Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AN ANALYSIS ON THE ARTICLES OF RELIGIOUS EDUCATION PUBLISHED IN JOURNALS OTHER THAN THE JOURNALS OF THEOLOGY

Yıl 2018, Cilt: 18 Sayı: 3, 175 - 200, 31.12.2018

Öz











The articles produced in theology in Turkey are
pubished  in journals of theology
faculties and other social science journals. This study analyzes the articles
on religious education published in journals other than the journals of
theology. The purpose of this study covering the years 1953-2018 is to analyze
in point of qualitative and quantitative situations, numerical distribution
according to the journals, subject area diversity, scientific research methods
used, contributions of different sicience branches, author numbers and foreign
language writing. Research is a type of descriptive and cross-sectional
screening based on document analysis and content analysis. There are 1029
articles with theme of religious education published in other journals except
journals of theology faculty. According to the results of the research, the
religious education articles have a very wide subject network and the majority
of the articles should work at the theoretical level. Research is important in
terms of revealing the latest state of religious education articles.

Kaynakça

  • Akyürek, Süleyman. “Kuram ve Eylem Yönüyle Din Eğitiminin Teolojik ve Felsefi Temelleri Sempozyumu Bildirileri”. Din Eğitimi Biliminin Alt Bilim Dallarına İlişkin Bir Analiz. 95-119. Konya: Konya İlahiyat Derneği Yayınları, 2009.
  • Aşıkoğlu, Nevzat Yaşar. “Din Eğitimi Bilimi’nin Türkiye’de Bağımsız Bir Bilimsel Disiplin Olarak Doğuşu ve Gelişimi”. Diyanet İlmi Dergi 30/3 (1994): 85-92.
  • Aydın, Muhammed Şevki. Din Eğitimi Bilimi. Birinci Baskı. Kayseri: Kimlik Yayınları, 2017.
  • Benett, Michelle - Gadlin, Howard. “Ortak Çalışma ve Ekip Bilimi: Teoriden Pratiğe”. Trc. Lale Ataseven - Remziye Yılmaz 14/2 (2013): 420-439.
  • Bilgin, Beyza. Eğitim Bilimi ve Din Eğitimi. Ankara: Gün Yayıncılık, 2001.
  • Bilgin, Beyza. Türkiye’de Din Eğitimi Ve Liselerde Din Dersleri. Ankara: Emel Matbaacılık, 1980.
  • Büyüköztürk, Şener - Çakmak, Ebru - Akgün, Özcan - Demirel, Funda. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 23. Bs. Ankara: Pegem Akademi, 2017. Cebeci, Suat. Din Eğitimi Bilimi Ve Türkiye’de Din Eğitimi. Ankara: Akçağ Yayınları, 1996.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı. “Diyanet İlmi Dergi”. 2018. http://dergipark.gov.tr/did.
  • Fahri Kayadibi - İrfan Başkurt - Ayşe Zişan Furat. Cumhuriyet Dönemi Din Eğitimi Literatürü (1923-2007). İstanbul: İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları, 2008.
  • İslamcı Dergiler Projesi. “Dârü’l-fünûn İlahiyat Fakültesi Mecmuâsı”. Erişim: 20 Ağustos 2018. http://katalog.idp.org.tr/dergiler/10/darulfunun-ilahiyat-fakultesi-mecmuasi.
  • İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi. “İslam Tetkikleri Enstitüsü Dergisi”. Erişim: 23 Ağustos 2018. http://ktp.isam.org.tr/pdfdrg/D00055/1953_1-4/1953_1-4_TOGANZV.pdf.
  • Kaymakcan, Recep - Ünsal, Bilal. “İlahiyat Fakülteleri Dergilerinde Yayımlanan Din Eğitimi Konulu Makaleler Üzerine Bir Değerlendirme”. Değerler Eğitimi Dergisi 2/6 (2004): 51-76.
  • Kızılabdullah, Yıldız. “İlahiyat Fakültelerinin Kuruluşundan Bugüne Din Eğitimi Bilimi Alanında Yapılan Çalışmalar Üzerine Bir Değerlendirme”. Türk Bilimsel Derlemeler Dergisi 2/1 (2009): 305-314.
  • Özmen, Haluk - Sözbilir, Mustafa - Tekbıyık, Ahmet. Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ed. Mustafa Metin. Ankara: Pegem Akademi, 2014.
  • Poyrazlı, Şenel - Şahin, Ali E. “Uluslararası Dergiler İçin İngilizce Makale Yazma ve Yayımlama Sürecine İlişkin Temel Öneriler”. Eğitim ve Bilim 34/151 (2009): 117-131.
  • Tok, Mehmet - Gönülal, Nuray. “Akademik Yazma Sürecine İlişkin Bir İhtiyaç Analizi”. Uluslararası Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Dergisi 1/1 (2016): 142-161.
  • Tosun, Cemal. “Bir Anabilim Dalı Olarak Türkiye’de Din Eğitiminin Doğuşu, Gelişmesi ve Alanına Katkıları”. Türk Bilimsel Derlemeler Dergisi 2/1 (2009): 293-303.
  • Tosun, Cemal. Din Eğitimi Bilimine Giriş. Ankara: Pegem A Yayınları, 2001.
  • Yıldız, Alim - Koçyiğit, Tahsin. İlahiyat Fakültesi Dergileri Makale ve Yazarlar Fihristi (1952-2002)(, 2002). Ankara: :Ankara Okulu Yayınları, 2002.
  • Yorulmaz, Bilal. “Türkiye’de Din Eğitimi Alanında Yapılan Lisansüstü Çalışmalar Hakkında Genel Bir Değerlendirme”. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi 12/46 (2016): 41-62.
  • YÖK. “Yükseköğretim Bilgi ve Yönetim Sistemi”. YÖK Yayınları, 2007.

