BibTex RIS Kaynak Göster

On Reading And Understanding: The Evaluation Of Some Concepts And Narratives With Reading Of The Quran

Yıl 2012, Cilt: 12 Sayı: 2, 207 - 235, 01.04.2012

Öz

Qur’an is revealed to bring mankind out of darknesses into the light and because of that it must be read and understand. In this context “reading” must include “understanding”. “Reading” is expressed with the words of qiraat, tartil, and tilavath in the Qur’an. These three words points out the dimension towards understanding of “reading”. However, another aspect of reading is the listening. Listening implies not only hearing of sounds but also comprehending and put-ting into practice of words which heard. The aim of listening the verses is understanding and leaving. Because of that, we consider that it must be important to give preference the “reading”.

Kaynakça

  • Abdurrezzak b. Hemmam, Musannef , Mektebetü’l-islami Beyrut 1403.
  • Ahdulkerim el-Hatib, et-Tefsiru’l-kurani li’l-kur’an, Daru’l-fikri’l-arabi, Kahire trs. Ahmed Nedim Serinsu, Kuran Nedir? Şule, İstanbul 2009.
  • Ahmet b. Hanbel, Müsned, thk. Şuayb Arnaut, Müessesetü’r-risale, yrs. 1999.
  • Ayni, Umdetu’l-kari şerhu sahihi’l-buhari, Daru ihyai’t-turasi’l-arabi, Beyrut trs. Azim Abadi, Avnu’l-mabud şerhu süneni ebi davud, Daru’l-kütübi’l-ilmiye, Beyrut, 1415.
  • Beyhaki, Sünen, Mektebetü dari’l-baz, Mekke 1994.
  • _______, Şuabu’l-iman, Daru’l-kütübi’l-ilmiyye, Beyrut 1410.
  • Buhari, Sahih, Daru ibn kesir, Beyrut 1987.
  • Darimi, Sünen, Daru’l-kitabi’l-arabi, Beyrut 1407.
  • Ebu Ubeyde, el-Herevi, Garibu’l-hadis, Daru’l-kitabi’l-arabi, Beyrut, 1396.
  • _______, el-Faik fi garibi’l-hadis, Daru’l-Ma’rife, Lübnan trs. Hakim, Müstedrek ale’s-sahihayn, Daru’l-kütübi’l-ilmiyye, Beyrut 1990.
  • Hattabi, Garibu’l-Hadis, Camiatu ümmi’l-kura, Mekke 1402
  • _______, Mealimu’s-sünen, Matbaatu’l-ilmiyye, Haleb 1932.
  • İbn Aşur, et-Tahrir ve’t-tenvir, Daru’t-tenusiyye, Tunus 1984.
  • İbn Battal, Şerhu Sahihi’l-buhari, Mektebetü’r-rüşt, Riyad 2003.
  • İbn Ebi Şeybe, Musannef fi’l-ehadisi ve’l-asar, Mektebetü’r-rüşt, Riyad 1409.
  • İbn Hacer, Fethu’l-bari şerhu sahihi’l-buhari, Daru’l-marife, Beyrut 1379.
  • İbn Hibban, Sahihu ibn hibban bi tertibi ibn belban, Müessesetü’r-risale, Beyrut 1993.
  • İbn Sa’d, Tabakatü’l-kübra, Daru sadr, Beyrut trs. İbnü’l-Kayyım, Zadu’l-mead, Çev. Şükrü Özen, İklim, İstanbul 1988.
  • İmam Malik, Muvatta, Müessesetü zayid b. sultan, yrs. 2004.
  • Kurtubi, el-Cami li ahkami’l-kur’an, Daru’l-kütübi’l-mısriyye, Kahire 1964.
  • İmam Malik, Muvatta, II, 243, hd. no. 597; Beyhaki, Şuabu’l-iman, IV, 258, hd. no. Maverdi, en-Nüket ve’l-uyun, Daru’l-kütübi’l-ilmiyye, Beyrut, trs. Muhammed Abduh, Tefsiru’l-menar, Daru ibn kesir, Beyrut 1987.
  • Muhammed Çelik, Kur’an Kur’an’ı Tanımlıyor, Şule, İstanbul 1998.
  • Muslim, Sahih, Daru’l-cil, Beyrut, trs. Münavi, Feyzu’l-kadir, Daru’l-kütübü’l-ilmiye, Beyrut 1994
  • Razi, Mefatihu’l-gayb, Daru ihyai’t-turasi’l-arabi, Beyrut, 1420.
  • Sindi, Haşiyetu sindi, Mektebu’l-matbuati’l-islami, Haleb 1986.
  • _______, Kenzü’l-ümmal fi süneni’l-akval ve’l-efal, Müessesetü’r-risale, yrs. 1981.
  • Suyuti, ed-Dürrü’l-mensur, Daru’l-fikr, Beyrut, 1993.
  • Taberani, Mu’cemu’l-kebir, Mektebetü’l-ulum ve’l-hikem, Musul 1983.
  • _______, Mucemu’l-evsat, Daru’l-harameyn, Kahire 1415.
  • Tahavi, Şerhu müşkili’l-asar, Thk. Şuayb Arnaut, Müessesetü’r-risale, yrs. 1494.
  • Tartuşi, el-Havadis ve’l-bida’, Daru ibni’l-cevzi, 1998.
  • Zemahşeri, el-Keşşaf an hakaiki ğavamidi’t-tenzil ve uyuni’l-ekavil fi vucuhi’t-tevil, Daru’l- kütübi’l-arabi, Beyrut 1407.
  • Zerkeşi, el-Burhan fi ulumi’l-kur’an, tah.: Muhammed Ebu’l-Fadl İbrahim, Daru ihyai kütübi’l-arabiyye, 1957.
  • Zuhayli, Tefsiru’l-munir, Daru’l-fikr, Dımeşk 1991. ııı

