BibTex RIS Kaynak Göster

General Overview About Grave Life In Islamic Schools

Yıl 2012, Cilt: 12 Sayı: 3, 245 - 255, 01.06.2012

Öz

The time that starts by the death and continues until the resurrection is called “Grave Life”. The Grave Life which is seen as the gate of the judgement day, as it is an unknown subject, drived humanity both in curiosity and scare.So the Grave Life is a discusstopic that exist for centuries under the islamic scholars. In this study,the perspectives of the scholars about the Grave Life has been given and they are shortly classificated.

Kaynakça

  • al-ʿAsqalānī, Ibn Ḥağar, Fatḥ al-bārī šarh ṣaḥīḥ al- Buḫārī, Beirut 1989.
  • Abū-l-ʿIz, b. ʿAbdussalām, Bayān aḥwāl an-nās yawma-l-qıyāma, Damaskus 1995.
  • AteĢ, Süleyman, Ruh ve İnsan(Die seele und der Mensch) Ġstanbul 1995.
  • al-Ğābirī, Farhāt b. ʿAli, al-Buʿdu-l-ḥadārī li-l-ʿaqīda al-ibādiyya, Oman 2004.
  • al-Ğuwaynī, abū al-Maʿāli, Kitāb al-Iršād, Beirut 1985.
  • al-Ġazālī, Abū Ḥāmid, al-᾿Iqtiṣād fi-l-ictiqād, Beirut 1988.
  • al-᾿Isfahānī, Rāġib, al-Mufradāt li alfāẓ al-Kor᾿ān, Beirut 1997.
  • Ibn Manẓūr, Lisān al-ʿArab, Beirut 2000.
  • al-᾿Īğī, ʿAbdulġaffār, al-Mawāqif fiilm al-kalām, Beirut o.J.
  • Ibn Qayyim al- Ğawzīyya, Kitāb ar-Rūḥ, Kairo 2002.
  • Ibn Ḥazm, al-Faṣl fī-l- milal, Beirut o.J.
  • Ibn Ḥazm, al-᾿Uṣūl wa-l-furūʿ, Beirut 1984.
  • Ġmam Rabbani, Maktūbāt ar-Rabbānī(Die Briefe von Rabbani), Ġstanbul 2009.
  • al-Maqdisī, Šamsaddīn, Aḥsan at-taqāsīm fī maʿrifa al-aqālīm, Beirut 1407/1987.
  • al-Qazwīnī, Molla Ḥalīl, aš-Šāfī fī šarḥ al-kāfî, Lucknow 1308/1890.
  • Molla Sadrā, Šarḥ ᾿uṣūl min al-kāfî, Tehran, 1283/1865.
  • al-Qāḍī ʿAbdulğabbār, Šarḥ uṣūl al-ḫamsa, Kairo 1996
  • as-Suyūṭī, Ğalaladdīn, Šarḥu’s-Şudūr Hāl al-mawtā wa al-qubūr, Beirut 1992.
  • aṣ-Ṣubḥī, A. Maḥmūd, al-Imām al- Muğtahid Yaḥyā b. Ḥamza, Kairo 1995 . aš-Šahristānī, Abu-l-FatḥcAbdulkarīm, Nihaya al-l-iqdām fīilm al-kalām, Beirut 2004.
  • aš-Šahristānī, Abu-l-FatḥcAbdulkarīm, al-Milal wa an-niḥal, Beirut 1999.
  • al-Yūsufī, Hasan b. Yaḥyā [Hrsg.], Ḥaqā᾿iq al- maʿrifa fīcilm al-kalām, Sanaa 2003. .

Allgemeiner Überblick Über „Al-Barza?“ Bei Den Gelehrten / İslam Mezhepleri'nde Kabir Hayatı'na Genel Bakış

