Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Needs and Expectations of the Instructors, Student and Students’ Parents According to the 4-6 Years Qur'an Course Instructors (The Sample of Kırıkkale)

Yıl 2020, Cilt: 23 Sayı: 57, 95 - 116, 15.06.2020
https://doi.org/10.15745/da.749609

Öz

Qur’an courses have been opened for 4-6 years old by Presidency of Religious Affairs, showed academic success and ensure children realize the values of Islamic religion meaning to human life, recognize sound and form of Qur’an, develop healthy religion and morality. Applied courses prepared by academicians, pre-school teachers and experts. Graduates educated from Faculty of Theology, İlitam, Associate of Theology degree and Imam-Hatip High School, public education, distance education centres of universities, and instructor work in these courses who receive certificates from programs which is organized by Presidency. Because there aren’t undergraduate or graduate levels educational institutions for training people who give religious education in early childhood in Turkey. The aim of study reveal competencies 4-6 years old of instructors works in courses based on experiences of teachers with students and their parents. In the study, it is used qualitative methodology, interview and document analysis. 18 instructors were interviewed and content analysis was used for data obtained. Similar data was combined and interpreted within framework of certain concepts and themes. It was determined that instructors have considered themselves insufficient in pedagogical formation. According to the findings, trainings are theoretically and long intervals in-service. During training process, the necessity of parent education and positive developments in families demonstrated which determined that parents had requests for their children to be prepared for school. In addition, it was determined that students showed academic success who graduated from course and started primary school. However, the achievement was determined individual efforts of instructors, and there wasn’t content preparing children for school course of 4-6 years. 

Kaynakça

  • Aral, N., Kandır, A.ve Yaşar, M.Can. (2002). Okul Öncesi Eğitim ve Okul Öncesi Eğitim Programı. İstanbul: YA-PA Yayınları.
  • Aybey, Salih. (2019). “4-6 Yaş Grubu Kur’an Kurslarının Eğitim-Öğretim Faaliyetleri ve Problemleri (Zonguldak İli Örneği)”. Bülent Ecevit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 6(2): 208-240.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı 2016-2017 Eğitim-Öğretim Yılı Kur’an Kursları Uygulama Esasları.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı 29/12/2014 tarih ve 27289 sayılı yazısı.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı Kur’an Kursları Öğretim Programı (4-6 Yaş Grubu). Ankara 2014.
  • Genç, M.F. (2009). “Diyanet İşleri Başkanlığı’na Bağlı 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kurslarında Din Eğitimi”. İhya Uluslararası İslam Araştırmaları Dergisi. 5 (2): 506-519.
  • Gün, A. (2016). “Veli ve Öğretici Görüşleri Doğrultusunda 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursu Eğitimi: Samsun İli Örneği”. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7:33-66.
  • Gürbüz, S. & Şahin, F. (2017). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Felsefe-Yöntem-Analiz.Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Korkmaz, M. (2019). 4-6 Yaş Kur’an Kurslarında Din Eğitimi. Kayser:Kimlik Yayınları.
  • Kurt, İ. (2017). Velilerin 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kurslarından Memnuniyet Düzeyleri ve Beklentileri Üzerine Bir Araştırma (Ankara Örneği). Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.Çorum.
  • Şişman, M. (2016). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yağcı, S.(2018). Öğreticilere Göre Diyanet İşleri Başkanlığı 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursları (İzmir İli Örneği). İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir.

Kur’an Kursu Öğreticilerine Göre 4-6 Yaş Kur’an Kursu Öğreticisi, Öğrencisi ve Öğrenci Velisinin İhtiyaç ve Beklentileri (Kırıkkale Örneği

Yıl 2020, Cilt: 23 Sayı: 57, 95 - 116, 15.06.2020
https://doi.org/10.15745/da.749609