Okuma ve Anlama Üzerine: Kur’an Tilavetiyle İlgili Bazı Kavram ve Rivayetlerin Değerlendirilmesi

Yıl 2012, Cilt: 12 Sayı: 2, 207 - 235, 01.04.2012

Öz

Kur’an, insanları karanlıklardan aydınlığa çıkarmak için gönderilmiştir. Bu amacın gerçekleşmesi için elbette onun okunması ve anlaşılması gerekmektedir. Bu anlamda okuma, anlamayı beraberinde getirmek zorundadır. Yani Kur’an, kıraat, tertil ve tilavet edilerek anlaşılmalıdır. Bununla birlikte Kur’an’ın okunması, onun dinlenmesini de gerektirmektedir. Dinlemek, seslerin işitilmesini değil, aynı zamanda işitilen seslerin kavranmasını ve uygulanmasını içermektedir. Dolayısıyla, Kur’an’ı okumak ve dinlemek, aslında onu hayata geçirmek için anlamak demektir. Bu sebeple Kur’an’ın okunması ile ilgili nakledilen rivayetlerin başına anlamayı koymak gerektiğini düşünmekteyiz.

Kaynakça

  • Abdurrezzak b. Hemmam, Musannef , Mektebetü’l-islami Beyrut 1403.
  • Ahdulkerim el-Hatib, et-Tefsiru’l-kurani li’l-kur’an, Daru’l-fikri’l-arabi, Kahire trs. Ahmed Nedim Serinsu, Kuran Nedir? Şule, İstanbul 2009.
  • Ahmet b. Hanbel, Müsned, thk. Şuayb Arnaut, Müessesetü’r-risale, yrs. 1999.
  • Ayni, Umdetu’l-kari şerhu sahihi’l-buhari, Daru ihyai’t-turasi’l-arabi, Beyrut trs. Azim Abadi, Avnu’l-mabud şerhu süneni ebi davud, Daru’l-kütübi’l-ilmiye, Beyrut, 1415.
  • Beyhaki, Sünen, Mektebetü dari’l-baz, Mekke 1994.
  • _______, Şuabu’l-iman, Daru’l-kütübi’l-ilmiyye, Beyrut 1410.
  • Buhari, Sahih, Daru ibn kesir, Beyrut 1987.
  • Darimi, Sünen, Daru’l-kitabi’l-arabi, Beyrut 1407.
  • Ebu Ubeyde, el-Herevi, Garibu’l-hadis, Daru’l-kitabi’l-arabi, Beyrut, 1396.
  • _______, el-Faik fi garibi’l-hadis, Daru’l-Ma’rife, Lübnan trs. Hakim, Müstedrek ale’s-sahihayn, Daru’l-kütübi’l-ilmiyye, Beyrut 1990.
  • Hattabi, Garibu’l-Hadis, Camiatu ümmi’l-kura, Mekke 1402
  • _______, Mealimu’s-sünen, Matbaatu’l-ilmiyye, Haleb 1932.
  • İbn Aşur, et-Tahrir ve’t-tenvir, Daru’t-tenusiyye, Tunus 1984.
  • İbn Battal, Şerhu Sahihi’l-buhari, Mektebetü’r-rüşt, Riyad 2003.