TÜRKİYE’DE İLAHİYAT FAKÜLTESİ DERGİLERİ DIŞINDA YAYINLANAN DERGİLERDE YER ALAN DİN EĞİTİMİ KONULU MAKALELER ÜZERİNE BİR ANALİZ

Yıl 2018, Cilt: 18 Sayı: 3, 175 - 200, 31.12.2018

Öz

Türkiye’de ilahiyat alanında üretilen makalelerin
yayınlandığı akademik dergiler, ilahiyat fakülteleri dergileri ve sosyal
bilimler alanında yayın yapan diğer dergiler olmak üzere iki kategoriye
ayrılmaktadır. Bu çalışma ilahiyat fakültesi dergileri dışındaki dergilerde yer
alan din eğitimi konulu makaleleri analize tabi tutmaktadır. 1953-2018 yılları
arasını kapsayan bu araştırmada, söz konusu dergilerde yayınlanan din eğitimi
konulu makalelerin dergilere göre dağılımı, süreç içerisindeki niceliksel
durumları, farklı disiplinlerin etkisi, kullandıkları bilimsel araştırma
yöntemleri, konu tasnifi, yazar sayıları ve yabancı dilde yazma durumları gibi
birçok açıdan analize tabi tutulmuştur. Araştırma sonuçlarına göre bu
dergilerde din eğitimi konulu 1029 makale tespit edilmiştir. Makaleler konu alanı
itibariyle çok geniş bir yelpazede kaleme alınmıştır. Makelelerin çoğu kuramsal
çalışmalar olup 1/3’den daha azı amprik yöntemler kullanmıştır. Bulgulara göre
ortak araştırma yapma ve yabancı dilde yazma oranı düşüktür. Araştırma ilahiyat
fakültesi dergileri dışında yayınlan dergilerdeki din eğitimi konulu
makalelerin durumunu ortaya koyması açısından önemlidir.

