Being a means of acquiring knowledge, report (khabar) has been the subject of various disciplines such as history, logic and h?adith. Kalam also regarded report as a means of knowledge and criticized such sects as Berahima and Sumania, which do not count with report as the source of knowledge. Mutakallimun used report in proving the truth of earlier prophets and their miracles and the Prophet Muhammad’s. They also disputed with Jewish and Christian theologians over this issue. The present-day studies tend to ignore the roles played by role in demonstrating the earlier prophets and their miracles and take it in a quite limited sense. This study intends to elaborate on the epistemologic value of report in demonstrating the earlier prophets and their miracles
El-İsfehânî Hüseyin b. Muhammed, el-Müfredât fi ğaribi’l-Kurân, İstanbul, 1986
Et-Tavil, Ahmed Hamid, Tevâturu’l-Ahbâr, Beyrut,1999
Gündoğar, Hamdi, “Geleneksel Kelam Sürecinde Sünnet-İtikad İlişkisi” Kelam İlminin Yeniden İnşasında Geleneğin Yeri Sempozyu- mu, Elazığ, 2004
Hansu, Hüseyin, Mutezile ve Hadis, Ankara, 2004
Humphreys, R. Stephen, İslam Tarih Metodolojisi (çev. Murtaza Bedir-Fuat aydın), İstanbul, 2004
İbn Furek, Mucerredu makâlâti’l-Eş’ari (thk. Danıel Gımaret), Beyrut, 1987
İbn Manzur, Lisanu’l-Arab, c. V
İbn Sina, İşâretler ve Tenbihler (el-İşârât ve Tenbihât), (çev.Ali Durusoy-Muhittin Macit, Ekrem Demirli), İstanbul, 2005
İbn Teymiye, Takiyyudin Ebu’l-ِِِAbbas Ahmed b. Abdulhalim, er- Red ale’l-mantıkıiyyin, (thk Rafik el-Acem) Beyrut, 1993
Kırbaşoğlu, M. Hayri, İslam Düşüncesinde Hadis Metodolojisi, Ankara, 1999
Kâdi Abdulcebbâr, Ahmed el-Hemedâni el-Esedâbâdî, el-Muğni fi ebvâbi’t-tevhidi ve’l-adl (thk. Mahmud el-Hudayrî- Mahmud Mu- hammed Kasım), Kahire,1965, c.XV
Kâdi Abdulcebbâr, Ahmed el-Hemedâni el-Esedâbâdî, Şerhu’l- usûlu’l-hamse (tahk. Ahmed b. Hüseyn b. Ebi Haşim), Beyrut, 2001
Kubat, Mehmet, “Kelam İlminin Yeniden İnşasında Hadisin Rolü” Kelam İlminin Yeniden İnşasında Geleneğin Yeri Sempozyumu, Elazığ, 2004
Koçyiğit, Talat, Hadis Usûlü, Ankara, 1993
Maturidi, Ebu Mansur, Kitabu’t- Tehhid Tercümes i(Çev. Bekir Topaloğlu), Ankara, 2002
Nesefî, Ebu’l-Muin, Tabsıratu’l-edille fi usûli’d-din, (thk. Hüseyin Atay) Ankara, 1993
Haber, bir bilgi elde etme vasıtası olarak tarih, mantık, hadis gibi farklı disiplinlerin konusu olmuştur. Kelam ilminde de haber bir bilgi vasıtası olarak kabul edilmiş, haberi bilgi kaynağı olarak kabul etmeyen Berahime ve Sümeniye gibi fırkalara eleştiriler yöneltilmiştir. Kelamcılar haberi, geçmiş peygamberler ve onların mucizeleri ile Hz. Muahmmed’in (s.a.v) peygamberliğini ve onun mucizesini ispatlamada kullanmışlardır. Bu bağlamda Yahudi ve Hıristiyan din alimleri ile de tartışmışlardır. Günümüzde haberin geçmiş peygamberler ve onların mucizelerini ispatlamadaki rolü göz ardı edilerek daha çok Hz. Peygamber’in hadisleri bağlamında çok dar bir çerçevede ele alındığı görülmektedir. Bu çalışmada klasik kelam kitaplarında bir bilgi elde etme vasıtası olarak görülen; peygamberler ve onların mucizelerini ispat etmede kullanılan haberin epistemolojik değeri ortaya konulmaya çalışılmıştır.
El-İsfehânî Hüseyin b. Muhammed, el-Müfredât fi ğaribi’l-Kurân, İstanbul, 1986
Et-Tavil, Ahmed Hamid, Tevâturu’l-Ahbâr, Beyrut,1999
Gündoğar, Hamdi, “Geleneksel Kelam Sürecinde Sünnet-İtikad İlişkisi” Kelam İlminin Yeniden İnşasında Geleneğin Yeri Sempozyu- mu, Elazığ, 2004
Hansu, Hüseyin, Mutezile ve Hadis, Ankara, 2004
Humphreys, R. Stephen, İslam Tarih Metodolojisi (çev. Murtaza Bedir-Fuat aydın), İstanbul, 2004
İbn Furek, Mucerredu makâlâti’l-Eş’ari (thk. Danıel Gımaret), Beyrut, 1987
İbn Manzur, Lisanu’l-Arab, c. V
İbn Sina, İşâretler ve Tenbihler (el-İşârât ve Tenbihât), (çev.Ali Durusoy-Muhittin Macit, Ekrem Demirli), İstanbul, 2005
İbn Teymiye, Takiyyudin Ebu’l-ِِِAbbas Ahmed b. Abdulhalim, er- Red ale’l-mantıkıiyyin, (thk Rafik el-Acem) Beyrut, 1993
Kırbaşoğlu, M. Hayri, İslam Düşüncesinde Hadis Metodolojisi, Ankara, 1999
Kâdi Abdulcebbâr, Ahmed el-Hemedâni el-Esedâbâdî, el-Muğni fi ebvâbi’t-tevhidi ve’l-adl (thk. Mahmud el-Hudayrî- Mahmud Mu- hammed Kasım), Kahire,1965, c.XV
Kâdi Abdulcebbâr, Ahmed el-Hemedâni el-Esedâbâdî, Şerhu’l- usûlu’l-hamse (tahk. Ahmed b. Hüseyn b. Ebi Haşim), Beyrut, 2001
Kubat, Mehmet, “Kelam İlminin Yeniden İnşasında Hadisin Rolü” Kelam İlminin Yeniden İnşasında Geleneğin Yeri Sempozyumu, Elazığ, 2004
Koçyiğit, Talat, Hadis Usûlü, Ankara, 1993
Maturidi, Ebu Mansur, Kitabu’t- Tehhid Tercümes i(Çev. Bekir Topaloğlu), Ankara, 2002
Nesefî, Ebu’l-Muin, Tabsıratu’l-edille fi usûli’d-din, (thk. Hüseyin Atay) Ankara, 1993