  • İbn Ebi Şeybe, Musannef fi’l-ehadisi ve’l-asar, Mektebetü’r-rüşt, Riyad 1409.
  • İbn Hacer, Fethu’l-bari şerhu sahihi’l-buhari, Daru’l-marife, Beyrut 1379.
  • İbn Hibban, Sahihu ibn hibban bi tertibi ibn belban, Müessesetü’r-risale, Beyrut 1993.
  • İbn Sa’d, Tabakatü’l-kübra, Daru sadr, Beyrut trs. İbnü’l-Kayyım, Zadu’l-mead, Çev. Şükrü Özen, İklim, İstanbul 1988.
  • İmam Malik, Muvatta, Müessesetü zayid b. sultan, yrs. 2004.
  • Kurtubi, el-Cami li ahkami’l-kur’an, Daru’l-kütübi’l-mısriyye, Kahire 1964.
  • İmam Malik, Muvatta, II, 243, hd. no. 597; Beyhaki, Şuabu’l-iman, IV, 258, hd. no. Maverdi, en-Nüket ve’l-uyun, Daru’l-kütübi’l-ilmiyye, Beyrut, trs. Muhammed Abduh, Tefsiru’l-menar, Daru ibn kesir, Beyrut 1987.
  • Muhammed Çelik, Kur’an Kur’an’ı Tanımlıyor, Şule, İstanbul 1998.
  • Muslim, Sahih, Daru’l-cil, Beyrut, trs. Münavi, Feyzu’l-kadir, Daru’l-kütübü’l-ilmiye, Beyrut 1994
  • Razi, Mefatihu’l-gayb, Daru ihyai’t-turasi’l-arabi, Beyrut, 1420.
  • Sindi, Haşiyetu sindi, Mektebu’l-matbuati’l-islami, Haleb 1986.
  • _______, Kenzü’l-ümmal fi süneni’l-akval ve’l-efal, Müessesetü’r-risale, yrs. 1981.
  • Suyuti, ed-Dürrü’l-mensur, Daru’l-fikr, Beyrut, 1993.
  • Taberani, Mu’cemu’l-kebir, Mektebetü’l-ulum ve’l-hikem, Musul 1983.
  • _______, Mucemu’l-evsat, Daru’l-harameyn, Kahire 1415.
  • Tahavi, Şerhu müşkili’l-asar, Thk. Şuayb Arnaut, Müessesetü’r-risale, yrs. 1494.
  • Tartuşi, el-Havadis ve’l-bida’, Daru ibni’l-cevzi, 1998.
  • Zemahşeri, el-Keşşaf an hakaiki ğavamidi’t-tenzil ve uyuni’l-ekavil fi vucuhi’t-tevil, Daru’l- kütübi’l-arabi, Beyrut 1407.
  • Zerkeşi, el-Burhan fi ulumi’l-kur’an, tah.: Muhammed Ebu’l-Fadl İbrahim, Daru ihyai kütübi’l-arabiyye, 1957.
  • Zuhayli, Tefsiru’l-munir, Daru’l-fikr, Dımeşk 1991. ııı
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mustafa Hocaoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Hocaoğlu, Mustafa. “Okuma Ve Anlama Üzerine: Kur’an Tilavetiyle İlgili Bazı Kavram Ve Rivayetlerin Değerlendirilmesi”. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi 12/2 (Nisan 2012), 207-235.