The commentary activity related to the Quran started with its descent. Surely, the first person to comment on the Quran is the prophet Mohammed. The activity to come out the meanings that the Quran include maintains with ashab and tabiin. In the middle of second Hijri century, it’s met with the studies focusing on the Quran under the names such as garib al-Quran and maani al-Quran that linguists have written. Besides, it has been seen that the studies desribed as Mushkil al-Quran and vucuh and nazair has begun from the early centuries. Unfortunately, many of the studies of the authors doing studies in this area haven’t reached today yet. In this study, we are going to deal with the studies concerning the philological tafseer. In addition to refering to the studies haven’t reached today, we are going to mention the ones that have come to us and published.
Quran Tafseer Philologic Tafseer garib al-Quran maani al-Quran
Kur’ân’’la ilgili tefsir hareketi onun inişiyle başlamıştır. Kur’ân’ı ilk tefsir etmeye başlayan kişi de şüphesiz Hz. Peygamber’dir. Kur’ân’ın ihtiva ettiği anlamları ortaya çıkarma faaliyeti sahabe ve tâbiînle devam etti. Hicrî ikinci asrın ortalarına gelindiğinde Kur’ân’ın filolojik tefsirini konu edinen garîbu’l-Kur’ân, meâni’l-Kur’ân’ ve i’râbu’l-Kur’ân gibi isimler altında dilcilerin kaleme aldığı Kur’ân odaklı çalışmalara rastlanır. Bunun yanında müşkilü’l-Kur’ân ve vücûh ve nezâir olarak nitelendirilen çalışmaların da erken dönemlerden itibaren başladığı görülmektedir. Bu alanda çalışma yapan müelliflerin eserlerinin çoğu ne yazık ki günümüze ulaşmamıştır. Biz bu çalışmada filolojik tefsirle ilgili kaleme alınan eserleri ele alacağız. Günümüze gelmeyen eserlere işaret etmenin yanında, bize ulaşan ve baskısı yapılan kaynaklara da değineceğiz.
Kur’ân tefsir filolojik tefsir garîbu’l-Kur’ân Meaâni’l-Kur’ân
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 11 Sayı: 3 |