Kaynakça

  • Akyürek, Süleyman. “Kuram ve Eylem Yönüyle Din Eğitiminin Teolojik ve Felsefi Temelleri Sempozyumu Bildirileri”. Din Eğitimi Biliminin Alt Bilim Dallarına İlişkin Bir Analiz. 95-119. Konya: Konya İlahiyat Derneği Yayınları, 2009.
  • Aşıkoğlu, Nevzat Yaşar. “Din Eğitimi Bilimi’nin Türkiye’de Bağımsız Bir Bilimsel Disiplin Olarak Doğuşu ve Gelişimi”. Diyanet İlmi Dergi 30/3 (1994): 85-92.
  • Aydın, Muhammed Şevki. Din Eğitimi Bilimi. Birinci Baskı. Kayseri: Kimlik Yayınları, 2017.
  • Benett, Michelle - Gadlin, Howard. “Ortak Çalışma ve Ekip Bilimi: Teoriden Pratiğe”. Trc. Lale Ataseven - Remziye Yılmaz 14/2 (2013): 420-439.
  • Bilgin, Beyza. Eğitim Bilimi ve Din Eğitimi. Ankara: Gün Yayıncılık, 2001.
  • Bilgin, Beyza. Türkiye’de Din Eğitimi Ve Liselerde Din Dersleri. Ankara: Emel Matbaacılık, 1980.
  • Büyüköztürk, Şener - Çakmak, Ebru - Akgün, Özcan - Demirel, Funda. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 23. Bs. Ankara: Pegem Akademi, 2017. Cebeci, Suat. Din Eğitimi Bilimi Ve Türkiye’de Din Eğitimi. Ankara: Akçağ Yayınları, 1996.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı. “Diyanet İlmi Dergi”. 2018. http://dergipark.gov.tr/did.
  • Fahri Kayadibi - İrfan Başkurt - Ayşe Zişan Furat. Cumhuriyet Dönemi Din Eğitimi Literatürü (1923-2007). İstanbul: İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları, 2008.
  • İslamcı Dergiler Projesi. “Dârü’l-fünûn İlahiyat Fakültesi Mecmuâsı”. Erişim: 20 Ağustos 2018. http://katalog.idp.org.tr/dergiler/10/darulfunun-ilahiyat-fakultesi-mecmuasi.
  • İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi. “İslam Tetkikleri Enstitüsü Dergisi”. Erişim: 23 Ağustos 2018. http://ktp.isam.org.tr/pdfdrg/D00055/1953_1-4/1953_1-4_TOGANZV.pdf.
  • Kaymakcan, Recep - Ünsal, Bilal. “İlahiyat Fakülteleri Dergilerinde Yayımlanan Din Eğitimi Konulu Makaleler Üzerine Bir Değerlendirme”. Değerler Eğitimi Dergisi 2/6 (2004): 51-76.
  • Kızılabdullah, Yıldız. “İlahiyat Fakültelerinin Kuruluşundan Bugüne Din Eğitimi Bilimi Alanında Yapılan Çalışmalar Üzerine Bir Değerlendirme”. Türk Bilimsel Derlemeler Dergisi 2/1 (2009): 305-314.
  • Özmen, Haluk - Sözbilir, Mustafa - Tekbıyık, Ahmet. Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ed. Mustafa Metin. Ankara: Pegem Akademi, 2014.
  • Poyrazlı, Şenel - Şahin, Ali E. “Uluslararası Dergiler İçin İngilizce Makale Yazma ve Yayımlama Sürecine İlişkin Temel Öneriler”. Eğitim ve Bilim 34/151 (2009): 117-131.
  • Tok, Mehmet - Gönülal, Nuray. “Akademik Yazma Sürecine İlişkin Bir İhtiyaç Analizi”. Uluslararası Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Dergisi 1/1 (2016): 142-161.
  • Tosun, Cemal. “Bir Anabilim Dalı Olarak Türkiye’de Din Eğitiminin Doğuşu, Gelişmesi ve Alanına Katkıları”. Türk Bilimsel Derlemeler Dergisi 2/1 (2009): 293-303.
  • Tosun, Cemal. Din Eğitimi Bilimine Giriş. Ankara: Pegem A Yayınları, 2001.
  • Yıldız, Alim - Koçyiğit, Tahsin. İlahiyat Fakültesi Dergileri Makale ve Yazarlar Fihristi (1952-2002)(, 2002). Ankara: :Ankara Okulu Yayınları, 2002.
  • Yorulmaz, Bilal. “Türkiye’de Din Eğitimi Alanında Yapılan Lisansüstü Çalışmalar Hakkında Genel Bir Değerlendirme”. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi 12/46 (2016): 41-62.
  • YÖK. “Yükseköğretim Bilgi ve Yönetim Sistemi”. YÖK Yayınları, 2007.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Adem Güneş 0000-0003-2369-6541

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2018
Kabul Tarihi 24 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 18 Sayı: 3

Kaynak Göster

ISNAD Güneş, Adem. “TÜRKİYE’DE İLAHİYAT FAKÜLTESİ DERGİLERİ DIŞINDA YAYINLANAN DERGİLERDE YER ALAN DİN EĞİTİMİ KONULU MAKALELER ÜZERİNE BİR ANALİZ”. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi 18/3 (Aralık 2018), 175-200.