When we look at Muslim
societies in the past to the present, it is quite possible to see embodiments that
attach importance to woman in Islam. However, it is also possible to find antagonistic
examples in that society. In order to eradicate these negative examples, it is
important to identify the factors that lead to these adverse attitudes and
behaviors towards woman. Societies’ culture, religious understanding, and
traditions can contribute positively or negatively to the formation of
perception towards woman in a society. If we were to criticise societies’ culture, religious understanding,
and traditions regarding this topic, we can identify which factors cause these negative
conceptions towards woman. For instance,
a religious understanding formed with incorrect thinking according to the religion
could be a reason for this formation of negative conception towards woman.
The Presidency of
Religious Affairs (PRA) is responsbile for informing the Muslims correctly
about the religion and rectifying any misinformation on religion in Turkey, if
the need presents itself. One of the most common activities of PRA is providing
Quran learning courses. Trainees attending these courses are mostly woman.
Therefore, PRA has an opportunity to reach women in the community. Accordingly,
this study is based on a Needs-oriented Teaching Program implementation in PRA’s
Quran courses. Firstly, it examines
the purposes and content of this programs in terms of its contribution towards
the perception of woman in the community. Secondly, it presents the findings
and recommendations for the program.
The general objective
of this program is to create the correct perception of woman. Thus, it has been
recommended to take into account some special objectives for contributing
positively to the perception related to woman in society. The core topics of
the program such as belief, worship, ethics, and siyar (the life of the
Prophet Muhammed) have been examined on the basis of the book called ‘My
Religion is Islam’ in terms of its content. It outlines the book’s contribution
to the perception of women directly or indirectly in terms of its handling of
topics and it suggests the addition of some issues that are lacking thereof.
The proposal for this program includes the addition of a unit called 'Islam and
Woman'. In this manner, through this
program,
1. Trainees’ learning needs about the woman’s
status, rights and responsibilities according to Islam can be met.
2. It can guide trainees to rectify the false
information that is thought to be true according to the religion and commonly
accepted in the society.
Furthermore, it offers
titles of the unit topics and clear and concise learning outcomes that trainees
can achieve. The purpose of this study to able to initiate the discussion about
the proposal of adding a unit and its improvement as a separate program by considering the
extent of its content
Islam and the Perception of Woman Presidency of Religious Affairs
Geçmişten günümüze Müslüman
toplumlara bakıldığında İslam dininin kadına verdiği önemin somut örneklerini
görmek rahatlıkla mümkündür. Ancak bu önemin gösterilmediği tersi örnekler
bulmak da mümkündür. Olumsuz örnekleri azaltmak hatta yok edebilmek için,
kadına yönelik olumsuz tutum ve davranışlara neden olan etkenleri tespit etmek
önemlidir. Sahip olduğumuz kültür, din anlayışı, geleneklerimiz vb. pek çok şey
toplumdaki kadın algısının oluşmasına olumlu ya da olumsuz katkıda
bulunabilir. Bu konuda toplumun kültürü,
gelenekleri ve din anlayışı bir özeleştiri süzgecinden geçirilir ise nelerin
olumsuz kadın algısına neden olabileceği tespit edilebilir. Örneğin toplumun
sahip olduğu dinen doğru sanılan yanlışlarla şekillenmiş bir din anlayışı,
olumsuz kadın algısının oluşmasının nedenlerinden biri olabilir. Diyanet İşleri
Başkanlığı (DİB), Türkiye’de Müslümanları din hakkında doğru bir şekilde
bilgilendirmek ve varsa dini konulardaki yanlış bilgilerini düzeltmekle
görevlidir.
DİB’in en yaygın
faaliyetlerinden biri, Kur’an Kursları’dır. Bu kurslara katılan kursiyerlerin
neredeyse tamamını kadınlar oluşturmaktadır. Dolayısıyla DİB toplumdaki
kadınlara ulaşmak konusunda önemli bir imkâna sahiptir. Bu sebepten bu çalışmada DİB’in Kur’an
kurslarında uygulamakta olduğu İhtiyaç Odaklı Öğretim Programları esas alınmış;
toplumdaki kadın algısına katkısı açısından bu programın amaçları ve içeriği
incelenmiş ve programa yönelik tespit ve öneriler sunulmuştur.
Programın genel
amaçlarında, doğru bir kadın algısı oluşturmaya yönelik bir amaca yer verilmediği
görülmüştür. Bu sebeple, programda, toplumdaki kadın algısına olumlu katkı sağlama
amacına yönelik bazı özel amaçların gözetilmesi önerilmiştir. İçerik açısından
programdaki itikat, ibadet, siyer, ahlak ana konuları altında yer alan her bir
konu, Dinim İslam kitabı esas alınarak incelenmiştir. Kitabın konuları ele alış biçimi açısından
kadın algısına doğrudan veya dolaylı olarak sağladığı katkı tespit edilmiş,
bazı konularda eksik görülen hususların eklenmesi önerilmiştir. Bu öneriler
arasında, programa İslam ve Kadın adlı bir ünitenin eklenmesi de vardır. Çünkü
bu ünite aracılığıyla kursiyerlerin;
1.
İslam dinine göre kadının konumu, hak ve
sorumlulukları hakkındaki bilgileri öğrenme ihtiyaçları karşılanabilir,
2.
Kadınlarla ilgili toplumda yaygın, dinen doğru
olduğu sanılan yanlış bilgileri düzeltmelerine rehberlik edilebilir.
Söz konusu ünitenin
konu başlıkları yanında kursiyerlerin açık, kesin ve başarabilecekleri
kazanımlar da önerilmiştir. Bu çalışmada yer verilen ünite önerisinin, bu
alanda tartışılması, geliştirilmesi, içeriğinin genişliği göz önüne alınarak
ayrı bir program olarak hazırlanmasına öncülük edebilmesi umulur.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Kasım 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 19 Sayı: 49 - KADIN Özel Sayı (24-11-2016) |