Bu makalede Mu’tezile'nin
imamiyet nazariyesi teorik ve pratik düzeyde incelenmiştir. İmametin ne anlama
geldiği ve çeşitli gruplar tarafından nasıl algılandığı ortaya konulmaktadır.
Bu bağlamda fadılın imameti ve imamette fazilet şartının değişkenliği
ayrıntıları ile ele alınmaktadır. İmamet nazariyesinin siyasi yansımaları Vasıl
b. Ata ve Amr b. Ubeyd'in siyasi duruşları ve Abbasiler döneminde Mutezile'nin
siyasi etkinliğinden yola çıkılarak ortaya konulmaktadır. Mutezile'nin siyasi
tavrını doğru anlamlandırabilmek için imamet nazariyelerinin iyi kavranması
gerekir. Bu çerçevede Mutezile, fadıl imam ve mefdul imam kavramlarını
geliştirmiştir. İlk Mu’tezile’nin sosyal ve siyasal adalet konusunda hassas
oldukları, Harun Reşit zamanında ise bu tavrın adil olan her yönetimi meşru
kabul etme kanaatine doğru evrildiği görülmüştür.
In this article, Mu'tazila's theory of “imamiyet” has
been studied at the theoretical and practical level. What
is Imamet means and how it is perceived by various groups is revealed.
In this context, the variability
of fadil imamet and the virtue in imamet is discussed in detail. Political reflections of the imamet theory. Vasıl b. Ata and Amr b. Ubeyd's political
stance and the political effectiveness of the Mutazile during the Abbasids
period. To understand the political attitude of the Mutezile correctly, it is
necessary to grasp the imamet theories well. In this frame, Mutezile developed
the concepts of fadil imam and mefdul imam.
In the time of Harun Reşit, it was
seen that the first Mu'tazilah was sensitive to social and political justice,
and that this attitude evolved towards the legitimate acceptance of every
government that is fair.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2000 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2000 Cilt: 3 Sayı: 7 |