Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Seçmeli Din Derslerini Seçen Öğrencilerin Seçmeli Din Dersleri Hakkındaki Değerlendirmeleri: Kırıkkale Örneği

Yıl 2018, Cilt: 21 Sayı: 53 (15-06-2018), 149 - 168, 15.06.2018
https://doi.org/10.15745/da.427455

Öz



2012-2013 eğitim
öğretim yılından itibaren haftalık ders çizelgeleri içerisine seçmeli dersler
ilave edilmiştir. Söz konusu seçmeli dersler içerisinde “din, ahlak ve
değerler” grubu içerisinde Hz. Muhammed’in Hayatı, Kur’an-ı Kerim ve Temel Dini
Bilgiler (I-II) dersleri de yer almaktadır.  
Seçmeli din derslerini seçen öğrencilerin ders içerikleri, ders
kitapları, öğretmen yeterlilikleri gibi hususlarda öğrencilerin
değerlendirmelerini tespit etmeyi amaçlayan bu araştırma 2017-2018
eğitim-öğretim yılında Kırıkkale İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı beş farklı
okulda eğitim gören 413 öğrenci üzerinde yapılmıştır. Araştırmada tarama modeli
ve anket tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre; seçmeli din
derslerinde işlenen konular öğrencilerin günlük ihtiyaçlarına cevap vermektedir.
Öğrencilerin söz konusu dersleri seçmelerinde ailelerin etkisi bulunmaktadır.
Seçmeli din ders kitaplarının hazırlanmasına özen gösterilmemektedir. Seçmeli
derslerde okutulan ders kitaplarında yeteri kadar etkinliğe yer verilmemektedir.
Derslere giren öğretmenler öğrenciler tarafından yeterli görülmektedir. Özellikle
Kur’an-ı Kerim derslerinde sınıfların kalabalık olduğu tespit edilmiştir.





Kaynakça

  • Arı, Oğuz, (1977), Kamuoyu ve Ölçülmesi. Sosyoloji Konferansları Dergisi, C.15: 39-48.
  • Bahçekapılı, Mehmet, (2013), Yeni Eğitim Sisteminde Seçmeli Din Dersleri, İmkânlar, Fırsatlar, Aktörler, Sorunlar ve Çözüm Önerileri, İstanbul: İlke Yayınları. Erişim tarihi. 09.04.2018.
  • Balcı, Ali,(2006), Sosyal Bilimlerde Araştırma (Yöntem, Teknik ve İlkeler), Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Şener, (2005), Anket Geliştirme, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, C.3, S.2: 133-151.
  • Büyüköztürk, Şener, (2009), Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Çarkoğlu, Ali ve Toprak, Binnaz, (2006), Değişen Türkiye’de Din, Toplum ve Siyaset. İstanbul: Tesev Yayınları.
  • Gündoğdu, Yusuf Bahri, (2015), Seçmeli Derslerini Tercih Eden Öğrencilerin Tercihlerini Etkileyen Faktörler: Ordu Örneği, Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, C.15, S.2: 121-155.
  • Karasar, Niyazi, (2002), Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kaymakcan, Recep, İbrahim Aşlamacı, Mustafa Yılmaz, Adnan Telli, (2013), Seçmeli Din Dersleri İnceleme ve Değerlendirme Raporu, İstanbul: Çınar Basım Yayın.
  • Kırıkkale Valiliğinin 02/03/2018 tarihli ve 12774561-44-E.4462069 sayılı oluru.
  • MEB, (2007), “Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Okul ve Kurumlarda Yapılacak Araştırma ve Araştırma Desteğine Yönelik İzin ve Uygulama Yönergesi”, Tebliğler Dergisi. MEB, (2012), Talim ve Terbiye Kurulunun 14.08.2012 tarihli ve 124 sayılı kararı.
  • Meydan, Hasan, (2013), Din, Ahlak ve Değerler Alanı Seçmeli Derslerinin Öğrenci Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi, Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, C.40: 219-250.
  • Meydan, Hasan, (2015), Din, Ahlak ve Değerler Alanı Seçmeli Derslerinde Karşılaşılan Problemler (Öğretmen Görüşlerine Dayalı Nitel Bir Araştırma), Turkish Studies, C.10, S.3: 673-694. Şencan, Hüner, (2006), Sosyal ve Davranışsal Bilimlerde Bilimsel Araştırma Sürecinin Temel Öğeleri, İstanbul: Bilge Matbaacılık.
  • Şişman, Mehmet, (2016), Eğitim Bilimine Giriş, Ankara: Pegem Akademi.

