitudes towards philosophy courses differ from their beliefs in the relationship between religion and philosophy. This study`s sample group consists of FoTs students of Kastamonu University, Kyrgyz-Turkish Manas University and Osh University. The study`s sample consisted of 276 students from these universities. The data were collected using a “Philosophy Attitude Scale” (PAS) and a “Scale ofBeliefs in Philosophy–Religion Relationship” (SBPRR) which was developed for this study. T test, one-way analysis of variance and Pearson Correlation were used for the data analysis. Participants’ arithmetic mean scores on some PAS and SBPRRsubscales differed by gender, college, grade level, mother’s education level, number of philosophy courses taken at college but not by father’s education level and religious education and philosophy education before college. Many factors affect the negative attitude of the students toward the philosophical courses and issues; like the methods of teaching it and the contents of the courses and etc. For altering this negative conception towards philosophy, we should focus on two main things; teaching the future-parents and those potentially future teachers philosophy in a right manner.

Kaynakça

  • • Adıvar, Adnan (1991). Osmanlı Türklerinde İlim. İstanbul: Remzi Kitapevi, 5. Baskı.• Akyüz, Yahya (2008). Türk Eğitim Tarihi. Ankara: Pegem Akademi Yay., 13. Baskı.• Arslanoğlu, İbrahim (2012). Eğitim Felsefesi. Ankara: Nobel Yay.• Bayrakdar, Mehmet (2011). İslam Felsefesine Giriş. Ankara: T. Diyanet V. Yay., 8. Baskı.• Biçer, Baykal (2013). “Öğretmen Görüşlerine Göre Felsefe Öğretim Programı Ve Uygulama Sürecinde Karşılaşılan Sorunlar”. Akademik Bakış Dergisi, Kırgızistan. S. 38 Eylül–Ekim.• Bolay, Süleyman H. (2005). Osmanlılarda Düşünce Hayatı ve Felsefe. Ankara: Akçağ Yay.• Cevizci, Ahmet (2000). İlkçağ Felsefe Tarihi. Bursa: Asa Yay., 2. Baskı. • ……………… (2007). Felsefe. Bursa: Sentez Yay.• ……………… (2014). Felsefe Tarihi, Thales’ten Baudrillard’a. Bursa: Say Yayınları, 5. Baskı.• De Libera, Alain (2005). Ortaçağ Felsefesi. Çev: Ayşe Meral, İstanbul: Litera Yay.• Gökberk, Macit (1996). Felsefe Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi, 8. Baskı.• Kafadar, Osman (1973). “Türkiye'de Cumhuriyet Döneminde Liselerde Felsefe Eğitimi -Felsefe Programlarında Amaçlar Ve Muhteva-”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Ankara, C. 27, S.2: 693-694.• ………. (2000). Türkiye’de Kültürel Dönüşümler ve Felsefe Eğitimi. İstanbul: İz Yay.• Kale, Nesrin (1994). “Felsefe Öğretimi”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Ankara, C. 27, S.1: s.116.• Kaynardağ, Arslan (2002). Türkiye’de Cumhuriyet Döneminde Felsefe. Ankara: Kültür Bak. Yay.• Kızıltan, Ömer (2012). “Felsefe Öğretimi Sorunları Ve Yeni Yaklaşımlar”. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Journal of Research in Education and Teaching, Kasım, C.1, S.4: 334.• Küçükkurt, Şaban (2006). Lise ve Dengi Okullarda Öğrencilerin Felsefe Dersine Karşı Olan Tutumları ve Başarıları Arasındaki İlişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.• Özaydın, Abdülkerim (2007). “Nizâmiye Medresesi”. İstanbul: T.D.V. İslâm Ansiklopedisi, C. 33, s.188-189.• Saygılı, Serdar-Mahmut Avcı-Nazım Bayrakdar-Nurullah Denizer (2016). Felsefeye Yönelik Yaklaşımlar. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.• Taylan, Necip (1991). İslam Felsefesi. İstanbul: Ensar Neşriyat, 3. Baskı.• Tercim, Erhan (2015). Felsefe Dersi Tutum Ölçeği Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic V. 10/3 Winter, p. 971-984 DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7869; • Ülken, H. Ziya (1994). Çağdaş Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi. İstanbul: Ülken Yay., 4. Baskı.• Yıldırım, Ali (2013). “Günümüz Türk Toplumunda Felsefeye Yönelik Olumsuz Bakışın Tarihsel Arka Planı Üzerine Bir İnceleme”. Gaziosmanpaşa Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 1 (2), s.202-203.• http://biskek.meb.gov.tr/26.02.2019.• http://manas.edu.kg/index.php/akademik/fak%C3%BClteler/ilahiyat-fak%C3%BCltesi.30.04.2019.• https://www.oshsu.kg/univer/. 27.02.2019

Kastamonu-Manas-Oş İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Felsefe Dersine Yönelik Tutumları, Din-Felsefe İlişkisine Yönelik Değerlendirilmesi

