This study tries to analyze some factors, which may affect moral thinking and moral judgment. The study is based on field research. The field research includes 500 students who study at the last grade of high schools in Sam-sun. These students who are studying at various high schools in Samsun were selected by random technique. In research, “personal questions” and some moral stories were used to test the students’ moral thinking and moral judgment. Chi Square (X2) was selected as the statistical tool to test the significance of relationships of the various categories of the sample to the replies on any particular item in the questionnaire. The moral thinking and judgment of students based on various moral stories used in the research differ in terms of the kind of high school, the sex of students, their success, the level of their religiosity. The effects of independent variables on dependa-ble variables differ in the moral stories used in the research. However, it is found that there were no significant associations in various factors such as their living place
Bu araştırmada, ahlaki düşünce ve yargıyı etkilediği düşünülen bazı faktörler ele alınmıştır. Araştırma, alan araştırmasına dayanmaktadır. Alan araştırması, Samsun il sınırları içinde faaliyet gösteren liselerden, random yöntemiyle seçi-len 500 lise son sınıf öğrencisi üzerinde yapılmıştır. Araştırmanın verileri, Ahla-ki Öykü Örnekleri ve Kişisel Bilgi Anketi ile toplanmıştır. Verilerin analizi ki-kare (X2) testi ile yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda; lise türüne, cinsiyetine, başarı durumuna, dindarlık düzeyine göre öğrencilerin ahlaki düşünce ve yargı-ları arasındaki ilişki herbir öyküde farklı sonuç vermiştir. Dolayısıyla bu bağımsız değişkenlerin bağımlı değişkene etkisi de öykülere göre farklılık arzetmiştir. Ancak hayatının çoğunu geçirdiği yerleşim yerine göre öğrencilerin ahlaki düşünce ve yargıları arasındaki ilişkinin üç öyküde de anlamlı olmadığı görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2006 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2006 Cilt: 6 Sayı: 1 |