Yıl 2012, Cilt: 12 Sayı: 3, 245 - 255, 01.06.2012

Öz

Dünya hayatından hemen sonra, ölümle başlayıp Kıyamet günü yeniden dirilmeye kadar devam edecek hayata kabir hayatı denilmektedir. Kabir hayatı, "Berzah" diye de adlandırılır. Ahirete açılan kap? olarak görülen Berzah âlemi, gaybiyyat meselesi olduğu için insan? hem merak hemde korkuya sürüklemiş ve mezhepler aras?nda gözle görülür ihtilaflara sebebiyet vermiştir. İslam mezhepleri ve bu mezhep mensupları, Kabir Hayatı konusunda bir takım uyuşmazlığa düşmüşlerdir. Genel anlamda Kabir hayatını kabul etmeyen yok gibi görünmesine rağmen, bu hayatın nitelik ve niceliği hakkında ilginç görüşler belirtilmiştir. Bunun sebebi Kur’an’da bu hayat ile ilgili net bir ayetin olmaması neticesinde hükümlerin Sünnetten çıkarılmaya çalışılmasıdır. Kur’an-ı Kerim’den sonra İslam’da ikinci temel kaynak olarak Sünnet kabul edilmiştir. Gerek dünyevi ve gerekse uhrevi bir hüküm arandığında öncelikli olarak Kur’an’a, eğer bu hüküm onda bulunmazsa Sünnete müracaat edilir. Tüm bunlara rağmen kabir hayatı konusunda Ulema arasında ittifak yoktur. Kabir azabı konusu kabul edenler ve reddedenler arasında hararetli tartışmalara sebebiyet vermiştir. Hem kabul edenler, hem de reddedenler bu görüşlerini desteklemek için hem Kur’an’dan hem de Sünnet’ten bir takım deliller ileri sürmüşlerdir. Bu görüşleri özet halinde sıralamak gerekirse; 1. Dırar b. Amr, Beşir b. Müreysi, Yahya b. Kamil ve Haricilerin büyük bir çoğunluğu kabir azabını kabul etmemektedirler. 2. El-Ciyani, Ebu Hüseyin el-Allaf ve Bişr b. Mutemir kabir azabının sadece inançsız ve kâfirlere olacağını ileri sürmüşlerdir. 3. İmamu’l-Haremeyn el-Cüveyni, İmam Gazali, İbn Kayyim ve Şehristani’ye göre ise, kabir azabı kalp gibi vücudun bazı azaları üzerine vuku bulacaktır. 4. Kerramiye mezhebi, İbn Cerir et-Taberi ve Salihi gibi ilim adamları ise kabir azabının sadece bedene olacağını iddia etmişlerdir. 5. Kadı Abdulcabbar, İbn Hazm, İbn Hübeyre, Yahya b. Hamza, İbn Meysere ve günümüz modern teologlarının büyük bir çoğunluğu kabir azabının sadece ruh üzerinde vuku bulacağını ifade etmişlerdir. 6. Şii, İbazi, Zeydilerin bir kısmı ile Sünnilerin büyük bir çoğunluğuna göre kabir azabı hem bedene hem de ruha olacaktır. Yukarıda görüldüğü üzere, kabir azabı konusu- iddia edildiği gibi- İcmâ vaki olmuş bir mesele olmayıp, halen üzerindeki tartışmalar devam etmektedir. Kimilerine göre kabir azabı konusu, İslami kökenli bir inanç meselesi olmayıp, bu inancın Eski Mısır, Yahudi veya Eski Yunan felsefesindeki “Düalizm” gibi İslam öncesi din ve kültürlerden gelip, bir şekilde İslam’a sokulduğu iddia edilmiştir.

Kaynakça

  • al-ʿAsqalānī, Ibn Ḥağar, Fatḥ al-bārī šarh ṣaḥīḥ al- Buḫārī, Beirut 1989.
  • Abū-l-ʿIz, b. ʿAbdussalām, Bayān aḥwāl an-nās yawma-l-qıyāma, Damaskus 1995.
  • AteĢ, Süleyman, Ruh ve İnsan(Die seele und der Mensch) Ġstanbul 1995.
  • al-Ğābirī, Farhāt b. ʿAli, al-Buʿdu-l-ḥadārī li-l-ʿaqīda al-ibādiyya, Oman 2004.
  • al-Ğuwaynī, abū al-Maʿāli, Kitāb al-Iršād, Beirut 1985.
  • al-Ġazālī, Abū Ḥāmid, al-᾿Iqtiṣād fi-l-ictiqād, Beirut 1988.
  • al-᾿Isfahānī, Rāġib, al-Mufradāt li alfāẓ al-Kor᾿ān, Beirut 1997.
  • Ibn Manẓūr, Lisān al-ʿArab, Beirut 2000.
  • al-᾿Īğī, ʿAbdulġaffār, al-Mawāqif fiilm al-kalām, Beirut o.J.
  • Ibn Qayyim al- Ğawzīyya, Kitāb ar-Rūḥ, Kairo 2002.
  • Ibn Ḥazm, al-Faṣl fī-l- milal, Beirut o.J.
  • Ibn Ḥazm, al-᾿Uṣūl wa-l-furūʿ, Beirut 1984.
  • Ġmam Rabbani, Maktūbāt ar-Rabbānī(Die Briefe von Rabbani), Ġstanbul 2009.
  • al-Maqdisī, Šamsaddīn, Aḥsan at-taqāsīm fī maʿrifa al-aqālīm, Beirut 1407/1987.
  • al-Qazwīnī, Molla Ḥalīl, aš-Šāfī fī šarḥ al-kāfî, Lucknow 1308/1890.
  • Molla Sadrā, Šarḥ ᾿uṣūl min al-kāfî, Tehran, 1283/1865.
  • al-Qāḍī ʿAbdulğabbār, Šarḥ uṣūl al-ḫamsa, Kairo 1996
  • as-Suyūṭī, Ğalaladdīn, Šarḥu’s-Şudūr Hāl al-mawtā wa al-qubūr, Beirut 1992.
  • aṣ-Ṣubḥī, A. Maḥmūd, al-Imām al- Muğtahid Yaḥyā b. Ḥamza, Kairo 1995 . aš-Šahristānī, Abu-l-FatḥcAbdulkarīm, Nihaya al-l-iqdām fīilm al-kalām, Beirut 2004.
  • aš-Šahristānī, Abu-l-FatḥcAbdulkarīm, al-Milal wa an-niḥal, Beirut 1999.
  • al-Yūsufī, Hasan b. Yaḥyā [Hrsg.], Ḥaqā᾿iq al- maʿrifa fīcilm al-kalām, Sanaa 2003. .
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İbrahim Usta Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 12 Sayı: 3

Kaynak Göster

ISNAD Usta, İbrahim. “Allgemeiner Überblick Über „Al-Barza?“ Bei Den Gelehrten / İslam Mezhepleri’nde Kabir Hayatı’na Genel Bakış”. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi 12/3 (Haziran 2012), 245-255.