Yıl 2019, , 121 - 158, 15.06.2019
https://doi.org/10.15745/da.550994

Öz

İlahiyat Fakülteleri kurulduğundan beri felsefe dersleri müfredatın ayrılmaz parçası olmuştur. Maalesef İlahiyat Fakültelerinde felsefe derslerinin varlığı ve önemi hala tartışılmaktadır. Ne yazık ki yapılan bu tartışmalar öğrencileri de içine çekmekte, felsefe derslerine yönelik tutumlarını etkilemektedir. Çalışmamızda İlahiyat Fakültelerindeki öğrencilerin felsefe dersine yönelik tutumları, tutumlarının din-felsefe ilişkisine yönelik inançlarına göre farklılaşıp farklılaşmadığı tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırmanın evrenini Kastamonu, Kırgızistan-Türkiye Manas ve Oş Üniversitesi İlahiyat Fakültesi öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklem uygun örnekleme yoluyla ulaşılan 276 öğrenciden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak Felsefe Tutum ve Din-Felsefe İlişkisine Yönelik İnançlar Ölçekleri, verilerin çözümlenmesinde bağımsız gruplar t testi, tek yönlü varyans analizi ve Pearson Korelasyon analizi kullanılmıştır. Sonuç olarak öğrencilerin felsefe dersine yönelik tutumları ve din-felsefe ilişkisine yönelik düşünce ölçeklerinin bazı alt boyutlarında cinsiyet, okunulan üniversite, sınıf düzeyi, annenin eğitim düzeyi, alınan felsefe dersi sayısı değişkenlerine göre anlamlı şekilde farklılaştığı görülmektedir. Ayrıca tutum ve düşünceleri etkilemede babanın eğitim düzeyi, üniversite öncesinde din eğitimi alma ve felsefe dersi alma değişkenlerine göre farklılaşmadığı görülmektedir.

Kaynakça

  • • Adıvar, Adnan (1991). Osmanlı Türklerinde İlim. İstanbul: Remzi Kitapevi, 5. Baskı.• Akyüz, Yahya (2008). Türk Eğitim Tarihi. Ankara: Pegem Akademi Yay., 13. Baskı.• Arslanoğlu, İbrahim (2012). Eğitim Felsefesi. Ankara: Nobel Yay.• Bayrakdar, Mehmet (2011). İslam Felsefesine Giriş. Ankara: T. Diyanet V. Yay., 8. Baskı.• Biçer, Baykal (2013). “Öğretmen Görüşlerine Göre Felsefe Öğretim Programı Ve Uygulama Sürecinde Karşılaşılan Sorunlar”. Akademik Bakış Dergisi, Kırgızistan. S. 38 Eylül–Ekim.• Bolay, Süleyman H. (2005). Osmanlılarda Düşünce Hayatı ve Felsefe. Ankara: Akçağ Yay.• Cevizci, Ahmet (2000). İlkçağ Felsefe Tarihi. Bursa: Asa Yay., 2. Baskı. • ……………… (2007). Felsefe. Bursa: Sentez Yay.• ……………… (2014). Felsefe Tarihi, Thales’ten Baudrillard’a. Bursa: Say Yayınları, 5. Baskı.• De Libera, Alain (2005). Ortaçağ Felsefesi. Çev: Ayşe Meral, İstanbul: Litera Yay.• Gökberk, Macit (1996). Felsefe Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi, 8. Baskı.• Kafadar, Osman (1973). “Türkiye'de Cumhuriyet Döneminde Liselerde Felsefe Eğitimi -Felsefe Programlarında Amaçlar Ve Muhteva-”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Ankara, C. 27, S.2: 693-694.• ………. (2000). Türkiye’de Kültürel Dönüşümler ve Felsefe Eğitimi. İstanbul: İz Yay.• Kale, Nesrin (1994). “Felsefe Öğretimi”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Ankara, C. 27, S.1: s.116.• Kaynardağ, Arslan (2002). Türkiye’de Cumhuriyet Döneminde Felsefe. Ankara: Kültür Bak. Yay.• Kızıltan, Ömer (2012). “Felsefe Öğretimi Sorunları Ve Yeni Yaklaşımlar”. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Journal of Research in Education and Teaching, Kasım, C.1, S.4: 334.• Küçükkurt, Şaban (2006). Lise ve Dengi Okullarda Öğrencilerin Felsefe Dersine Karşı Olan Tutumları ve Başarıları Arasındaki İlişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.• Özaydın, Abdülkerim (2007). “Nizâmiye Medresesi”. İstanbul: T.D.V. İslâm Ansiklopedisi, C. 33, s.188-189.• Saygılı, Serdar-Mahmut Avcı-Nazım Bayrakdar-Nurullah Denizer (2016). Felsefeye Yönelik Yaklaşımlar. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.• Taylan, Necip (1991). İslam Felsefesi. İstanbul: Ensar Neşriyat, 3. Baskı.• Tercim, Erhan (2015). Felsefe Dersi Tutum Ölçeği Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic V. 10/3 Winter, p. 971-984 DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7869; • Ülken, H. Ziya (1994). Çağdaş Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi. İstanbul: Ülken Yay., 4. Baskı.• Yıldırım, Ali (2013). “Günümüz Türk Toplumunda Felsefeye Yönelik Olumsuz Bakışın Tarihsel Arka Planı Üzerine Bir İnceleme”. Gaziosmanpaşa Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 1 (2), s.202-203.• http://biskek.meb.gov.tr/26.02.2019.• http://manas.edu.kg/index.php/akademik/fak%C3%BClteler/ilahiyat-fak%C3%BCltesi.30.04.2019.• https://www.oshsu.kg/univer/. 27.02.2019
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cengiz Çuhadar 0000-0003-3444-9108

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

ISNAD Çuhadar, Cengiz. “Kastamonu-Manas-Oş İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Felsefe Dersine Yönelik Tutumları, Din-Felsefe İlişkisine Yönelik Değerlendirilmesi”. Dini Araştırmalar 22/15-06 (Haziran 2019), 121-158. https://doi.org/10.15745/da.550994.