Öz

Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından açılan 4-6 yaş Kur’an kurslarının amacı, çocukların İslam dininin değerlerinin insan hayatına anlam kazandıran olgulardan biri olduğunu fark etmelerini, Kur’an-ı Kerim’i ses ve şekil olarak tanımalarını, sağlıklı bir din ve ahlak gelişimini sağlamaktır. Kurslarda uygulanan müfredat akademisyenler ve okul öncesi öğretmenlerinden oluşan ekip tarafından hazırlanmaktadır. İlahiyat Fakültesi, İlitam, Ön lisans İlahiyat ve İmam-Hatip lisesi mezunu olup halk eğitim merkezi, üniversitelerin uzaktan eğitim merkezleri, Başkanlık tarafından düzenlenen programlardan sertifika alan öğreticiler bu kurslarda görev yapmaktadır. Araştırmanın amacı da 4-6 yaş Kur’an kursu öğreticilerinin tecrübelerinden yola çıkarak söz konusu kurslarda görev yapan öğreticilerin yeterlikleri, öğrenci ve öğrenci velileri ile ilgili deneyimlerini ortaya çıkarmaktır. Çalışmada nitel veri toplama yöntemlerinden görüşme ve doküman analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada 18 kurs öğreticisiyle görüşme yapılmış, elde edilen verilerin içerik analizi ile çözümlenmiştir. Birbirine benzeyen veriler belirli kavram ve temalar çerçevesinde bir araya getirilerek yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda, öğreticilerin pedagojik formasyon bakımından kendilerini yetersiz gördükleri tespit edilmiştir. Hizmetiçi eğitimlerin teori ağırlıklı ve uzun aralıklarla yapıldığı, veli eğitiminin gerekliliği ortaya konulmuştur. Ayrıca velilerin çocuklarının okula hazırlanması yönünde taleplerinin olduğu, kurstan mezun olup ilkokula başlayan öğrencilerin akademik başarı gösterdikleri tespit edilmiştir. Bu başarıya öğreticilerin bireysel gayretleri ile ulaşıldığı, kursu müfredatında çocukları okula hazırlayıcı içerik olmadığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Aral, N., Kandır, A.ve Yaşar, M.Can. (2002). Okul Öncesi Eğitim ve Okul Öncesi Eğitim Programı. İstanbul: YA-PA Yayınları.
  • Aybey, Salih. (2019). “4-6 Yaş Grubu Kur’an Kurslarının Eğitim-Öğretim Faaliyetleri ve Problemleri (Zonguldak İli Örneği)”. Bülent Ecevit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 6(2): 208-240.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı 2016-2017 Eğitim-Öğretim Yılı Kur’an Kursları Uygulama Esasları.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı 29/12/2014 tarih ve 27289 sayılı yazısı.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı Kur’an Kursları Öğretim Programı (4-6 Yaş Grubu). Ankara 2014.
  • Genç, M.F. (2009). “Diyanet İşleri Başkanlığı’na Bağlı 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kurslarında Din Eğitimi”. İhya Uluslararası İslam Araştırmaları Dergisi. 5 (2): 506-519.
  • Gün, A. (2016). “Veli ve Öğretici Görüşleri Doğrultusunda 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursu Eğitimi: Samsun İli Örneği”. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7:33-66.
  • Gürbüz, S. & Şahin, F. (2017). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Felsefe-Yöntem-Analiz.Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Korkmaz, M. (2019). 4-6 Yaş Kur’an Kurslarında Din Eğitimi. Kayser:Kimlik Yayınları.
  • Kurt, İ. (2017). Velilerin 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kurslarından Memnuniyet Düzeyleri ve Beklentileri Üzerine Bir Araştırma (Ankara Örneği). Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.Çorum.
  • Şişman, M. (2016). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yağcı, S.(2018). Öğreticilere Göre Diyanet İşleri Başkanlığı 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursları (İzmir İli Örneği). İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Muhammed Ali Yazıbaşı 0000-0003-0369-1217

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 23 Sayı: 57

Kaynak Göster

ISNAD Yazıbaşı, Muhammed Ali. “Kur’an Kursu Öğreticilerine Göre 4-6 Yaş Kur’an Kursu Öğreticisi, Öğrencisi Ve Öğrenci Velisinin İhtiyaç Ve Beklentileri (Kırıkkale Örneği”. Dini Araştırmalar 23/57 (Haziran 2020), 95-116. https://doi.org/10.15745/da.749609.

Cited By