The rich and the poor have been formed, almost in all of historical periods, communities’s two basic and striking fundamental social stratum / rank whic one were located in lowest and another one in uppermost level in society. Although Islam don’t permit to be collected wealty in certain hands / individuals extravagantly and in a degree whic may cause damage to the social balance, this two ranks have been sustained every time to become basic and principal fact of Islamic societies. Here, in this our present study, we are going to examine mainly and focusing on the Umayyad periods, subjects which are connected with the rich and poor’s states and criterion of wealty and poverty in early Islamic societies. Especially, we are going to try to determine that Umayyads had generalized social justice among their subjects or had not.
Rich Poor Wealty Social Justice Criterion of Wealty Blood Money.
Zenginler ve fakirler, tarihin neredeyse her döneminde biri en altta, diğeri ise en üstte olmak üzere toplumların temel ve dikkat çekici iki ana sosyal tabakasını / sınıfını oluşturmuşlardır. İslâm, servetin aşırı ve toplumsal dengeye zarar vere-cek derecede belirli ellerde toplanmasına izin vermese de bu iki sınıf, İslâm top-lumlarının da her zaman temel gerçeği olmayı sürdürmüşlerdir. İşte biz bu ça-lışmamızda, Emevîler dönemi ağırlıklı ve merkezî olmak üzere erken İslâm top-lumundaki zenginlerin ve fakirlerin durumlarıyla, zenginlik ve fakirlik ölçüleriyle ilgili hususları inceleme konusu yapacağız. Özellikle de Emevîlerin teb’ası arasında sosyal adaleti yaygılaştırıp yaygınlaştıramadığını tespit etmeye çalışacağız.
Zengin Fakir Servet Sosyal Adalet Zenginlik Ölüçüsü Diyet Bedeli
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2006 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2006 Cilt: 6 Sayı: 3 |