One of the most important characters of the Quran is that it is a miracle in terms of its reciting. Thus, its reciting is accepted as a prayer. The prophet Muhammad also said that whoever does not recite the chapter “Opening” (Fatiha) in his prayer/worship, his worship is not accepted. Therefore, since the prayer has been compulsory for Muslims, from Muhammad’s time to our day, many studies have been done on the correct and proper recitation of Fatiha. Ca’berî (d. 732/1332) wrote a poetic book about this matter that can be accepted as the first example among others. After 680 years later, this article re-evaluates the reciting of the chapter of Fatiha and attempts to compare this topic with the past and present taking into consideration this too long time.
The Qur’an the Prophet Muhammad chapter of Fatiha reading properly and correctly (tecvîd) Ca’ber
Kur’ân’ın tariflerinde yer verilen bir husus, okunmasıyla ibadet edilen mu‘ciz bir kelam olmasıdır. Hz. Peygamber (sav) de Fâtiha suresini okumayanın namazının caiz olmayacağını ifade ederek bu hususu tahsis etmiştir. Dolayısıyla namaz farz kılındığı andan itibaren Hz. Peygamber’den günümüze, Fâtiha suresini doğru okumak konusunda birçok gayret ortaya konulmuştur. Ca‘berî (ö. 732/1332) de, konunun ilk örneklerinden sayılacak manzum bir tecvîd kaleme almıştır. Bu makale ile altı yüz seksen yıl sonra, Fâtiha suresinin okunmasını yeniden değerlendirecek ve aradan geçen uzun zaman dilimi göz önüne alınarak, geçmişle günümüz arasında mukayese yapma imkânı bulacağız.
Kur’ân Hz. Peygamber Fâtiha suresi doğru okuma (tecvîd) Ca‘berî
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 12 Sayı: 2 |