Elective Religious Courses from the Viewpoint of Students Choosing the Courses: Kırıkkale Case

Yıl 2018, Cilt: 21 Sayı: 53 (15-06-2018), 149 - 168, 15.06.2018
https://doi.org/10.15745/da.427455

Öz

Since 2012-2013 academic years, elective courses have been added to the weekly course schedules. Within the religion, morality/ ethic and values group in the elective courses, Hz. Muhammad's Life, Koran and Basic Religious Knowledge (I-II) coursesare also included. This research was conducted on 413 students in five different schools affiliated to Kırıkkale Provincial Directorate of National Education in the academic year of 2017-2018 that is aiming to determine students' evaluations on subjects in the context of the course contents, textbooks and teacher competences of elective religious courses. In this study, survey model and questionnaire technique were used in the study. According to the results of the research; Students who choose elective religion courses learn accurate information about religion. The sub subjects/ contents in elective religion course are given daily necessities of the students. There isn’t the effect of the friends on students’ choice of these classes. Also, there isn’t the effect of the headmaster and guidance teachers on students’ choice of these classes. But, there is also the effect of the parents on students’ choice of these classes. Elective religious lesson books are not prepared well. The textbook in elective courses doesn’t include enough activities / exercises. But the textbooks in elective religion courses have got enough pictures, photographs and tables. Training materials are not used in the courses. The teachers of these courses are adequate that is thought by the students. But on the other hand, it has been determined that the classes are crowded in the Qur'an courses so that there is not enough time left for the students.

Kaynakça

  • Arı, Oğuz, (1977), Kamuoyu ve Ölçülmesi. Sosyoloji Konferansları Dergisi, C.15: 39-48.
  • Bahçekapılı, Mehmet, (2013), Yeni Eğitim Sisteminde Seçmeli Din Dersleri, İmkânlar, Fırsatlar, Aktörler, Sorunlar ve Çözüm Önerileri, İstanbul: İlke Yayınları. Erişim tarihi. 09.04.2018.
  • Balcı, Ali,(2006), Sosyal Bilimlerde Araştırma (Yöntem, Teknik ve İlkeler), Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Şener, (2005), Anket Geliştirme, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, C.3, S.2: 133-151.
  • Büyüköztürk, Şener, (2009), Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Çarkoğlu, Ali ve Toprak, Binnaz, (2006), Değişen Türkiye’de Din, Toplum ve Siyaset. İstanbul: Tesev Yayınları.
  • Gündoğdu, Yusuf Bahri, (2015), Seçmeli Derslerini Tercih Eden Öğrencilerin Tercihlerini Etkileyen Faktörler: Ordu Örneği, Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, C.15, S.2: 121-155.
  • Karasar, Niyazi, (2002), Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kaymakcan, Recep, İbrahim Aşlamacı, Mustafa Yılmaz, Adnan Telli, (2013), Seçmeli Din Dersleri İnceleme ve Değerlendirme Raporu, İstanbul: Çınar Basım Yayın.
  • Kırıkkale Valiliğinin 02/03/2018 tarihli ve 12774561-44-E.4462069 sayılı oluru.
  • MEB, (2007), “Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Okul ve Kurumlarda Yapılacak Araştırma ve Araştırma Desteğine Yönelik İzin ve Uygulama Yönergesi”, Tebliğler Dergisi. MEB, (2012), Talim ve Terbiye Kurulunun 14.08.2012 tarihli ve 124 sayılı kararı.
  • Meydan, Hasan, (2013), Din, Ahlak ve Değerler Alanı Seçmeli Derslerinin Öğrenci Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi, Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, C.40: 219-250.
  • Meydan, Hasan, (2015), Din, Ahlak ve Değerler Alanı Seçmeli Derslerinde Karşılaşılan Problemler (Öğretmen Görüşlerine Dayalı Nitel Bir Araştırma), Turkish Studies, C.10, S.3: 673-694. Şencan, Hüner, (2006), Sosyal ve Davranışsal Bilimlerde Bilimsel Araştırma Sürecinin Temel Öğeleri, İstanbul: Bilge Matbaacılık.
  • Şişman, Mehmet, (2016), Eğitim Bilimine Giriş, Ankara: Pegem Akademi.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Muhammed Yazıbaşı

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 21 Sayı: 53 (15-06-2018)

Kaynak Göster

ISNAD Yazıbaşı, Muhammed. “Seçmeli Din Derslerini Seçen Öğrencilerin Seçmeli Din Dersleri Hakkındaki Değerlendirmeleri: Kırıkkale Örneği”. Dini Araştırmalar 21/15-06 (Haziran 2018), 149-168. https://doi.org/10.15745/da.427455.